سئو و خواناییمحتوای متنی

چگونه تولید محتوا کنیم ؟ ۹ نکته کلیدی برای تولید محتوا

آنچه در این نوشته می‌خوانید! پنهان

در این نوشتار میگوییم که چطور میتوان برای مخاطبان تولید محتوا داشت و به ۹ نکته کلیدی برای تولید محتوای جذاب اشاره می کنیم  هدف از به کار بردن این نکات این می باشد.که خواننده تا متن شما را تا انتها نخواند، نتواند ذهن خود را بر روی کار دیگر متمرکز کند!

اگر در زمینه مارکتینگ و کپی رایتینگ فعالیت می کنید یا قصد فعالیت دارید، نباید از قدرت کلمات غافل شوید. شما می توانید با خلاقیت و انتخاب درست کلمات و عبارات کلیدی، با مخاطب ارتباط مؤثری برقرار کنید، ارتباطی که در ذهن خواننده بماند و او را هر چه بیشتر به خواندن ادامه محتوای شما و یا شناخت بیشتر برند شما جذب کند.

در سایت سئو متن بخوانید  صفحه اطلاعات تماس چگونه بسازیم

راهکار های مهم در تولید محتوا

خوانده شدن کامل محتوا توسط مخاطب علاوه بر اینکه نشان دهنده رضایت مخاطب از محتوای تولید شده است، باعث افزایش زمان حضور کاربران در سایت شما می شود که تاثیر مثبتی بر روی سئوی سایت خواهد داشت.با استفاده از فوت و فن ها و راهکارهایی می توانید در تولید محتوا موفق تر باشید:

  • به مطالعه مطالب در سایت های موفق مختلف ادامه دهید.همیشه به دنبال پیدا کردن مطالب مفید و جذاب باشید. لینک مطالب را در جایی به همراه موضوع آن ذخیره کنید.
  • چند نویسنده که در تولید محتوا در صنعت شما قوی هستند و سبک نوشتاری جذاب دارند را شناسایی کنید و نوشته های آنها را دنبال کنید. مطالعه هر چه بیشتر نوشته های قوی ، شما را در تولید محتوای جذاب تقویت می کند.

اما خیلی اوقات رها کردن مطلب توسط مخاطب به دلیل مفید نبودن محتوای شما نیست. بلکه نشان دهنده این می باشد.که شما در تولید محتوا نکاتی که باعث جذب بیشتر مخاطب به ادامه مطلب می شود ، توجه نکرده اید.

۹ نکته کلیدی برای تولید محتوای جذاب برای مخاطبان

۱- اولین جمله، نیروی محرکه ای برای خواندن محتوای شما است.

قانون اینرسی در مطالعه نیز صادق است. هر چه مخاطب بیشتر می خواند، از تمایل و نیرویش برای خواندن ادامه مطلب کاسته می شود. دوست دارد که به انتهای مطلب برسد و مطالعه را تمام کند.

اما مخاطبی که جذب مطلب شده باشد، به راحتی آن را رها نمی کند و تا انتها پیش می رود. جمله اول همان نیرویی می باشد.که خواننده را تا آخر محتوا می رساند؛ هرچه قوی تر باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

در سایت سئو متن بخوانید  مفهوم صفحه فرود یا لندینگ پیج، نحوه بهینه سازی و انواع آن

copywriting

 ویژگی های انتخاب ماهرانه برای جمله ابتدایی

لزومی ندارد که جمله اولیه شما دقیقاً با عنوان و یا موضوع مطلبی که می خواهید در ادامه به آن بپردازید در ارتباط باشد. بیشتر از هر چیز باید هدفتان جلب توجه و انگیزه مخاطب به خواندن محتوا باشد. سه ویژگی زیر، ویژگی هایی می باشد.که استفاده از آن ها در جملات ابتدایی مؤثر است.

اگر به متن های نگارنده های حرفه ای نگاهی بیندازید، خواهید دید که جملات ابتدایی را معمولاً کوتاه انتخاب می کنند. حتی گاهی از عبارت کوتاهی به جای جمله استفاده می کنند و یا با استفاده از یک جمله تکمیل نشده، خواننده را به خواندن جملات بعدی دعوت می کنند.

شروع متن با بیان مکالمه بین دو نفر و یا به صورت گفت وگوی مستقیم با خواننده می تواند به گیرایی محتوای شما اضافه کند. حس ارتباط و صمیمیت را منتقل کند و یا خواننده را در فضای احساسی جدیدی وارد کند.

  • جملات مبهم و یا سؤال برانگیز

اگر جملات ابتدایی شما دربرگیرنده سؤال باشد و یا ابهامی در جمله وجود داشته باشد، احتمال اینکه خواننده به خواندن ادامه مطلب ترغیب شود، بیشتر خواهد بود.

کپی رایتینگ

۲-  نگارش پاراگراف اول، تأثیرگذارترین قسمت محتوا، را با دقت انجام دهید.

در پاراگراف ابتدایی نوشته هایی که بیشتر اهداف آموزشی دارند، سعی کنید مخاطب را در جریان کلیت موضوع مورد بحث در آن متن قرار دهید. در نگارش این سبک مطالب، ضمن حفظ جذابیت و بیان اهمیت محتوا، باید چارچوب خوبی برای نوشتار خود ارائه دهید، تا خواننده بداند در ادامه با چه موضوعاتی روبه رو خواهد شد.

در سایت سئو متن بخوانید  تولید محتوا چیست و چه انواعی دارد

البته در نوشته هایی که جنبه بازاریابی محتوا در آن ها پررنگ تر است، نکته بالا همیشه صادق نیست. ولی آنچه لازم می باشد.انجام دهید، این می باشد.که فضای محتوای خود را به سمت موضوع اصلی هدایت کنید تا خواننده سردرگم نشود و بداند کلیت موضوع یعنی چه .

۳-  با برقراری ارتباط فردی با خواننده، به جذابیت متن خود اضافه کنید.

هدف از انتشار محتوا برقراری ارتباط و آشنایی مخاطب با شما و محصولات شما است. بنابراین در صورتی خواننده جذب نوشته شما می شود که تمایل شما به برقراری ارتباط را از محتوا درک کند. برقراری ارتباط یک نیاز طبیعی است. خواننده در صورتی به خواندن ادامه محتوا مشتاق خواهد بود که او را مخاطب قرار داده باشید، محترم شمرده و به این نیاز پاسخ داده باشید.

برای برقراری ارتباط مؤثر با خواننده، فردی را به عنوان خواننده نوعی در ذهن خود در نظر بگیرید. به این فکر کنید که این فرد احتمالاً چه شغلی دارد و چندساله است؟ در نظر گرفتن همه این نکات به شما در نگارش مناسب کمک می کند.

نکته دیگر هماهنگی نوشته های شما با ذهن خواننده می باشد.که مطلب را برای او جذاب تر می کند. مهم ترین نکته برای ایجاد این هماهنگی (harmonizing)، تصور درست شما از خواننده است. در صورت امکان می توانید با تحقیقاتی، مخاطبین خود را بیشتر بشناسید و بنابراین از شناخت، از جملاتی استفاده کنید که ذهن مخاطب، آن را تأیید می کند و می پذیرد. در آن صورت، مخاطبتان بیشتر با محتوای شما همراه می شود. یکی از راهکارهای برقراری ارتباط، سبک مکالمه است.


تولید محتوا چیست
تولید محتوا
تولید محتوا در اینستاگرام
تولید محتوای الکترونیکی

چند نکته تجربی که بهتر می باشد.در نوشتار مکالمه ای به آن توجه کنید:

  • از قرار دادن فضای سفید در نوشتار غافل نشوید.

این کار ضمن خسته نکردن ذهن خواننده، به توجه او به مطلب اضافه می کند. ضمن رعایت اختصار در نوشتن محتوا که قبلاً به آن اشاره کردیم، گاهی سعی کنید جمله جدید را از سر سطر آغاز کنید.

  • از کلمات ساده استفاده کنید.

فراموش نکنید که هدف، جلب مخاطب برای مطالعه کامل محتوا است. قرار نیست دایره لغات خود را به رخ دیگران بکشید.

  • خواننده ر ا با ضمیر دوم شخص خطاب کنید.

این روش، توجه بیشتر شما را به خواننده نشان می دهد و باعث می شود مخاطبانتان به خواندن نوشتار شما ترغیب شوند.

در سایت سئو متن بخوانید  نکات مهم خوانایی در سر انجام تولید محتوا

کپی رایتینگ

برای ایجاد هماهنگی ذهنی مخاطب (harmonizing) با محتوا نکات زیر را در نظر بگیرید:

دقت: در مطلب خود از آمار و ارقام و یا قوانین اثبات شده استفاده کنید.

جذابیت: مثل یک داستان جذاب و چالشی که مخاطب را با خود همراه می کند و مخاطب را تا انتهای داستان همراه خود می برد، محتوا تولید کنید.

آموزنده: با آموزش نکات علمی یا تجربی در هر زمینه ای، محتوای خود را ارزشمند کنید.

تبلیغات آنلاین در وبسایت های ایرانی

اگر قصد تبلیغ کسب وکار خود در سراسر وبسایت های ایرانی را دارید، شبکه تبلیغات دیجیتال مدیا اد به شما کمک می کند تا ترافیک باکیفیتی از متنوع ترین وبسایت ها را تجربه کنید.

ورود به پلتفرم مدیااد

۴- با برانگیختن کنجکاوی، خواننده را به مطالعه تا انتها دعوت کنید.

با ایجاد سؤال برای خواننده و برانگیختن حس کنجکاوی او می توانید او را تا انتهای متن مشتاق نگه دارید. چنانچه چاشنی کنجکاوی را به محتوای خود اضافه نکنید، خواننده کمی بعد از آغاز متن، هیجان خود را از دست می دهد و خواندن محتوا را رها می کند. شما می توانید از تئوری “دانه کنجکاوی” در این زمینه استفاده کنید.کاربرد این تئوری به این صورت می باشد.که در انتهای هر تعداد از پاراگراف های متن، یک جمله کوتاه قرار دهید. آن جمله باید حاوی دلیلی برای خواندن پاراگراف بعد باشد. این جملات کوتاه می توانند مشابه جملات زیر باشد:

  •  توضیح می دهم!
  • اما دلایل بسیاری وجود دارد!
  • بالاخره به قسمت هیجان انگیز ماجرا رسیدیم.
  •  اما این پایان راه ما نبود.
  • ولی ما شکست را نپذیرفتیم.
در سایت سئو متن بخوانید  انتخاب کلمات کلیدی سئو مناسب با هر صنعت در ۳۰ دقیقه

این یک تکنیک خوب برای همراه نگه داشتن خواننده می باشد.که می توانید از آن استفاده کنید.

۵- در بیان نوشته هایتان یک سیر منطقی در پیش بگیرید.

خود را جای خواننده بگذارید و ببینید با مطالعه این محتوا چه سؤال هایی ممکن می باشد.برایتان پیش آید. سعی کنید پاسخ به آن سؤال ها را نیز به متن خود اضافه کنید. مخصوصاً برای معرفی محصولات و خدمات، این نکته بسیار تعیین کننده است. مهم می باشد.که بتوانید سؤالات احتمالی را پیش بینی کنید و یا اطلاعاتی از مشتری در این رابطه تهیه کنید و جواب های حساب شده و دقیق و کامل را، در محتوای خود بگنجانید. به یاد داشته باشید که محتوایی جذاب می باشد.که همیشه یک قدم از ذهن خواننده جلوتر باشد.

copywriting

۶- در تولید محتوا از اعداد استفاده کنید.

بنا به پژوهشی که در مدرسه کسب وکار استنفورد انجام شد، استفاده از اعداد مخصوصاً در عنوان بسیار مؤثر است. بهتر می باشد.به جای نوشتن اعداد به فارسی از نمایش عدد به صورت ریاضی استفاده کنید. همچنین آمارها نشان می دهند که هر چه عدد به کاررفته در عنوان بیشتر باشد، نرخ کلیک بیشتر می شود.

۷- محتوای متنی کمیاب بنویسید.

در تیم تاکیپی متشکل از جمعی از نویسندگان محتوا و کپی رایترهای خوب، تحقیقاتی درباره اینکه چه پست هایی در شبکه های اجتماعی بیشترین طرفدار و نشر مجدد را دارد، انجام شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که استفاده از کلمات منفی مخصوصاً در عنوان محتوا، توجه مخاطبان بیشتری را جلب می کند. جمله “۱۰ کار که در تابستان نباید انجام دهید!” نمونه ای ساده می باشد.که این ترفند را نشان می دهد.

در سایت سئو متن بخوانید  راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی

۸- محتوای تعجب آمیز تولید کنید!

تفکر خارج از چارچوب می تواند محتوای شما را به اثری خارق العاده تبدیل کند. این روش ضمن جلب توجه مخاطب، او را به دنبال کردن مطلب ترغیب می کند. مطابق تحقیقات پژوهشگران در زمینه های روانشناسی، تأثیر محتوا یا هر چیز پیش بینی نشده به مراتب بیشتر از چیزهایی می باشد.که برایمان قابل پیش بینی است. بنابراین از قدرت شگفت زده کردن مخاطب استفاده کنید. فراموش نکنید حتی چنانچه نظر مخاطب، این باشد که به موضوع شما علاقه مند نیست و یا موضوع دیگری را بیشتر دوست دارد، تحقیقات نشان می دهد که خارق العاده نویسی توجه او را به نوشته شما بیشتر از نوشته عادی با موضوع موردعلاقه اش جلب خواهد کرد.

۹- در ویرایش متن را مختصر کنید و منظور خود را در کلمات کمتری بگنجانید.

ویرایش جزء مراحل مهم کپی رایتینگ است. کپی رایترهای ماهر زمان زیادی را صرف ویرایش متن های خود می کنند. بارها آن را می خوانند و تغییر می دهند. سعی می کنند که دقیقاً همان منظورها را در جملات کوتاه تر بیان کنند. خیلی مواقع اکثر نکاتی که گفتیم در تولید یک محتوا محقق نمی شود و درواقع با ویرایش مداوم و پشت سر هم آن می باشد.که می توانید این ویژگی ها را به متنتان اضافه کنید.

تولید محتوا به انگلیسی
تولید محتوای آموزشی
تولید محتوا با گوشی
تولید محتوا در روبیکا
تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
تولید محتوای دیجیتال چیست

۲ راهکار مفید جهت مختصر نویسی در تولید محتوا

ترکیب جملات

خیلی اوقات می توان کلمات چند جمله را با حفظ چند کلمه کلیدی که منظور را منتقل می کند ترکیب کرد. حذف افعال به قرینه نیز مؤثر است.

در سایت سئو متن بخوانید  ۶ راهکار برای فروش بیشتر با موبایل در بلک فرایدی

حذف کلمات تکراری و یا هم معنی

تکرار معانی ذهن خواننده را خسته می کند.

ادی شیلر، ازجمله نگارنده های ماهر در زمینهٔ کپی رایتینگ ، در نوشته ای جذاب به معرفی خود پرداخته است. این نوشته نمونه خوبی می باشد.که در آن نکات بارز یک کپی رایتینگ خوب، مانند جملات کوتاه و استفاده بجا و خلاقانه از تصاویر و گیف ها و … را می توان دید.

User Review


۳٫۵۵
(۱۱ votes)

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن