سئو و خوانایی

نحوه استفاده از داده های SEO جهت گرفتن تصمیمات بازاریابی بهتر

نحوه استفاده از داده هاي SEO براي گرفتن تصميمات بازاريابي بهتر

ما به عنوان بازاريابان ديجيتال مي دانيم که بهينه سازي براي موتور جستجو (سئو) ضروري است.

سئو به صفحات وب کمک مي کند تا بازديد بيشتري در نتايج موتور جستجوSERP  داشته باشند.

از اين گذشته ، ۶۷٪ از کليه کليک هاي مربوط به جستجوي اورگانيک در گوگل ، مربوط به ۵ سايت ليست شده در رنکينگ گوگل است.

بنابراين جهت بالابردن و افزايش بازديد سايت ، استفاده از سئو SEO يک بايد است.

  • اما آيا تا به حال از سئو براي گرفتن تصميمات بازاريابي استفاده کرده ايد؟
  • يا آيا از سئو براي ايجاد شبکه دوستان بهره برده ايد؟

اگر از سئو فقط جهت بالابردن و افزايش ترافيک و بازديد سايت استفاده کنيد، از فوايد ديگر آن بهره کافي را نبرده ايد.

براي نشان دادن راه هاي ديگر استفاده از سئو ، ابتدا انواع داده هاي سئو و يک ليست کوتاه نحوه استفاده از داده هاي سئو براي گرفتن تصميمات بهتر بازاريابي به شما نشان خواهيم داد.

منبع : سايت هاب اسپات

انواع داده هاي سئو SEO Data

ترافيک ارگانيک Organic Traffic

ترافيک ارگانيک به تعداد بازديد کنندگاني از سايت گفته مي شود که به طور مستقيم از موتور جستجو مانند گوگل وارد سايت شما شده اند.

اين نوع ترافيک متفاوت از بازديدکنندگاني است که با کليک بر روي لينک سايت شما در سايت اينترنتي هاي ديگر به سايت آمده اند.

ترافيک ارگانيک مهم است به اين علت که نشان مي دهد سايت شما توانايي پاسخ به جستجوهاي کاربران نت را دارد.

ايمپرشن ارگانيک Organic Impression
 

ايمپرشن يعني زماني که کاربري عبارتي را جستجو مي کند و سايت شما در ليست نتايج جستجو ظاهر مي شود. ممکن از در صفحه يک باشيد يا صفحات بعدي.

مهم اين است که گوگل سايت شما را ايندکس کرده و در رنکينگ جايگاه داريد.

ايمپرشن لزوما براي شما مشتري نمي آورد ولي دست کم مي دانيد که سايت و کلمه کليدي شما در چه جايگاهي هستند.

رنکينگ ارگانيک Organic Ranking

حتما متوجه شده ايد که هنگام جستجوي عبارتي، يکسري سايت ها در اول نتايج جستجو قرار دارند و اول نام سايت آنها Ad وجود دارد.

اين سايت ها با پرداخت مبلغي به عنوان تبليغات، در راس ليست نتايج جستجو و براي مدت زمان مشخصي نمايش داده ميشوند.

سايت هاي ديگري که در زير سايت هاي تبليغاتي در نتايج جستجو گوگل قرار مي گيرند، ارگانيک هستند و در اصل در پاسخ به جستجوهاي کاربران وب نشان داده مي شوند.

حجم جستجوي ماهانه کلمات کليدي

Keyword monthly search volume نشان دهنده تعداد جستجوهاي يک کلمه کليدي در طول دوره يک ماهه است.

اين به ما نشان مي دهد که در مورد کلمه کليدي بخصوص، چقدر علاقه مندي وجود دارد.

تعداد بک لينک ها

Backlink يک لينک از يک صفحه وب به سايت ديگر مي باشد. تعداد بک لينک هاي سايت شما در اصل نشان دهنده اعتبار سايت شما نزد گوگل است.

هر چه تعداد بک لينک ها از سايت هاي معتبر باشد، ارزش و رنک سايت ما بالاتر خواهد رفت.

تعداد دامنه هاي ارجاع دهنده به سايت

Referring Domains سايت اينترنتي هايي هستند که به سايت شما بک لينک مي دهند.

براي مثال چنانچه از اين سايت به سايت خود لينک دهيد، يک دامنه ارجاع دهنده به سايت شما اضافه شده است.

هرچه سايت هاي مختلف به سايت شما لينک دائم ايجاد کنند، تعداد Referring Domain هاي سايت شما بيشتر مي شود.

تعداد دامنه هاي ارجاع به تعداد لينک در سايت مرتبط نيست، بلکه فقط يک لينک به سايت ديگر محسوب مي شود.

سرعت لود سايت Page Speed

سرعت لود سايت به سرعت لود صفحه ي مورد نظر سايت گفته ميشود.

سرعت لود به فاکتورهاي مختلفي بستگي دارد شامل اندازه فايل و فشرده سازي تصاوير.

Page Speed براي سئو بسيار مهم است به اين علت که سرعت لود پايين سايت باعث مي شود که بازديد کننده سايت را ترک کند.


 

در سایت سئو متن بخوانید  چرا نباید کلید واژه را زیاد بکار ببریم

چطور داده هاي سئو مي تواند به بيزنس ما کمک کند

ما در مورد انواع داده هاي سئو صحبت کرديم که مي تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار بگيرد.

در اين بخش، خواهيم ديد که چطور مولفه هاي سئو مي تواند بر کسب و کار و تصميمات مارکتينگ تاثير مثبت بگذارد.

۱ – از حجم جستجو و بازديد کننده آن براي برندينگ استفاده کنيد.

آيا به دنبال اين هستيد که نامي جذاب براي محصول خود بگذاريد؟ نام هاي قبلي محصولات شما نتايج مورد پسندي به همراه نداشت؟

از حجم جستجو Search Volume استفاده نماييد و برند محصول خود در آينده را انتخاب کنيد.

به عنوان مثال چنانچه مي خواهيد که يک فروش لباس آنلاين راه اندازي کنيد، صفحات محصولات با عبارت “شورت پياده روي” بهينه کنيد. چنانچه ميزان مخاطبان و بازديد کنندگان بالا نباشد، عبارت آن را به “شورت دويدن” تغيير دهيد و نتايج را مقايسه کنيد.

۲ – سازماندهي استراتژي کلمه کليدي با استفاده از سطح علاقه

مطلب مرتبط: بهترين استراتژي سئو ۲۰۲۰

هر مرحله از سفر خريدار متفاوت از ديگري است و بهمين خاطر، عبارات جستجو مطابق هر مرحله سفر مشتري تغيير مي کند.

به يک مثال از سفر مشتري با استفاده از سئو دقت کنيد.

عبارات جستجو شده “انگيزه نامه چيست؟” معمولا توسط کسي استفاده مي شود که تازه قصد تحصيل در خارج را دارد و هنوز اقدامي انجام نداده است.

عبارت”نوشتن انگيزه نامه تخصصي” توسط کسي جستجو مي شود که مدارک خود را براي اپلاي کردن آماده مي کند و به دنبال متخصص متون آکادميک انگليسي است.

اگر کلمات کليدي خود را مطابق مرحله سفر مشتري هماهنگ کنيد، استراتژي مناسبي را پياده خواهد کرد که تجربه خوبي به بازديد کننده سايت شما مي دهد.

همچنين مي توانيد با آناليز ترافيک کلمات کليدي متوجه علمکرد کسب و کار خود در مراحل مختلف Buyer’s Journey شويد.

۳ – از داده هاي جمع آوري شده براي ايجاد استراتژي جذب مشتري استفاده کنيد

هنگامي که اطلاعات ترافيک سايت را جمع آوري ميکنيد، آيا از آن براي بهبود تجربه مشتري Customer Experience استفاده مي کنيد؟

داده هاي سئو مي تواند براي ارزيابي اينکه چطور بخش هاي خاص استراتژي محتوا مي توانند بهبود پيدا کنند، مورد استفاده قرار بگيرد.

به عنوان مثال: چنانچه مي بينيد که ترافيک سايت شما براي يک کلمه کليدي و يک صفحه مشخص، بالا است ولي تبديل به مشتري بسيار پايين است، بايد به consideration-stage buyers توجه کنيد. مشتري در اين مرحله صفحه و سايت شما را مفيد نمي داند.

محتواي خود را مطابق موضوع دسته بندي نماييد و مطابق مراحل سفر مشتري، ترافيک سايت خود را آناليز کنيد.

اين کار به شما ايده مي دهد که چطور مي توانيد محتواي خود را بهينه نماييد تا فروش خود را افزايش دهيد.

۴ – از ارگانيک رنکينگ استفاده نماييد و ميزان رقابت را درک کنيد.

ارگانيک رنکينگ به شما مي گويد که چطور محتوا و محصول شما با رقيبان شما مقايسه مي شوند.

هر کسب و کاري به موتور جستجو براي بدست آوردن مشتري وابسته نيست، ولي در ميان رقيبان خود، مي توانيد بررسي نماييد که آنها چطور مشتريان خود را افزايش مي دهند و در اصل مشتريان شما را مي قاپند.

وقتي نام محصول خود را در گوگل جستجو مي کنيد، صفحه سايت کسب و کار شما در کجا قرار دارد؟ چنانچه سايت هاي ديگري بالاي شما هستند، سريع آغاز به تجزيه و تحليل رقيبان خود کنيد.

سايت رقيبان را بررسي نماييد تا متوجه شويد که چرا محتواي آنها براي مشتريان مفيد است. از طريق رقيبان مي توانيد متوجه شويد که چطور محتواي خود را بهينه نماييد تا پيام بهتري را به کاربران خود بدهيد و آنها را تبديل به مشتري کنيد.

همچنين به سايت رقيبان توجه نماييد که چقدر با شما تفاوت دارند. آيا سرعت لود آنها پايين تر از شماست؟

آيا براي کلمات کليدي که سايت شما در رنکينگ نيست، حضور دارند؟

اينها تغيير فني کوچکي است که مي تواند تاثير بزرگي روي سئو سايت شما داشته باشد.

  • سرعت لود سايت
  • کلمات کليدي

دو فاکتور بسيار مهم براي رنکينگ سايت در گوگل هستند.

۵ – از داده هاي بک لينک براي شناسايي فرصت هاي شبکه سازي استفاده کنيد

موضوعاتي را شناسايي نماييد که مي توانيد يک پست بلاگ تخصصي در مورد آن بنويسيد.

کلمات کليدي مختص اين تاپيک را شناسايي کنيد.

اگر کلماتي که پيدا مي نماييد با قصد مخاطب هدف شما مطابقت پيدا کند، با صفحات ديگر سايت اين فرصت را از بين نبريد.

در عوض، به سايت هاي همسان حوزه خود برويد و از آنها درخواست نماييد تا يک پست ميهمان براي سايت آنها بنويسيد.

بدين طريق، هم کار شما توسط مخاطبان هدف ديده خواهد شد، و هم شما مي توانيد ترافيک اضافي به سمت سايت خود هدايت کنيد.

ابزارهاي جستجوي کلمه کليدي مانند Ahrefs, SEMrush, Serpstat, Conductor, Moz به شما اجازه مي دهند تا اطلاعات بک لينک صفحات سايت خود را پيدا کنيد.

نوشتن به عنوان ميهمان در سايت صنعت ديگر، براي شما ارتباطات مفيدي را ايجاد مي کند که از آن مي توانيد در آينده استفاده کنيد.

به خاطر داشته باشيد که بک لينک هاي يک فاکتور اساسي در بدست آوردن رنکينگ مناسب در گوگل هستند.

سئو نمي تواند تمام مسائل مربوط به کسب و کارها را حل کند، ولي مي تواند به شما کمک کند تا تصميمات آگاهانه در ارتباط با مارکتينگ بيزنس خود بگيريد.

با سئو مي توانيد تجربه مشتري از بيزنس خود را بهبود بخشيد و کمپين هاي تبليغاتي مرتبط ايجاد کنيد.

دفعه بعد که نگران و درگير برندينگ ، ايده براي محتوا و فهم مشتري بوديد، به اين فکر نماييد که SEO چطور مي تواند به شما کمک کند. با ديجي سئو همراه باشيد تا از مقالات بروز سئو آگاه شويد.

نحوه استفاده از داده های SEO جهت گرفتن تصمیمات بازاریابی بهتر
تحلیل و بررسی

در سایت سئو متن بخوانید  به چه محتوایی، محتوای ارزشمند می گوییم؟
برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن