محتوای متنی

نکات مهم در تولید محتوای آموزشی

چگونه محتوای آموزشی موفق،بسازیم

تعریف تولید محتوای آموزشی

تولید محتوای آموزشی یکی از فعالیت های اساسی سیستم های آموزشی مدرن است که نوعی از محتوای دیجیتالی هم به حساب می آید چرا که انقلاب محتوایی به وجود آمده در سالهای اخیر آموزش ها از طریق وب می شود. این گونه بسیار مهم محتوایی با عکس ها و متن های ساده شروع شد و حالت ابتدایی خود را توسعه داد به گونه ای که امروزه انواع برنامه های اختصاصی برای ساخت محتوای آموزشی چه به صورت اپلیکیشن و چه به صورت نرم افزار در اختیار همگان قرار دارد سایت های قدرتمندی برای این کار ساخته شده و در سیستم مدیریت محتوای وردپرس قالب های متعددی به این منظور تولید شده است اهمیت تولید محتوای آموزشی بسیار زیاد است و تاثیرگذاری آن تا حدی بوده که به عنوان مثال در همین وردپرس که به آن اشاره کردیم افزونه ای تحت عنوان لذت وجود دارد که مانند ووکامرس که برای کارهای فروشگاهی استفاده می شود برای کار آموزشی مورد استفاده همگان قرار می گیرد انواع کوییزها انواع دوره های مجازی آنلاین آزمون و بسیاری امکانات دیگر به فضای تولید محتوای آموزشی افزوده شده است که در صورت استفاده بهینه از آن می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

تولید محتوای آموزشی چون به یادگیری افراد مربوط است، با همه محتوا های دیگر فرق دارد. چرا که نمی توان به مسئله آموزش افراد بی تفاوت بود. در محتوای آموزشی اگر طرح درس، استوری برد یا هر عنوان دیگری که این روزها بر روی مراحل پیش تولید در ساخت محتواهای آموزشی می گذارند به درستی انجام نشود، نتیجه رضایت بخش نخواهد بود و در برخی موارد ناامید کننده می شود.

هر چیزی آموزش حساب نمی شود

ما باید آموزش هایی بسازیم که افراد با دیدن آن، مبحث آموزشی را به طور کامل یاد بگیرند. در واقع ما با ساخت یک نرم افزار هرچند شیک و یا ساخت ویدیو و چسباندن برچسب “آموزشی” روی آن نمی توانیم بگوییم محتوای آموزشی تولید کرده ایم؛ بلکه روان بودن و کارآمد بودن آن ملاک ارزشیابی است.

ما در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن می کوشیم تا این مبحث را توسعه دهیم تا شما بتوانید محتوای آموزشی خوبی تولید کنید. با این حال به صورت کلی به موارد مهمی در این خصوص اشاره کرده ایم از ابزارها گرفته تا محورهای اصلی برای تولید محتوای آموزشی ارزشمند.

تسلط مدرس به سرفصل های آموزشی

شاید بگویید طرح این موضوع ربطی به بحث ندارد. ما باید درباره ابزارهای ساخت محتوای آموزشی صحبت کنیم و کسی که می خواهد محتوای آموزشی بسازد حتما از تسلط کافی برخوردار است در جواب باید به شما بگویم که قاعدتا نباید اینگونه باشد اما متاسفانه در فضای وب فارسی قلب کسانی که محتوای آموزشی تولید می کنند حتی اگر در موضوع مورد نظر استاد باشند، چون تخصص تدریس و فوت و فن یاددادن دادن را بلد نیستند نه تنها در کار خود موفق نمی شوند بلکه بر اساسا حق ارائه آموزش را ندارند! چرا که موجب بی اعتمادی و سرخوردگی دانش پذیران می‌شوند.

فکر می کنید چرا در فضای وب فارسی مردم به محتوای دیجیتال یا همین آموزش‌هایی که به عنوان آموزش دیجیتال پکیج آموزشی اّمیکنید اگر قرار باشد هر کسی آموزش بدهد چیز خوبی است؟! حتی کسانی که بلد نیستند خوب به دیگران یاد بدهند.

خود شما چند آموزش در گوشه هاردتان دارید که خاک می خورد اما سراغ آن نمی روید؟ چرا آنها را دانلود کردید چون با آنها نیاز دارید چرا آنها را نمی بینید چون وقت نمی کنید فرصت کم دارید و از طرفی چشمتان آب نمی خورد که خیلی خوب و سریع یادتان بدهد! معمولا آنقدر حرف های بیهوده قاطی دارد که باید بنشینید و وقت عزیزتان را صرف مباحث حاشیه جناب استاد مدرسه نرفته کنید! چون ایشان بلد نیستند از روشهای آموزشی درست استفاده کنند.

شاید کار خودشان را خوب بلد باشند اما بلد نیستن همان کار را خوب هم به دیگران یاد بدهند مسئله این است.

خلاصه اینکه یک مبحث آموزشی بسیار گسترده را اگر بدون حاشیه پردازی و مسائل جانبی برطرف کنیم زمان زیادی نمی برد کاری که منابع آموزشی غیر فارسی انجام می دهند و خیلی هم خوب نتیجه می گیرند.

تسلط بر همه ابعاد و جوانب موضوع آموزش

اطلاع از جدیدترین دستاوردها و آخرین تغییراتی که درباره موضوع آموزش به ثبت رسیده است: این کار را می توانید با یک جستجوی مختصر انجام داده تا از جدیدترین تغییرات، به روز رسانی ها و دستاوردها موضوعی که می خواهید محتوای آموزشی بسازید مطلع شوید.

در برخی موارد افرادی به تهیه محتوای آموزشی مثلا درباره وردپرس پرداختند. در حالیکه به روز رسانی بسیار مهمی در این سیستم مدیریت محتوا ارائه شده بود. تولید کننده محتوا به دلیل اینکه از آخرین به روزرسانی ها اطمینان نداشت در نهایت محتوایی تولید کرد که ناقص و یا حتی در برخی موارد متناقض از آب در آمد.

چرا که به عنوان مثال در آخرین بروزرسانی ارائه شده دسترسی تازه ای به این سیستم مدیریت محتوا افزوده شد که فرد با لحاظ اینکه این امکان وجود ندارد آموزش خود را تهیه کرده بود. این موارد می تواند نگاه کاربران خصوصاً کاربران تازه وارد را نسبت به برندینگ و هویت کاری شما بدبین کند.

تعیین اهداف و انتظارات آموزشی

در دوران دانشجویی و در زمانی که مشغول تحصیل یادگیری بودم، برای این کار یعنی تعیین اهداف و انتظارات آموزشی این گونه عمل می کردم.فرض کنیم موضوع تولید محتوای آموزشی مورد نظر “آموزش تولید محتوا”باشد.

در پایان این مبحث آموزشی انتظار می رود یا دانشجویان بتوانند :

  • هرگونه محتوای فارسی را تعریف کنندو معنی و کاربرد ابزارهای تولید محتوا را یاد بگیرند و تعریف کنند.
  • بتوانند یک محتوای فارسی را اصلاح کرده و ایرادات نگارشی آن را برطرف نمایند.
  • بتوانند یک پاراگراف ۱۵۰ کلمه ای به مباحث در مورد نظر خود اضافه کنند.

البته این موضوع یعنی تولید محتوا، مثال بود. شما باید در موضوعی که می خواهید محتوای آموزشی تولید کنید، اهدافی که فراگیران پس از دیدن آموزش باید به آن دست پیدا کنند را بنویسید؛ تا در پایان بتوانید بررسی کنید که آیا این اهداف محقق شده است یا نه

ویژگی های تولید محتوای آموزشی چیست؟

  • محتوای آموزشی باید قابل راستی آزمایی باشد
  • محتوای آموزشی باید مورد نیاز کاربران باشد
  • محتوای آموزشی باید ساده و روان باشد
  • محتوای آموزشی ممتاز پروژه محور و مبتنی بر مثال است

تولید محتوای آموزشی با هدف آموزش

هدف شما در تولید محتوای آموزشی، باید صرفا آموزش باشد. تمرکز خود را فقط و فقط بر روی آموزش مسئله ای که در حال توضیح آن هستید بگذارید. سعی نکنید هدف محتوا را بر روی جذب مخاطب به عنوان مشتری گذاشته و محتوایی بدون کیفیت و غیر قابل استفاده برای کاربران تولید کنید.

بنابراین، در محتوای آموزشی خود از جهت گیری غیر از آموزش خودداری کنید. آموزش را تمام و کمال و صادقانه به خوانندگان ارائه کنید.

اعتماد سازی با محتوای آموزشی خوب

زمانی که شما محتوای خوب و با کیفیت تولید کنید و موضوع مورد نظر را به صورتی کامل آموزش دهید، اعتماد کاربران نیز به برند شما بیشتر خواهد شد. آنها داروی مشکلات خود را پیش شما پیدا خواهند کرد.

تولید محتوای آموزشی حرفه ای و ایجاد حس نیاز

وقتی که شما محتوا را کاملاً دقیق و مقصود به کاربران ارائه می کنید همه جزئیات را مطرح کرده بود چیزی را از قلم نیندازید کاربر متوجه می شود که این مبحث مهم است و احساس نیاز می کند و با خودش می گوید که به تنهایی از پس کار برنمی آید و احتمالاً با شما برای دریافت خدمات تماس می گیرد بهرحال رمز موفقیت در محتوای آموزشی ارائه محتوای ارزشمند بدون کم فروشی کردن از آموزش است!

لطفاً جنتلمن باشید!

هرگز در آموزش روی کاربران به علت برگزاری برق از مباحث کم نکنید سعی کنید آموزش را کاملاً دقیق و بدون خساست به کاربران ارائه کنید. با خودتان نگویید! کاربر اگر اینها را یاد بگیرد می رود به سراغ من نمی آید! هرگز اینگونه نیست. یکی از نکات بسیار مهم در تولید محتوای آموزشی این است که سخاوتمندانه بنویسید یعنی احساس این که مشتری می رود و دیگر به سمت شما نمی آید نباید مانع شود شما اطلاعات مفید را در اختیار مشتری قرار ندهید این قاعده کلی همیشه یادتان باشد کسی که قرار باشد هزینه نکند چه یک تومان چه هزار تومان هزینه نمی کند.

استفاده از روش میکرو آموزش

در تولید محتوای آموزشی شما باید از شیوه میکرو محتوا استفاده کنید این روش بسیار کارآمد و حساب شده عمل می کند. محتوای میکرو آموزشی یعنی هر قطعه از محتوای شما پیامی داشته باشد که کاربر از آن مفهومی را دریافت کند در واقع اگر مخاطب شما یک پاراگراف را با نگاهش مرور کرد برای درک موضوع آن نیاز نباشد حتماً پاراگراف های قبلی و بعدی را هم مطالعه کند در واقع شیوه میکرو آموزش تاکید بر تمرکز و خورد کردن درون مایه دارد.

این روش بسیار مهم و مدرن به شما توصیه می کند که از بسط دادن و پخش کردن موضوعات پرهیز کنید چرا که بسیاری از افراد فرصت برای مطالعه های وسیع ندارند آنها نمی خواهم زیاد روی یک مقاله وقت بگذارند شاید حتی نیاز نداشته باشند بنابراین شما باید طبق سلیقه و نیاز مخاطب بنویسید به عنوان مثال یک کارمند در راه رسیدن به اداره می خواهد دقایقی درباره موضوع مورد علاقه خود مطالعه کند اگر شما از روش میکرو آموزش استفاده کنید مطمئنا با مشتریان و مخاطبان پروپاقرص پیدا خواهد کرد.

ابزار های حرفه ای برای تولید انواع محتوا در ساختارهای مختلف

  • ابزار تولید محتوای متنی
  • ابزار تولید محتوای متحرک ویدیویی
  • ابزار تولید محتوای گرافیکی
  • ابزار تولید محتوای صوتی
  • ابزار تولید محتوای چند رسانه ای یا ترکیبی

برنامه Quora

این یک اپلیکیشن اندرویدی است. با این اپلیکیشن شما می توانید ایده های مختلف پرسش های روز کوری های پر جستجو همچنین پرسش هایی که می‌تواند برای شما ایده های خوب ایجاد کند به دست بیاورید

  • از بحث ها و موضوعات روز با خبر شوید
  • ترندها را در موضوعات مختلف بشناشید
  • با پرسش های احتمالی کاربران آشنا شوید

این برنامه موبایلی در بازاریابی محتوایی بسیار کمک حال خوبی برای شما خواهد بود.

کامتازیا Camtasia

شما برای تولید محتوای آموزشی ممکن است نیاز داشته باشید که از صفحه مانیتور خود فیلم بگیرید. نرم افزار کامتازیا یکی از بهترین گزینه ها برای این کار است. در این نرم افزار قدرتمند شما با یک برنامه تمام عیار تدوین فیلم مواجه هستید طرحهای آماده زمینه های از پیش طراحی شده و همچنین امکان قرار دادن تصاویر مختلف شکل های آماده و شیپ های مرتبط با آموزش می‌تواند به آموزش شما جذابیت دوچندان بدهد همچنین شما می توانید با کمک این نرم افزار قدرتمند که تقریبا اغلب آموزش های حرفه ای و نیمه حرفه ای را در وب فارسی با آن تولید می کنند فیلم تولید شده را در هر اندازه که می خواهید ذخیره کنید برنامه آموزش مفصل می‌طلبد سعی می‌کنیم در آینده برای شما ارائه کنید اما حتماً از آن استفاده کنید و با کمک قابلیت هایی که دارد فیلم های آموزشی قدرتمند بسازید.

افتر افکت Adobe After Effects CC

موشن گرافیک یکی از محتواهای تصویری است که بسیار مورد توجه است. نرم افزار افتر افکت می تواند در این زمینه بسیار کاربردی باشد. هر آنچه که شما در جهت ساختن یک موشن گرافیک نیز دارید در افتر افکت وجود دارد.

استوری لاین Articulate Storyline

نرم افزار استوری لاین Storyline یک نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی به صورت اسلایدشو است که امکانات بسیاری از نرم افزارها را به صورت یک جا در خود جای داده است. از استوری لاین هم می توانید استفاده کنید این برنامه نیز یک برنامه فوق العاده است که می تواند برای تولید فیلم های آموزشی به شما کمک کند اگر با پاورپوینت کار کرده باشید باید به شما بگویم که استوری لاین یک نرم افزار قدرتمند توسعه یافته است که از پاورپوینت بسیار پیشرفته تر بوده و امکانات بیشتری دارد.

این نرم افزار مهم ترین نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی است که مزیت های آن به شرح زیر است:

  • محیطی ساده و کاربرپسند
  • سازگاری با زبان فارسی
  • عدم نیاز به دانش کدنویسی
  • تنوع در فایل های خروجی
  • امکان آزمون سازی
  • ضبط مستقیم صدا بر روی اسلایدها
  • امکان گرفتن فیلم از صفحه مانیتور
  • امکان ویرایش صدا و فیلم
  • افکت های پیش فرض
  • کاراکتر های آماده

نرم افزار های تولید محتوای متنی

وُرد Word

Ideaflip

گرامرلی Grammarly

Quora

نرم افزار برای تولید محتوای تصویری

فوتوشاپ Photoshop

نرم افزار جئو جبرا GEO GEBRA

نرم افزار Quora

ابزارهای تولید محتوای متحرک یا ویدیویی

تری دی مکس ۳D Max

افتر افکت Adobe After Effects CC

کامتازیا Camtasia

آدوب فلش Adobe Flash Professional

پریمیر پرو Premiere pro

فوتوشاپ Photoshop

نرم افزارهای تولید محتوای آموزشی

استوری لاین Articulate Storyline

کامتازیا Camtasia

آتوپلی مدیا استادیو AutoPlay Media Studio

آدوب فلش Adobe Flash Professional

آدوبی آودیشن Adobe Audition

ابزار تولید محتوای صوتی و پادکست

آدوبی آودیشن Adobe Audition

اف ال استودیو

کیوبیس

نئوندو

اپلیکیشن های وویس رکوردر در اندروید

محتوای آموزشی

 

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن