مفهوم افیلیت مارکتینگ و نکات کاربردی برای موفقیت در آن

1

افیلیت مارکتینگ یا سرویس همکاری در فروش یکی از بهترین راه های کسب درآمد اینترنتی است. صنعت افیلیت مارکتینگ از سال ۲۰۱۵ به طور متوسط هرسال ۱۰٫۱% رشد داشته می باشد.و پیش بینی می شود که ارزش این صنعت تا سال ۲۰۲۰ به ۶٫۸ میلیارد دلار برسد. ۹۰% تبلیغ دهندگان، افیلیت مارکتینگ را قسمت مهمی در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ می دانند. در این نوشتار در مورد صنعت افیلیت مارکتینگ، انواع روش های پرداختی و هم چنین راهکارهایی برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ صحبت می کنیم.

 

همکاری در فروش یا affiliate marketing یعنی چه ؟

افیلیت مارکتینگ جز روش های بازاریابی می باشد.که می تواند تأثیر مستقیم بر روی فروش محصولات داشته باشد. درواقع این نوع بازاریابی توسط افرادی خارج از کسب وکار انجام می شود. به بیان ساده در افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وب سایت و یا وبلاگ ناشر افیلیت قرار داده می شود و چنانچه این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به ناشر افیلیت که بازاریابی محصول را انجام داده، پرداخت می شود.

در برنامه های افیلیت مارکتینگ  (affiliate program)،  اهداف و شاخص هایی برای سنجش میزان نتیجه بخش بودن تبلیغات در نظر گرفته می شود. این شاخص ها می تواند کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغات، خریداری محصول یا وارد کردن ایمیل توسط کاربر باشد. آنگاه چنانچه تبلیغ در آن سایت نتیجه بخش باشد، مطابق میزان فروش و یا  با روش های دیگر به صاحب سایت مبلغی پرداخت می شود. در ادامه در مورد نحوه محاسبه پرداختی به ناشر تبلیغات توضیح می دهیم. به افیلیت مارکتینگ بازاریابی پورسانتی نیز می گویند.

افیلیت مارکتینگ یعنی چه ؟

 

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. این فروشگاه (که اصطلاحاً به آن merchant گفته می شود)، می تواند با استفاده از افیلیت مارکتینگ، فروش محصولات خود را بالا ببرد. merchant  با سایت هایی که قصد کسب درآمد از طریق معرفی محصول را دارند ارتباط برقرار می کند. این سایت ها که به آن ها ناشران افیلیت مارکتینگ گفته می شود، با قرار دادن تبلیغات بنری یا متنی در سایتشان و لینک به سایت merchant پیشنهاد خرید محصول را به کاربران می دهند. درصورتی که بازدیدکننده بر روی لینک کلیک کند و از آن سایت خرید کند، merchant  مبلغی را  به ناشر تبلیغات پرداخت می کند. این مبلغ می تواند مبلغی مشخص (برای عضویت در خبرنامه و یا دانلود محصولات) و یا درصدی از فروش محصول باشد.

نکته قابل توجه دیگر این می باشد.که چنانچه بازدیدکننده ای بر روی لینک افیلیت کلیک کند، ولی در آن لحظه تصمیم به خرید نگیرد و بعداً با مراجعه به سایت آن محصول یا محصولی مشابه آن را بخرد، با توجه به ثبت اطلاعات توسط کوکی های سایت merchant و ناشر افیلیت، خرید از طریق معرفی ناشر افیلیت ثبت شده و مبلغی از فروش به ناشر افیلیت پرداخت می شود.

تبلیغ در فضای وب سایت های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی کسب وکار خود را در معتبرترین وب سایت های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

درواقع صنعت افیلیت مارکتینگ شامل سه گروه می شود:

  • Merchant یا فروشندگان محصولات: merchant ها صاحبان کسب وکارها هستند که محصولی برای فروش دارند و قصد دارند که با ارتباط با شبکه افیلیت محصول خود را بفروشند.
  • ناشران افیلیت مارکتینگکسانی که صاحب وب سایت ها یا بلاگ ها هستند و می خواهند با قرار دادن لینک های افیلیت و یا بنر، محصولاتی را به مخاطبین وب سایت خود معرفی کنند و کسب درآمد داشته باشند.
  • کاربران:  کسانی که بر روی لینک های افیلیت در سایت ناشران کلیک می کنند و محصولی را خریداری می کنند.

 

انواع برنامه های افیلیت مارکتینگ

برنامه های مختلفی در افیلیت مارکتینگ با توجه به روش های متفاوت پرداخت قابل پیاده سازی است. با در نظر گرفتن هدف خود از افیلیت مارکتینگ می توانید از انواع مختلف برنامه های افیلیت استفاده کنید.

برنامه های افیلیت مارکتینگ

 

پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

پرداخت به ازای هر فروش - افیلیت مارکتینگ 

پرداخت به ازای هر فروش محبوب ترین و اصلی ترین نوع پرداخت در افیلیت مارکتینگ است. درواقع پایه و اساس افیلیت مارکتینگ در ابتدا با این روش پرداختی بناشده است. در پرداخت به ازای هر فروش، پرداخت به ناشر تبلیغات بنابراین از کامل شدن فرآیند خرید مشتری انجام می شود. در ساده ترین حالت آخرین کلیک برای خرید که معمولاً کلیک بر روی دکمه “ثبت نهایی” و یا “پرداخت” می باشد.را به عنوان معیار در نظر می گیرند. میزان پرداختی به ازای هر فروش در هر صنعت و کسب وکاری متفاوت است. معمولاً تبلیغ دهنده (merchant) بزرگ تر میزان پرداختی کمتری دارد و تا ۴% از فروش را به ناشر افیلیت پرداخت می کنند. اما این پرداخت در تبلیغ دهندگان کوچک به ۱۰% هم می رسد. این نوع پرداخت به خاطر ریسک کم آن از متداول ترین انواع پرداخت در افیلیت مارکتینگ است.

پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL)

پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه-افیلیت مارکتینگ

اگر هدفتان از افیلیت مارکتینگ جذب لید می باشد.می توانید از روش پرداخت به ازای جذب مشتریان بالقوه استفاده کنید. در این روش چنانچه کاربری بر روی لینک افیلیت کلیک کند و در سایت یا لندینگ سایت تبلیغ دهنده، اطلاعات تماس و ایمیل خود را وارد کند، مبلغی به ناشر افیلیت پرداخت می شود. در بعضی صنایع مانند صنعت خودرو، برنامه بازارایابی پرداخت به ازای هر فروش ممکن نیست. چون مدتی طول می کشد تا کاربر با محصولات آشنا شود و یک محصول را برای خرید انتخاب کند. برای این نوع کالاها استفاده از روش پرداخت به ازای جذب لید روش مناسبی است.

پرداخت مطابق نمایش آگهی (CPM) و پرداخت به ازای کلیک (CPC)

در مرحله ای از بازاریابی که آگاهی از برند برای کسب وکار اولویت دارد، استفاده از برنامه افیلیت با روش پرداخت مطابق مشاهده تبلیغ (CPM) روش مناسبی است. البته پرداخت بر ازای کلیک نسبت به پرداخت به ازای مشاهده ریسک کمتری دارد. یعنی حتی چنانچه هدفتان افزایش آگاهی از برند می باشد.بهتر می باشد.روش CPC را انتخاب کنید. اما می دانیم کلیک به منزله خرید محصول نیست. اما برای سنجش آگاهی از برند معیار مناسبی است.

پرداخت با تعرفهٔ ثابت

به این مفهوم می باشد.که به ازای قرار گرفتن تبلیغ و لینک بر روی سایت ناشر، مبلغ  ثابتی برای او در نظر گرفته می شود. چنانچه قصد دارید از این روش استفاده کنید، بهتر می باشد.این روش را در ترکیب با روش های پرداخت دیگر به کارگیرید و البته تعرفه ثابت مقدار کمتری نسبت به روش دیگر داشته باشد.

 

مزیت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) برای تبلیغ دهندگان

بعضی کسب وکارهای کوچک افیلیت مارکتینگ را برای تبلیغات خود مناسب نمی دانند. درحالی که افیلیت مارکتینگ از بهینه ترین روش ها در رسیدن به هدف های بازاریابی می باشد.و جزو روش های با ROI بالا در مارکتینگ محسوب می شود. چون شما به عنوان یک تبلیغ دهنده فقط زمانی برای بازاریابی افیلیت هزینه پرداخت می کنید که نتیجه ای که از آن انتظار داشته اید را به دست آورید. ازاین جهت به این نوع بازاریابی، بازاریابی بدون ریسک می گویند. همچنین شما برای آغاز بازاریابی افیلیت نیازی به سرمایه یا پرداخت اولیه ندارید. به همین خاطر این بازاریابی برای کسب وکارهای کوچک نیز مناسب است.

مزیت بازاریابی معرف برای ناشران تبلیغات

ناشران، افیلیت مارکتینگ را فرصت بسیار خوبی برای فروش محصولات بدون نیاز به تولید و یا انبارداری محصولات می دانند. میزان درآمد حاصل از افیلیت مارکتینگ به موارد زیر وابسته است:

  • میزان بازدهی و قابل اعتمادی شبکه تبلیغاتی که با آن همکاری می کنید.
  • مقدار مبلغی که به ازای به هدف رسیدن تبلیغات دریافت می کنید و همچنین conversion rate لینک هایی که در سایت خود قرار می دهید.
  • میزان شناخت شما درباره مخاطبین سایتتان که چه محصولاتی را بیشتر می پسندند و احتمال خرید چه محصولاتی در وب سایت شما بیشتر است.

 

چرا کسب و کار ها در افیلیت مارکتینگ موفق نمی شوند؟ نکاتی برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ

نکات مهم در موفقیت افیلیت مارکتینگ 

خیلی از افراد و سایت های فعال در افیلیت مارکتینگ اهداف بزرگی در کسب درآمد دارند و بسیار تلاش می کنند تا موفق شوند. اما برای کسب درآمد مناسب از افیلیت مارکتینگ نیاز به دانستن مهارت های مختلف مانند سئو، طراحی وب سایت و کپی رایتینگ می باشد.و یا به تیمی نیاز دارید که سایت شما را برای به نتیجه رسیدن در بازاریابی افیلیت بهینه سازی کند. در ادامه نکات کلی و مهم برای رسیدن به اهداف برنامه افیلیت را بیان می کنیم.

مخاطب خود را بشناسید.

مهم ترین نکته برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ شناخت مخاطبین برای معرفی مناسب ترین محصول به آن هاست. اغلب افرادی که به تازگی وارد صنعت افیلیت مارکتینگ می شوند. هر نوع محصول محبوب و پرفروش را در سایت و بلاگ خود قرار می دهند. گذاشتن محصولات مختلف بدون توجه به موضوع وب سایت و علائق مخاطبین علاوه بر کاهش بازده افیلیت مارکتینگ، باعث کاهش ترافیک وب سایت هم می شود.

بهتر می باشد.محصولاتی را در وب سایتتان معرفی کنید که با موضوع وب سایت شما در ارتباط باشد. مثلاً در وب سایتی با موضوع دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات فروش پرینتر (با این استدلال که هرکسی به پرینتر نیاز دارد و ممکن می باشد.خریداری کند) ایده مناسبی برای افیلیت مارکتینگ نیست. چون مخاطب شما زمانی که در حال مطالعه محتوای وب سایت است، به پرینتر یا هر نیاز غیر مرتبط فکر نمی کند و همین باعث بی توجهی به تبلیغ (ad blindness) می شود.

بنابراین خوب می باشد.که مخاطبین وب سایت خود را بشناسید و متناسب با علایق و نیازهای آنان محصولات را به آن ها پیشنهاد دهید.

محتوای باکیفیت در سایتتان منتشر کنید.

موفقیت در افیلیت مارکتینگ به افزایش ترافیک وب سایت وابسته است. تولید محتوای مستمر هم باعث بهبود سئوی سایت و افزایش ترافیک وب سایت می شود.

برای افزایش ترافیک وب سایت پیشنهاد می کنیم مطلب راهکارهای افزایش ترافیک وبسایت  را بخوانید.

تولید محتوا باید مرتبط با موضوع وب سایت و علایق مخاطبان شما باشد تا مخاطبینی همیشگی پیدا کنید. آنچه ترافیک وب سایت را بالا می برد، نباید بازدیدکنندگانی باشند که برای اولین بار به سایت بیایند. درواقع ما با بهبود سئو کاربران جدید را با سایت خود آشنا می کنیم و با محتوای مفید و ارزشمند او را به مخاطب همیشگی وب سایت خود تبدیل می کنیم.

 

در افیلیت مارکتینگ صادقانه عمل کنید.

همیشه محصولاتی را در سایتتان پیشنهاد دهید که به مفید و مرغوب بودن آن ایمان دارید. در معرفی محصول صادق باشید و توضیحات مبالغه آمیز درباره محصول ندهید. درواقع این بازدیدکننده های وفادار هستند که ترافیک را برای  وب سایت حفظ می کنند. مبالغه و یا معرفی محصول بی کیفیت باعث می شود که مخاطبین اعتماد خود به وب سایت را از دست بدهند. آنگاه آن مخاطبین را از دست می دهید و این مسئله در ترافیک وب سایت شما هم اثر خواهد گذاشت.

 

ویدئویی درباره محصول موردنظرتان منتشر کنید.

مخاطبان دوست دارند قبل از خرید محصول آن را ببینند. انتشار ویدئو دید مناسب تری برای خرید محصول می دهد. همچنین این کار باعث می شود، مخاطب سریع تر محصول را برسی کنید و تصمیم گیری کند. زیرا خواندن متن های طولانی حتی در زمان خرید محصول، برای هرکسی خسته کننده خواهد بود. فراموش نکنید که در انتهای ویدئو یک جمله مناسب برای فراخوانی برای عمل یا CTA داشته باشید تا مخاطب را تشویق به کلیک بر روی لینک افیلیت کنید.

شما هم چنانچه تجربه و یا نکته ای در افیلیت مارکتینگ در ذهن دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

User Review


۴٫۸۶
(۷ votes)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.