سئو و خوانایی

چک لیست سئو کردن سایت

چه کنم سایتم سئو شود!

ابتدا، به اصول اوليه سئو بپردازيم.
اينجا در رابطه با ابزارها و پلاگين هاي مورد نياز براي بهبود رتبه در
موتورهاي جستجو آشنا مي شويد.

ابزار اول سئو : Google Search Console

گوگل سرچ کنسول يکي از ابزارهاي کاملا رايگان و بسيار قوي براي سئو مي باشد.

اين ابزار براي کمک به شما در ارتباط با بررسي عملکرد سايت در جستجوهاي گوگل به وجود آمده است.

براي همين است که Google Search Console شامل ويژگي هاي مفيد زير است:

  • اطلاع از اينکه کدام کلمه کليدي بيشترين ترافيک را براي سايت شما دارد.
  • Submit کردن نقشه سايت Sitemap
  • رفع اشکالات سايت Fix website errors
  • دريافت پيام هايي از تيم جستجوي گوگل
  • و تعداد زيادي ديگر از امکانات مربوط به سئو

خلاصه : چنانچه در رابطه با سئو واقعا جدي هستيد، نصب Google Search Console اولين اقدام عملي براي آن است.

ابزار دوم : نصب Bing Webmaster tools

مرحله بعد اين است که Bing Webmaster tools را نصب کنيد.

اگر اين ابزار، محبوبيت گوگل سرچ کنسول را ندارد، ولي حدود يک سوم جستجوها در فضاي آنلاين توسطه موتور جستجوگر Bing انجام مي شود.

همچنين، Bing Webmaster Tools يکسري ويژگي هاي منحصر به فرد و خاص خود را دارد. مانند ابزار جستجوي کلمه کليدي به صورت رايگان.

 

ابزار سوم : گوگل آناليتيکس يا Google Analytics

Google Analytics بهترين راه براي اين
است که ببينيد کاربران شما چطور شما را پيدا مي کنند و چطور از سايت
شما استفاده مي کنند.

 

ويژگي هاي کليدي گوگل آناليتيکس شامل:

  • ديدن اينکه چه ميزان از ترافيک سايت شما از گوگل مي آيد
  • صفحاتي را در سايت پيدا نماييد که بيشترين ترافيک را براي سايت شما دارند.
  • بررسي اينکه آيا ترافيک سايت شما در حال افزايش است يا کاهش
  • شناسايي سايت ها و موتورهاي جستجوي ديگر که براي سايت شما بازديد کننده مي آورند
  • آگاهي از Bounce rate , Page views , time on site

نکته حرفه اي سئو :
گوگل آناليتيکس خود را به گوگل سرچ کنسول متصل و کانکت کنيد. زماني که اين
کار را انجام دهيد، اطلاعات مفيد مربوط به سئو را در اکانت گوگل آناليتيکس
خود خواهيد ديد.

گوگل آناليتيکس

شما مي توانيد از اينجا آموزش کامل گوگل آناليتيکس را بخوانيد.

ابزار چهام : کاربران وردپرس حتما افزونه Yoast SEO را نصب کنند.

Yoast محبوب ترين پلاگين SEO در زمين است.

افزونه يوست بهينه سازي سايت وردپرس را خيلي ساده مي کند.

اين افزونه همچنين شما را در رابطه با robots.txt و نقشه سايت کمک مي کند. بنابراين حتما اين افزونه را نصب کنيد.

چک ليست تحقيقات کلمه کليدي

تحقيق کلمه کليدي اساس کار سئو است. بنابراين مهم است که تحقيق کلمه کليدي Keyword research را به درستي انجام دهيد.

 ۱ – کلمات کليدي بلند پيدا کنيد

اين بهترين راه براي پيدا کردن کلمات کليدي بلند است.

روش کار به اين صورت است:

ابتدا، يک کلمه را در گوگل تايپ کنيد.

اما کليد Enter را فشار ندهيد. در عوض به کلمات کليدي نگاه نماييد که گوگل به شما نشان مي دهد.

به اين ليست کلمات کليدي Google Suggest مي گويند.

چون اين کلمات مستقيما از گوگل مي آيند، شما متوجه مي شويد که مردم به دنبال آنها هستند.

که به اين معناست که اين کلمات کليدي براي بهينه سازي سايت عالي هستند.

نکته حرفه اي سئو : ابزار Keywordtool.io را بررسي کنيد. اين ابزار کلمات کليدي گوگل را جمع آوري ميکند.

 

در سایت سئو متن بخوانید  افزایش سرعت سایت با Leverage Browser Caching

۲ – در Google Keyword Planner به دنبال کلمات کليدي مناسب باشيد

The Google Keyword Planner يک ابزار رسمي جستجوي کلمه کليدي گوگل است.

 

اين ابزار به طور ويژه براي Google Adwords طراحي شده است. و براي جستجوي کلمه کليدي در سئو بسيار مناسب است.

و بايد به اين نکته توجه داشته باشيد
که اطلاعات اين ابزار از خود گوگل مي آيد. بنابراين مطمئن هستيد که اين
اطلاعات کاملا دقيق هستند.

۳ – در شبکه هاي آنلاين وارد شويد

Reddit, Quora and Forums روش ها و شبکه هاي آنلاين ديگري هستند که مکاني مناسب براي يافتن کلمات کليدي هستند.

اخيرا ويدئويي ساختم که نشان مي دهد چطور مي شود کلمات کليدي استفاده نشده را در اين محيط ها پيدا کرد.

۴ – با استفاده از ابزار KEFinder کلمات کليدي کم رقابت را شناسايي کنيد

KWFinder يک ابزار رايگان جستجوي کلمه کليدي است.

چيزي که KWFinder را يونيک مي کند اين است که اطلاعات تعداد زيادي را در رابطه با هر کلمه کليدي به شما مي دهد.

پيدا کردن کلمه کليدي

همانطور که مي بينيد، زماني که کلمه کليدي را در KWFinder تايپ مي کنيد، اطلاعات را در رابطه با موارد زير پيدا مي کنيد:

  • ميزان جستجوي آن کلمه کليدي
  • سختي آن کلمه کليدي
  • CPC
  • روند ها
  • ميزان بازديد تخمين زده شده

از اين طريق مي توانيد کلمات کليدي کم رقابت را انتخاب نماييد تا به راحتي در رتبه هاي بالاي گوگل قرار بگيريد.

۵ – با استفاده از ATP کلمات کليدي سوالي را پيدا کنيد.

کلمات کليدي سوالي براي مقالات و پست هاي وبلاگ عالي هستند.

براي مثال : “چطور شلوارجين خود را کوتاه کنيم؟” 

اما چطور اين کلمات را پيدا کنيم؟ با ابزار Answer the Public

اين ابزار رايگان سئو سوالاتي که مردم به صورت آنلاين مي پرسند را به شما نشان مي دهد.

پيدا کردن کلمات کليدي

از اين طريق شما مي توانيد به اين سوالات با استفاده از مقالاتي که مي نويسيد پاسخ دهيد.

چک ليست سئو درون سايت On-Page SEO Checklist

حالا وقت آن است که محتواي خود را با استفاده از تکنيک هاي سئو درون سايت بهينه سازي کنيد.

۱ – کلمه کليدي را در آدرس صفحه قرار دهيد.

آدرس صفحه يا URL شما به گوگل کمک مي کند تا از محتواي صفحه شما آگاه شود.

براي همين است که توصيه مي کنيم کلمه کليدي خود را در URL قرار دهيد.

براي مثال: کلمه کليدي من “ترجمه مقالات سئو است

بنابراين URL ايجاد کردم و آن کلمه کليدي را در آن قرار دادم.

http://www.engpartner.com/translation-seo-articles/

خيلي ساده

۲ – از URL هاي کوتاه استفاده کنيد.

آدرس صفحات خود را تا جايي که مي شود کوتاه نگهداريد.

چرا؟

تحقيق جديدي بر روي ۱ ميليون نتيجه جستجوي گوگل انجام گرفته که نشان مي دهد URL هاي کوتاه در رتبه بهتري در گوگل قرار مي گيرند.

۳ – کلمه کليدي خود را در ابتداي تگ عنوان قرار دهيد.

همه مي دانند که بايد کلمه کليدي خود را در تگ عنوان به کار برند.

اما خيلي از مردم نمي دانند که کلمه کليدي را در کجاي تگ عنوان بايد بگذارند.

KEyword بايد در ابتداي تگ عنوان قرار بگيرد.

به عنوان مثال : کلمه کليدي اصلي من براي اين پست SEO tools است.

۴ – کلمه کليدي خود را در ۱۵۰ لغت اول مقاله خود قرار دهيد.

گوگل براي ۱۵۰ لغت ابتدايي صفحات ارزش بيشتري قائل است.

بنابراين مطمئن شويد که Keyword در ابتداي مقاله آمده است.

براي مثال: براي پست SEO tools مي توانيد ببينيد که من عبارت SEO tools را در همان ابتدا در محتوا استفاده کردم.

 

در سایت سئو متن بخوانید  نظر کارشناسان سئو برای بازدید ارگانیک

۵ – کلمه کليدي خود را در تگ هاي H1, H2, H3 استفاده کنيد.

مطمئن شويد که کلمه کليدي شما در تگ هاي H1, H2, H3 استفاده شده است.

براي مثال:

احتمالا متوجه شده ايد که عبارت SEO Checklist را در اولين Subheader اين صفحه قرار داده ام.

 

اين تغيير خيلي در رتبه بندي سايت شما در گوگل تاثير ندارد، اما

وقتي که بحث بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو مطرح مي شود، هر اصلاح کوچکي مي تواند کمک کننده باشد.

۶ – عکس ها را بهينه کنيد

عکس هايي که در محتواي خود استفاده مي کنيد، بسيار پر اهميت هستند.

متاسفانه، گوگل در خواندن عکس ها بسيار بد عمل مي کند.

پس براي اينکه به آن کمک کنيم تا محتواي عکس ما را بفهمد، Alt Tags را بهينه مي کنيم.

(به عنوان پاداش: بهينه سازي عکس ها همچنين به شما کمک مي کند تا رتبه بندي عکس هاي گوگل هم بالا بياييد)

روش به اين صورت است:

ابتدا، زماني که که عکس را ذخيره مي کنيد، اسم آن را طوري انتخاب نماييد که توصيفي از خود عکس باشد.

براي مثال: شما عکسي از مصاحبه کاري بر استخدام و ارائه رزومه انگليسي خود گرفته ايد.

بايد نام عکس آن را ارائه رزومه انگليسي.jpg بگذاريد.

سپس زماني که که عکس را به صفحه خود اضافه مي کنيد، در بخش alt tag توضيحات اضافه را ارائه دهيد.

۷ – از مترادف ها و کلمات کليدي LSI استفاده کنيد.

قديم تر هاي ، اينکه فقط کلمه کليدي در صفحه خود پر نماييد ، جواب ميداد.

اما الان ديگر آن کارايي را ندارد.

امروز، گوگل باهوش است.

بنابراين به جاي استفاده از همان کلمه کليدي به تعداد ۱۰۰۰ بار، از مترادف ها و کلمات کليدي LSI استفاده کنيد.

براي مثال: اجازه بدهيد که بگوييم شما مي خواهيد براي کلمه کليدي “How to start a blog” رتبه بالاي گوگل را بدست بياوريد.

بنابراين همان کلمه کليدي را چند بار در صفحه خود بکار مي بريد و سپس مترادف هاي آن:

  • How to lunch a blog
  • Starting a blog
  • How to create a blog
  • How to setup a blog on Wordpress

خودتان بقيه مراحل را متوجه شديد.

مرحله بعد اضافه کردن چند کلمه کليدي LSI است.

کلمات کليدي LSI عباراتي هستند که با کلمه کليدي اصلي محتواي شما همراه مي شوند.

دسته اي از اين کلمات را مي توانيد در اين آدرس پيدا کنيد.

سپس چندتا از اين کلمات کليدي LSI را به محتواي خود اضافه کنيد. و کار در اينجا تمام مي شود.

۸ – از لينک هاي خارجي استفاده کنيد

سعي نماييد در هر متن و محتوايي که مي نويسيد، ۵ تا ۸ سايت اسم و رسم دار را استفاده نماييد و به آنها لينک دهيد.

براي مثال، در اين مطلب تکنيک هاي سئو ، من به سايت هاي مطمئن مانند گوگل و ويکي پديا لينک داده ام.

و آن لينک هاي به گوگل نشان مي دهند که محتواي من رفرنس مناسب و مطمئني دارد.

۹ -از لينک هاي داخلي استفاده کنيد.

اين خيلي ساده است. 

هر زماني که که محتواي جديدي منتشر مي کنيد، به ۲ تا ۵ صفحه معتبر داخلي لينک دهيد.

نکته حرفه اي سئو: در لينک هاي داخلي Anchor تکست شما بايد شامل کلمات کليدي باشد.

 

در سایت سئو متن بخوانید  تولید محتوا ما را به دنیا امیدوار می‌کند

اين به موتورهاي جستجو مي گويد که اين صفحه اي که من لينک مي کنم درباره On-Page SEO است.

 چک ليست سئو تکنيکال

Technical SEO مي تواند رتبه بندي سايت
شما را بهتر کند و يا بدتر کنيد. خوشبختانه، برطرف کردن مشکلات تکنيکي SEO
خيلي مشکل نيست. مخصوصا چنانچه مراحل زير را دنبال کنيد.

۱ – ارورهاي Crawl را شناسايي کنيد.

Crawl Error يعني گوگل در ديدن صفحات سايت شما دچار مشکل شده است.

و چنانچه ربات هاي گوگل نتوانند صفحات شما را ببينند، آن را رتبه بندي نمي کنند.

از طريق Google Search Console در بخش Crawl مي توانيد Crawl Errors را مشاهده کنيد.

 

اگر متوجه شديد که گوگل در شناسايي يکي
از مهمترين صفحات شما دچار مشکل شده است ( براي مثال robots.txt عنکبوت
هاي موتور جستجو را بلاک کرده) بايد آن را برطرف کنيد.

۲ – پيدا نماييد که گوگل چطور صفحه شما را مي بيند.

بعضي وقتها کاربران همه چيز را در صفحه شما مي بينند…

اما گوگل نمي تواند.

دوباره:

اگر گوگل نتواند به طور کامل به صفحه شما دسترسي داشته باشد، آن را رتبه بندي نمي کند.

براي همين من توصيه مي کنم که در Google Search Console از بخش Fetch and Render استفاده کنيد.

براي اينکار مانند شکل زير به آدرس مربوطه برويد.

 

و يک صفحه از سايت خود را در آن وارد کنيد.

وقتي اين کار را بکنيد، صفحه سايت خود را از نظر گوگل مي توانيد ببينيد.

خيلي کمک کننده خواهد بود.

۳ – مطمئن شويد که سايت شما Mobile-Friendly است.

گوگل اخيرا يک Mobile-First Index راه اندازي کرده

يعني اگر سايت شما براي موبايل بهينه نشده باشد، به خوبي رتبه بندي نخواهد شد.

خوشبختانه، به راحتي مي توانيد مطلع شويد که سايت شما براي موبايل بهينه شده يا خير. Google’s Mobile Friendly Test

کافي است يک صفحه از سايت را در آدرس بالا قرار دهيد و متوجه شويد که براي موبايل بهينه شده است يا خير.

 

در سایت سئو متن بخوانید  اصطلاحات تخصصی سئو و محتوا - گالری عکس

تحلیل و بررسی

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن