محتوای متنی

پنج اصل مهم که باید در هر محتوا باشد

بکارگیری همه اصول تولید محتوا نتایج بسیار بهتری خواهد داشت

نکات برگزیده مطلب
  • تولید محتوا نیز مانند هر تخصص دیگر اصولی دارد رعایت اصول موفقیت شما را تضمین می کند
  • پیش از تولید محتوا این پنج اصل را در پروژه خود بررسی کنید احیانا به آن‌ها پاسخ بدهید تردید نکنید در صورت رعایت همین ۵ هست نتیجه تولید محتوای شما چه قدر خوب می شود که فکرش را هم نمی کنید
  • در علوم نظری و تخصصهای چون نویسندگی همه احساس صاحب نظری می‌کنند که قابل درک است اما این مسئله نباید موجب شود نسبت به اصول سهل انگاری کنیم
  • تولید محتوا و اصول دیگری هم دارد که در دانشنامه جامع علمی کاربردی تولید محتوا سایت فرهنگ و تمدن منتشر کرده همه آنها به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته اند شما می توانید با مراجعه به این دانشنامه فوق العاده مهم اصول دیگر تولید محتوا را بیاموزید

هدف از انتشار این مطلب آموزش و پرورش اصل بسیار مهم تولید محتوا است البته ما اصول دیگری هم داریم که رعایت آن ها برای ساختن محتوای قدرتمند و کاربرپسند ضروری است اما این پنج اصل اهمیت ویژه دارند که اگر رعایت شوند فرآیند تولید محتوای شما متحول می شود.

از آنجایی که اوضاع محتوایی وب فارسی شرایط خوبی ندارد پرداختن به این اصول پنجگانه یک اقدام اورژانسی به حساب می آید در ادامه با گروه فرهنگ و تمدن همراه باشید.

پیش از هر چیزی باید بدانیم اصل به چه معناست که چرا اصول مهم هستند این مطلب را در یک روز یک دقیقه ای بهترین شکل برای تان توضیح داده ام که حتما بشنوید.

شاید بد نباشد دادستان خوب را گرفتند این اصول را روی کاغذ بنویسید و دربند تعریف می کنید آنها را که فکر می کنید پس از مدتی که دستان راه افتاد به صورت ذهنی این کار را نجام خواهید داد.

اصول تولید محتوا همان چیزهایی هستند که اگر رعایت نشوند محتوا را از اعتبار من تأثیر می اندازند

اصل نیاز مهمترین اصل تولید محتوا

کاربران در هر صورت به دنبال رفع نیازهای خود در اینترنت به دنبال موضوعات میگردند هیچ دلیلی ندارد که شما چیزی را که نیاز ندارید مطالعه کنید دنبال کرده یا به آن امتیاز بدهید نیازهای  مخاطبان شما دو دسته هستند.

نیازهای اصلی یا ضروری

نیازهای فرعی یا تشریفاتی

منظره زیبا
ممکن است شما  محتوای بسیار علمی و مفیدی را تهیه کنید اما کسی از آن استقبال نکند بدون تردید به خاطر آن است که کسی در آن رابطه احساس نیاز نمی کند آیا تاکنون شنیده اید که کارگاه رنگ آمیزی میلنگ وجود داشته باشد اگر کسی چنین شغلی را دایر کند آیا نتیجه می‌گیرد مطمئناً جواب منفی است!
  در رابطه با همین مثال این نکته هم گفتنی است که رنگ‌آمیزی میلنگ به هیچ وجه ضروری نیست بنابراین اگر کسی پیدا شود که میل لنگ ها را خیلی حرفه ای و با تکنولوژی مدرن و پیشرفته رنگ آمیزی کند باز هم تغییری  در اصل موضوع ایجاد نمی شود

اگر شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کرده باشید حتما می‌دانید که هسته وردپرس شامل کد های بسیار زیادی است اهمیت زیادی هم دارد  خیلی ها رو میشناسم که سال‌ها با وردپرس کار کردند اما یک بار هم به سراغ هسته وردپرس نرفته‌اند.

چون نیازی به این کار نداشتند پس در انتخاب موضوعات خود دقت کنید شاید یک موضوع کاملا علمی هم باشد اما مورد نیاز کسی نیست.

بنابراین به درد دنیای دیجیتال نمی‌خورد فراموش نکنید ما منظورمان محتواهایی که بتواند کاربر جذب کند و مخاطب را پای صفحه نگه دارد به عبارت دیگر تولید محتوا برای اهداف تجاری و سئو مد نظر ماست.

نیازهای ضروری و نیازهای تشریفاتی کاربران به محتوا

اگر در لحظه ورود به خانه یادتان بیاید که نان نخریده آید به احتمال زیاد همان جا برمی گردد تا نان بگیرید و سپس به خانه باز گردید چرا که این یک نیاز ضروری است اما اگر فراموش کنید که برای کنترل تلویزیون منزلتون محافظ پلاستیکی تهیه کنید شاید این کار را به روز بعد موکول کنید چراکه معمولاً روکش محافظ یک نیاز غیر ضروری است

 

بحث نیاز در تولید محتوا کمی پیچیده تر از چیزی است که در اینجا مطرح کرده ایم. با این حال همین توضیح برای اینکه شما محتواهای  اثربخشی تولید کنید کافی است  مطالعه بیشتر را  میتوانید در دانشنامه جامع تولید محتوا که به زودی منتشر خواهد شد  دنبال کنید.

سایر اصول تولید محتوا

  • اصل مرغوبیت
  • اصل مخاطب
  • اصل هدف
  • اصل انتشار
  • اصل توزیع

اصل مرغوبیت 

محتوایی که تولید می کنید باید مرغوب باشد یعنی چه کیفیت داشته باشد و باز هم یعنی مفید باشد از دیگر ویژگی‌های مربوط به مرغوبیت می‌توان به جدید بودن تولیدی بودن انتشار برای نخستین بار و مواردی از این دست اشاره کرد.

آنچه که مسلم است محتوای که مورد نیاز کاربران است و سایر اصول تولید محتوا در آن وجود دارد اما کاربران پیش از از این که شما بخواهید آن را منتشر کنید از طریق دیگری به آن دست پیدا کرده اند.

در عین حال که یک محتوای مهم به حساب می آید مطمئناً محتوای مرغوب این خواهد بود بنابراین شما نباید منتظر استقبال بالای کاربران باشید.

اصل مخاطب در تولید محتوا
اصل مخاطب در تولید محتوا

اصل مخاطب

اصل مخاطب یعنی مخاطب محتوای شما معلوم باشد و شما اطلاعات لازم را از طبقه مخاطبان خود را در اختیار داشته باشید. زمانی که اصل مخاطب در پروژه تولید محتوای شما به خوبی پیاده سازی شده باشد، شما یک فهرست خواهید داشت که به ترتیب اولویت مخاطبان محتوای خود را در آن معلوم کرده اید و طبیعتاً به زبان و سلیقه و به طور کلی متناسب با شرایط آنها می نویسید و منتشر می کنید و فرآیند توزیع را انجام می دهید.

 اصل انتشار

در اصل انتشار همانطور که از نام آن پیداست شما باید محتوای منتشر کنید که پارامترهای لازم برای جلب رضایت مخاطب را در محتوا پیاده سازی کرده باشد. البته مسائلی نظیر سئو و خوانایی را می‌توان به اصل انتشار مربوط دانست.

اصل انتشار در تولید محتوا
اصل انتشار در تولید محتوا

 ما در دانشنامه تولید محتوا برای این بهینه سازی ها اصول مستقلی قائل شده ایم.

اصل توزیع

همانگونه که در بحث چرخه تولید محتوا نیز گفته شد فرآیند تولید محتوا با تألیف انتشار و توزیع تکمیل می شود و اثربخشی خود را نشان می دهد بدون تردید توزیع محتوا و اشتراک گذاری آن رمز موفقیت یک محتواست اگر جذب بازدید کننده را به عنوان موفقیت یک محتوا تلقی کنیم که همین گونه هم هست اصل توزیع ضمانت بخش موفقیت فرآیند تولید محتوا است.

اصل توزیع در تولید محتوا
اصل توزیع در تولید محتوا

آنچه که ارائه شد پنج اصل بسیار مهم است اصول تولید محتوا بود که البته تمامی این اصول را میتوانید در کتاب تولید محتوا که به زودی است طریق همین سایت منتشر خواهد شد مطالعه کنید این کتاب به عنوان دانشنامه جامع تولید محتوا حال طی کردن مراحل اداری برای انتشار است.

در ارتباط با این دانشنامه خوب است بدانید در این کتاب همه چیز کاملاً تازه و با ادبیاتی کاربردی سودمندی کاربران را دنبال می کند.

  این دانشنامه به هیچ وجه ترجمه محتواهای دیگران نبوده و بازنویسی نیست تدوینی که از مبحث تولید محتوا صورت داده ایم کاملا دقیق و کاربردی است.


تشکر برای حضورتان!

به عشق نویسندگانی که روزانه هجده ساعت کار می‌کنند اشتراک بگذارید؛ تا ما قدرتمندتر شویم؛ این نیرو را دو چندان به خودتان باز می‌گردانیم.  باور کنید…

ممنون از محبت شما

👋

 

منبع
گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن سایت سئو متن
برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن