سئو و خوانایی

نحوه ایجاد بهترین استراتژی سئو در سال ۲۰۲۰

نحوه ايجاد بهترين استراتژي سئو در سال ۲۰۲۰

اين روزا يک کليشه اي بين متخصصان ديجيتال مارکتينگ باب شده که بهينه سازي براي موتور جستجو (سئو) ديگه مثل سابق نيست.

جمله ي صحيحي که ممکن است خيلي از متخصصان سئو نگويند اين است که : استراتژي سئو مثل سال ۲۰۱۹ تمرکز بر کلمات کليدي ندارد.

“اين مطلب جامع ، علمي و تخصصي را هر جايي پيدا نخواهيد کرد.”

منبع : هاب اسپات

امروزه اکثر بيزنس ها و صاحبان کسب و کار مفاهيم اوليه سئو SEO و اهميت آن را مي دانند.

اما زماني که که نوبت به توسعه و اجراي استراتژي سئو عالي مي رسد، ديگر ايجاد و نوشتن محتوا براي کلمات کليدي مشتري پسند و جستجو براي آن کلمات جواب نمي دهد. اين کار هم سخت و طاقت فرساست و هم “غلط” است.

استراتژي سئو SEO Strategy چيست؟

بهترين استراتژي سئو در اصل فرآيند سازماندهي محتواي سايت توسط موضوعي است که به موتورهاي جستجو مانند گوگل کمک کند تا قصد کاربر هنگام جستجو را بفهمد.

با بهينه سازي صفحات وب حول يک موضوعات همسان، سپس مشخص کردن کلمات کليدي Keywords در رابطه با آن موضوعات، شما مي توانيد تخصص خود را در چشمان موتور جستجو بالا ببريد و رنک و بازديد سايت خود را به تناسب کلمات کليدي بلند بالا ببريد.

سئو SEO چيست؟

بهينه سازان براي موتورهاي جستجو SEOs خانم ها و آقاياني هستند که سايت ها را بهينه سازي مي کنند تا ترافيک واقعي بيشتري بدست بياورند.

در واقع يک متخصص سئو يا سئوکار يک استراتژيست محتواي تخصصي است که از فرصت سئوال مردم در مورد يک بيزنس استفاده مي کند و کمک مي کند تا سايت آن کسب و کار توسط موتورهاي جستجو پيدا شود.

در ادامه سه نوع SEO را مي بينيم که هر استراتژيست سئو بايد بر روي آنها تمرکز کند:

  • On-Page SEO: اين نوع SEO تمرکز بر روي محتوايي دارد که “درون صفحه” است. سئوي درون صفحه بهينه سازي محتواي سايت جهت بالابردن و افزايش رنکينگ سايت با درنظر گرفتن کلمات کليدي مشخص است.
  • Off-Page SEO: اين نوع سئو تمرکز بر لينک هاي خروجي از سايت هاي ديگر دارد که مستقيم به سايت اينترنتي ما ختم مي شوند. تعداد بک لينک ها Backlinks از سايت هاي ديگر و تعداد و کيفيت آنها، اعتماد موتورهاي جستجو را نسبت به سايت شما بالا مي برد.
  • Technical SEO: اين نوع سئو بر روي معماري سايت و مباحث فني تمرکز دارد. گوگل علاوه بر محتوا، به کد سايت نيز توجه دارد تا رنک بالايي به سايت ما دهد.

توجه داشته باشيد که همه بيزنس ها نمي توانند سايت خود را براي جستجو بهينه کنند و بنابراين همه سئوکاران رويه مشابه بهينه سازي نخواهند داشت. وظيفه متخصص سئو اين است که صنعت مورد نظر را بررسي کند و بداند که چه چيزي براي مخاطب آن صنعت مهم است.

سپس طبق بررسي هاي انجام شده، بهترين استراتژي سئو را براي محتواي سايت ايجاد کند تا بازديد سايت بالا برود و فروش افزايش پيدا کند.

با توجه به نکات و توضيحات بالا، در ادامه ۹ قدم براي انجام کامل استراتژي ها سال ۲۰۱۹ را توضيح مي دهم.

در انتهاي اين پست بلاگ ديجي سئو، مي توانيد برنامه ريزي خود را براي افزايش بازديد سايت انجام دهيد.


۹ قدم براي ايجاد بهترين استراتژي سئو

  1. يک ليست از موضوعات را ايجاد کنيد.
  2. يک ليست از کلمات کليدي بلند Long-tail Keyword مطابق اين موضوعات ايجاد کنيد
  3. صفحاتي را براي هر تاپيک و موضوع ايجاد کنيد.
  4. يک وبلاگ بسازيد
  5. به طور هفتگي پست وبلاگ بگذاريد تا اعتبار وبلاگ حفظ شود
  6. يک برنامه و پلن ايجاد لينک Link-building ايجاد کنيد
  7. تمام فايل هاي صوتي و تصويري مانند عکس و فيلم را فشرده نماييد و سپس در وبسايت يا وبلاگ قرار دهيد
  8. دانش سئو خود را بروز نگه داريد و ترفندهاي دست اول را ياد بگيريد
  9. موفقيت محتواي خود را اندازه گيري نماييد و به طور مرتب آن را دنبال کنيد

 

در سایت سئو متن بخوانید  معرفی مدل AIDAS و راهکارهایی در تبلیغات و بازاریابی

قدم اول : يک ليستي از موضوعات را ايجاد کنيد

کلمات کليدي در اصل قلب سئو هستند، ولي ديگر اولين قدم براي رشد اصولي محتواي شما نيستند.

اولين قدم شما جهت بالابردن و افزايش بازديد سايت در گوگل، ايجاد ليست موضوعاتي است که براي دست کم يک ماه مي خواهيد در رابطه با آن مطلب بنويسيد.

اگر براي صنعت و يا کسب و کاري سايت اينترنتي مي سازيد و محتوانويسي مي کنيد، بهترين کار اين است که کلمات کوتاه کليدي را جستجو نماييد و ميزان جستجوي هر کدام را بررسي کنيد.

اگر سايت اينترنتي و وبلاگ شما تازه آغاز به کار کرده، به سمت کلمات کليدي کوتاه نرويد. چنانچه مي خواهيد در کورس رقابت با سايت هاي رقيب باقي بمانيد، بهتر است سايت خود را براي کلمات کليدي بلند بهينه سازي کنيد.

۱۰ تا ۱۵ کلمه کليدي کوتاه را انتخاب نماييد و آنها را از نظر اهيمت، اولويت بندي کنيد. دقت داشته باشيد که اين کلمات حتما در راستاي موضوع کسب و کار شما باشند.

به عنوان مثال چنانچه براي سايتي کار مي نماييد که رزومه نويسي انجام مي دهد، با کلمه کليدي “رزومه” و “رزومه انگليسي” سايت هاي رقيب را بررسي کنيد.

سپس به دنبال کلمات کليدي بلند مانند “رزومه نويسي انگليسي حرفه اي” يا “نوشتن رزومه انگليسي براي مهاجرت” باشيد.

هرکدام از اين کلمات کليدي کوتاه که به آن “ستون Pillar” گفته مي شود، پشتيباني اوليه براي “خوشه Cluster” هاي کلمات کليدي بلندتر هستند.

انجام اين قدم اوليه از استراتژي سئو ما را به سمت قدم دوم مي برد.

قدم دوم: ايجاد ليستي از کلمات کليدي بلند مطابق تاپيک هاي پيدا شده است

در اين قدم، صفحات سايت را براي کلمات کليدي مشخص، بهينه سازي مي کنيد.

براي هر “ستون Pillar” که مشخص کرده ايد، از ابزار کلمات کليدي استفاده نماييد و ۵ تا ۱۰ کلمه کليدي بلند اصيل را شناسايي کنيد.

براي مثال: من به طور مرتب محتواي مرتبط به موضوع “سئو SEO” ايجاد مي کنم، ولي هنوز هم بسيار مشکل است که در گوگل رنک بالايي بدست آورم. چون اين کلمه کليدي بسيار پر رقابت است و رقيبان قدري وجود دارند.

به همين دليل مطالب مفيدي ديگري با موضوعات مرتبط و با کلمات کليدي بلند ايجاد مي کنم. مثل “ترجمه تخصصي مطالب سئو” يا “وبلاگ متخصص سئو“.

اگر ۵ موضوع اصلي به عنوان ستون Pillar براي سايت خود پيدا کرده ايد، با استفاده از کلمات کليدي بلند، ۵ تا ۱۰ خوشه Cluster پيدا کنيد. به اين مجموعه اي که درست کرده ايد، در دنياي سئو مي گويند “Topic Cluster“.

الگوريتم هاي پيشرفته موتور جستجو اين نوع محتوا را مي پسندند به اين علت که کاربران از خواندن مطالب مرتب لذت مي برند.

بياييد به اين صورت به قضيه نگاه کنيم: هرچه محتواي ما خاص و ويژه تر باشد، نيازهاي مشخص و خاص مخاطب را بهتر جواب خواهيم داد. به همين دليل بيشتر امکان دارد که بازديدکننده سايت ما تبديل به مشتري ما شود.

قدم سوم : براي هر موضوع يک صفحه بسازيد

اينکه بخواهيد با استفاده از يک صفحه ، تمام کلمات کليدي شما در رنکينگ گوگل قرار بگيرند، تقريبا غير ممکن است. ولي با استفاده از روش زير مي توانيد تمام کلمات کليدي خود را در رنکينگ بياوريد و رقابت کنيد.

در قدم اول ۱۰ موضوع اصلي را انتخاب کرديم. براي هر موضوع با کلمه کليدي کوتاه يک صفحه ايجاد کنيد.

در قدم دوم ۵ تا ۱۰ کلمه کليدي بلند انتخاب کرديم. براي هر کدام از اين کلمات نيز يک صفحه ايجاد کنيد.

مثلا براي بحث سئو SEO (که يک موضوع اصلي است) تاپيک هاي Cluster مي توانند موارد زير باشند.

  • تحقيقات کلمه کليدي Keyword Research
  • بهينه سازي تصاوير Image Optimization
  • استراتژي سئو SEO Strategy
  • ساخت صفحه اصلي براي رنکينگ بهتر
  • و …

اگر صفحات سايت خود را به اين صورت مرتب کنيد، کاربران و مشتريان شما، به راحتي مي توانند در سايت شما بچرخند و فقط کافيست که با يک کلمه کليدي به سايت شما وارد شوند.

هر صفحه نياز دارد که محتواي مرتبط Relevant Content با نياز مشتري و بازديدکننده داشته باشد و بايد شامل تصاوير و لينک به صفحات باشد.

بدين طريق ناوبري سايت بالا رفته و تجربه کاربر بهبود پيدا مي کند.

قدم چهارم : يک وبلاگ ايجاد کنيد

بلاگ نويسي يکي از راه هاي عالي جهت بالابردن و افزايش رنکينگ سايت براي کلمات کليدي مختلف است.

هر پست بلاگ مانند يک صفحه جديد است که به شما اين فرصت را مي دهد تا در موتورهاي جستجو رنک بالايي بدست بياوريد.

اگر بيزنس شما تا به الان وبلاگ نداشته است، يکي بسازيد.

اينجا جايي است که در مورد هر Subtopic مطلب مي نويسد و آن را توضيح مي دهيد و در گوگل بالا مي آييد.

همچنانکه هر پست بلاگ را مي نويسد و خوشه هاي Clusters خود را پر مي کنيد، بايد سه کار را انجام دهيد.

  1. در محتواي نوشته شده، کلمه کليدي بلند Long-tail Keyword را بيش از سه يا چهار بار در متن ننويسيد. گوگل توجهي ندارد که چندبار يک کلمه کليدي را در متن نوشته ايد. در اصل نوشتن بيش از حد کلمه کليدي به نوعي تداعي کننده چپاندن کلمه کليدي در متن است Keyword Stuffing. اين کار ممکن است باعث تنبيه شما توسط گوگل شود.
  2. براي هر خوشه که مطلب نوشتيد، يک لينک به صفحه مطلب اصلي Pillar بزنيد.
  3. وقتي مطلب خوشه را نوشتيد و آن را منتشر کرديد، از صفحه ستون Pillar يک لينک به صفحه Cluster بزنيد.

با لينک کردن هر دو پيج ستون و خوشه، به گوگل مي گوييد که اين مطالب بهم مرتبط هستند.

قدم پنجم: هر هفته پست وبلاگ منتشر نماييد تا اصالت بلاک خود را بالا ببريد

هميشه لازم نيست که هر پست بلاگ مربوط به يک خوشه باشد که بعدا به يک ستون وصل شود.

مي توانيد پست هاي مجزا در مورد موضوعات ديگر بنويسيد که مرتبط با موضوع اصلي سايت هستند و مورد پسند کاربران است.

اين کار باعث مي شود که در چشم گوگل اعتبار سايت شما افزايش پيدا کند.

بنابراين سعي نماييد که هر هفته يک پست در وبلاگ خود بنويسيد.

نکته بسيار مهم: شما مطلب را براي مخاطب خود مي نويسيد نه براي موتورهاي جستجو.

مطالبي بنويسيد که مورد علاقه کاربر و دنبال کنندگان شما باشد. در هرجايي که مناسب بود، کلمات کليدي مرتبط را در محتواي خود قرار دهيد.

توجه داشته باشيد که هر موضوع از درجه اهميت شبيه به ديگر موضوعات نيست. بايد مطابق نياز سازمان و شرکت خود، مطالب را اولويت بندي کنيد.

پس از اولويت بندي، زمان بندي مطالب درست نماييد و به جنگ تصاحب رنکينگ بالاي گوگل برويد.

قدم ششم: برنامه ساخت لينک Link-building درست کنيد

ايجاد سيستم Topic Cluster يک استراتژي عالي براي سئو در ۲۰۲۰ است، ولي تنها راه جهت بالابردن و افزايش رنکينگ سايت نيست.

پنج قدم اول مربوط به تاکيتک هاي On-Page SEO بود.

ايجاد بک لينک Link-building هدف اوليه Off-Page SEO است و يک فاکتور بسيار مهم که موتورهاي جستجو از آن استفاده مي کنند تا رنک سايت شما را بالا يا پايين ببرند.

خب ساخت لينک Link Building چيست؟ خوشحالم که اين سوال را پرسيديد!

Link-building فرآيند جذب لينک هاي ورودي (به آن Backlink هم مي گويند) از هرجاي وب به سايتتان است.

زمان مناسبي را اختصاص دهيد و به اين فکر نماييد که چه راه هايي وجود دارد تا لينک هاي ديگران را به سايت خود جذب کنيد.

يکي از راه هاي ساده و پر بازده، لينک زدن به سايت هاي همکار، و درخواست بک لينک از آنهاست.

پست هاي خود را در لينکدين، توئيتر، فيسبوک، تلگرام و غيره به اشتراک بگذاريد.

مي توانيد در وبلاگ ديگران مطلب بنويسيد Guest Blogging و در صورت اجازه، در مطلب خود يک لينک به وبلاگ خود بزنيد.

مي توانيد از اخبار روزانه استفاده نماييد و به صورت آپديت، محتواي به روز ايجاد کنيد. از اين طريق، نظر اينفلوئنسرهاي صنعت شما به بلاگ شما جلب مي شود و به آن لينک مي دهند.

قدم هفتم: تمام محتواي صوتي تصويري را کمپرس و فشرده نماييد و سپس در سايت قراردهيد

اين موضوع شايد اهميت کمي داشته باشد ولي در فرآيند سئو بسيار مهم است.

هرچه وبلاگ و سايت شما بيشتر رشد کند، تصاوير، وئديوها و فايل هاي صوتي بيشتري در سايت شما قرار مي گيرد.

اين فايل هاي چند رسانه اي مي توانند توجه بازديد کنندگان را به خود جلب کنند، ولي بايد توجه داشت که اين فايل سرعت لود صفحات را پايين نياورند.

به عنوان يک قاعده کلي، هرچه اندازه فايل چند رسانه اي بزرگتر باشد، مرورگر آن را با سختي بيشتري لود خواهد کرد.

سرعت بالا آمدن صفحات يک فاکتور بسيار مهم Ranking Factor در افزايش بازديد صفحات توسط گوگل است.

با استفاده از سرويس هاي TinyPNG و Squoosh مي توانيد حجم تصاوير خود را به شدت کاهش دهيد.

قبل از پست کردن مطلب خود در سايت، هميشه اندازه فايل تصاوير را چک نماييد که زير ۱۰۰ کيلو بايت باشد.

قدم هشتم: دانش سئو خود را بروز نماييد و هميشه آپديت باشيد

موتورهاي جستجو همواره در حال بروز رساني هستند و شما به عنوان متخصص سئو، بايد بتوانيد دانش خود را بروز نگهداريد.

اگر مي خواهيد در اين بازار پر رقيب فعاليت کنيد، بايد همواره از منابع معتبر مانند ديجي سئو، دانش SEO خود را افزايش دهيد.

چند منبع دست اول و عالي آنلاين که به طور روزانه هفتگي مطالب سئو مي گذارند را به شما معرفي مي کنم.

مطالب اين سايت هاي به شما کمک مي کنند تا خود را يک سر و گردن از رقيبان خود بالاتر نگهداريد.

قدم نهم: موفقيت محتواي خود را اندازه گيري کنيد

سئو زمان و تلاش زيادي نياز دارد. چنانچه نتوانيد ثمره و ميوه اين تلاش را برداشت کنيد، بنابراين اين همه تلاش چه فايده اي دارد؟

روش هايي تعداد زيادي وجود دارد تا به طور روزانه و هفتگي سايت خود را بررسي نماييد و رنکينگ و رتبه کلمات کليدي را متوجه شويد.

SEMrush يک ابزار حرفه اي و عالي براي گزارش گيري است.

دنبال کردن صفحات ايندکس شده، ROI، لينک هاي ورودي، کلمات کليدي و صفحات نتايج مي تواند شما را از موفق بودن استراتژي خود مطلع کند.

نحوه ایجاد بهترین استراتژی سئو در سال ۲۰۲۰
تحلیل و بررسی

در سایت سئو متن بخوانید  تولید محتوا به زبان ساده
برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن