سئو و خواناییمحتوای متنی

کاربر کیست مخاطب چه کسی است نکات مهم مخاطب شناسی

تمامی اصول تولید محتوا برپایه کاربران و مخاطبان

ویدیو این پست را ببینید

هر کاری اصولی دارد. تولید محتوا هم از این قاعده مستثنا نیست. برای اینکه بتوانیم محتوای موثر تولید کنیم باید اصول تولید محتوا را بشناسیم.

متاسفانه بیشتر مطالب آموزشی در این باره که بیشتر هم بازنویسی هستند! صرفاً بر اهمیت تولید محتوا تاکید کرده اند؛ مطالبی که واقعاً دردی از مخاطب درمان نمی‌کند.

با این حال من معتقدم تولید محتوا اصولی دارد و تا این اصول رعایت نشود، نه کسی نویسنده می‌شود نه محتوای خوبی پدید می‌آید. اما اگر از خودمان بپرسیم کاربر کیست مخاطب چه کسی است نکات مهم مخاطب شناسی شاید پاسخ های متفاوتی داده شود، (مخاطب رمز پیروزی در سئو تجارت و همه چیز است) این هم پاسخ من!

یادگیری اصول تولید محتوا یعنی راهکاری برای ایجاد محتوای اثر گذار.

اصول مهمتر تولید محتوا و نقش اساسی مخاطب

اصل نیاز

شما باید بر اساس نیاز کاربران محتوا تولید کنید اینکه مخاطب شما به چه محتوایی نیاز دارد که مهمترین مسئله ای است که شما باید بیشترین وقت تان را روی آن بگذارید. پس بنابراین دقیقاً درباره کاربران تان فکر کنید و ببینید آنها الان در حال حاضر و در حوزه کاری شما به چه چیزهایی نیاز دارند درباره همان بنویسید.

باید نیازهای کاربران را کشف کنید. مخاطبی که در حوزه کاری شما مهم است.

لازم به توضیح نیست که نیاز به عنوان اصلی‌ترین مسئله برای تولید محتوای موثر شامل علاقه‌ها و تمایلات و ترجیحات مخاطبان هم هست. مسئله ای که پای مد سلیقه و این جور چیزها را به مطالب و نوشته‌های شما می کشاند.

شناخت دقیق مخاطب

بر اساس اصل نیاز، ما باید مطالبی بنویسیم که به درد مخاطب بخورد؛ آن هم نه هر مخاطبی، افرادی که به حوزه فعالیت ما ربط دارند. پس واضح هست که ما باید این افراد را هر چه بهتر بشناسیم و رفتار، علاقه‌ و نیاز‌ آنها را مطالعه کنیم. اهمیت این مسئله را می‌توان در رفتار هوش مصنوعی گوگل تبلیغات هدفمندی که دارد به خوبی مشاهده کرد.

کافیست شما در گوگل پلی چیزی مثل وردپرس را جستجو کنید و احیانا یک اپلیکیشن در این خصوص نصب کنید؛ خواهید دید که پس از آن تبلیغ‌هایی مرتبط با همین موضوع، یعنی وردپرس برایتان ارسال می شود.

مقاله ویژه  قوانین سئو در سه سال اخیر

تعریف صحیح مخاطب و کاربر را بدانید

مخاطبان شما همه افرادی هستند که به نوعی با حوزه کاری شما ارتباط دارند افرادی که به محصولات کالاها و خدمات شما نیاز دارند و موضوع فعالیت شما را درک کرده و به هر مقدار با آن سر و کار دارند جدا از اینکه شما را بشناسند یا نشناسند.

مخاطبان شما ممکن است در حوزه جغرافیایی تان باشند و حتی هرگز شما آنها را نبینید و آنها هم سایت شما را نبینند اما به هر صورت موضوع فعالیت شما برای آنها مهم است.

کاربر در حوزه کاری شما به فرد یا افرادی گفته می‌شود که از مرحله مخاطب بودن جلوتر آمده و از سایت، مطالب یا رسانه‌هایی که دارید استفاده کرده یا با آن سر و کار داشته‌اند. کاربران شما اهمیت بیشتری نسبت به مخاطبان دارند. آنها وارد جغرافیای کاری شما شده‌اند. این برای شما یک دستاورد است.

  • مخاطبان
  • کاربران
  • مشتریان
  • هواداران
  • سرمایه‌گذاران
  • شرکا

طیف وسیعی از سلیقه ها و روحیات مختلف مخاطب شماست؛ با نیاز و انتظاری متفاوت، پس کار ساده نیست!

فرض کنیم شما این اصل را به خوبی درک کردید و می‌دانید مخاطبان شما دقیقا به چه چیزی نیاز دارند اگر به این نیاز پاسخ درستی ندهید نه تنها تولید محتوا شما سودی برای تان ندارد بلکه کسب و کار و جایگاه برند شما را نیز به چالش می کشد.

تصور کنید فردی به دنبال پاسخ سوالی می گردد؛ شما از او می پرسید سوالت چیست! وقتی که گفت شما بگویید آهان! و سکوت کنید و چیزی نگویید؛ این کار مانند همین مسئله است؛ یعنی نیاز کاربر را درک کنید اما پاسخی به او ندهید یا پاسخ مفیدی ندهید.

آنچه درباره فایده و ارتباط آن با اصل نیاز مطرح کردیم به اصول دیگر تولید محتوا نظیر اصل مرغوبیت یا اصل صداقت در اصول شش گانه ای که ارائه کرده ایم دارد این مسئله رو می توانیم دلیلی بر استناد علمی بودن اصول شش گانه محتوا که از جانب گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن ارائه شده است به حساب آورد.

گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن

چگونه نیاز و علاقه کاربران را تشخیص دهیم

این ضرب‌المثل راه شنیدید که میگوید از کوزه همان برون تراود که در اوست!مطمئنا وقتی افراد یک کلمه یا موضوع مشخص را در موتورهای جستجوگر بیشتر از سایر کلمات جستجو می کنند، به معنی آن است که این مسئله برای آنها مهم است.

مقاله ویژه  کمپین ۳۶۰ درجه چیست؟ نمونه های موفق بازاریابی ۳۶۰ درجه

شما می توانید از ابزارهای نظیر کیورد پلنر به صورت حرفه ای و ابزارهای دیگری نظیر گوگل ترندز که کار کردن با آن آسان تر است استفاده کرده تا میزان جستجوهای کاربران را بررسی کنید.

می خواهم یک راهکار بسیار آسان اما قدرتمند به شما بگویم که با استفاده از آن نیاز کاربران تان را تشخیص دهید.

آن ابزار سایت گوگل است هنگامی که در فیلد جستجو شروع به تایپ کردن می کنید گوگل نتایجی را به عنوان پیشنهاد به شما ارائه می کند حتماً با چیزی که می گویم تا به حال برخورد داشته اید شما در حال نوشتن کلمه هستید، هنوز آن را کامل نکرده اید اما گوگل پیشنهاداتی به شما ارائه می کند! همین پیشنهاد هایی که گوگل ارائه می کند بهترین روش برای تشخیص نیاز های مخاطبان شما است.

اگر درباره همان واژه ها و عبارت ها که گوگل پیشنهاد می دهد محتوا تولید کنید مطمئن باشید مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد.

هر مسئله مهمی نیاز محسوب نمی‌شود

در تکمیل مباحث مربوط به اصل نیاز در تولید محتوا باید بدانید که هر مسئله مهمی لزوماً به اصل نیاز مربوط نمی شود البته هر چیزی که مورد نیاز کاربران باشد مهم است اما قرار نیست چیزی که مهم است لزوما مورد نیاز هم باشد.

قابلیت دسترسی مهم است & mdash؛ ویژگی alt تصویر را فراموش نکن

بنابراین در تشخیص نیاز کاربران دقت کنید که مسئله را با اهمیت‌های غیرضروری اشتباه نگیرید. مسائل بسیار مهمی وجود دارد که هیچ کس نیاز یا علاقه‌ای به آن ندارد.

اصل نیاز را می توان به عنوان مهمترین عامل و تضمین موفقیت محتوا دانست. البته برخی از نیازها نیازهای اولیه یا ضروری هستند که می‌توان آنها را مهمترین موضوعات برای تولید محتوا دانست. در مقابل برخی موضوعات با همه اهمیتی که دارند ضرورت ندارند و همین مسله موجب می‌شود کابران علاقه‌ای به خواندن محتوا در آن موضوعات نداشته باشند.

همچنین در بحث نیاز باید عنصر زمان اهمیت زمان را مد نظر قرار دهیم ماجرا ماجرای نوش دارو پس از مرگ سهراب است اگر قرار است درباره ولنتاین محتوای تولید کنیم که کاربران ببینند و مطالعه کنند این محتوا باید قبل از فرا رسیدن این مناسبت باشد تا بهترین بازخورد را داشته باشد.

آموزش های مختلف در زمینه نحوه استفاده نحوه خرید و یا نکات ویژه و ترفندهای خاص برای سودمندی یا ضررو زیان می تواند از جمله عواملی باشد که در اصل نیاز تاثیرگذار هستند

مقاله ویژه  با این روش بک لینک رایگان بگیرید

کسب لذت و دفع رنج

اساس همه چیز انسان

انسان از هر کاری که می کند در پی دو چیز است؛ کسب لذت یا دفع رنج از کسب لذت معنوی گرفته تا مادی از نوشیدن آب تا گذشت و احسان و انسان‌دوستی. با این مقدمه بعنوان جمله پایانی تاکید می کنم اما مهمترین مسئله در تولید محتوای موفقیت‌آمیز و موثر رعایت اصل نیاز در تولید محتوا است و آنچه که ما را در اصل نیاز موفق می کند شناخت دقیق و جامع طرح مخاطبان و کاربران است.

 

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن