اخبار سایت

چگونگی پیاده سازی تبلیغات بینابینی در تبلیغات درون برنامه ای

با توجه به افزایش روزافزون تعداد تلفن های هوشمند در جهان و ایران، اهمیت تبلیغاتی موبایلی نیز بیشتر شده است. طبق آمار وبسایت Medium، تعداد گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۷ به ۴٫۷ میلیارد دستگاه رسید و پیش بینی می شود که در انتهای ۲۰۱۹، به ۵ میلیارد دستگاه برسد. علاوه بر این، کاربران موبایلی اغلب زمان خود را صرف استفاده از اپلیکیشن های موبایل می کنند. بنابراین، اپلیکیشن های موبایل که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است، بستر مناسبی برای تبلیغات محسوب می شوند. در واقع، موثرترین تبلیغات زمانی می باشد.که تبلیغات در محل حضور مخاطبان صورت گیرد. اما آیا نمایش تبلیغات درون برنامه ای به مخاطبان، اثربخشی تبلیغات را تضمین می کند؟

در سایت سئو متن بخوانید  معرفی ۵ نیروی رقابتی پورتر به همراه تحلیل آن

اجرای صحیح تبلیغات در هر فرمتی که باشد، علاوه بر اینکه باعث موفقیت آن تبلیغ می شود، درآمد ناشر تبلیغات را هم افزایش می دهد و به تجربه کاربری اپلیکیشن های نمایش دهنده تبلیغات هم آسیب نمی زند. در این پست، ضمن بررسی انواع تبلیغات درون برنامه ای، با تمرکز بیشتری به تبلیغ های بینابینی (Interstitial) توجه می کنیم و با بررسی یک نمونه موفق پیاده سازی تبلیغات بینابینی، به اهمیت پیاده سازی این تبلیغ توسط ناشرین و همچنین بایدها و نبایدهای این نوع تبلیغ می پردازیم.

 

انواع فرمت های تبلیغات درون برنامه ای موبایل

انواع تبلیغات درون برنامه ای

۱- تبلیغات بنری استاندارد (Standard Banner Ad)

تبلیغات بنری استاندارد، از ساده ترین نوع تبلیغات آنلاین می باشد. در این نوع تبلیغات، همواره بنر تبلیغاتی در قسمت مشخصی از صفحه اپلیکیشن نمایش داده می شود.

۲- تبلیغات بنری همسان (Native Banner Ad)

در تبلیغات همسان موبایلی، با ارائه تبلیغات بنری به صورت هماهنگ با اپلیکیشن، یکپارچگی، هویت بصری و تجربه ی کاربری حفظ می شود. اثربخشی این تبلیغات به دلیل یکپارچگی با اپلیکیشن، بالاست.

۳- تبلیغات ویدیویی همسان (Native Video Ad)

در این فرمت، با ارائه ویدئوهای تبلیغاتی در قالبی متناسب با اپلیکیشن های ناشر، باعث جلب توجه مخاطب می شود و در عین حال، به تجربه کاربری آسیب نمی زند

۴- تبلیغات جایزه دار ویدیویی (Rewarded Video Ad)

در تبلیغات ویدئویی جایزه ای، کاربران، خود تماشای تبلیغات را انتخاب می کنند و به ازای تماشای مقدار معینی از تبلیغات به کاربران پاداش اختصاص داده می شود. تبلیغات ویدئویی جایزه ای از متداول ترین نوع تبلیغات موبایلی می باشد و ناشران (به خصوص ناشران بازی موبایل) میتوانند درآمد پایداری را از این نوع تبلیغات کسب کنند.

در سایت سئو متن بخوانید  ۷ راهکار برای کپی رایتینگ مؤثر

۵- تبلیغات بنری بینابینی (Interstitial Banner Ad)

در تبلیغات بنری بینابینی، مطابق مدل پیاده سازی توسعه دهندگان، در زمان مشخص یک بنر تمام صفحه به کاربر نمایش داده می شود و کاربر در صورت عدم علاقه به تماشا می تواند بنابراین از گذشت چند ثانیه، از تماشای بنر انصراف دهد.

۶- تبلیغات ویدیویی بینابینی (Interstitial Video Ad)

ویدئوهای تبلیغاتی بینابینی با ظاهری مشابه محتوای اصیل رسانه شما و در لحظاتی که کاربران اپلیکیشنتان بیشترین میزان توجه را دارند، به آن ها نمایش داده می شود.

۷- تبلیغات پیش نمایشی (Pre-Roll Ad)

در این نوع تبلیغات، ویدئویی بسیار کوتاه در ابتدای ویدئوی اصلی به کاربر نمایش داده می شود و سپس ویدئوی اصلی آغاز می شود.

آیا تبلیغ های بینابینی به تجربه کاربری اپلیکیشن صدمه می زنند؟

رضایت کاربران از تبلیغات درون برنامه ای

به عنوان توسعه دهنده و ناشر یک اپلیکیشن موبایل، یکی از مهم ترین متریک هایی که قطعا به آن توجه می کنید، نرخ رضایت کاربران از محصول شما و به تبع آن، نرخ بازگشت کاربران (Retention Rate) است. مطابق باور عموم، با نمایش تبلیغ های پی در پی، رضایت کاربران پایین می آید. در حالت کلی، این گزاره درستی است؛ چنانچه به نحوه ی پیاده سازی و تعداد درست نمایش توجه نکنید، ممکن می باشد.موجب آزار کاربران و در نتیجه، کاهش نرخ بازگشت کاربران می شود.

رعایت موارد زیر در تبلیغات بینابینی الزامی است.

در صورت رعایت موارد زیر، پیاده سازی تبلیغات بینابینی به تجربه کاربری اپلیکیشن شما آسیبی نمی زند و نرخ بازگشت کاربران را کاهش نمی دهد. این موارد عبارت اند از:

در سایت سئو متن بخوانید  چگونه تولید محتوا در کسب و کار شما تاثیر میگذارد؟

۱- به هیچ عنوان حین انجام یک پروسه، تبلیغ پخش نکنید.

زمانی که کاربر در حال انجام فرایندی در اپلیکیشن است، به هیچ عنوان به او تبلیغات بینابینی نمایش ندهید. به عنوان مثال، وقتی کاربر مشغول گذراندن یک مرحله از بازی شماست، به او تبلیغ نشان ندهید. فقط زمانی که کاری را در برنامه شما تمام کرده، به او نشان دهید. همچنین ترجیحا قبل از اینکه صفحه ای که تمام شدن مرحله را نشان می دهد و بعد از اتمام مرحله تبلیغ را نشان دهید.

۲- تبلیغ های تکراری به کاربر نشان ندهید.

هرچه تنوع تبلیغ هایی که به کاربر نشان می دهید بیشتر باشد، احتمال نارضایتی کاربر پایین تر می آید. توجه کنید که ذات تبلیغ دیدن، چنانچه کاربر از آن استفاده کند، نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه باعث رضایت بیشتر کاربر می شود. تنوع بیشتر تبلیغ، احتمال رضایت کاربر از تبلیغ را بالا می برد. بنابراین، از شبکه های تبلیغاتی استفاده کنید که تبلیغات هوشمند، متنوع و هدفمند را به کاربر شما نشان دهد.

۳- فرکانس نمایش تبلیغات را هوشمندانه انتخاب کنید.

اگر به ازای هر رفتار کاربر، یک تبلیغ به او نشان دهیم، هم درآمد تبلیغاتی ما (eCPM) افت می کند و هم رضایت کاربران افت میکند. به عنوان مثال، فرکانس مناسب، بنابراین از هر ۱ یا ۲ مرحله، یک تبلیغ است.

۴- به زمان نمایش تبلیغ توجه ویژ ه ای داشته باشید.

به هیچ عنوان، بلافاصله بنابراین از باز شدن اپلیکیشن و همچنین هنگامی که کاربر می خواهد خارج شود تبلیغ نشان ندهید.

۵- با همه اپلیکیشن ها یکسان برخورد نکنید.

برای اپلیکیشن های غیر بازی، بنابراین از اینکه کاربر چند بار صفحه را عوض کرد، تبلیغ نشان دهید.

در سایت سئو متن بخوانید  روش ها و مراحل تحقیقات بازار

۶- حداکثر تعداد نمایش تبلیغات را مشخص کنید.

تعداد بیشینه ی تبلیغ به ازای هر Session برنامه خود تعریف کنید. به این معنی که هر بار که کاربر برنامه شما را باز میکند، بیش از مقدار معینی، به او تبلیغ بینابینی نشان داده نشود. این عدد معمولا بین ۳ تا ۵ است. (به هیچ عنوان این عدد نباید بیش از ۱۰ باشد.)

۷- با کاربران مختلف، رفتار یکسانی نداشته باشید.

کاربرهای Paying برنامه شما، یا باید تبلیغ های بینابینی خیلی کمی ببینند، یا اصلا نبینند. چرا که فرآیند ذهنی آنها، که در نهایت منجر به تصمیم به خرید می شود، نباید با تبلیغ منحرف شود.

۸- در اولین فرصت، تبلیغ بینابینی را به کاربران نمایش دهید.

همچنان که تلاش میکنید تبلیغ خود را به صورت آزاردهنده ای به کاربر نمایش ندهید، سعی کنید در اولین فرصت اولین تبلیغ خود را نشان دهید. (منظور این می باشد.مدت زمان زیادی از اجرای برنامه نگذشته باشد تا شما اولین تبلیغ را به مخاطب نشان دهید.) دلیل این امر آن می باشد.که بتوانید کاربران خود را شناسایی کنید و نرخ تماشای تبلیغات بینابینی را متوجه شوید. دلیل دیگر هم این می باشد.که مثلا چنانچه تصمیم بگیرید در ۵ دقیقه اول که کسی از برنامه شما استفاده میکند به او تبلیغ نشان ندهید، تعداد زیادی از کاربران را از دست داده اید چرا که درصد خوبی از کاربران شما احتمالا کمتر از ۵ دقیقه در برنامه شما میمانند. در نتیجه، سعی کنید در اولین فرصت، تبلیغ بینابینی اول را به کاربر نشان دهید تا با استفاده از برخورد او با تبلیغ (کلیک یا بستن تبلیغ) بتوانید فرآیند را برای او بهینه کنید.

در سایت سئو متن بخوانید  بوم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ

با بررسی تبلیغات اجراشده توسط ناشرین برتر جهان، متوجه شدیم که تقریبا تمامی آنها، تبلیغات بینابینی (بنر و ویدیو) را پیاده سازی کرده اند. اجرای درست تبلیغات بینابینی، نه تنها ضرر ندارد نرخ بازگشت کاربران را کاهش نداده، بلکه به عنوان یکی از منابع کسب درآمد ناشرین برتر مطرح شده است.

 

مزایای تبلیغات بینابینی برای ناشران یعنی چه ؟

  1. اولین مزیت این تبلیغ، این می باشد.که شما از ظرفیتی از اپلیکیشن خود کسب درآمد میکنید که در حالت عادی، هیچ آورده ای برای شما ندارد. کاربرانی هستند که قرار نیست هیچگاه از اپلیکیشن شما خرید کنند و شما می توانید با نشان دادن تبلیغ به آنها، کسب درآمد کنید.
  2. مزیت دیگر تبلیغات بینابینی این می باشد.که این تبلیغ، بیش از ۹۰% کاربران فعال شما را هدف قرار می دهد و در نتیجه، تعداد نمایش شما و به تبع آن، درآمد تبلیغاتی شما شدیدا افزایش می یابد.
  3. علاوه بر تعداد نمایش، نرخ کلیک (CTR) این نوع تبلیغ هم در مقایسه با انواع passive مانند بنر استاندارد، بسیار بیشتر می باشد.و این به معنای eCPM بالای دریافتی شما است.
  4. همچنین، این نوع تبلیغات به دلیل تعداد بالای نمایش و Interactive بودن آن، مورد توجه کمپین های تبلیغاتی قرار میگیرد و افزاییش تعداد کمپین ها، به معنای افزایش یافتن تنوع تبلیغ و در نتیجه درآمد بالاتر است.
  5. یکی دیگر از مزایا، این می باشد.که این نوع تبلیغ، یکی از بزرگترین چالش های تبلیغات بنری، یعنی محدودیت فضا برای رساندن پیام تبلیغ دهنده به مخاطب را از بین میبرد و با نشان دادن تبلیغ تمام صفحه، بیشترین درگیری را با مخاطب ایجاد میکند.
در سایت سئو متن بخوانید  اینفوگرافیک چرا کسب و کار شما به اینستاگرام نیاز دارد؟

 

یک نمونه موفق از پیاده سازی درست و اصولی تبلیغات بینابینی مطالعه موردی بازی مارکوپولو

تبلیغات بینابینی در بازی مارکوپولو

بازی مارکوپولو (https://cafebazaar.ir/app/ru.caravangames.BonVoyage/?l=fa) که توسط استودیو ابر منتشر شده، یک بازی جذاب از نوع تفننی و جور کردنی (Match-3) است. این اپیلیکیشن چند ماهی می باشد.که از تبلیغات ویدیویی بینابینی تپسل استفاده می کند. روش پیاده سازی آنها به این صورت می باشد.که کاربر، بنابراین از اتمام هر ۵ مرحله، یک تبلیغ ویدیویی را مشاهده می کند. حال، بیایید کمی بیشتر وارد اطلاعات این بازی شویم تا ببینیم نمایش تبلیغات بینابینی، آن هم از جنس ویدئو، چه تاثیری بر رفتار کاربران داشته است.

بر اساس آماری که از آنالیتیکس این بازی دریافت کردیم، رفتار کاربرانی که تبلیغ بینابینی به آنها نمایش داده شد، نرخ بازگشت های زیر را داشته اند.

  • ۵۸% کاربران، روز بعد هم به بازی بازگشته اند. (D1 Retention = 57%)
  • ۳۰% کاربران، هفته بعد هم به بازی بازگشته اند. (D7 Retention = 57%)
  • ۱۷% کاربران، ۲۸ روز بعد هم به بازی بازگشته اند. (D28 Retention = 17%)

این آمار، متوسط ماه گذشته و برای متوسط ۳۵هزار کاربر فعال ماهانه است. همچنین ذکر این نکته لازم می باشد.که این بازی، Rate بالای ۴٫۵ در کافه بازار دارد که نشان از رضایت کاربران از این بازی است.

حال، چنانچه این آمار را با Benchmarkهای این نوع بازی (Match-3) مقایسه کنیم، اعداد از میانگین Retention هم بالاتر می باشد.و هم رده ی پرچم دارانی همچون Candy Crush است. درست می باشد.که این بازی، ذاتا از کیفیت بالایی برخوردار است؛ اما مساله قابل تامل این می باشد.که تبلیغات بینابینی، آن هم از نوع ویدیویی، باعث کاهش رضایت کاربران از بازی نشده است.

در سایت سئو متن بخوانید  تکنولوژی تبلیغات دیجیتال؛ از رسانه تا برند

همچنین، این بازی در استور گوگل پلی هم منتشر شده می باشد.و در آن ورژن، تبلیغ بینابینی نشان داده نمی شود. با این حال، آمار Retention ورژن کافه بازار و گوگل پلی این بازی، تفاوت چندانی ندارد؛ اما  ورژن کافه بازار از درآمد بالای تبلیغات بینابینی هم بهره مند می شود.

 

تبلیغات بینابینی چنانچه درست اجرا شود …

تبلیغات بینابینی

تبلیغات بینابینی یکی از پراثرترین و پردرآمدترین فرمت های تبلیغاتی می باشد.که متاسفانه به دلیل اجرای نادرست آن توسط برخی شبکه های تبلیغاتی در برنامه ها، اینطور به نظر رسیده که این نوع تبلیغات کارایی لازم را ندارد، در صورتی که در این مطلب کارآمد بودن آن به شما اثبات شد. تنها نکته ای که این تبلیغ را از سایر انواع تبلیغات موبایلی متمایز میکند، این می باشد.که بدون اجازه کاربر، تمام صفحه نمایش او را برای چند ثانیه اشغال میکند؛ که چنانچه با رعایت اصول رابط کاربری و نمایش درست تبلیغات پیاده سازی شود، نه تنها کاربر را اذیت نمیکند، بلکه چنانچه شبکه تبلیغاتی به صورت هوشمند و با استفاده از اطلاعات کاربر تبلیغ را نشان دهد؛ با احتمال بالایی، محتوایی که کاربر به آن علاقه دارد به او نشان داده می شود و این یعنی درآمدزایی بالا، در کنار رضایت کاربران.

 

 

خلاصه

در این پست، ضمن بررسی انواع تبلیغات درون برنامه ای، با تمرکز بیشتری به تبلیغ های بینابینی (Interstitial) توجه می کنیم و با بررسی یک نمونه موفق پیاده سازی تبلیغات بینابینی، به اهمیت پیاده سازی این تبلیغ توسط ناشرین و همچنین بایدها و نبایدهای این نوع تبلیغ می پردازیم.

در سایت سئو متن بخوانید  مذاکره موفق چیست و چه ویژگی‌هایی دارد
برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن