تحلیل و بررسی

پیش‌نویس طرح ساماندهی محتوای وب فارسی

پیشنویس طرح جامع تولید محتوای فارسی از سوی گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن

سفارش تولید محتوا یکی از چالش‌های بسیاری از مدیران سایت‌ها و صاحبان کسب و کار هاست بدون تعارف باید بپذیریم آنها برای اعتماد به یک شرکت تولید محتوا هر قدر هم معتبر باشد اندازه کافی دلیل ندارند.

افراد بسیاری با رفتارهای غیر حرفه‌ای که مصداق بارز آن ارائه محتوای کپی یا بازنویسی به جای محتوای یونیک است موجب بی اعتمادی مشتریان تولید محتوا هستند.

در این میان بازار خدمات تولید محتوا در آستانه ۲۰۲۰ میلادی و در شرایطی که کسب و کارها بیش از هر زمانی به خدمات تولید محتوا نیاز دارند همچنان به صورت یک ظرفیت احیا نشده باقی مانده است این که بازار تولید محتوا در وب فارسی رونق این دارد چالش‌های زیادی را برای تجارت ایرانیان در دنیای دیجیتال پدید آورده است این مسئله جنبه‌های مهم اجتماعی سیاسی ملی هم دارد.

تصور کنید صادرکننده که برای ارتباط با مشتریانش در سراسر جهان نمی‌تواند محتوای تجاری قابل قبولی برای این امر تهیه کند که آسیب‌های جبران ناپذیری به اقتصاد شرکت‌ها تولیدکنندگان کارخانه‌ها صنایع دستی و صنعت توریسم و گردشگری و بسیار حوزه‌های دیگر وارد می‌کند.

البته فعالیت در حوزه تولید محتوای انگلیسی یا سایر زبان‌ها یکی از چالش‌های پیشرفته در بازار تولید محتوا محسوب می‌شود با این حال به واسطه نبود بازاری متمرکز در این خصوص و مجموعه‌های قدرتمندی که بتوانند اعتماد همگان را برای ارائه خدمات با کیفیت محتوایی جلب کنند موجب عقب ماندن چرخ بیزینس و بازاریابی داخلی در رقابت با شرکت‌هایی خارجی در بازاریابی‌های داخل شده است.

از دیگر پیامدهای نامطلوب این شرایط سرگردانی و استیصال نویسندگان و حتی مجموعه‌های با انگیزه‌ای که توانایی انجام پروژه‌های تولید محتوا را دارند و نیز سرخوردگی آنان از ادامه فعالیت در این حوزه است.

با توجه به نقش مهم و اساسی تولید محتوا در ایجاد توسعه هرگونه کسب و کار کمپین اجتماعی و اقتصادی و جریانات اجتماعی به نظر می‌رسد نهادهای مسئول و دلسوز می‌بایست در این زمینه تصمیمات اجرایی و حساب شده اتخاذ کرده و به عنوان یک اقدام ضروری شناسایی و ساماندهی افراد سایت‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید محتوا را در دستور کار خود قرار دهند تا از این رهگذر ضمن کنترل و نظارت بر محتواهایی که تولید می‌شود نسبت به جهت دهی‌های لازم اقدامات لازم را سازماندهی کنند.

تردیدی نیست که یک سایت اینترنتی در هر موضوعی که فعالیت می‌کند چنانچه محتوای قابل قبولی ارائه نکند توانایی ادامه حیات نخواهد داشت و از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شود.

البته شاید بتوانیم هزینه تولید محتوا و قیمت گذاری‌های خودسرانه برخی از افراد که گویی خود را مالک و صاحب قلم می‌دانند افرادی که با توجه به سابقه و القاب و عناوینی که اغلب برای خود متصور هستند، انتظار می‌رود به به تاسی از اقلیم معنوی قلم و دنیای فهیم واژه‌ها دستمزد تولید محتوا را به‌گونه‌ای محاسبه و دریافت کنند که کسب و کارها شرکت‌های دانش بنیان تولید کنندگان به همه کسانی که به تاثیر و جایگاه تولید محتوا واقفند و قصد دارند از این راه فعالیت‌های خود را توسعه دهند و توان پرداخت آن را داشته باشند.

متاسفانه علیرغم طرح این انتقاد، چندان هم نمی‌توان از قشر متخصص گلایه کرد! چرا که در فرهنگ سطحی نگر جوامع رو به توسعه، هر گونه فروتنی علمی زیر نگرش‌های غلط و برداشتهای اشتباه، نادیده انگاشته شده یا جدی گرفته نمی‌شود .

گویی ما کاربران فارسی زبان انتظار داریم حتماً خدمات باکیفیت و حرفه‌ای را در کنار لوگو‌های میلیاردی و در کمپین‌های تبلیغاتی پرهزینه بپذیریم و از آن استفاده کنیم.

این مسئله، یعنی عادت به خرید از دلالان و به رسمیت شناختن تبلیغات به عنوان یک اصل برای مشروعیت یافتن هرگونه فعالیت تخصصی در جامعه ما رواج دارد.

با این وصف جای هیچ تردیدی نیست که بسیاری از ارائه کنندگان خدمات و مجموعه‌هایی که در سطوح بالا به کارهای مرتبط با دنیای دیجیتال مشغولند اساس فعالیت‌های شان بر پایه خدماتی است از همین نویسندگان و کارشناسان که اغلب به صورت کار در منزل یا دورکاری فعالیت می‌کنند استوار است.

آنچه گفتیم ایجاب می‌کند که نهادهای مسئول ضمن تفحص و تعمیق در موضوعات مطروحه، برنامه جامع برای فرهنگ سازی عمومی و آموزش‌های همگانی برای تحکیم جایگاه واقعی متخصص در حوزه تولید محتوا طرح ریزی کنند.

این مسئله می‌تواند پس از ساماندهی‌های لازم که پیش از این مطرح شد به راحتی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در افراد و مجموعه‌های متعهد در حوزه تولید محتوای فارسی وجود دارد به آسانی سازماندهی گردد.

در پایان ضمن تاکید بر اصل مطالعه دانش و با اشاره به معضلاتی همچون پایین بودن مطالعه در کشور و قدرت جادوی رسانه و محتوا خصوصاً در عرصه دیجیتال بر برنامه ریزی و اقدامات لازم در راستای شناسایی تولیدکنندگان محتوا و شرکت‌های تولید محتوا و سیاست گذاری‌های لازم برای بهره‌مندی همگان از فواید محتوا تاکید داریم.

توسعه محتوایی وب فارسی تواند به اصلاح و بهبود معضلات موجود فضای وب فارسی کمک کرده و شرایط لازم را برای رشد و بالندگی هر چه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی وصال دهد؛ دستاوردی که در خشت خام آن نه تنها توسعه کسب و کار‌ها و سایت‌های فارسی زبان را می‌توان دید ارزآوری از طریق صادرات و فروش دانش و محتوا به سایر کشورها نیز در آن پیداست؛ نگاهی اگر باشد، مدبرانه و مسئولانه… آنچنان که باید و ان‌شاالله الرحمان، هست.

 

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن