تولید محتوا و مارکتینگ

مفهوم بانس ریت و نرخ خروج چیست ؟

نرخ پرش یا بانس ریت و نرخ خروج، دو شاخص آماری مهم برای هر وب سایتی هستند. چنانچه یک وب سایت دارید باید همواره به فکر بهینه کردن آن باشید تا بتوانید بر مخاطبان خود تأثیرگذار باشید و آن ها را به استفاده مداوم از وب سایت خود مشتاق کنید. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک بستر آماری خوب می باشد.که به شما امکان بررسی ترافیک وب سایت را می دهد.

شما به راحتی می توانید بستر آماری گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را در وب سایت خود پیاده سازی کنید و با بررسی آمارهایی مانند حجم کل ترافیک، منبع ترافیک، جمعیت شناسی کاربران و اطلاعات دقیقی از بازدید و گشتن آن ها، وب سایت خود را بهینه کنید. درواقع با بررسی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) شما می توانید نقاطی از وب سایت خود که عملکرد خوبی دارند را پیدا کنید و همچنین با بهبود نقاط ضعیف وب سایت خود، بیشتر بر مخاطبانتان تأثیر بگذارید. پارامترهای زیادی در تأثیرگذار بودن وب سایت مؤثر هستند که می توان به دو پارامتر نرخ پرش و نرخ خروج به عنوان دو شاخص مهم برای تشخیص میزان کارایی و تأثیرگذاری وب سایت اشاره کرد.

در این مطلب ابتدا به معرفی دو پارامتر نرخ پرش و نرخ خروج و تفاوت های موجود بین این دو شاخص می پردازیم و در ادامه به چند دلیل اصلی بالا بودن این دو شاخص می پردازیم تا با رفع آن ها، وبسایت خود را بهبود دهید.

بانس ریت یا نرخ پرش یعنی چه ؟

بنا بر تعریف گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، هرگاه بازدیدکننده به یک وب سایت وارد شود و بعد بدون هیچ عمل دیگری از آن خارج شود یک پرش رخ داده است. منظور از عمل به هنگام ورود به یک وب سایت، هر عکس العملی می باشد.که به گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ارسال شود. این عکس العمل می تواند تماشای یک صفحه دیگر از وب سایت، یک خرید آنلاین، یک اشتراک اجتماعی و … باشد و یا هر عکس العمل تعریف شده از سمت مدیر وب سایت باشد.

نرخ پرش یا بانس ریت یک وب سایت از طریق تقسیم کردن آن دسته از مراجعات کاربران که هیچ عمل دیگری انجام نمی دهند بر تعداد کل مراجعات کاربران به دست می آید.

نرخ پرش و نرخ خروج

درواقع نرخ پرش یا بانس ریت برای شما مشخص می کند که چه تعداد از کاربران وب سایت شما، بنابراین از ورود به وب سایت، بلافاصله و بدون هیچ عمل دیگری از آن خارج شده اند.

نرخ خروج (Exit Rate) یعنی چه ؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) در هر بار مراجعه بازدیدکننده از وب سایت، یک خروج بر روی آخرین صفحه مشاهده شده توسط کاربر ثبت می کند. تعداد کل خروج های ثبت شده بر روی کلیه صفحات وب سایت تقسیم بر تعداد کل صفحات مختلفی که توسط کاربران مشاهده شده می باشد.نرخ خروج را نشان می دهد.

نرخ پرش و نرخ خروج

به زبان ساده، نرخ خروج یک صفحه از وب سایت بیانگر تعداد کاربرانی می باشد.که با مشاهده آن صفحه از وب سایت شما خارج شده اند. (تعداد بازدیدهایی که در این صفحه تمام شده اند را به شما نشان می دهد.)

بانس ریت و نرخ خروج چه تفاوتی باهم دارند؟

نرخ پرش یا بانس ریت تنها مربوط به صفحه ورود کاربران به وب سایت شما هستند اما نرخ خروج مربوط به آخرین صفحه ای می باشد.که کاربر قبل از ترک سایت آن را مشاهده می کند؛ بنابراین، چنانچه کاربری به سایت شما بیاید و بدون هرگونه تعاملی با سایت شما خارج شود، در این صورت یک پرش و یک خروج محاسبه می شود. این در حالی می باشد.که چنانچه بنابراین از ورود به سایت آغاز به گشتن در سایت کرده و با سایت شما تعامل برقرار کند، در این صورت تنها یک خروج برای آن ثبت می گردد.

اگر در قسمت Behavior حساب کاربری Google Analytics خود، گزارش عملکرد صفحات برای کاربران را مشاهده کنید، اطلاعات ستون مقابل هر صفحه وبسایت نرخ پرش و نرخ خروج آن صفحه را نشان می دهند. انتخاب یک Dimension دیگر مثل کانال ورودی بازدیدکنندگان، می تواند برای تحلیل بهتر به شما کمک کند. برای مثال، چنانچه کاربرانی که از طریق بازاریابی در شبکه های اجتماعی وارد وبسایت شما شده اند در صفحات خاصی نرخ پرش بالایی دارند، به این معناست که اطلاعات موجود در شبکه اجتماعی تان با اطلاعات صفحه ای که به آن لینک داده اید تناسبی ندارد و باید مطالب آن صفحه از وبسایت یا اطلاعات مربوط به آن در شبکه های اجتماعی را تغییر دهید. در مورد این روش های تحلیلی، در مقالات بعدی کالج با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

چگونه نرخ پرش یا بانس ریت را تحلیل کنیم؟

به طورکلی، نرخ پرش یا بانس ریت معیار مناسبی برای سنجش میزان تناسب سایت شما با نیاز کاربرانتان می باشد.و می تواند به خوبی نمایانگر میزان تناسب تبلیغات شما با صفحه ای باشد که از طریق تبلیغات کاربران به آن هدایت می شوند.

نرخ پرش و نرخ خروج

بانس ریت بالا (معمولاً نرخ بالا را بیش از ۵۰% می دانند اما این عدد برای هر صنعت می تواند متفاوت باشد و به کاربری وب سایت بستگی زیادی دارد.) می تواند زنگ خطری برای شما باشد که کاربرانی که به وب سایت شما می آیند از محتوایی که عرضه می کنید ناراضی هستند و خیلی سریع آن را ترک می کنند. به طورکلی هدف از نرخ پرش شناساندن درصد بازدیدکنندگانی می باشد.که در ابتدای ورودشان به سایت آن ها را از دست می دهید. به عبارت دیگر، شانس تبدیل آن ها به مشتری و هم چنین جبران هزینه ای که برای جذب ترافیک کرده اید را از دست می دهید؛ بنابراین، درصورتی که نرخ پرش به خوبی اندازه گیری و تحلیل شود می تواند از هدر رفت هزینه تبلیغات شما جلوگیری کند؛ اما آیا نرخ پرش کمتر به معنای کاربران بیشتر است؟

نرخ بانس ریت کمتر باعث ایجاد کاربر بیشتر می شود.

بانس ریت

منبع: kinsta

باید به این نکته نیز توجه داشت که هدف شما نباید به دست آوردن نرخ پرش کمتر در تبلیغات باشد. به عنوان مثال، درصورتی که شما در تبلیغات خود کاربران را به صفحه ای هدایت کنید که برای کسب وکار شما اهمیت چندانی ندارد اما نرخ پرش کمتری دارد، در این صورت نخواهید توانست به کاربران باکیفیت و وفاداری دست یابید؛ بنابراین نرخ پرش یا بانس ریت یکی از معیارهای تعریف کمپین تبلیغاتی می باشد.و در کنار آن باید به موارد دیگری همچون درصد کاربران جدید آن کمپین، مدت زمانی که هر کاربر در وب سایت باقی می ماند و هم چنین نرخ تبدیل کاربران به کاربران نیز توجه داشت.

این مطلب را حتما بخوانید: راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ

چگونه نرخ خروج را تحلیل کنیم؟

برخلاف نرخ پرش که بالا بودن آن تقریباً همیشه نشانه بدی است، زیاد بودن نرخ خروج از یک صفحه از وب سایت شما لزوماً نشانه بدی نیست. به عنوان مثال، در صفحه “تماس با ما” یا صفحه “تشکر” که بنابراین از یک خرید ظاهر می شود، کاربران به دلیل دستیابی به هدفشان از سایت شما خارج می شوند و ازاین رو بالا بودن نرخ خروج در این صفحات نشانه بدی نیست.

یک مثال دیگر می تواند هدایت کاربران به یک لینک خارجی باشد. به عنوان مثال درصورتی که شما یک وبلاگ بر روی یک دامنه و یک سایت تجارت الکترونیک بر روی یک دامنه دیگر داشته باشید و در یکی از صفحات وبلاگ خود به یکی از محصولاتتان در سایت تجارت الکترونیک لینک داده باشید، کاربران می توانند از این طریق به سایت دیگر شما منتقل شوند که این امری بسیار مطلوب می باشد.و در نتیجه بالا بودن نرخ خروج در تمامی موارد امر بدی نیست.

به هرحال کاربران شما دیر یا زود وب سایت شما را ترک می کنند و بنابراین خروج در تمامی صفحات شما وجود دارد اما چنانچه نرخ خروج در یکی از صفحات وب سایت شما به صورت چشم گیری بالاتر بود، با بررسی آن صفحه می توانید دریابید که چه چیزی باعث می شود که کاربران شما از قیف تبدیل (مسیری که در آن یک مراجعه کننده عادی به یک مشتری وفادار تبدیل می شود را در بازاریابی به یک قیف تشبیه می کنند.) خارج شوند.

این مطلب را هم بخوانید: بهینه سازی نرخ تبدیل یک سایت اینترنتی 

دلایل رایج بالا بودن نرخ خروج صفحات وبسایت

نرخ خروج از سایت اینترنتی

مشکل در انتقال بین صفحات: در برخی از موارد کاربران نمی دانند چگونه باید به مرحله بعد بروند. به عنوان مثال دکمه شما به سختی قابل مشاهده است. در این شرایط کاربران با ناراحتی سایت شما را ترک می کنند.

مشکل در مسیر مشتری: شما باید مشتریان خود را در طول کل مسیر، از صفحه ورود تا تبدیل موردنظر، هدایت کنید. چنانچه صفحه ای وجود داشته باشد که شما به درستی نمی دانید که کاربران باید در این صفحه چه کاری را انجام دهند، در این صورت کاربران آن صفحه را ترک خواهند کرد. شما باید با آن ها در طول مسیر تعامل کنید تا به درستی گام بعد را انتخاب کنند. استفاده از CTA(Call To Action یا عباراتی که کاربر را دعوت به انجام کاری می کنند.) مشخص و واضح که گام بعدی در مسیر کاربر را مشخص می کند، کلید رفع این مشکل است.

بن بست: بن بست به صفحه ای گفته می شود که هیچ لینکی برای رفتن به جلو یا عقب در آن وجود نداشته باشد. این یک خطای طراحی است. حتماً شما نیز با چنین صفحه ای مواجه شده اید: در صفحه ای گیر افتاده اید که با هیچ گزینه ای به جز زدن دکمه خروج مواجه نیستید.

تحلیلگران معمولاً به نرخ پرش یا بانس ریت بیشتر اهمیت می دهند و نرخ خروج معمولاً کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این در حالی می باشد.که نرخ پرش تنها معیاری می باشد.برای سنجش میزان مناسب بودن صفحه ورود کاربران اما نرخ خروج، معیاری می باشد.که به خوبی می تواند بیانگر میزان مشکلات موجود در صفحات مختلف وب سایت شما باشد.

همراه کالج تپسل باشید تا در آینده راهکارهایی عملی برای کاهش نرخ پرش و نرخ خروج را مرور کنیم. برای اطلاع از انتشار مطالب جدید، کافی می باشد.ایمیل خود را در خبرنامه ثبت کنید. همچنین چنانچه سؤالی پیرامون این دو شاخص مهم دارید، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

  • فاطمه خورشیدی

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن