تولید محتوا مبتنی بر اصول سئو و کپی‌رایتینگ

مهارت کار با ابزار گوگل آنالیتیکس

کار کردن با سیستم آمارگیری گوگل را یادبگیرید

گوگل یک اپلیکیشن بسیار کاربردی تحت عنوان گوگل آنالیتیکس را به صورت رایگان ارائه نموده است، که کاربران می‌توانند با عضویت در آن، نسبت به آنالیز سایت هایشان اقدام نمایند.

گوگل آنالیتیکس ابزار‌های بسیار قدرتمندی در زمینه آنالیز وب سایت‌ها به صورت بسیار تخصصی و کامل، به همراه ارائه ی آمار و گزارشات تحلیلی بسیار پیشرفته، به کاربران ارائه نموده است.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که گوگل آنالیتیکس یک نسخه ی تجاری نیز دارد، که مسلماً نسبت به نسخه ی رایگان معمولی، مزایای دیگری خواهد داشت.

ما با استفاده از ابزار‌های متنوع گوگل آنالیتیکس می‌توانیم؛

  • ورودی‌ها
  • صفحات ورودی دهنده
  • کاربران وارد شده
  • فعالیت‌های کاربران
  • زمان حضور و مسیر خروجی
  • کمپین‌های تبلیغاتی و تکنولوژی‌های مورد استفاده آنها

را بررسی و تحلیل نماییم و به صورت کاملا حرفه ای، این موارد را همراه با جزعیات کامل مثل؛

  • مرورگر مورد استفاده ی کاربران
  • روش ورود دسکتاپی یا موبایلی
  • شهر و ….

را داشته باشیم.

 

چگونه از گوگل انالیتیکس استفاده کنیم

فعال سازی

برای فعال سازی سرویس گوگل آنالیتیکس بر روی سایت، ۲ پیش نیاز خواهید داشت:

  • اکانت گوگل
  • کانکشن VPN که به دلیل تحریمات برای ip ایران غیر قابل دسترس می‌باشد.

پس از تهیه ۲ مورد فوق باید به URL زیر مراجعه نمایید:

https://www.google.com/analytics

  • با ورود به صفحه ی گوگل آنالیتیک ، بر روی SIGN IN کلیک نمایید
  • از منوی باز شده Google Analytics را انتخاب کنید.
  • در این مرحله اگر از قبل وارد اکانت گوگل خود نشده باشید، به صفحه ی ورود به اکانت جیمیل وارد می‌شوید و در غیر این صورت وارد صفحه ی Sign Up گوگل آنالیتیک خواهید شد.
  • پس از ورود به صفحه ی Sign in to continue to Google Analytics آدرس جیمیل خود را وارد نمایید و بر روی Next کلیک کنید.
  • گذرواژه ی جیمیل مربوطه را وارد نموده و بر روی Sign in کلیک نمایید.
  • هم اکنون وارد صفحه ی Sign Up گوگل آنالیتیک خواهید شد.
  • بر روی Sign Up کلیک نمایید.
  • در این مرحله وارد صفحه ی New Account خواهید شد.
  • در این صفحه ابتدا لازم است مشخص کنیم قصد Track (دنبال کردن) یک Mobile App یا اپلیکیشن موبایلی را داریم یا یک وب سایت؟ ما WebSite را انتخاب میکنیم.

در ادامه فیلد‌های زیر را می‌بایست تکمیل کنید:

نام اکانت : Account Name

نام وب سایت : Website Name

 آدرس سایت  : Website URL 

 موضوع سایت : Industry Category

 تعیین موقعیت زمانی بر روی ایران : Reporting Time Zone

  • در آخر بر روی Get Tracking ID کلیک کنید.
  • سپس قوانین گوگل آنالیتیک برای شما نمایش داده می‌گردد که پس از مطالعه و تایید، بر روی I Accept کلیک نمایید.

 

پس از تایید قوانین، کد اختصاصی شما داده می‌گردد که می‌بایست این کد را در Head سایت خود قرار دهید.

همانطور که گوگل نیز توصیه می‌کند، بهتر است کد در Head سایت قرار داده شود، تا در صورتیکه سایت به صورت کامل بارگزاری نشد، کد گوگل آنالیتیک خوانده شود.

در صورتی که از سیستم مدیریت محتوا‌های جوملا یا وردپرس استفاده می‌نمایید؛

  • باید ابتدا فایل‌های قالب خود را پیدا کرده
  • سپس کد زیر را در تگ head قالب خود اضافه کنید

در زمینه قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در سیستم مدیریت محتوا‌های مختلف، مقالات زیادی منتشر شده است که می‌توانید راجب آن ها جستجو کنید.

اما نگران نباشید! کار بسیار ساده ای است.

ابزار ها

پس از قرار دادن کد در Head سایت، می‌توانید از ابزار‌های گوگل آنالیتیک استفاده کنید.

گزارشات و جلسات(session)

به این منظور از نویگیشن بالای صفحه بر روی Reporting کلیک کنید تا نمودار Session‌های وب سایت (یا همان جلسات) برای شما نمایان گردد.

البته توجه داشته باشید برای سایت‌های تازه ثبت شده در گوگل آنالیتیک، این نمودار‌ها مقادیر ۰ را نمایش می‌دهند و حدود ۵ روز زمان لازم است که گوگل آنالیز، داده‌های سایت شما را به صورت تدریجی جمع آوری و ارائه دهد.

اما جای نگرانی نیست! با گذشت زمان داده‌های اصلی جایگزین خواهند شد.

 

در اینجا ما برای درک بهتر، ادامه ی یادگیری را با سایتی که از قبل در گوگل آنالیتیک ثبت شده است ادامه می‌دهیم، تا نمودارها و آمار‌های واضح تری برای تحلیل داشته باشیم.

  • در قسمت بالا، سمت راست صفحه، می‌توانید بازه زمانی گزارشات را مشاهده نمایید.
  • در قسمت Overview می‌توانید نمودار Session‌ها را مشاهده نمایید.( Session به معنای جلسه می‌باشد).

برای درک مفهوم جلسه به این مثال توجه کنید: یک کاربر وارد سایت شما می‌شود، چند صفحه را مشاهده می‌کند، و از سایت خارج می‌شود. به این روند، یعنی زمان ورود کاربر تا خروج او از سایت، یک جلسه یا Session می‌گویند.

بخش‌های مختلفی که در این قسمت مشاهده می‌نمایید به شرح زیر می‌باشد:

  • Sessions: تعداد کل جلسات ایجاد شده در سایت شما، در بازه زمانی انتخابی
  • Users: تعداد کاربرانی که به سایت شما آمده اند (تعداد کاربران یونیک: یعنی تعداد واقعی کاربران بدون ثبت ورود تکراری)
  • Page Views: تعداد بازدید صفحات
  • Page / Sessions: مشاهده ی صفحات براساس Session ها
  • Session Duration: مدت زمان میانگین هر Session را نمایش می‌دهد
  • Bounce Rate: زمانیکه کاربر وارد سایت شما می‌گردد و بدون مراجعه به سایر صفحات از سایت خارج می‌گردد را Bounce Rate یا درصد خروج کاربران می‌گویند.
  • %New Sessions: معیاری می‌باشد که درصد کاربران جدیدی که به سایت شما وارد شده اند را نمایش می‌دهد.

تا این بخش، با استفاده از گزارشات گوگل آنالیتیک، توانستیم آمار دقیقی از ؛

  • تعداد کاربران یونیک که به سایت شما مراجعه کرده اند
  • تعداد کاربران جدیدی که از سایت بازدید کرده اند
  • میزان خروج کاربران بدون مشاهده سایر صفحات و … را بیابیم

در ادامه ی یادگیری‌ها، با سایر تنظیمات و بخش‌های دیگر گوگل آنالیتیکس آشنا خواهیم شد.

Acquisition

در آموزش قبلی، با روش ی ایجاد Goal آشنا شدیم و فهمیدیم ایجاد Goal می‌تواند در یافتن conversion rate یا نرخ تبدیل، به ما در تشخیص عملکرد سایتمان کمک کند.

حال که با مفهوم Goal آشنا شده ایمT می‌توانیم در مورد ابزار‌های بخش Acquisition بیشتر بدانیم.

به طور کل Acquisition یعنی، “چه چیز‌هایی کاربران را به وب سایت شما می‌آورند؟!”

با استفاده از ابزار‌های این قسمت، می‌توانید پاسخ به این پرسش را بیابید، پس ادامه ی این آموزش را حتما مطالعه کنید…

Overview

بخش اول Overview می‌باشد. در این قسمت همانند Audience، می‌توانید یک گریز کلی به زیر مجموعه‌ها و آمار‌های این بخش داشته باشید.

این قسمت نیز دارای Session‌ها و نمودار‌هایی جهت ارائه گزارشات کلی از زیر مجموعه‌ها می‌باشد .

در بخش Overview، نموداری با عنوان Channel دارید که این قسمت در واقع به سوالی که در تعریف Acquisition مطرح شد، یک پاسخ کلی ارائه می‌دهد؛ یعنی “کاربران ما از چه راه‌های ارتباطی به سایت ما هدایت شده اند؟!”

تعدادی از مقادیری که ممکن است مشاهده نمایید به شرح ذیل می‌باشد:

  • Direct: به این معنا می‌باشد که کاربران آدرس وب سایت شما را در نوار آدرس مرورگر تایپ کرده و به صورت مستقیم وارد سایت شده اند، یا از راه بوک مارک هایشان و … مستقیما وارد سایت شما شده اند. به این مخاطبان Direct یا مستقیم گفته می‌شود.
  • Referral: وبلاگ‌ها یا سایت‌های دیگر لینکی از سایت شما قرار داده اند و کاربران با کلیک بر روی آن، وارد سایت شما شده اند. در نتیجه، وب سایت‌های دیگر کاربرانشان را به سایت شما ارجاع داده اند . به این مخاطبان Referral یا ارجاعی گفته می‌شود.
  • Paid Search: این مورد شامل کاربران ورودی حاصل از تبلیغات ppc، cpc و ازاین قبیل می‌باشد، که هزینه ای را برای شما دربر داشته اند.
  • Organic Search: کاربرانی می‌باشند که به صورت طبیعی، از راه جستجو در موتور‌های جستجوگر وارد وب سایت شما شده اند و این پروسه هزینه ای برای شما نداشته است.
  • Social: در این قسمت می‌توانید کاربرانی که از راه شبکه‌های اجتماعی وارد وب سایت شما شده اند را مشاهده کنید.
  • Email: در این قسمت نیز آمار کاربرانی که از راه ایمیل‌های ارسال شده، مانند News Letters ، خبر نامه‌ها و … وارد وب سایت شما شده اند را می‌توانید مشاهده کنید.

ما از راه این نمودار در بخش Top Channels، به صورت کلی می‌توانیم نوع ورود کاربران به سایتمان را تشخیص بدهیم که از چه راه و به چه میزان بوده است.

Conversion

اطلاعات قابل ارائه ی دیگر دراین بخش، Conversion می‌باشد که با ثبت هر Goal در این نمودار، Conversion rate مربوط به Goal‌های ثبت شده را نمایش می‌دهد. مسلما هرچه این نرخ تبدیل بالاتر باشد، یعنی عملکرد سایت شما بهتر بوده است.

Behavior

در ادامه ی یادگیری کار با گوگل آنالیتیک با ابزار Behavior آشنا خواهیم شد.

Behavior در واژه به معنای رفتار است، ولی در گوگل آنالیتیکس به این معنی می‌باشد که وقتی کاربران و مخاطبان ما وارد سایت می‌شوند؛

  • چه کار را انجام می‌دهند؟
  • از چه صفحاتی بازدید می‌کنند؟
  • چه مسیری را طی می‌کنند
  • چه مسیری را رها می‌کنند؟

و بسیاری موارد دیگر که در این بخش آموزشی به تمامی آن‌ها می‌پردازیم.

یادگیری روش تحلیل رفتار کاربران در سایت توسط ابزار Behavior در گوگل آنالیتیکس
  • بخش اول Overview می‌باشد که مثل سایر بخش ها یک نگاه کلی به زیر مجموعه‌های Behavior دارد. نموداری که در این بخش مشاهده می‌نمایید، Page Views یا آمار مشاهده ی صفحات می‌باشد.

در کل می‌توان گفت Behavior به بخش درونی وب سایت و محتوای سایت ما میپردازد، برعکس بخش Acquisition، که بیشتر به موارد خارجی سایت شما اشاره می‌کند.

  • در Acquisition همانطور که توضیح داده شد، مباحثی مانند UTM برای لینک‌ها و تبلیغات مطرح شد که بیشتر به سمت مسائل خارج از وب سایت می‌پرداخت و Behavior بیشتر به محتوا و صفحات سایت، که مربوط به درون وب سایت می‌باشد میپردازد.
  • در پایین صفحه می‌توانید مشاهده نمایید که پر بازدید‌ترین صفحات وب سایت شما کدام صفحات بوده است، که به صورت URL Path قابل نمایش می‌باشد.
  • Behavior Flow : در این قسمت یک نقشه ی راه داریم، که همانند بخش User Flow می‌باشد. اما با این تفاوت که بر اساس Landing Page نمایش داده می شود، و این بیانگر همان موضوع است که Behavior به درون سایت توجه دارد.
  • Site Content : از ابزار Site Content، بر روی All Pages کلیک نمایید. در این بخش می‌توانید همان اطلاعات بخش Overview را با جزئیات بسیار بیشتر مشاهده کنید. برای مثال اطلاعاتی در زمینه Bounce Rate یا Page Views و … را به صورت کامل و با جزئیات خواهید داشت.
  • Landing Page : کلیک بر روی این قسمت می‌تواند بسیار مفید باشد، چون با استفاده از آن می‌توانید صفحات ، میزبان بازدید ، نرخ پرش و .. را بررسی و آنالیز کنید.
  • Exit Pages : کلیک بر روی این مورد می‌تواند اطلاعاتی بسیار مفید و حیاتی از وب سایت را در اختیار شما قرار دهد، زیرا می‌توانید میزان خروج کاربران را از سایت مشاهده نمایید .

از این راه می‌توانید صفحاتی که منجر به خروج آمار زیادی از کاربران شده را مشخص نموده و متوجه شوید کاربران شما طراحی یا محتوای آن صفحه را دوست نداشته اند، و از راه مختلفی مثل بهینه سازی صفحات مورد نظر مشکل را بررسی و رفع نمایید.

  • Site Speed: برای یافتن اطلاعات بیشتر در خصوص سرعت سایت، بر روی Overview از این قسمت کلیک کنید. آمار ارائه شده نتیجه ی آنالیز سرعت سایت شما می‌باشد.

البته توجه داشته باشید که تست سرعت فقط بر روی درصد بسیار کمی از کاربرانتان انجام می‌گردد و بر روی تمامی کاربران track نمی‌شود.

  • Browser : در این قسمت می‌توانید بررسی نمایید کدام مرورگر‌ها در باز کردن وب سایت شما سرعت بیشتری داشته اند.
  • Page : در این قسمت نیز می‌توانید زمان لود صفحات وب سایتتان را بررسی نمایید و صفحاتی که بارگزاری آن‌ها از سایر صفحات بیشتر می‌باشد را بهینه سازی کنید، که قطعا تاثیر بسزایی در سرعت سایت خواهد داشت.
  • Site Search : این ابزار در افزایش Use Ability وب سایت می‌تواند بسیار مفید واقع شود. برای مثال شما در وب سایتتان یک Search bar دارید که کاربران از راه آن مطالب مورد نظرشان را در سایت جستجو می‌کنند.

به راحتی از راه این ابزار می‌توانید متوجه شوید کاربران از وب سایت شما چه چیزی می‌خواهند، و مطالب مورد احتیاج آن‌ها را در سایت قرار دهید، که این امر موجب افزایش Use Ability سایت و در نهایت افزایش بازدید می‌گردد.

  • Events : گوگل آنالیتیک به صورت پیش فرض یک سری فعالیت‌ها را در نظر می‌گیرد و گزارشات و آمار‌ها را بر اساس آن‌ها ارائه می‌کند. اما یکسری فعالیت‌ها مثل دانلود یک فایل PDF ، پخش موزیک و … را می‌بایست از راه Events‌ها بررسی کنیم و آنالیتیک نمی‌تواند به صورت Default آن‌ها را Track کند.
  • Publisher : این بخش مربوط به تبلیغات گوگل می‌شود
  • Experiments : برای مثال شما ۳ Landing Page دارید و نمی‌دانید کدام یک از آن‌ها بازدهی بیشتری دارد. برای این کار مقدار مشخصی از کل ترافیک را بین این ۳ صفحه ی فرود تقسیم می‌نمایید و آن‌ها را تست می‌کنید.

با استفاده از این ابزار می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

بر روی Create Experiments کلیک نمایید و موارد زیر را تکمیل کنید:

Name for This Experiments : یک نام وارد کنید

Objective for This Experiments: متریکی که میخواهیم بر اساس آن اندازه گیری کنیم را وارد می‌کنیم. برای مثال Bounce Rate

Percentage of Traffic to Experiments : چند درصد ترافیک را میخواهیم مورد تست قرار دهیم. برای مثال ۲۰% از کل بازدید برای تست قرار گیرد

Email notification for Important change : اگر تمایل دارید تغییرات ناگهانی ایمیل گردد برای شما این گزینه گزینه را تیک بزنید.

سپس بر روی Next Step کلیک کنید.

 

مرحله ی بعدی Configure your Experiments موارد زیر را تکمیل کنید:

در این قسمت باید landing pages‌ ها را وارد کنیم.

در بخش Original Page باید صفحه ی اصلی خود را وارد نمایید.

در قسمت Variation باید صفحه ی تست را وارد کنید

بر روی Next Step کلیک کنید.

در این مرحله باید یک تصویر کوچک از صفحات وارد شده مشاهده کنید.

اگر همه چیز صحیح بود با کلیک بر روی دکمه ی Manually insert the code می‌توانید کد را دریافت کنید.

ابتدا اطمینان حاصل نمایید که کد گوگل آنالیتیک در هر ۲ صفحه وجود دارد، و بعد کد دریافت شده را در Original Landing Page بعد از تگ Head قرار دهید.

 

پس از اتمام تمامی موارد بر روی Next Step کلیک نمایید . پس از شروع به کار Experiment و گذشت زمان مشخصی ، متریک‌های مربوطه در این بخش نمایش داده می‌شوند و می‌توانید صفحات فرود خود را بررسی نمایید و در برخی مواقع نیز گوگل بهترین صفحه را برای شما مشخص می‌کند .

 

  • In-Page Analytics: با کمک این گزینه می‌توانید فرضاً ببینید کاربران کجاها کلیک کرده اند و کدام قسمت‌های سایت برایشان جذاب بوده است.

در اکثر مواقع این گزینه‌ها ممکن است لود نشوند که با نصب ادان گوگل آنالیتیک بر روی مرورگر مشکل تاحدی برطرف خواهد شد.

 

در این یادگیری ارزشمند، با روش رفتار کاربران در سایت توسط گوگل آنالیتیکس آشنا شدید، و اکنون قادر هستید موارد زیر را بدانید ؛

  • میزان ماندگاری در سایت
  • میزان ماندگاری کاربران در صفحات سایت
  • سرعت سایت در هنگامی که کاربران وارد آن شده اند
  • کاربران در سایتتان به دنبال چه چیزی بوده
  • در کدام یکی از صفحات سایت شما بیشترین توقف را داشته اند و پس از آن وارد کدام یکی از صفحات دیگر سایت شما شده اند

امیدوارم این یادگیری برای شما مفید واقع شده باشد.

برای مشاهده سایر یادگیری‌های کار با گوگل آنالیتیکس کلیک کنید.

 

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.