سئو و خواناییمحتوای متنی

چک لیست تولید محتوا

توصیه‌های اجرایی برای نوشتن متن های کاربر پسند

نکات برگزیده مطلب
  • اگر می خواهید چک لیست تولید محتوا را بدون توضیحات ببینید به انتهای همین صفحه مراجعه کنید
  • برای فهرست دستورالعمل‌های محتوا نویسی راهی یکی پس از دیگری توضیحات کاملی ارائه می‌کنیم
  • شما می توانید فهرست اقدامات ضروری برای نوشتن محتواهای حرف های را در پایان همین مقاله دانلود کنید و همواره محتوایی که تولید می‌کنید را با آن بررسی کنید
  • این فلز در دست تدوین و تکمیل است ممکن است برخی موارد به روز رسانی و یا تغییر پیدا کند
  • این پست با استفاده از قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار گوگل تهیه می شود می‌تواند روابط نگارشی در آن وجود داشته باشد که از شما پوزش می طلبیم
  • اگر شما هر کدام از از موارد این دستورالعمل انتقاد دارید در بخش نظرات مطرح کنید

اگر شما یک سایت اینترنتی داشته باشید یا بخواهید محصولاتی که در فروشگاه دارید را به فروش برسانید، به محتوا دارید. محتوای خوب و ارزشمندی که بتواند پیام شما را آنگونه که می‌خواهید به مخاطبان منتقل کنید. در سایت گروه فرهنگ و تمدن دستورالعمل اجرایی و چک لیست تولید محتوا کاربردی برایتان آماده کرده ایم البته در بروزرسانی های بعدی این پست هر کدام از این موارد را توضیح می دهیم با این حال اگر می‌خواهید مستقیم بروید سر اصل مطلب و فقط چک لیست را ببینید لطفاً تا انتهای صفحه اسکرول کنید و گزینه هایی که تا به امروز برای این چک لیست تولید محتوا نوشته را مطالعه کنید.

همچنین اگر استراتژی بازاریابی محتوایی را در کسب و کارتان دنبال می‌کنید نیاز به مقالات و مطالبی دارید که به کمک آن نیازهای مشتریان خود را برطرف نمایید شما در مقاله بازاریابی محتوایی چیست؛ چگونه و از کجا شروع کنیم روشی برای یافتن مشتریان جدید پیدا کنید.

در سایت سئو متن بخوانید  تولید محتوای دیجیتال چیست و چه انواعی دارد

حتی اگر می‌خواهید به رتبه بهتر در بین موتور‌های جستجوگر دست پیدا کنید یا برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان خود تلاش می‌کنید راهی به جز تولید محتوا و انتشار مطالب فیلم‌ها تصاویر و به طور کلی محتواهای مفید ندارید.

بحث تولید محتوا یک بحث بسیار گسترده و حساس است شما برای اینکه بتوانید محتوای خوبی تولید کنید باید تجربیات زیادی کسب کنید تا در نهایت آنچه که مد نظر دارید را پیاده سازی کنید.

ما در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن آموزش‌های مختلفی در خصوص تولید محتوا در اختیار کاربران فارسی زبان قرار می‌دهیم اما بسیاری از کاربران به دنبال چک لیست مفید و کاملی هستند که بتوانند با استفاده از دستورالعمل‌های آن بدون اینکه وقت زیادی صرف یادگیری مهارت‌های محتوا نویسی کنند بتوانند مقالات و مطالب مورد نیاز خود را خیلی سریع و با کیفیت تولید کنند.

این چک لیست به شما کمک می‌کند همه تجربیاتی که یک نویسنده حرفه‌ای دارد را در مدت زمان اندک بیاموزید.

البته جای هیچ تردیدی نیست بین شخصی که تازه چیزی را یاد می‌گیرد با کارشناسی که سالها در یک زمینه مثلاً نوشتن محتوا فعالیت دارد تفاوت‌هایی وجود دارد و ما نمی توانیم ادعا کنیم که شما یک شبه همه چیز را می‌آموزید؛ اما به جرات به شما اطمینان می‌دهیم با مطالعه این فهرست اجرایی در خصوص تولید محتوا اطلاعاتی را به دست می‌آورید که در حالت عادی آموختن آن بسیار زمان بر و پر هزینه است.

در این صفحه شما مهارتی را می‌آموزید که شاید در چندین ماه نتوانید بیاموزید.

چرا باید به این چک لیست ارزشمند اعتماد کنید

در سایت سئو متن بخوانید  اصول نوشتن نامه‌های اداری و محتوای حقوقی

گروه فرهنگ و تمدن ماهیتی علمی و پژوهشی دارد که همین امر موجب شده است تا توانایی‌های ویژه در حوزه آموزش داشته باشد ما تجربیات عملی و مهارت‌های آزمایش شده را به شما ارائه می‌کنیم که نتیجه آن را دیده ایم از طرفی توانایی ما در آموزش دادن و استفاده از روش‌های تدریس مدرن باعث شده است تا بتوانیم خیلی خوب مفاهیم را به دیگران منتقل کنیم.

با ما همراه باشید و در صورت نیاز از طریق بخش نظرات پرسش‌های خود را مطرح کنید همچنین در تلگرام یا واتساپ در دسترس شما هستیم.

مراحل پیش تولید محتوا

تمامی کارهایی که قبل از نوشتن یا ساختن محتوای دیجیتالی باید انجام بدهید را به شما می‌گویم دوستان لطفاً توجه داشته باشید که این موارد بسیار مهم‌تر از نوشتن محتوا هستند بنابراین با دقت تمام به آنها توجه کنید و توصیه‌های ارائه شده را به کار بگیرید.

چنانکه از یک کاغذ و خودکار برای مدیریت کارتان استفاده کنید به مراتب موفق‌تر خواهید بود بنابراین همه چیز را بنویسید و با برنامه‌ریزی پیش بروید. در پایان همین صفحه در حالی که بسیار خوشحال هستید و مانند یک کارشناس با تجربه در تولید محتوا و احساس قدرت می‌کنید شما را ملاقات خواهم کرد.

ابتدا هدف خود را مشخص کنید

تعیین هدف نخستین گام در مرحله پیش تولید محتوا به حساب می‌آید. لطفاً دقیقا مشخص کنید که دنبال چه چیزی هستید این محتوا باید چه کاری برای شما انجام دهد این مهمترین مسئله برای شروع موفقیت آمیز در تولید محتوا است این بخش به نوعی استراتژی تولید محتوا در فرایند تولید محتوا‌ای که آغاز می‌کنید محسوب می‌شود. بنابر این خود شما نیز استراتژیست محتوای کارتان هستید.

در سایت سئو متن بخوانید  راهنمایی ساخت سایت

چگونه هدف را مشخص کنیم مثال عملی

عیین هدف کلیه در این بخش چیزی شبیه به اهداف بنیادین و کلیه کسب و کارتان است مثلاً یک فروشنده چه هدفی دارد آیا چیزی به جز فروش کالا هایش برای او مهم است مطمئناً همین طور است یعنی فروشنده می‌خواهد کالا هایش را بفروشد.

در این میان نکته ظریفی وجود دارد و آن اینکه اگر فروشنده کالاهای خود را با ضرر بفروشد باز هم کار مفیدی انجام داده است مطمئنا نه بنابراین ما باید محتوا تولید کنیم محتوایی که ما را به هدفمان برساند اجازه بدهید یک مثال دیگر در این زمینه مطرح کنم.

در یک مسابقه فوتبال مهمترین هدف فوتبالیست‌ها گل زدن است اما آیا می‌توانیم گل زدن را هدف نهایی به حساب بیاوریم مطمئنا نه بنابراین گل زدن به خودی خود هدف به حساب نمی آید بلکه برنده شدن در مسابقه هدف نهایی است چنانچه در یک بازی فقط یک گل رد و بدل شود تیمی که آن گل را زده برنده است اما ممکن است شما در یک بازی ۵ گل بزنید اما تیم حریف ۶ گل به شما زده باشد بنابراین باز هم شما بازنده به حساب می‌آید.

پس توجه داشته باشید که ممکن است در یک موضوع رقابت به قدری بالا باشد که شما هر قدر محتواهای خوبم تولید کنید باز هم جای کار داشته باشد و در بعضی از موضوعات که رابطه نیست یا در آن حوزه کار تخصصی انجام نشده است شما با تولید یک مقاله معمولی بتوانید به رتبه‌های خوبی دست پیدا کنید این همان مثال است که ما در تعداد گل‌ها مسابقه فوتبال مطرح کردیم.

در سایت سئو متن بخوانید  آموزش جامع تولید محتوا فارسی (دانشنامه)

در تعریف تولید محتوا اینگونه گفتیم که تولید محتوا به خودی خود هدف نیست با این مثال شما به خوبی این مسئله را متوجه می‌شوید.

برای تعیین هدف در پیش تولید محتوا کاری که شما باید انجام دهید این است که تعیین کنید:

آیا این محتوا برای جذب کاربر است.

آیابرای ارائه اطلاعات به مشتریانی که از شما سوال می‌کنند نوشته شده است.

آیابرای رقابت با فعالیت‌هایی که رقبای شما انجام می‌دهند منتشر می‌شود.

وقتی که شما می‌دانید محتوا را در رقابت با دیگران تولید می‌کنید همه توجه خود را برای اینکه سطح محتوا را از از نمونه‌های موجود بالاتر ببرید متمرکز کرده و در نتیجه اثری خلق می‌کنید که مخاطبان آن را از محتوای گروه برای شما منتشر کرده اند بهتر می‌دانند.

مخاطب خود را تعیین کنید و بشناسید

باید مخاطب خود را بشناسید تا بدانید چگونه محتوا را تولید کنید وقتی که از سلیقه مخاطبان تان بی اطلاع هستید ممکن است احتمالاً چیزی می‌نویسید که با سلیقه آنها جور در نمی آید و این اتفاق خوشایند نیست.

تعیین مخاطب و شناخت او چگونه انجام می‌شود

چه کسانی در ارتباط با کار شما وجود دارند که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند دقیقا چه کسانی این دسته بندی و شناخت از جهات مختلفی می‌تواند مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.

مثلاً اگر شما فروشنده کفش زنانه هستید در یک شناسایی کلی باید بانوان را عنوان مخاطبان خود تعیین کنید حال اگر بخواهیم کمی دقیق تراین کار را انجام دهیم باید به نوع کفش‌ها نگاه کنیم و ببینیم چه محصولی را می‌خواهید بفروشید! اگر کفش‌های شما از نوع مدرن و دارای مدل‌های پیشرفته و جدید که در پوشش‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد باشد مطمئناً خانم‌هایی که در حوزه علمیه تحصیل می‌کنند مشتریان مناسبی برای شما نیستند! چون آنها از این نمونه کفش‌ها استفاده کمتری دارند یا ندارند.

بنابراین شما می‌توانید بر روی قشر نوجوان یا افرادی که مدل کفش‌های شما را می‌پسندند یا به عبارت دیگر کالای شما تناسب بیشتری با شخصیت و شیوه زندگی آنها دارد سرمایه گذاری کنید.

این شناخت و تعیین هنوز هم شناختی کلی به حساب می‌آید. شما می‌توانید در این زمینه فاکتورهای متعدد دیگری را نیز دخیل کنید. مثلاً چنانچه شما کفش‌هایی که ویژه استفاده در ساحل و راه رفتن روی شن هستند را می‌فروشید، شاید بد نباشد به سایت‌هایی که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند سفارش تبلیغ دهید، تا توریستها و گردشگرانی که قصد سفر به سواحل دریای خزر یا خلیج فارس را دارند تبلیغ شما را ببینند و احیاناً از شما خرید کنند. همچنین ادبیاتی که در تولید محتوا برای معرفی چنین کالایی استفاده می‌کنید می‌بایست متناسب با جو موضوع همگونی داشته باشد.

در سایت سئو متن بخوانید  معرفی ۱۸ کتاب بازاریابی معروف ایران و جهان

به نظر می‌رسد مثال واضح و مفیدی مطرح شد نظر شما چیست درباره مثال‌ها و شیوه ارائه محتوا در بخش نظرات به ما کمک کنید.

نیاز مخاطبان خود را بررسی کنید

اطلاع از نیازهای مخاطبان کمک بسیار زیادی به موفقیت محتوا می‌کند این مسئله یعنی چیزهایی که برای مخاطبان مهم است را در دانشنامه علمی کاربردی تولید محتوا که در دست تدوین داریم تحت عنوان اصل نیاز مورد بررسی قرار دادیم این اصل یکی از اصول بسیار مهم و تاثیر گذار در سرنوشت محتوای شما است.

نیازهای مخاطبان به دو دسته کلی تقسیم می‌شود نیازهای اولیه و ضروری نیازهای ثانویه و فانتزی یا غیر ضروری اگر سایت شما تازه تاسیس است و در آغاز راه هستید پرداختن به نیازهای ضروری یا اولیه مخاطبان اولویت مطلق دارد اما پس از گذشت مدتی که سایت شما به مباحث مختلف می‌پردازد، کم‌کم دایره موضوعات شما اختصاصی‌تر و دقیق‌تر می‌شود در چنین شرایطی می‌توانید به نیاز‌های ثانویه و فانتزی کاربرانتان نیز توجه بیشتری داشته باشید.

حالا نوبت آن رسیده است تا موضوع محتوا را تعیین کنیم

برای تعیین موضوع به مخاطبان خود نگاهی می‌اندازیم هدفمان را ملاحظه می‌کنیم به نیازهای مخاطبان با هوشمندی نگاهی می‌اندازیم و موضوع را به صورت کلی تعیین می‌نماییم برای این کار ابزارهایی هم در اختیار داریم که می‌توانیم آمارها را با همدیگر مقایسه کنیم . یکی از این ابزار‌ها ابزار گوگل ترندز است.

حالا نوبت تدوین عنوان یا تیترنویسی است

عنوان بسیار گسترده‌تر از موضوع است مثلاً وقتی که موضوع را به دیگران پیشنهاد می‌دهیم ممکن است اینطور بگوییم درباره ابزار‌های اندروید بنویس یا درباره ابزارهای گوگل بنویس این یک ارائه موضوع به صورت خام است اما وقتی که می‌خواهیم عنوان را تدوین کنیم باید کلمات آن را مشخص کرده و به ملاحظات و حساسیت‌های آن توجه کنیم.

در سایت سئو متن بخوانید  با این روش بک لینک رایگان بگیرید

چگونه تیترهای کاربرپسند بنویسیم

  • تیتر طولانی و چند بخشی و چند بخشی ننویسید
  • تیتر‌های شعاری و بی ربط به موضوع نننویسید
  • از علائم و نشانه‌ها استفاده نکنید
  • از عبارت‌های مرکب و چند بخشی استفاده نکنید
  • تیتر خود را در یک جمله دارای فعل بنویسید
  • در پایان تیتر نقطه نگذارید
  • در پایان تیتر فرعی و زیر تیتر یا سوتیتر هم نقطه استفاده نکنید
  • نیاز نیست همه اطلاعات را در تیتر بگنجانید
  • هرگز تیتر خود را با حروف اضافه شروع کنید (در، به، از، با)
  • از فعل منفی در پایان استفاده نکنید
  • چنانچه تیتر شما دو قسمت است هم فرعی و هم اصلی تیتر اصلی باید بدون تیتر فرعی هم معنی داشته باشد
  • تیتر را با فعل منفی تمام نکنید.
  • تیتر دوم یا سوتیتر شما باید خلاصه‌ای از محتوای شما باشد

آنچه مطالعه کردید کارهایی که نباید در نوشتن عنوان یا تیتر محتوا انجام دهید! اگر شما می‌خواهید اطلاعات جامع تری در خصوص تیترنویسی پیدا کنید می‌توانید به این مقاله که در سایت سئو متن منتشر کرده ایم مراجعه نمایید.


چک لیست تولید محتوا متنی

چک لیست تولید محتوای متنی

این محتوا در همین صفحه تعریف و ویرایش می گردد که به دلیل گستردگی مباحث است در طی چند هفته تکمیل و به یک محتوای کامل و در خواهد شد همراه اول نظرات شما سپاسگزاریم.

جمع بندی چک لیست تولید محتوای دیجیتالی

  • تعیین هدف کلی خودتان 
  • تصریح دستاوردی که برای مخاطب دارد
  • مشخص کردن جامعه مخاطبان و شناخت آنها
  • بررسی نیازهای مخاطبان با تمرکز بر نیازهای اولیه
  • پیاده سازی اصل مرغوبیت؛ چه محتوایی عالی است و شما می‌توانید آن را ارائه کنید
  • تعیین کلیدواژه‌های محتوا
  • نوشتن عنوان مقاله یا پست… یا تیتر نویسی
  • نوشتن عناوین فرعی، جزئی  و جزئی تر 
  • مرور اصل تحقیق در تولید محتوا و بررسی محتواهای موجود در موضوع مورد نظر
  • تعیین ساختار محتوای متنی (در وردپرس)
  • تالیف صد کلمه ابتدایی محتوا  (توجه به اصل ۱۰۰)
  • پرداخت متن با استفاده از یکی از فرمان‌های ده‌کلمه تولید محتوا
  • اجرای اصل استناد و یافتن یک لینک خارجی ارزشمند و غنی و مرتبط به ازای هر ۶۰۰ کلمه
  • تهیه فهرستی از عبارت‌ها و کلمات مرتبط با کلید واژه اصلی و استفاده از آنها به همراه برجسته سازی و تغییر رنگ مثلا آبی 
  • شروع پاراگراف نخست با کلمات مرتبط با کلید واژه اصلی
  • استفاده از کلمه کلیدی با چگالی ۲% ‌بعد از نوشتن ۱۵ کلمه ابتدایی محتوا
  • تصویر سازی مرتبط و بهینه سازی فایل مخفی تصاویر قبل از آلود و اعمال برچسب مکانی، کلید واژه تصاویر و نیز تکمیل سایر فیلدهای مربوطه (بالغ بر ۵۰ پارامتر) که البته موارد تخصصی عکاسی بجز در موارد مرتبط ضرورتی ندارد
  • استفاده از یک تصویر مرتبط پس از درج هر ۳۰۰کلمه متن
  • درج تصاویر یک خط پس از سطر عنوان 
  • هر پاراگراف نهایتا صد کلمه باشد. (برخی دوستان به تعداد بیشتر معتقدند! اما شخصا همین صد کلمه را هم زیاد می‌دانم) بسته به استراتژی. اما کاربر فارسی را نمی شود با پاراگراف ۱۰۰ کلمه ای جذب نگه داشت، 
  • جملات نهایتا ۲۰ کلمه داشته باشند
  • پاراگراف کوتاه کمتر از دو خط! استفاده مداوم از چک لیست یا فرمت‌های نشانه گذاری دیگر
  •  هر ۳۰۰ کلمه یک لینک موجه به لندینگ پیچ کنید
در سایت سئو متن بخوانید  تولید محتوا برای اینستاگرام

ادامه این چک لیست  بزودی ویرایش و به محتوای حاضر افزوده خواهد شد

 

آیا آموزش به خوبی ارائه شده است
آیا موضوع آموزش مورد نیاز کاربران بوده است
آیا پاسخگویی به پرسش های کاربران به خوبی انجام می‌شود

User Rating: 5 ( 2 votes)
برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن