تولید محتوا

نقش‌ها و مسولیت‌های یک تیم تولید محتوا

برای تشکیل تیم تولید محتوا نیاز به مسئولیت‌ها و نقش‌های مختلفی داریم این افراد در بخش‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند شامل یک ایده پرداز نویسنده ای که متن را پرداخت کند و ویرایشگر امور مربوط به ویراستاری را انجام داده و به نوعی به آنچه که نوشته می‌شود نظارت کند.

مسولیت‌های تیم تولید محتوا

شما باید مسئولیت‌های هر فرد را در یک برنامه کاری دقیق و شفاف به او ابلاغ کنید تا بداند چه کارهایی را باید انجام دهد به طور کلی مراحلی که یک محتوا تولید می‌شود شامل:

  • ایده پردازی
  •  تصویرسازی
  •  تألیف 
  •  ویرایش

اینها بخش‌های مختلف یک تیم تولید محتوا هستند در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

مسولیت‌های تیم تولید محتوا

نقش ایده پرداز یا مدیریت طراحی

هر محتوایی با ایده پردازی شروع می‌شود. انتخاب موضوع و چگونگی جوجه با سوژه اساس ایده پردازی در تولید محتوا را تشکیل می‌دهد.

نویسنده‌های حرفه ای بر عکس نویسنده‌های تازه کار خودشان را به جای مخاطب می‌گذارند و مسائل مهم را بر روی کاغذ می‌نویسند.
  •  آنها به دنبال این هستند که کشف کنند کاربران به چه چیزی نیاز دارند.
  •  چه موضوعاتی برایشان مهم است.
  •  آنها به چه چیزهایی نیاز دارند چه مسائلی می‌تواند به درد آنها بخورد.
  •  در چنین شرایطی است که یک ایده خوب برای تولید محتوا به دست می‌آید.

نقش نویسنده محتوا یا پرداخت متن

نویسنده ایده‌ای که به او ارائه می‌شود را بررسی می‌کند. خودش را جای مخاطب می‌گذارد. تا ببیند در هنگام مواجهه با چنین ایده‌ای، چه چیزهایی از ذهن مخاطب عبور می‌کند.

چه پرسش‌هایی برای او ایجاد می‌شود. چه مسائلی ممکن است توجه او را به خود جلب کند. همین‌ها را روی کاغذ می‌نویسد و پس از آن توضیحات لازم مربوط به هر کدام را به آن اضافه می‌کند.

تشکیل تیم تولید محتوا

انتظار نداشته باشید یک نویسنده حتی حرفه‌ای، وقتی محتوایی را برای نخستین بار می‌نویسد، عالی باشد. این محتوا‌ها اگر ویرایش نشوند شما را نا امید می‌کند.

نقش طراحی و مدیریت اجرایی

پس از آنکه ایده مورد نظرانتخاب و متن مربوط به آن تالیف شد، حالا نوبت طراحی یا به عبارتی اجرایی کردن آن است. انتظار ندارید که متن نوشته شده را پایان کار بدانیم؟!

اگر هدف تولید محتوای متنی برای سایت باشد، شاید کارتان تقریباً روبه اتمام باشد اما شاید شما قصد دارید یک فیلم، پادکست یا پاورپوینت ارائه اینفوگرافیک متن تولید کنید.

در چنین شرایطی یک نفر باید بیاید و از آنچه نوشته اید فیلم برداری کند، تصاویر مورد نیاز را ایجاد کنند رنگ را مشخص کند و سایر امور مربوط به پیاده‌سازی محتوا

یک طراح UX کار بسیار متفاوتی را برای مثلاً یک فیلمبردار انجام می‌دهد. نکته اساسی این است که آنها به دنبال راه‌هایی برای نمایش بصری ایده‌ها هستند.

محتواهایی که بصورت تیمی تولید می‌شوند
محتواهایی که بصورت تیمی تولید می‌شوند

با این افراد محتوای ما در چه وضعی است

تولید محتوای مطلوب همیشه با یک ایده خوب شروع می‌شود و سپس طراحان و دیزاینر‌ها سعی می‌کنند با المان‌هایی که باعث تقویت ارتباط با مخاطب می‌شود محتوا را تقویت کنند و جنبه بصری به آن اضافه کنند.

نقش ویرایش در تولید محتوا

ویراستاران نقش‌های مهمی در تولید محتوا ایفا می‌کنند. در پایین سطح مسائلی مانند ایرادات املایی، فاصله، نیم فاصله علائم و نشانه‌های نگارشی را در یک محتوا بررسی و پیاده سازی می‌کنند.

در سطوح بالا ویرایشگر به دنبال این است که ببیند نویسنده چه چیزی می‌خواهد بگوید که آیا توانسته است به هدف خود دست پیدا کند یا نه.

این سطح از ویرایش را می‌توان یک بخش مجزا در تولید محتوا به حساب آورد نقشی به نام نظارت

اشتباهی که باعث می‌شود بعضی‌ها در تولید محتوا موفق نشوند

معمولا افراد فکر می‌کنند که به واسطه در اختیار داشتن نرم افزارها یا سیستم‌هایی که به صورت خودکار محتوا تولید می‌کند، دیگر نیاز به نویسنده و تشکیل تیم تولید محتوا ندارند؛

 البته کسی منکر پیشرفت‌های نرم افزاری نیست. برخی برنامه‌ها وجود دارند که به صورت اتوماتیک واژه‌های مترادف را با آنچه که در محتوا نوشته شده، جایگزین می‌کنند و با همین شیوه و محتوای جدید و به اصطلاح یونیک تولید می‌کنند.

اما با همه پیشرفت‌هایی که در نرم افزار‌ها و اسکریپت‌های بازنویسی متن به وجود آمده است، هیچ کدام از آنها نمی‌تواند بررسی کند که آیا یک نوشتار معنی دارد یا نه

پس نیاز به تیم تولید محتوای امری اجتناب‌ناپذیر است.

ویرایش محتوا
ویرایش محتوا

چرا خودتان می‌توانید کارتان را ویرایش کنید

شما نمی‌توانید آن متنی که خودتان نوشته اید را ویرایش کنید. چرا که مغز شما می‌داند چه می‌خواهید بگویید.

در واقع سیستم عصبی شما به واسطه کارایی‌هایی که دارد پیش از آنکه بخواهید درستی یا نادرستی یک متن را بررسی کنید، از بایگانی‌هایی که قبلاً درباره آن نوشته در خود ثبت کرده است به شما می‌فهماند که منظور چیست و چه چیزی در این سطور نوشته شده؛ چرا که خودتان این متن را نوشته اید.

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن