تولید محتوا و سئو

نکات مهم خوانایی در سر انجام تولید محتوا

نکات مهم درباره خوانایی متن و محتوای روان

سایت یواست یکی از منابع بسیار معتبر در حوزه تولید محتوا به حساب می آید و کارشناسان خبره این سایت نظرات و توصیه‌های ارزشمندی دارند که اگر آنها را به کار ببندیم تالیف محتوا یا بقول بسیار از کاربران انجام تولید محتوا بسیار موفقیت آمیز خواهد شد. مطمئنا شما هم قصد دارید که محتوای دیجیتالی کاملاً بهینه شده و به اصطلاح سئو  شده داشته باشید. از نظر این تولید کنندگان محتوا تعداد کلمات در جمله مسئله بسیار مهمی است و همچنین استفاده از واژه های آشنا به چشم کاربران با آنها آشناست تاثیر زیادی در خوانایی متن دارد. از دیگر مسائل رعایت اصول نگارشی است مثلاً اینکه ما فعل و فاعل را درست سر جای خودشان بگذاریم مسئله مهمی است.

همچنین تعداد پاراگراف ها و به طور کلی توجه به کلمه ها و اندازه جمله ها همواره مورد تاکید این سایت مرجع در توصیه هایی که به کاربران می کند است. در این نوشتار به بررسی دقیق ترین مسئله پرداختیم سایت گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن همراه باشید تا نکات فوق العاده ارزشمند برای اینکه بهتر تولید محتوا را انجام دهید به شما ارائه کنیم.

انجام تولید محتوا به شیوه اصولی
انجام تولید محتوا به شیوه اصولی

با تولید محتوای اصولی بازدید سایت شما افزایش می یابد

طبق نظر کارشناسان سایت یواست که یکی از منابع معتبر در خصوص تولید محتوای مبتنی بر اصول سئو در دنیای دیجیتال به حساب می آید یکی از مسائل بسیار مهم که تاثیر زیادی در سئو بازدید مطالب شما دارد و تعداد کلماتی است که در جمله استفاده می کنید. محتوای سئو شده و خوانا طبق نظر کارشناسان یواست که در تولید محتوا صاحب‌نظر هستند؛  باید به مواردی که در ادامه میگوییم توجه داشته باشید جملات کوتاه استفاده کرده و نهایتاً ۲۰ کلمه در یک جمله جای دهید. با تولید محتوای اصولی بازدید سایت شما افزایش می یابد.

البته شما می‌توانید یک چهارم جملات متن را طولانی‌تر یعنی با بیش از ۲۰ کلمه بنویسید، اما سه چهارم دیگر جملات باید بیشتر از ۲۰ کلمه نباشد.

این یک استاندارد برای زبان فارسی است. نظرات سایت یواست درباره خوانایی نیز چنین نکاتی است. و همین ها را در افزونه‌ی معروفی که برای سئو دارد اعمال کرده است. در کل خوب است به جملات کوتاه عادت کنید. این مخاطب را فراری نمی‌دهد!

همچنین برای توزیع یکسان جملات کوتاه و بلند در تمام بخش‌های یک متن، پس از نوشتن یک جمله ی بلند، که بیش از ۲۰ کلمه در آن استفاده شده از یک جمله کوتاه استفاده کنید. در واقع جملات کوتاه و بلند را باهم ترکیب کرد تا توازن برقرار شود.

انجام تولید محتوا
فقط با تولید محتوای صحیح بازدید سایت شما افزایش می یابد

از کلمات دور افتاده استفاده نکنیم!

چشم انسان با ظاهر کلمه ها آشناست بررسی طول جملات یا تعداد کلمه در جمله و ماجرای خوانایی از آنجا شروع می شود که وقتی جملات طولانی باشند ذهن نمی تواند سریع آنها را پردازش کرده و معنی را به مغز برساند. منظور از سریع این است که در هنگام خواندن متن، برای درک مفهوم نیاز به توجه زیاد یا تمرکز نباشد.

چشم انسان با ظاهر کلمات آشناست و جمله بندی استاندارد را در روزنامه‌ها، کتابها و دیگر منابع استاندارد یاد گرفته و می شناسد؛ حال اگر در محتوای یک سایت متنی ببیند که از این ساختار خارج باشد، به تنهایی و با کمک همان اندک توجه، که همیشه برای خواندن متن بکار می‌گیرد، نمی‌تواند مطلب را درک کند. کاربر حتی نمی ماند که گیج شود! اگر احساس کند پیچیده حرف می‌زنید وداع می‌کند.

اما اگر بخواهیم بررسی دقیق تری داشته باشیم باید بگوییم مخاطب در چنین شرایطی دو راه دارد، یکی بستن صفحه که اصلا مطلوب ما نیست. دیگری اینکه مغز وارد عمل شود. چیزی به نام تمرکز را به میدان بیاورد تا به رویارویی واژه‌های سرکش برود، تا بفهمد حرف حساب واژه ها چه بوده و منظور نوشتار چیست.

استفاده از کلمات آشنا و انجام محتوا
از کلمات دور افتاده استفاده نکنیم! استفاده از کلمات آشنا و انجام محتوا

خلاصه در جملات کوتاه، چشم با کمی توجه! و بدون صرف انرژی اضافه، معنی را دریافت کرده و به مغز منتقل می کند، اما در جملات طولانی اینگونه نیست.

جمله بندی صحیح در محتوا نویسی

زمانی که در حال حل کردن معادله های ریاضی هستیم، خستگی ما بیشتر و زودتر است تا زمانی که داریم شعر میخوانیم، یا روزنامه ها را ورق می زنیم.

بعضی از متن ها را می‌توان به راحتی و خیلی سریع خواند. معنی آنها را هم فهمید، اما بعضی از متن ها را نمی شود به راحتی مطالعه کرد. تفاوت میان متن خوانا با نوشتاری که خوانایی ندارد در همین است.
  • جای فعل و فاعل عوض می‌شود
  • استفاده از صفت و قید و کلمات مترادف
  • استفاده ناشیانه از (و)

کارشناسان چند سایت از جمله یواست سئو معتقدند، وقتی جملات طولانی بثاشد، تا کاربر به انتهای جمله می رسد اول جمله یادش می‌رود.

ساختار جمله بندی صحیح در محتوا نویسی
ساختار جمله بندی صحیح در محتوا نویسی

طول جمله باید چقدر باشد

برای زبان فارسی بیست کلمه در یک جمله استاندارد است..

شما خودتان به عنوان یک کاربر چه جملاتی را کوتاه می دانید.

بهر حال این توصیه را بکار بگیرید که در جملات از ( و) کمتر استفاده کنید؛ این باعث می شود که جمله‌ها کوتاه شوند.

مقالات موجود در سایت رسمی افزونه یواست می گوید: جملات باید کمتر از ۲۰ کلمه داشته باشند. البته لازم نیست همه جملات را بیست کلمه‌ای کنید، یک چهارم جملات شما اگر بیشتری داشته باشد هم مشکلی پیش نمی آید.

فراموش نکنید که با توجه به زبان، تعداد کلمات استاندارد در یک جمله متفاوت است اما برای زبان فارسی هم این مقدار است.

تولید محتوای دیجیتالی

 

تولید محتوای دیجیتالی
تولید محتوای دیجیتالی

 

انجام تولید محتوا در صورتی موفقیت آمیز است که از جملات طولانی پشت سر هم استفاده نکنید به عنوان مثال بعد از یک جمله ۳۰ کلمه‌ای از یک جمله کوتاه استفاده کنید. در واقع جملات کوتاه و بلند را با هم قاطی کنید تا ترکیب آنها یکدست شود. کنترل (و) هم استاندارد شدن تعداد کلمات شما را به نوعی تضمین می‌کند. منظور این است که وقتی در حال انجام دادن یک محتوا هستید تا جایی که می توانید جملات را مستقل استفاده کنید.

همه کسانی که با تولید محتوا سر و کار دارند از اهمیت خوانایی متن آگاهند. این نویسندگان و وبمستران برای پیاده سازی اصول خوانایی در محتوای متنی از چراغ‌های راهنما موجود در افزونه یواست بهره می‌برند. این افزونه دو بخش اصلی دارد که هر دو بخش از این سیستم چراغ راهنما استفاده می‌کند. تجزیه و تحلیل محتوا و آنالیز خوانایی.

اولین بخش یعنی تجزیه تحلیل سئو بررسی می‌کند که آیا پست شما بر خلاف اصول SEO است‌ یا نه. بخش دوم هم بررسی می‌کند که آیا محتوای شما برای مخاطبان عادی قابل خواندن است؛ یعنی خواندن آن راحت است یا نه!

البته این دو به هم مرتبط هستند‌، زیرا اگر می‌خواهید سایت شما در نتایج جستجو به خوبی عمل کند و رتبه خوبی داشته باشید، محتوای قابل خواندن بسیار مهم است.

در ادامه نکات و آموزش های بسیار مهمی درباره خوانایی متن و همچنین بررسی قابلیت‌های خوانایی متن در افزونه یواست سئو به شما کاربران عزیز خواهم برد.

تولید محتوای شما به دقت مورد انالیز این افزونه قرار می گیرد. در این افزونه چندین گزینه برای افزایش خوانایی متن‌ها وجود دارد شما می‌توانید با به کار بردن توصیه‌های افزونه یواست خوانایی را در متن‌های خود بالا ببرید تا کاربران راحت تر بتوانند متن‌های شما را بخوانند.بعضی‌ها این طور می‌گویند که

افزونه یواست توصیه‌های بی‌خود و بی‌ربطی دارد به عبارت دیگر چراغ‌های راهنمای افزونه یواست سئو را بی تأثیر می‌دانند در صورتی که اینطور نیست این افزونه به شما راهنمایی ارائه می‌کند تا مطالبی بنویسید که از نظر سئو قدرت بیشتری داشته و خواندن متن‌های شما هم برای مخاطبان و هم ربات‌ها راحت باشد.

شما زبان دارید لطفاً مثل آدم‌های گنگ ننویسید!

متن هایی که شما می‌نویسید اگر خوانایی و سئو خوبی داشته باشد، مخاطبان بیشتری پیدا می‌کند. متن‌های شما را خیلی‌ها می‌خوانند. فقط کاربران شما نیستند که به صفحات شما سر می‌زنند.

ربات‌های سرویس‌های نظیر الکسا ، ماز و حتی خود گوگل از خوانندگان پروپاقرص و حتمی نوشته‌های شما هستند.

بنابراین شما اگر متن‌های بنویسید که از نظر سئو و خوانایی استاندارد هستند مخاطبان خود را افزایش داده اید همان طور که می‌دانید گوگل از نوشته هایی که ما منتشر می‌کنیم برای پاسخ دادن به نتایج کاربرانش استفاده می‌کند و اگر یک متن خوب باشد مطمئناً گوگل آن را به نتایجی که کاربران جستجو می‌کنند ارائه می‌کند.

محتوای خود را چک کنید؛ این کمی حوصله می خواهد
محتوای خود را چک کنید؛ این کمی حوصله می خواهد

به هر صورت توصیه هایی که در افزونه یواست برای بهبودچ سئو یا خوانایی مطلب به شما ارائه می‌شود همه آن چیزی نیست که شما باید انجام دهید.

فکر نکنید که با سبز شدن چراغ‌های راهنما در افزونه یواست سئو خوانایی مطلب شما عالی می‌شود.

شما باید طوری بنویسید که وقتی آدم مطلب را می‌خواند در ذهن خود دچار سردرگمی نشود و بفهمد شما دارید چه می‌گوید.

محتوای خود را چک کنید؛ این کمی حوصله می خواهد

به نظر من بهترین راهنما برای اینکه بتوانید متن‌های خوب بنویسید خودتان هستید! وقتی که مطلب را نوشتید، یک بار بعنوان مخاطب آن را بخوانید.

اصلاً چطور است این کار را بعد از نوشتن هر پاراگراف انجام دهید، بخوانید و ببینید چیزی از آن می‌فهمید یا نه! البته حواستان هم باشد که دچار وسواس نوشتاری نشوید.

این مطلب را از سایت یواست سئو برای شما ترجمه می‌کنم البته این را بگویم ترجمه واقعا کار سختی است. من بعد از ماهها چون از کار مترجمان ناامید شدم خودم ناچار شدم این کار را انجام بدهم. در واقع من به مترجمی نیاز داشتم که سئو کار هم باشد و محتوا را بفهمد که متاسفانه پیدا نکردم.

کلمات انتقالی

کلمات انتقالی کلمات بسیار مهم هستند یعنی کلماتی همچون “مهم تر از همه” “به دلیل” “بنابراین” “پس نتیجه می‌گیریم” “علاوه بر آن” وقتی یکی از این کلمات به کار می‌برید، یعنی شما می‌خواهید حرف مهمی بزنید؛ چیز هایی که هنوز نگفته اید.

نتیجه گیری کردن و بیان بخش مهمی از محتوا می‌تواند، مسئله مهمی باشد. به همین خاطر است که از کلمات انتقالی مهم هستند. البته کلمات انتقالی بسیار زیادی در فارسی وجود دارد.

شما خودتان نگاه کنید ببینید در نوشتن عادت دارید بیشتر از چه کلماتی به عنوان کلمات انتقالی استفاده کنید.

احکام حکم، فعل‌ها و کلمات تکراری
احکام حکم، فعل‌ها و کلمات تکراری

احکام حکم، فعل‌ها و کلمات تکراری

به جملاتی که در تولید محتوا استفاده می‌کنید نگاه کنید. ببینید شروع جملات شما چگونه است. آیا اغلب با یک کلمه مشخص جملات را شروع می‌کنید؛ یا موقع پایان دادن از یک فعل تکراری استفاده کرده‌اید؟ اگر این طور است ممکن است کمی برای خواننده شما تکراری شود.

خوب تکرار مداوم کلمات و فعل‌های مثل هم، چیزی نیست که برای سئو و تولید محتوا خوب باشد.شما باید محتوا‌های خود را از ایرادات این شکلی پاک کنید. جوری بنویسید که متنوع باشد. فراموش نکنید که گاهی برای تاکید کردن لازم است شما از تکرار استفاده کنید که آن حسابش جداست. اما اینکه مدام اینطور ک گفتیم نباشید، باشید، بد است.

سهولت خواندن و آزمون flesh

در متن هایی که برای شما ترجمه می‌کردم تا در سایت سئو متن منتشر کنم، به بحثی برخوردم که درباره ی آزمون مشهوری صحبت می‌کرد.

یک آزمون تجزیه و تحلیل متون. از قرار معلوم این آزمون محتواها را درجه بندی می‌کند از یک تا صد هرچه این شماره کمتر باشد متن خوانایی و نمره کمتری دارد.

در این آزمون متن هایی که نمره ۱۰۰ دارند ویژگی‌های زیر را دارا هستند.

ویژگی‌های مهم در خوانایی متن و سئو متن

البته این همه ماجرا نیست اما بخش مهم آن است. از طرفی بحث خانه هایی چون به تولید محتوا مربوط می‌شود و تاثیر زیادی در متن دارد، به سایت ما به عنوان مرکز تولید محتوای فارسی ارتباط بیشتری پیدا می‌کند.

بنابراین ما در این سایت به مباحث تخصصی سئو که به خوانایی متن بیشتر ربط دارند بیشتر توجه می‌کنیم.

جملات کوتاه یعنی هر جمله تا ۲۰ کلمه

جملات کوتاه یکی از نکات بسیار مهم در خوانایی متن و سئو است. چه معنی دارد! که جملات را بسیار طولانی بنویسیم؟ بعضی‌ها آنقدر یک جمله را کش می‌دهند که آدم تا به انتهای جمله می‌رسد، اول موضوع را فراموش می‌کند.

در بعضی محتواها اوضاع طوری است که آدم مجبور می‌شود مدام به اول جمله برگردد و کلمات قبلی نوشته شده را نگاه کند تا بفهمد ماجرا از چه قرار است.پس دور از جان مگر مرض دارید این کار را بکنید.

سعی کنید از جملات کوتاه، یعنی همان ۲۰ کلمه استفاده کنید. در تنظیمات افزونه یواست سئو، برای زبانی مثل زبان فارسی ۲۰ درصد تعیین شده است. یعنی فقط ۲۰ درصد از جملات شما می‌تواند بیشتر از ۲۰ کلمه داشته باشد.
تولید محتوای حرفه‌ای
تولید محتوای حرفه‌ای

خلاصه اینکه شما می‌خواهید منظورتان را به مخاطب منتقل کنید؛ قرار نیست یک شاهکار ادبی خلق کنید پس کوتاه کوتاه بنویسید.

حالا در این بخش از مقاله سایت سئو متن آموختیم که، طول جمله یکی از جنبه‌های اصلی تولید محتوا است. رعایت آن می‌تواند خوانایی متن شما را بیشتر کند.

عبارت‌های کوتاه

خوانایی متن
خوانایی متن

یک متن با خوانایی خوب از،عبارت‌های نهایتاً دو بخشی استفاده می‌کند. لطفاً به این دو مثال نگاه کنید.”می‌+کرده+است” یا “به+گونه +ای+بوده +است”در واقع یک کلمه بیشتر از دو هجا برای خوانایی متن شما خوب نیست.

اگر زیاد از کلمات چند هجایی استفاده می‌کنید یعنی قلم شما مرض دارد! باید دقت کنید تا درمانش کنید.

به قول آن آقای شاعر طنزپرداز که خیلی هم شیرین زبان است، متنی که اینطوری باشد خر است!

متنی که زیاد کش بدهد، خر است. البته من همان مرض‌دار بودن را ترجیح می‌دهم؛ چون قابل درمان است! خلاصه عادت کنید عبارات کوتاه، جملات کوتاه و پاراگراف کوتاه بنویسید.

همیشه در نظر بگیرید که آیا گزینه جایگزین بهتری موجود است؛ اگر هست تردید نکنید و لفتش ندهید و به واژه های مبهم رحم نکنید!

پاراگراف‌های کوتاه

وقتی از پاراگراف‌های طولانی استفاده می‌کنید آدم از متن می‌ترسد نگاه کردن به متن‌های طولانی و بدون عنوان، مخاطب را می‌ترساند.

این باعث می‌شود مخاطب نخوانده از متن شما رد شود.

حالا اگر جملات بسیار مهم محتوا را لابلای این سیاهه نامه نوشته باشید، مخاطب از منظور شما جا می‌ماند. پس پاراگراف‌های طولانی را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید.

این طور مخاطب با دیدن نوشته شما رم نمی‌کند.

عنوان بندی محتوا و استفاده از تگ های H

استفاده از تگ های H
استفاده از تگ های H

در ادامه بحث کوتاه کردن پاراگراف‌ها، لازم است که این نکته را به شما بگویم تا در تولید محتوا به کار بگیرید.

دوستان عزیز وقتی به یک صفحه نگاه می‌کنیم چنانچه عبارتهای کوتاه و واضحی برای بخش‌های مختلف آن وجود داشته باشد خیلی تند و سریع می‌رویم سراغ همان و شروع میکنیم به خواندن! این همان چیزی است که که گوگل از ما می‌خواهد و کاربران هم دنبالش هستند.

فکر می‌کنید در صورت نوشتن متن‌های پیچیده، کاربر می‌ماند و از نوشته شما رمزگشایی می‌کند؟! متاسفانه باید بگویم نه! کلوز و خداحافظ!

این کاری است که کاربر انجام می‌دهد.پس لطفا از عناوین متعدد و گویا برای بخش‌های مختلف و محتوای خود استفاده کنید.

در زیر عنوان، توضیح و اطلاعات بیشتری راجع به آن به کاربران ارائه کنید. این مسئله باعث می‌شود که محتوای شما تعداد قابل قبولی تگ H داشته باشد.

استفاده از تگ‌های H2 ,H3 ,H4  H5 ,H6 چیزی است که برای سئو متن بسیار عالی است.

جملات مثبت یا روشن

از جملات منفی مانند (نکرده است از بین می‌رود شکسته می‌شود) و کلاً این طور فعل‌ها صریح و واضح و بدون ابهام استفاده کنید. شاید حاوی پیامی نا خوشایند باشد اما همیشه حقیقت احساس بهتری نسبت به محتوای شما در مخاطب ایجاد می‌کند.

ضمنن مراقب استناد و صحیح بودن این گونه مطالب باشید؛ مبادا باید و نباید‌های اشتباه به مخاطب بگویید.

زبان های پشتیبانی شده در یواست

زبان های افزونه یواست
زبان های افزونه یواست

در افزونه یواست سئو تجزیه و تحلیل خوانایی به زبان انگلیسی و چندین زبان از جمله آلمانی‌، فرانسوی‌، اسپانیایی و روسی در دسترس است.

شاید همین مسئله باعث شده است که برخی از نویسندگان فکر کنند توصیه‌های چراغ راهنما در این افزونه به کارشان نمی‌آید و یا غلط است .

البته ما ایرانی‌ها عادت داریم هر چیزی را که خودمان متوجه نشویم سریعاً رد کنیم و از اساس منکر ماجرا شویم یا غلط بدانیم.

اما آنچه که مسلم است نکاتی که در این افزونه یواست درباره مطالب شما در اعلان نمایش داده می‌شود، مسائل کلی هستند که هیچ ربطی به عدم توانایی افزونه یواست سئو در تحلیل خوانایی مطالب زبان فارسی ندارد. سازندگان این برنامه این‌طور گفتند که ما به طور مداوم در حال اضافه کردن زبان‌های جدید هستیم.

درباره قابلیت‌های افزونه یواست سئو

قابلیت های افزونه یواست
قابلیت های افزونه یواست

این افزونه در وردپرس به سئو سایت شما کمک می‌کند.

هم خوانایی و هم تجزیه و تحلیل محتوای شما در Yoast SEO بصورت خودکار انجام می‌شود و به شما کمک می‌کند مقالات بسیار عالی و متن‌های مبتنی بر اصول سئو بنویسید، تا درک آن برای هر کسی آسان باشد.

با انجام این کار‌، اطمینان حاصل می‌کنید که هر مطلبی که شما می‌نویسید، آماده است تا ضمن رتبه بندی از نظر خوانندگان، رتبه بندی در موتورهای جستجو را هم شروع کند.

پشتیبانی دوستانه سایت سئو متن و افزونه یواست پریمیوم رایگان

اگر افزونه یواست سئو را بخواهید می‌توانید از طریق مخزن وردپرس آن را نصب کنید. البته این نسخه رایگان است و امکانات کمتری دارد. اما اگر در واتساپ یا تلگرام به ما پیام بدهید در واتساپ یا تلگرام به ما پیام بدهید، همیشه می‌توانید نسخه به روز و پرمیوم آن را از ما به رایگان دریافت کنید. این از جمله پشتیبانی‌هایی است که ما در سایت سئو متن  از کاربران خود به عمل می‌آوریم.

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن