محتوای ویدیویی

انواع محتوای ویدیویی را بشناسید

همه آنچه درباره تولید محتوای ویدیویی باید بدانید

کلیپ‌های ویدیویی جذابیتی فراتر از تصور دارند. شخصا وقتی  اینستاگرام را باز می‌کنم، تا دقایق زیادی متوجه گذر زمان نمی‌شوم!سوژه‌ها جورواجور و موضوعات متنوع؛ رابط کاربری اینستاگرام هم به قدری قدرتمند است که جادوی رسانه‌ای مانند ویدئو را به اوج خود رسانده است.

تردیدی نیست که ساختار ویدیویی از نظر سئو بهترین و قدرتمندترین گونه‌ی محتوایی به حساب می آید و تولید محتوا برای اینستاگرامتولید محتوا برای اینستاگرام یکی از ضروری ترین کارهایی که باید یاد بگیریم.

اگر گوگل را به خاطر مرجعیت‌اش حساب نکنیم! نخستین سایت دنیا یک سایت ویدیویی (یوتیوب) است.  در ایران هم همین طور!

قدرتمند ترین سایت ایرانی آپارات است و در صدر سایتهای معتبر و جذاب ایرانی قرار دارد.

سایت شما به تولید محتوای ویدیویی نیاز دارد

کسب و کار شما هر چه که باشد و در هر زمینه‌ای فعالیت می‌کنید کلیپ‌های ویدیویی نیاز دارید این ساختار قدرتمند که در دانشنامه جامع تولید محتوا تحت عنوان ساختار محتوایی متحرک دسته بندی شده است در زیر شاخه‌های مختلفی در اختیار شماست.

کلیپ

ویدیویی که معمولاً تایم بالایی ندارد و بسته خلاقیت تولید کننده آن یک موضوع مشخص را مطرح کرده و ئه می‌کند و به پایان می‌رساند کلیپها معمولاً ساختار گرافیکی و هویت بصری واحدی دارند سوژه و موضوعی که شما انتخاب می‌کنید نقش تعیین کننده در استقبال کاربران از کلیپ شما دارد.

تیزر

تیزر‌های ویدیویی معمولاً برای تبلیغات معرفی برند مورد استفاده قرار می‌گیرند اگر شما کالایی دارید که می‌خواهید آن را معرفی کنید یا تصویر باشکوهی از آن در ذهن مخاطبان خود ایجاد کنید.

استفاده از تیزر ویدیویی یا تبلیغاتی گزینه مناسبی است در تیزر‌ها استفاده از جلوه‌های بستری و افکت‌های مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد.

در تیزرها فونت و نوشتار از کلیپ پر رنگ تر است و بیشتر استفاده می‌شود.

نماهنگ

نماهنگ همانگونه که از اسم آن پیداست میکس کردن ویدیو با موزیک است در اغلب موارد کاربران آماتور یک آهنگ معروف را با استفاده از تصاویر دلخواه به نماهنگ بدل می‌کنند نمونه‌های حرفه‌ای نماهنگ معمولاً با استفاده از کاراکتر‌های زنده به عنوان بازیگر که معمولاً رل‌های بی کلام دارند ساخته می‌شود که نمونه شناخته شده آن را در موزیک ویدیو‌های هنرمندان و خوانندگان می‌بینیم.

البته نماهنگ‌های حرفه‌ای خلاقانه ممکن است از المان‌های انیمیشنی و یا خلق هویت بصری به شیوه‌های مختلف تولید و ارائه شوند.

فتوکلیپ

فتوکلیپ هم عبارتی است که به خوبی گویای چگونگی این ساختار محتوایی هست فتوکلیپ آرا معمولاً برای استفاده‌های آموزشی گزارش یا تهیه فایل در فرمت ویدیو ایجاد می‌کنند هر وقت که تصاویر از نظر گرافیکی هارمونی بیشتری داشته باشند آهنگ مناسب تر و همچنین آغاز و پایان خلاقانه ترین برای فتوکلیپ استفاده شود نتیجه کار دلچسب تر و کاربرپسند تر خواهد شد.

موشن گرافیک

موشن گرافیک‌ها در واقع طرح‌های گرافیکی متحرک شده هستند در این ساختار محتوایی شما یک المان مشخص از یک طرح گرافیکی را حرکت می‌دهید که با توجه به موضوع آن نمای اثری زیبا و یک اکشن آشنا برای کاربر به تصویر کشیده می‌شود موشن گرافیک را معمولاً با نریشن و بیشتر برای کارهای آموزشی استفاده می‌کنند البته در هیچ کدام از ساختار‌های محتوایی مواردی که برای استفاده نام بردیم مطلق نیست

گیف

گیف‌ها هم نوعی محتوای متحرک به حساب می‌آیند درگیر بخشی‌ها المان مشخص شد تصویر دارای لوپ متوالی و تکرار پیوسته است که سبب می‌شود اکشن یا حرکت قابل درکی به تصویر کشیده شود.

. معمولاً در یک یا دو ساخته می‌شوند همین مساله موجب می‌شود در ساختار استاندارد چرا یک فرمت تصویری از نوع کس به حساب بیاوریم اما ما در دانشنامه جامع علمی کاربردی تولید محتوا را در زمره محتوای متحرک محسوب کردیم

ساخت کلیپ و ویدیو مثل قبل گران نیست

با توجه به گسترش روز افزون در‌ها و نرم افزار‌های سه بعدی و گرافیکی متحرک نظیر افترافکت، پریمیر، ادیوس ، تری دی مکس و دهها و شاید صدها اپلیکیشن و نرم افزار دیگر وجود دارد که برای شما انواع کلیپ‌ها و جلوه‌های ویژه را می‌سازند.

این روزها یعنی در آستانه سال ۲۰۲۰ میلادی دیگر ساختن‌ کلیپ هزینه‌ای که سال‌ها پیش داشت را ندارد.

البته همیشه تولید محتوای ارزشمند و ارائه آثار خلاقانه و حرفه‌ای هزینه بر بوده و مستلزم پرداخت هزینه‌های بالای بوده است و این مسئله ربطی به توسعه یافتن تکنولوژی و نرم افزارها ندارد.

با این حال تاثیری که عمومی تر شدن تخصص کلیپ سازی در قیمت آن ایجاد کرده کاملا محسوس است.

شما می‌توانید از سرویس‌های قدرتمند تولید ویدیو و کلیپ آماده مانند استفاده کنید سرویس‌هایی مثل انیمیکر یا پوتون

اگر شما ارتباط سطحی و معمولی هم با دنیای گرافیک‌های آماده داشته باشید حتماً می‌دانید که ویدیو‌های فوق العاده حرفه‌ای و ارزشمندی در مجموعه عریض و طویل شاتراستوک وجود دارد که البته امکان خرید آن برای کاربران فارسی زبان ایرانی وجود ندارد.

شما می‌توانید از طریق سایت شاتر استوک آلبوم بی حد و مرز دست به دعا کنید و البته نسخه واترمارک شده آن را با حجم کم نیز می‌توانید دانلود کنید.

ساخت کلیپ خصوصی از اما از عهده شما بر می‌آیید

البته تفاوت کار حرفه‌ای و معمولی مسئله شفاف و روشنی است با این حال وجود نرم افزارها و اپلیکیشن‌های کلیپ سازی که طرح‌های آماده دارند باعث شده است تا شما بتوانید با داشتن اطلاعات اندکی در حد اپراتوری کلیپ‌های جذاب و جالبی برای خودتان بسازید.

از جمله این برنامه‌ها که می‌تواند در گوشی‌های هوشمند به خوبی برای شما کار کند می‌توانیم به اپلیکیشن ویدیوشو اشاره کنیم.

اگر شما تخصصی مهارت خاصی دارید به راحتی می‌توانید با استفاده از برنامه‌های مختلفی که به چند نمونه آنها اشاره کردیم از کارتان یک ویدیو آموزشی تهیه کنید و به علاقمندان و افرادی که به دنبال کار شما هستند ارائه کنید.

مطمئناً این مسئله می‌تواند در توسعه محتوایی سایت یا پیج شما تاثیرگذار باشد.

ما در یک مطلب مستقل به تفصیل به تولید محتوای اینستاگرامی پرداخته ایم اگر شما نصب دارید در زمینه تبلیغات و توسعه کسب و کارتان در اینستاگرام با استفاده از ویدیو‌هایی که این شبکه اجتماعی ارائه می‌کند به دست می‌آورید می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

 

در مقاله مذکور به بررسی نقش فریلنسر‌ها و نکاتی در خصوص تبلیغات و شیوه‌های تبلیغ هدفمند پرداخته ایم.

مطمئناً استفاده از ساختار‌های مختلف ویدیویی می‌تواند برای شما که به دنبال توسعه فروش یا اهداف خود و به دست آوردن سئو هستید بسیار مفید باشد.

نکته کلیدی در تولید محتوای ویدیویی و ساخت کلیپ

در ساخت ویدیو آنچه که از همه مهمتر است سوژه و موضوعی است که شما انتخاب می‌کنید.

در بسیاری موارد با استفاده از یک فونت ساده و به کارگیری تم رنگی استاندارد می‌توانید کلیپ قابل قبولی را به کاربران خود ارائه کنید.

اگر در ساخت کلیپ حرفه ای نیستید به شما توصیه می‌کنم به دنبال ایجاد خلاقیت در کاری که از آن اطلاعاتی ندارید نباشید و صرفاً بر روی انجام استاندارد کلیپ تمرکز کنید.

با این روش می‌توانید یک ویدیو قابل قبول برای انتشار در سایتتان تولید کنید و هم با استفاده از این شیوه به تجربه و تسلط شما اضافه شود و به سمت حرفه‌ای شدن پیش بروید.

استاندارد کار کنید

اگر به این توصیه عمل کنید وقتتان تلف نمی‌شود آن هم روی کارهایی که در نهایت مجبور می‌شوید آن را دور بریزید و کنار بگذارید وقتی که استاندارد کار می‌کنید اگر چه ممکن است نتیجه کار به خلق یک اثر هنری فاخر منتهی نشود! اما دست کم مجبور نیستید طرح تان را ریمو کنید و حسرت ساعت‌های تلف شده را بخورید.

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن