تولید محتوا

نکات مهم در تولید محتوای آموزشی

چگونه محتوای آموزشی موفق،بسازیم

برای ساخت محتوای آموزشی از ابزارهای مختلف می توانیم استفاده کنیم. اما مهم تر از ابزارها برنامه ریزی قبل از اجرا است. تولید محتوای آموزشی از جهتی که به یادگیری افراد مربوط است، با همه محتوا های دیگر فرق دارد. چرا که نمی‌توان به مسئله آموزش افراد بی‌تفاوت بود. در محتوای آموزشی اگر طرح درس، استوری برد یا هر عنوان دیگری که این روزها بر روی مراحل پیش تولید در ساخت محتواهای آموزشی می‌گذارند به درستی انجام نشود، نتیجه رضایت بخش نخواهد بود و در برخی موارد ناامید کننده می‌شود. ما باید آموزش‌هایی بسازیم که افراد با دیدن آن، مبحث آموزشی را به طور کامل یاد بگیرند. در واقع ما با ساخت یک نرم افزار هرچند شیک و یا ساخت ویدیو و چسباندن برچسب “آموزشی” روی آن نمی‌توانیم بگوییم محتوای آموزشی تولید کرده‌ایم.

محتوای آموزشی

تسلط به مباحث آموزشی

شاید بگویید طرح این موضوع ربطی به بحث ندارد. ما باید درباره ابزارهای ساخت محتوای آموزشی صحبت کنیم و کسی که می‌خواهد محتوای آموزشی بسازد حتما از تسلط کافی برخوردار است در جواب باید به شما بگویم که قاعدتا نباید اینگونه باشد اما متاسفانه در فضای وب فارسی قلب کسانی که محتوای آموزشی تولید می کنند حتی اگر در زمینه موضوع آموزش هم تسلط داشته باشند، عکس آرم دانشگاه تدریس و فنون آموزش دادن را بلد نیستند و همین امر موجب به چالش کشیده شدن آموزش آنها خواهد شد. این مسئله فراتر از ضعف و قوت یک محتوای آموزشی است. عدم تسلط افرادی که محتوای آموزشی تولید می کنند، بی اطلاعی آنها از متدهای تدریس، شیوه های موثر یاد دادن و مراحلی که برای آموزش استاندارد و کامل باید انجام شود موجب یک بحران بزرگ فرهنگی و اجتماعی در بین فارسی زبانان شده است که در مباحث دیگر به این موضوع پرداخته‌ایم و اثرات مخرب آن را مورد بررسی قرار داده ایم. به هر حال اهمیت موضوع به اندازه‌ای بالاست که اگر شما از آن غافل شوید در کارتان موفق نخواهید بود و نتیجه کار هرچه که بشود محتوای آموزشی نمی شود.

تسلط بر همه ابعاد و جوانب موضوع آموزش

اطلاع از جدیدترین دستاوردها و آخرین تغییراتی که درباره موضوع آموزش به ثبت رسیده است: این کار را می توانید با یک جستجوی مختصر انجام داده تا از جدیدترین تغییرات، به روز رسانی ها و دستاوردها موضوعی که می‌خواهید محتوای آموزشی بسازید مطلع شوید.

در برخی موارد افرادی به تهیه محتوای آموزشی مثلا درباره وردپرس پرداختند. در حالیکه به روز رسانی بسیار مهمی در این سیستم مدیریت محتوا ارائه شده بود. تولید کننده محتوا به دلیل اینکه از آخرین به روزرسانی ها اطمینان حاصل نکرده بود؛ در نهایت محتوایی تولید کرد که ناقص و یا حتی در برخی موارد متناقض از آب در آمد. چرا که به عنوان مثال در آخرین بروزرسانی ارائه شده دسترسی تازه‌ای به این سیستم مدیریت محتوا افزوده شد که فرد با لحاظ اینکه این امکان وجود ندارد آموزش خود را تهیه کرده بود. این موارد می‌تواند نگاه کاربران خصوصاً کاربران تازه وارد را نسبت به برندینگ و هویت کاری شما بدبین کند.

تعیین اهداف و انتظارات آموزشی

در دوران دانشجویی و در زمانی که مشغول تحصیل یادگیری بودم، برای این کار یعنی تعیین اهداف و انتظارات آموزشی این گونه عمل می کردم.

فرض کنیم موضوع تولید محتوای آموزشی مورد نظر “آموزش تولید محتوا”باشد.

در پایان این مبحث آموزشی انتظار می رود یا دانشجویان بتوانند :

  • هرگونه محتوای فارسی را تعریف کنندو معنی و کاربرد ابزارهای تولید محتوا را یاد بگیرند و تعریف کنند.
  • بتوانند یک محتوای فارسی را اصلاح کرده و ایرادات نگارشی آن را برطرف نمایند.
  • بتوانند یک پاراگراف ۱۵۰ کلمه ای به مباحث پیشنهادی اضافه کنند.

البته این موضوع یعنی تولید محتوا مثال بود. شما باید در موضوعی که می‌خواهید محتوای آموزشی تولید کنید اهدافی که فراگیران پس از دیدن آموزش باید به آن دست پیدا کنند را بنویسید؛ تا در انجام آموزش و در پایان بتوانید بررسی کنید که آیا این اهداف محقق شده است یا نه

ادامه دارد…

.

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن