تولید محتوا مبتنی بر اصول سئو و کپی‌رایتینگ

متا تگ ها و اهمیت آن در سئو

آنچه در این نوشته می‌خوانید! پنهان
2 انواع متا تگ

بهبود رتبه ي سايت در صفحه ي نتايج موتورهاي جستجو نتيجه ي عوامل مختلفي است که همگي در کنار هم باعث اين اتفاق مي شوند. البته در بررسي وبسايت ها معمولا متا تگ ها بيشترين درصد خطا را به خود اختصاص مي دهند.

اين مسئله مي تواند دلايل متفاوتي داشته باشد. از جمله عدم آگاهي لازم در مورد متا تگ ها و اهمیت آن در سئو!

به همين دليل در ادامه ي اين مقاله مهم ترين نکات مربوط به متا تگ ها انواع آن ها را توضيح داده ايم. چنانچه شما هم ارورهاي زيادي مربوط به متاتگ ها دريافت کرده ايد يا حتي علاقه منديد که راجع به آن ها اطلاعاتي کسب کنيد، مطالعه ي اين مطلب را ادامه دهيد. 

متا تگ چيست؟

متا تگ ها داده هايي هستند که محتواي يک وبسايت را توصيف مي کنند و يکي از اولين اطلاعات موجود براي ربات هاي موتورهاي جستجو جهت crawl و ايندکس کردن و همچنين رتبه بندي وبسايت مي باشند.

اين تگ ها براي کاربران وبسايت شما قابل مشاهده نيستند، ولي ربات هاي موتورهاي جستجو از محتواي آن ها استفاده مي کنند. معمولا syntax اين تگ در HTML به صورت زير است:

کد متا تگ

انواع متا تگ

متا تگ ها به سه دسته ي ضروري، اختياري و غيرضروري تقسيم مي شوند.

متا تگ هاي ضروري

وجود اين تگ ها براي وبسايت ضروري مي باشند. شايد به مرور زمان اهميت شان در سئو تغيير کند ولي همچنان استفاده از آن ها در وبسايت اجباري مي باشد، زيرا اطلاعات مهمي را به موتورهاي جستجو ارائه مي دهند.
اين نوع از متا تگ ها شامل موارد زير مي باشند:

  • توضيحات Meta 
  • نوع محتواي Meta
  • تگ عنوان (Title Tag)
  • Viewport

متا تگ هاي اختياري

اين نوع از تگ ها، اختياري در نظر گرفته شده اند زيرا وجود و يا عدم وجود آن ها براي وبسايت، تاثير چنداني روي رتبه بندي ندارد. در گذشته بعضي از اين متا تگ ها (مانند متا تگ کلمات کليدي) مهم ترين تگ براي شناسايي دسته بندي کلمات کليدي يک سايت در جستجو محسوب مي شدند.

با اين حال به دليل سواستفاده از اين تگ و در اصل استفاده ي اسپم از آن، اهميتش کاهش يافت و توسط گوگل حذف شد (ولي هنوز Bing از آن استفاده مي کند).

البته ارزش و اهميت تعداد ديگري از اين متا تگ ها مثل Social meta tags در حال افزايش است و گوگل توصيه مي کند که براي بهتر ديده شدن در شبکه هاي اجتماعي بايد از اين متا تگ استفاده کرد.

متا تگ هاي اختياري شامل موارد زير مي شوند:

  • Social meta tags
  • Meta Robots 
  • متا تگ گوگل nositelinkssearchbox
  • متا تگ گوگل notranslate
  • Meta Refresh
  • Site verification

متا تگ هاي غيرضروري

طبق گفته ي سايت Moz، استفاده از اين نوع متا تگ ها ضرري براي سايت شما ندارد ولي باعث هدر رفتن فضا و شلوغ شدن مي شود. البته روي سئوي سايت نيز تاثيري ندارد.

متا تگ هاي غيرضروري شامل موارد زير مي شوند:

  • Author/web author: اين تگ براي مشخص کردن نويسنده ي صفحه استفاده مي گردد و وجود آن ضرورتي ندارد.
  • Revisit after: اين متا تگ دستوري به ربات ها مي باشد که بعد از دوره ي زماني خاصي به صفحه بازگردند. البته هيچ موتور جستجوي بزرگي (مثل گوگل) از آن استفاده نمي کند.
  • Rating: از اين تگ براي مشخص کردن درجه ي سني صفحه استفاده مي شود. يعني به ربات ها اعلام مي کند که محتواي صفحه فقط مناسب بزرگسالان است و بايد براي کودکان فيلتر شود. مقاديري که اين تگ مي تواند به خود بگيرد عبارتند از: Safe For Kids ،۱۴ Years ،General ،Mature و Restricted! همان طور که در بالا نيز اشاره کرديم بهتر است از اين متا تگ استفاده نکنيد، چون موتورهاي جستجو آن را نمي خوانند.
  • Expiration/date: تاريخ انقضا (Expiration) براي مشخص کردن زمان انقضاي يک صفحه استفاده مي گردد و روز (date) زمان ساخته شدن صفحه را بيان مي کند. استفاده از اين تگ کار بيهوده اي است. به جاي اين کار، زماني که صفحات شما منقضي شدند آن ها را حذف نماييد و براي date نيز نقشه ي سايت بسازيد و آن را هميشه به روز نگه داريد.
  • Copyright: همان طور که از اسم اين تگ مشخص است براي نشان دادن کپي رايت صفحه به کار مي رود. البته همين کار را هميشه در قسمت فوتر سايت انجام مي دهند و استفاده از اين تگ دوباره کاري محسوب مي شود.
  • Abstract: براي نشان دادن خلاصه اي از محتواي صفحه است.
  • Distribution: از اين تگ براي مشخص کردن دسترسي افراد به محتواي صفحه استفاده مي گردد و حالت پيش فرض آن به صورت “global” است. به اين معني که چنانچه صفحه اي باز باشد (يعني براي ورود به آن پسورد نياز نباشد) براي همه قابل استفاده است.
  • Generator: براي نشان دادن اين است که صفحه با چه برنامه اي ساخته شده است. (مثل Dreamweaver ،WordPress ،Joomla و غيره) درست همانند تگ Author استفاده از آن سودي ندارد. 
  • Cache control: اين تگ براي کنترل ذخيره سازي مرورگر استفاده مي شود. در عوض مي توانيد از روش هايي که در مقاله ي «افزايش سرعت سايت با Leverage Browser Caching» توضيح داده ايم استفاده کنيد. (لينک در پايين)
  • Resource type: در نهايت اين متا تگ نيز براي نشان دادن نوع منبع صفحه مورد استفاده قرار مي گيرد. مانند «document»

افزايش سرعت سايت با Leverage Browser Caching

در نوشته اي که پيش روي شماست به صورت عملي با روش استفاده از Leverage Browser Caching آشنا خواهيد شد

در ادامه هرکدام از تگ هاي ضروري و اختياري را به صورت جداگانه توضيح مي دهيم.

توضيحات Meta

تگ توضيحات متا (Meta Description) يکي از ويژگي هاي HTML مي باشد که خلاصه ي دقيقي از صفحات وب ارايه مي دهد. به عبارت ديگر جملات دورن اين تگ توضيح مختصري از صفحه و محتواي آن را بيان مي کنند. اين تگ معمولا در زير لينک هاي آبي رنگ در صفحه ي نتايج موتور جستجو (SERPs) ظاهر مي شود. نمونه اي از کد اين تگ را در زير مي بينيد:

کد متا تگ توضيحات

طول مناسب

طول توضيحات متا مي تواند متفاوت باشد، ولي موتورهاي جستجوگر معمولا متن هاي بيش از ۱۶۰ حرف را برش مي دهند. بهتر است توضيحات متا به قدري طولاني باشد که کامل موضوع آن صفحه را توضيح دهد ولي کمتر از ۱۶۰ حرف! يا به عبارتي ديگر بيشتر از ۶۰۰ پيکسل نباشد.


فرمت مناسب

تگ هاي توضيحات متا، عامل رتبه بندي گوگل نمي باشند! ولي تاثير مهمي در رتبه بندي سايت دارند. به اين صورت که باعث مي شوند کليک بر روي لينک ها در SERP توسط کاربران بيشتر شود.

توضيحات متايي که به خوبي نوشته شده باشد، مي تواند مردم را ترغيب کند تا از سايت شما ديدن کنند. اين ديدن ها نرخ کليک را بالا برده و در نهايت بر رتبه ي سايت شما تاثير مي گذارد. به عبارت ديگر مي توان گفت تگ توضيحات متا به صورت غيرمستقيم در رتبه بندي تاثير دارد. 

اين پاراگراف هاي کوچک فرصتي براي وب مستر مي باشند تا محتواي سايت خود را براي جستجوکنندگان تبليغ کنند. همچنين فرصتي براي جستجوکنندگان مي باشند تا اطلاعات مختصري راجع به محتواي صفحه کسب کنند و تصميم بگيرند که اين اطلاعات به درد آن ها مي خورند يا نه!

توضيحات متاي هر صفحه، بايد به شکل هوشمندانه کليدواژه هايي را دربرداشته باشد، که آن صفحه هدف گرفته است.

همچنين تاکيد مي کنيم بايد توصيف قانع کننده اي از محتواي صفحه ارائه دهد تا کاربر را براي کليک کردن روي سايت ترغيب کند. توضيحات متا بايد مستقيما با صفحه اي که توصيف مي کند مرتبط بوده و از توصيف صفحات ديگر، مجزا و منحصر به فرد باشد.

براي اينکه بتوانيد توضيحات مناسبي را براي اين تگ ارائه کنيد، بايد به نکاتي توجه داشته باشيد.

از کلمات کليدي استفاده کنيد:

گوگل کلمات کليدي در توضيحات متا که با عبارت جستجو شده توسط کاربر مطابقت داشته باشد را بولد يا پررنگ مي کند.

استفاده از کلمات کليدي در توضيحات متا، باعث مي گردد کاربران متقاعد شوند که محتواي شما داراي اطلاعاتي است که آن ها به دنبالش هستند. بنابرين تلاش نماييد توضيحات را تا حد امکان به خوبي با واژه ها مطابقت دهيد.

ارزش و برتري خود را نسبت به سايت هاي رقيب نشان دهيد:

به توضيحات متا به عنوان يک متن تبليغاتي نگاه کنيد. به بياني ديگر تگ توصيف متا در نقش نسخه ي تبليغات عمل مي کند و توجه خوانندگان را به سوي سايت اينترنتي شما در SERP جلب مي کند.

بنابرين بخش بسيار بارز و مهم بازاريابي جستجو محسوب مي شود. ايجاد توصيف خوانا و قانع کننده با استفاده از کليدواژه هاي مهم مي تواند براي وبسايت مفيد باشد.

از زبان و لحن مناسب استفاده کنيد:

در نوشتن توضيحات متا بايد از زباني متناسب با مخاطبان هدف خود استفاده کنيد. به عنوان مثال زبان وبسايتي که براي نوجوانان طراحي شده با يک فروشگاه اينترنتي که مخاطبان تعداد زيادي از هر قشر و سني دارد، متفاوت است.

همان طور هم که قبلا گفتيم اين توضيحات را بايد براي مخاطبان خود بنويسيد، بنابراين از زبان و لحني استفاده نماييد که برايشان جذاب تر است.

از متا تگ توضيحات با محتواي تکراري پرهيز کنيد:

تگ توضيحات تکراري باعث جريمه ي شما توسط گوگل نمي شود ولي از آن جايي که اين توضيحات براي جذب کاربران به سمت سايت شما ايجاد مي شوند، چنانچه توضيح دو صفحه يکسان باشد، باعث گمراه شدن کاربر خواهد شد.

بنابراين بايد توضيحات منحصر به فردي را براي هر صفحه قرار دهيد.

 

نکته: توجه داشته باشيد که توضيحات متا فقط يک پيشنهاد براي گوگل است. در برخي موارد، ممکن است موتورهاي جستجو توصيف متايي که وب مستر در HTML صفحه مشخص کرده است را نپذيرد.

زمان دقيق اين رويداد قابل پيش بيني نيست، ولي اغلب زماني اين اتفاق رخ مي دهد که گوگل تصور مي کند توصيف متا موجود، به طور کافي محتواي صفحه را توضيح نمي دهد و بخشي از محتواي صفحه ي شما را که از نظرش مرتبط تر و مفيدتر است را به عنوان توضيحات متا انتخاب مي کند.


اضافه کردن Meta Description در وردپرس


به صورت پيش فرض، وردپرس از تگ توضيحات استفاده نمي کند. دو راه براي اضافه کردن توضيحات متا در وردپرس وجود دارد:

  • استفاده از پلاگين Yoast SEO (بهترين روش)
  • ويرايش فايل header.php قالب مورد استفاده


اگر از افزونه ي Yoast SEO استفاده مي کنيد، بنابراين از نصب آن، مراحل زير را انجام دهيد:

  • يک صفحه يا يک پست جديد را در وبسايت خود ايجاد کنيد.
  • سپس به پايين صفحه به پلاگين Yoast SEO برويد.
  • بر روي دکمه ي “Edit snippet” کليک کنيد.
  • در فيلد “meta description” توضيحات مورد نظر خود را بنويسيد.


در صورتي هم که از افزونه استفاده نمي کنيد، مي توانيد در فايل header.php توضيحات خود را درج کنيد. استفاده از اين روش را توصيه نمي کنيم. زيرا باعث مي گردد که نتوانيد توضيحات منحصر به فردي را براي هر صفحه، ارائه کنيد. که خود اين موضوع باعث ايجاد توضيحات تکراري مي شود.


نوع محتواي Meta

همان طور که از اسم پيداست اين تگ نوع محتواي صفحه و charset را مشخص مي کند و بايد در هر صفحه اي وجود داشته باشد. استفاده نکردن از آن ممکن است بر نحوه ي نمايش صفحه ي شما در مرورگر تاثير بگذارد.

دو نوع از تگ محتوا را در زير آورده ايم که طراح وب بايد با درنظر گرفتن نوع وبسايت يکي را انتخاب کند. (البته خود گوگل توصيه مي کند از Unicode/UTF-8 در صورت امکان استفاده شود!)

کد متا تگ content type

در بعضي منابع از متا تگ ديگري به نام Language نام برده شده که زبان اصلي سايت را مشخص مي کند. کاربرد اين متا تگ براي سايت هاي چندزبانه مي باشد. استفاده از آن نيز اختياري اعلام شده و تاثيري روي سئوي سايت ندارد ولي به دليل اينکه اين تگ در http-equiv قرار مي گيرد، در اين بخش آن را معرفي کرديم.

متا تگ language

لازم به ذکر است استفاده از اين ويژگي منسوخ شده و پيشنهاد مي گردد از اتريبيوت lang در تگ استفاده کنيد. براي اطلاعات بيشتر به HTML Language Code مراجعه کنيد.


تگ عنوان (Title Tag)

از نظر فني تگ عنوان، متا تگ نيست. اين تگ الماني از HTML است که وظيفه ي آن تعيين عنوان صفحه ي سايت اينترنتي مي باشد.

تگ هاي عنوان بر روي SERP يا همان صفحه ي نتايج موتورهاي جستجو به عنوان سرخطي که قابل کليک باشند، در بين نتايج جستجو نمايش داده مي شوند و در SEO از اهميت زيادي برخوردار هستند.

کار اصلي اين تگ نشان دادن محتواي صفحه با کوتاه ترين روش به کاربران و موتورهاي جستجو است. تگ عنوان يک صفحه از سايت، بايد توصيف دقيق، درست و خلاصه اي از محتواي صفحه را در برداشته باشد. اين تگ اغلب به همراه تگ توضيحات به کار برده مي گردد و حاوي اطلاعاتي است که براي سئو بسيار بسيار مهم است.
مهم ترين تفاوت تگ عنوان با متا تگ توضيحات، اين است که تگ عنوان فاکتوري حياتي در رتبه بندي گوگل محسوب مي گردد در صورتي که متا تگ توضيحات فاکتور نبوده و براي فقط براي جذب کاربران به سايت مورد استفاده قرار مي گيرد.


نمونه کد Html


اين تگ در بخش head صفحه ي وبسايت قرار مي گيرد.


متا تگ عنوان

فرمت بهينه تگ عنوان

کليدواژه ي اصلي- کليدواژه ي فرعي / نام برند
به عنوان مثال
آناليز متا تگ– ابزار سئو/ سئوسازي


طول عنوان بهينه

گوگل معمولا ۵۰-۶۰ حرف اول تگ عنوان را نشان مي دهد. پژوهش ها نشان داده اند که چنانچه عنوان زير ۶۰ حرف باشد، حدودا ۹۰ درصد آن به درستي نمايش داده مي شود. هيچ محدوديت دقيقي براي تعداد حروف وجود ندارد زيرا که حروف از نظر عرض ممکن است متفاوت باشند و در اصل محدوديت عنوان روي تعداد پيکسل مي باشد. نمايش عناوين توسط گوگل حداکثر ۶۰۰ پيکسل است.


دلیل اهمیت تگ هاي عنوان ؟

تگ هاي عنوان عامل اصلي در کمک به موتورهاي جستجو براي فهميدن محتواي صفحه ي مورد نظر هستند، همچنين تاثير مهمي بر کاربران از صفحه ي سايت اينترنتي شما دارند.
تگ هاي عنوان در سه نقطه ي کليدي استفاده مي شوند:
 

  • صفحه ي نتايج موتورهاي جستجو
  • مرورگرهاي وب
  • شبکه هاي اجتماعي
 صفحه ي نتايج موتورهاي جستجو

تگ عنوان، نمايش عنوان وبسايت شما را در SERPs تعيين مي کند (البته استثناهايي وجود دارند). همچنين اولين تجربه ي بازديدکننده از سايت شما مي باشد. عنوان خوب مي تواند عامل شکست يا موفقيت در تعيين اينکه آيا کسي بر روي لينک شما کليک مي کند يا خير باشد.

مرورگرهاي وب

تگ عنوان همچنين در قسمت بالاي مرورگر سايت اينترنتي ظاهر مي گردد و در نقش نگه دارنده ي مکان عمل مي کند، مخصوصا براي کساني که تب هاي زيادي در مرورگر خود باز مي کنند.

داشتن عنوان هاي يکتا و قابل تشخيص که کليدواژه هاي مهم در ابتداي آن ها قرار دارند اطمينان مي دهند که کاربران محتواي شما را دنبال مي کنند.

شبکه هاي اجتماعي

برخي از وب سايت هاي خارجي، به خصوص شبکه هاي اجتماعي، از تگ عنوان براي تشخيص اينکه چه محتوايي را در زمان به اشتراک گذاري آن صفحه نمايش دهند، استفاده مي کنند.

 دقت نماييد برخي از شبکه هاي اجتماعي (از جمله فيسبوک و توييتر) متا تگ هاي خاص خود را دارند که اجازه مي دهند عناويني را مشخص نماييد که از تگ عنوان اصلي شما متفاوت باشند. اين کار در بهينه سازي هر شبکه اين امکان را در اختيار شما قرار مي دهد .


چگونه يک عنوان خوب بنويسيم؟

به دليل اينکه تگ هاي عنوان بخش مهمي از بهينه سازي براي موتورهاي جستجو و تجربه ي کاربري جستجو مي باشند، نوشتن آن ها به طور بهينه تاثير زيادي در SEO دارد. در زير توصيه هاي حياتي جهت بهينه کردن تگ هاي عنوان براي موتورهاي جستجو و اهداف قابل استفاده مطرح شده است:


توجه به طول عنوان

اگر عنوان خيلي طولاني باشد، موتورهاي جستجو ممکن است بخشي از آن را برش دهند و سه نقطه در انتهاي آن اضافه کنند {…} همچنين ممکن است کلمات مهم را نشان ندهند. در حالي که معمولا توصيه مي کنيم طول عنوان زير ۶۰ حرف باشد.
بعضي از حروف اساسا فضاي زيادي را اشغال مي کنند. حرف بزرگي مانند «ب» عريض تر از حرف کوچکي مانند «و» يا «ر» مي باشد. به مثال زير توجه کنيد:

طول مناسب براي عنوان سايت

 

عنوان اول ۷۷ حرف کامل را نشان مي دهد، زيرا ittl در کلمه ي Little پهناي کمتري دارد و “I” نيز زياد استفاده شده است. عنوان دوم تنها بنابراين از ۴۲ حرف، ديگر نمايش داده نمي شود زيرا کلمات عريض زيادي مانند W در آن به کار رفته است.

از حروف بزرگ در عناوين استفاده نکنيد زيرا خواندن آن براي کاربران سخت مي باشد و ممکن است شديدا تعداد حروفي که گوگل نمايش مي دهد را محدود سازد.

توجه داشته باشيد که حتي در صورتي که طول عنوان مناسب باشد، ممکن است موتورهاي جستجو آنچه که در تگ عنوان مي نويسيد را شناسايي نکنند و به جاي آن به طور اتوماتيک عنوان متفاوتي را نشان دهند. براي مثال گوگل برند شما را به نمايش عنوان پيوست کند. مانند تصوير زير:

اضافه کردن نام برند به عنوان سايت توسط گوگل

 

اينجا، به دليل اينکه گوگل قبل از اضافه کردن برند متن را مي برد (متن قبل از … متن اصلي مي باشد)، تنها ۳۵ حرف متن اصلي نمايش داده شد. در پايين خواهيد ديد که چطور مانع بازنويسي نوشته هايمان توسط موتور جستجو باشيم.
به ياد داشته باشيد که عناوين طولاني تر ممکن است در برخي مواقع براي اشتراک گذاري اجتماعي بهتر کار کنند و برخي عناوين ذاتا طولاني هستند.

بهتر است در ذهن داشته باشيد که هيچ جريمه اي براي استفاده از عنوان طولاني وجود ندارد. خودتان قضاوت نماييد و مانند يک بازديد کننده به عنوان نگاه کنيد.


از کلمات کليدي با اهداف سئو بيش از اندازه استفاده نکنيد

گرچه هيچ جريمه اي براي الگوريتم گوگل در رابطه با عناوين طولاني وجود ندارد، ولي در صورتي که در عنوان خود از کليدواژه ها به گونه اي استفاده نماييد که موجب بروز تجربه ي بد کاربري شود احتمال دارد به دردسر بيفتيد، از قبيل:

ابزار سئو، بهترين سئو، سئو ارزان، سئو تخصصي

از عناويني که فقط ليستي از کليدواژه مي باشند يا شکل هاي مختلف همان کلمه ي کليدي را بارها تکرار مي کنند، پرهيز کنيد. اين عناوين براي کاربران بد مي باشند و ممکن است شما را در خصوص موتورهاي جستجو به دردسر بيندازند. موتورهاي جستجو دگرساني کليدواژه را درک مي کنند.


در هر صفحه عنوان منحصر به فردي استفاده کنيد

عناوين منحصر به فرد به موتورهاي جستجوگر کمک مي کند تا بفهمند که محتواي شما با ارزش است و باعث مي گردد ميزان کليک زني در سايت شما بيشتر شود.

در مقياس صدها يا هزاران صفحه، ايجاد عنوان منحصر به فرد در هر صفحه ممکن است نامحتمل به نظر برسد، ولي CMSهاي امروزي و الگوهاي مبتني بر کد اين اجازه را مي دهند که دست کم عناوين منحصر به فرد مبتني بر داده را براي تقريبا هر صفحه ي مهمي از سايت تان ايجاد کنيد.

براي مثال، چنانچه هزاران صفحه ي محصول با پايگاه داده اي از نام محصول و رديف داشته باشيد، مي توانيد از آن داده به راحتي براي ايجادعناوين مثل زير ايجاد کنيد:

{نام محصول} – {دسته محصول} – { نام برند}

از عناوين پيش فرض مانند «خانه» يا «صفحه ي جديد» خودداري کنيد، زيرا ممکن است گوگل فکر کند محتواي کپي در سايت تان داريد (يا حتي در سايت هاي ديگر). همچنين، اين عناوين نرخ کليک در سايت را کاهش مي دهند.

از خودتان بپرسيد چه قدر احتمال دارد بر صفحه اي به نام «بدون عنوان» يا «صفحه ي محصول» کليک کنيد؟


کليدواژه هاي مهم را در ابتدا بنويسيد

با توجه به آزمايش و تجربه ي تيم هاي فني در سراسر جهان، کليدواژه هايي که در ابتداي تگ عنوان قرار مي گيرند ممکن است تاثير بيشتري بر رتبه بندي جستجو داشته باشند. علاوه بر اين، تحقيق در مورد تجربه ي کاربري نشان مي دهد که کاربران دو کلمه ي اول عنوان را اسکن مي کنند.

به همين خاطر است در مورد عناوين توصيه مي کنيم که منحصربه فردترين ويژگي صفحه (مثلا در اينجا نام محصول) را در ابتداي عنوان بياوريد. همچنين از عناويني مانند زير خودداري کنيد:

نام برند | دسته بندي اصلي محصول – دسته بندي فرعي محصول – نام محصول

عناوين اين چنيني در نگاه اول ارزش خيلي کمي دارند. علاوه بر اين، چنانچه موتورهاي جستجو چنين عناويني را برش دهند، منحصربه فردترين بخش حذف مي شود.
عنوان بالا را بهتر است به صورت زير بنويسيد:

نام محصول- نام برند محصول | نام سايت (شعار سايت)


از برند خود بهره ببريد

اگر برند نام آشنا و قدرتمندي داريد، اضافه کردن آن به عناوين ممکن است به افزايش نرخ کليک کمک کند. با اين وجود معمولا توصيه مي کنيم برند خود را در انتهاي عنوان قرار دهيد ولي مواردي هستند (از قبيل صفحه ي اصلي يا صفحه ي درباره ي ما) که ممکن است بخواهيد بيشتر بر برند تمرکز کنيد.

البته همان طور که قبلا اعلام کرديم، گوگل ممکن است به طور اتوماتيک برند شما را به نمايش عناوين الحاق کند.


براي مشتريان خود بنويسيد

در حالي که تگ عنوان براي SEO مهم مي باشد، به ياد داشته باشيد که وظيفه ي اول شما جذب بازديدکنندگاني مي باشد که احتمالا محتواي شما برايشان با ارزش است.

زماني که در حال ايجاد تگ عنوان مي باشيد علاوه بر بهينه سازي و به کارگيري کليدواژه، به تجربه ي کاربري نيز توجه کنيد. زماني که کاربران تگ عنوان شما را در نتايج جستجو پيدا مي کنند، آن تگ اولين تعامل بازديدکننده ي جديد با برند شما مي باشد و بايد مثبت ترين و دقيق ترين پيام ممکن را برساند.


چرا گوگل از تگ عنوان من استفاده نمي کند؟

گاهي اوقات گوگل احتمال دارد عنواني را نمايش دهد که با تگ عنوان شما مطابقت ندارد. زماني که چنين اتفاقي روي مي دهد، چهار توضيح در اين رابطه مطرح مي شود:

عنوان شما پر از کليدواژه است

همان طوري که در بالا بحث شد، چنانچه عنوان شما با کليدواژه پر باشد (گاهي وقت ها به اين کار بهينه سازي بيش از حد گويند) گوگل ممکن است خود تصميم بگيرد آن عنوان را بازنويسي کند.

عنوان شما با جستجو (Query) مطابقت ندارد

اگر محتواي صفحه ي شما مطابق با جستجوهاي کاربران بوده ولي به خوبي در عنوان به نمايش در نيامده باشد، گوگل ممکن است تصميم به بازنويسي عنوان گيرد. اين کار اساسا بد نيست، هيچ عنواني با هر جستجويي مطابقت ندارد،

ولي چنانچه عنوان شما براي جستجوهايي با حجم زياد طراحي شده باشد، بنابراين بازنويسي آن سودمند خواهد بود.

عنوان جايگزين داريد

در برخي موارد چنانچه عنوان جايگزين داريد، مانند متا تگ ها در فيسبوک يا توييتر، گوگل ممکن است در عوض از آن عناوين استفاده کند. باز اين کار اساسا بد نيست ولي چنانچه منجر به نمايش عنوان ناپسندي گردد، بهتر است عنوان جايگزين را بازنويسي کنيد.


Viewport

روز به روز به کارگيري از گوشي هاي هوشمند در استفاده از اينترنت در حال افزايش است، ولي تعداد زيادي از سايت ها هنوز هم براي گوشي هاي هوشمند بهينه نشده اند.

اندازه ي صفحه نمايش در گوشي هاي هوشمند، فبلت ها، تبلت ها، کنسول هاي بازي، تلويزيون و غيره متفاوت است و اين اندازه مدام در حال تغيير مي باشد. بنابراين مهم است که سايت شما با هر نوع صفحه نمايشي سازگار يا به عبارت ديگر Responsive باشد.

صفحات يک وبسايت براي ريسپانسيو بودن بايد داراي تگ viewport در بخش head صفحه باشند. اين متا تگ به مرورگر مي گويد چگونه يک صفحه را در اندازه هاي مختلف صفحه نمايش نشان دهد. همچنين وجود اين تگ به گوگل اعلام مي کند که صفحه mobile friendly است.

حالت استاندارد اين تگ به صورت زير است:

متا تگ viewport

width=device-width براي تطبيق عرض صفحه نمايش در پيکسل هاي مستقل از دستگاه (device-independent pixels) استفاده مي شود. اين مقدار به صفحه اجازه مي دهد تا محتواي خود را با اندازه هاي مختلف صفحه نمايش هماهنگ کند (چه در يک گوشي کوچک و چه در مانيتور بزرگ دسکتاپ)!

بعضي از مرورگرها در هنگام چرخش به حالت افقي (landscape)، پهناي صفحه را نگه مي دارند و زوم مي کنند. از ويژگي initial-scale=1 براي ايجاد ارتباط ۱:۱ بين پيکسل هاي CSS و پيکسل هاي مستقل از دستگاه بدون در نظر گرفتن جهت آن استفاده مي شود.
البته مي توان از مقادير زير نيز استفاده کرد:

  • minimum-scale
  • maximum-scale
  • user-scalable


اندازه ي محتوا در viewport

در هر دو نوع دستگاه دسکتاپ و گوشي هاي هوشمند، کاربران معمولا به صورت عمودي اسکرول مي کنند نه افقي! مجبور کردن کاربر براي اسکرول کردن افقي يا مجبور به کوچک کردن صفحه براي ديدن کل آن، باعث تاثير منفي در تجربه ي کاربري مي شود.


Social meta tags

بارها گفته شده محتوا، پادشاه است! ولي پادشاه بدون پيرو قدرتي ندارد. بنابراين اولين چيزي که زمان انتشار محتوا به ذهن مي رسد، ديده شدن آن توسط مخاطبان هدف است.

بله همان طور که مي دانيم بهترين روش، اشتراک گذاري آن در شبکه هاي اجتماعي است. از بين تمامي شبکه هاي اجتماعي، توييتر و فيسبوک کاربران بيشتر و در نتيجه پتانسيل بهتري دارند.

متا تگ هاي Social باعث بهتر ديده شدن محتوا در شبکه هاي اجتماعي توييتر و فيسبوک، بهبود تعامل و در نهايت افزايش ترافيک وبسايت شما مي شوند. فيسبوک از پروتکل Open Graph و توييتر از Twitter Cards استفاده مي کند.

استفاده از اين متا تگ ها به طور مستقيم روي سئوي سايت تاثير نمي گذارند، ولي در عملکرد لينک هاي شما در شبکه هاي اجتماعي تاثيرگذارند. در زير مهم ترين متا تگ هاي اجتماعي را آورده ايم:

مهم ترين متا تگ هاي فيسبوک


og:title

همان طور که حدس مي زنيد، اين عنوان محتواي شما را توصيف مي کند. در اصل چنانچه فيسبوک اين تگ را پيدا کند، به جاي تگ title از آن استفاده مي کند. در استفاده از اين تگ، بهتر است تعداد کاراکترها بين ۶۰ تا ۹۰ باشد. 

به عنوان مثال:

متا تگ title در open graph

og:url
اين تگ نحوه ي تنظيم canonical URL را براي صفحه اي که قصد به اشتراک گذاري آن را داريد، مشخص مي کند. زماني که محتواي يکساني با چندين آدرس متفاوت داريد، استفاده از اين تگ مفيد خواهد بود. زيرا به گوگل مي فهماند که کدام URL آدرس اصلي است.

به عنوان مثال:

متا تگ url در open graph

og:type
اين تگ نوع محتوايي را که به اشتراک مي گذاريد، مشخص مي کند. مانند پست هاي وبلاگي، ويدئو، عکس يا هر چيز ديگري!
به عنوان مثال:

متا تگ type در خحثد لقشحا

چند نمونه از انواع محتوا را در زير آورده ايم: (ليست کامل را مي توانيد در ogp.me مشاهده کنيد.)

  • مبتني بر وب: وبسايت، مقاله، وبلاگ
  • سرگرمي: کتاب، بازي، فيلم، غذا
  • مکان: شهر، کشور
  • افراد: بازيگر، نويسنده، سياستمدار
  • کسب و کار: شرکت، هتل، رستوران

نکته: چنانچه از اين تگ استفاده نکنيد، فيسبوک به صورت پيش فرض نوع محتواي شما را وبسايت در نظر مي گيرد.


og:description

اين تگ شباهت تعداد زيادي به متا تگ توضيحات در HTML دارد و توضيحاتي را در مورد محتواي صفحه بيان مي کند با اين تفاوت که به جاي اينکه در صفحه ي نتايج موتورهاي جستجو نشان داده شود، در زير عنوان لينک محتوا در فيسبوک ارائه مي شود.

همچنين مانند متا تگ توضيحات، تاثير مستقيمي روي سئو ندارد. ولي براي جذب مخاطب و افزايش نرخ کليک مفيد است. براي استفاده از اين تگ بهتر است از حدود ۲۰۰ کاراکتر استفاده کنيد.

به عنوان مثال:

متا تگ توضيحات در open graph

og:image
تگ image تصوير کوچکي که هنگام به اشتراک گذاري لينکي در شبکه هاي اجتماعي نشان داده مي گردد را مشخص مي کند. استفاده از اين تگ را توصيه مي کنيم، زيرا هم باعث بالا رفتن نرخ کليک شده و هم در صورت عدم استفاده، ممکن است خود فيسبوک تصوير بي ربطي را انتخاب کرده و به نمايش بگذارد. مي توانيد مهم ترين جمله يا هدف محتواي خود را بر روي تصوير بگذاريد تا نرخ کليک بيشتر شود.

به عنوان مثال:

متا تگ image در open graph

نکته: چنانچه از سيستم مديريت محتوايي مثل وردپرس استفاده نمي کنيد، بايد اين تگ را براي تمام صفحات خود تنظيم کنيد. ولي چنانچه از CMS استفاده مي کنيد، بايد پلاگين مربوط به آن را نصب کنيد. پلاگين به صورت اتوماتيک براي تمام صفحات تگ og:image را تنظيم مي کند.


مهم ترين متا تگ هاي توييتر

twitter:card

اين تگ همانند og:type است و نوع محتوايي که به اشتراک مي گذاريد را مشخص مي کند. بسته به نوع محتوايي که انتخاب مي کنيد، لينک زير توييت تغيير مي کند.

منظور از لينک عبارت هاي «View summary» براي خلاصه ها، «View photo» براي تصاوير و غيره مي باشد. چنانچه از اين تگ استفاده نکرده باشيد، توييتر به صورت پيش فرض «Summary» را انتخاب مي کند.

به عنوان مثال:

متا تگ twitter card

twitter:title

اين تگ نيز کار مشابه og:title را انجام مي دهد. محدوديت استفاده از اين تگ نيز حدود ۷۰ کاراکتر است.
به عنوان مثال:

متا تگ twitter title

twitter:description

اين تگ براي بيان توضيح در مورد صفحه است. همانند تگ توضيحات، اين تگ نيز تاثيري روي سئو ندارد ولي براي جذب کاربران مفيد است. محدوديت استفاده نيز حدود ۲۰۰ کاراکتر مي باشد.

به عنوان مثال:

متا تگ twitter description

twitter:url

اين تگ همانند og:url نحوه ي تنظيم canonical URL را براي محتوايي که به اشتراک مي گذاريد، مشخص مي کند.

به عنوان مثال:

متا تگ twitter url

twitter:image

اين تگ براي تنظيم تصاوير در توييت ها استفاده مي شود. توييتر دو گزينه را در اين مورد ارائه داده است: يک کارت با يک تصوير کوچکتر يا تصوير بزرگتر! چنانچه از گزينه ي تصوير بزرگ استفاده کنيد، مطمئن شويد که رزولوشن آن دست کم ۲۸۰x150px بوده و سايز فايل بيشتر از يک مگابايت نباشد.

مي توانيد همانند تگ مشابه در فيسبوک، يک جلمه ي مهم از محتواي خود را انتخاب کرده و آن را روي تصوير قرار دهيد تا تاثير بيشتري روي مخاطبان بگذارد.

به عنوان مثال:

متا تگ twitter image

روبات هاي Meta

متا تگ ربات يکي از مهم ترين انواع متا تگ ها محسوب مي شود. اين نوع از تگ هاي متا مي توانند رفتار موتورهاي جستجو در ايندکس و crawl کردن را کنترل کنند. متا تگ مختص به گوگل “googlebot” مي باشد. مقادير پيش فرض براي اين تگ، “index, follow” (همان “all”) هستند. مانند کد زير:

متا تگ هاي robots

noindex براي جلوگيري از ايندکس شدن صفحه و nofollow براي جلوگيري از فالو يا دنبال کردن لينک هاي صفحه توسط ربات گوگل (Googlebot) مي باشند. معمولا از اين دو در زمان طراحي و کدنويسي يک سايت استفاده مي شود.

يعني زماني که سايت هنوز آماده نيست و نبايد در نتايج موتورهاي جستجو نشان داده شود.

دقت نماييد زماني که سايت آماده شد، اين متا تگ را حذف کنيد.

تعداد ديگري از مقادير متا تگ ربات را در زير توضيح داده ايم: (هنگامي که مي خواهيد از تعداد بيشتري از اين مقادير استفاده کنيد، بايد آن ها را با کاماي انگليسي جدا کنيد!)

  • nosnippet: جلوگيري از پيش نمايش بخشي از متن يا ويدئو در نتايج جستجو! براي ويدئو، چنانچه ممکن باشد، يک تصوير به جاي پيش نمايش ويدئو نشان داده مي شود.
  • noarchive: جلوگيري از نشان دادن Cached link براي يک صفحه
  • [unavailable_after[date: به شما اجازه مي دهد که زمان و تاريخ دقيقي که مي خواهيد ايندکس و crawl شدن صفحه متوقف شود، را مشخص کنيد.
  • noimageindex: به شما اجازه مي دهد که تا لينک وبسايت تان را به عنوان مرجع در نتايج تصويري گوگل پنهان کنيد.
  • none: معادل noindex و nofollow است.

مي توانيد اين اطلاعات را در هدر صفحات خود با استفاده از دستور “X-Robots-Tag” مشخص کنيد.


در استفاده از اين متا تگ ها دقت کنيد. يک اشتباه کوچک مي تواند منجر به حذف شدن کل سايت شما در نتايج موتورهاي جستجو شود.

متا تگ گوگل nositelinkssearchbox

جعبه ي جستجوي گوگل (Sitelink Search Box) جعبه اي است که در زير لينک سايت در صفحه ي نتايج موتورهاي جستجو ظاهر مي شود، مختص به همان سايت مي باشد و به کاربران اين امکان را مي دهد که در مطالب آن سايت جستجو کنند.

اين امکان مي تواند در افزايش نرخ کليک و بهبود تجربه ي کاربري تاثيرگذار باشد.

فعال سازي Sitelink Search Box

اگر مي خواهيد جعبه ي Sitelink Search براي سايت شما فعال شود، مراحل زير را بايد به ترتيب انجام دهيد:

راه اندازيموتور جستجوي داخلي مربوط به سايت يا اپليکيشن اندرويد خود

همان طور که در مثال بالا در مورد آپارات توضيح داديم، جعبه ي جستجوي گوگل کاربران را به صفحاتي که متناسب با جستجوي آن ها باشند، مي برد. بنابراين براي استفاده از اين جعبه بايد يک موتور جستجوي داخلي داشته باشيد.

لازم به ذکر است موتور جستجوي سايت شما بايد از UTF-8 پشتيباني کند. (منظور همان بخش سرچ سايت مي باشد!)

 
استفاده  از المنت هاي Structured data (نشانه گذاري هاي schema.org) در صفحه ي اصلي سايت خود 

توجه نماييد که براي اپليکيشن بايد يک وبسايت راه اندازي نماييد تا بتوانيد اين مرحله را انجام دهيد. (حتي چنانچه يک سايت تک صفحه اي باشد!)

نکته: نشانه گذاري هاي schema.org را فقط به صفحه ي اصلي سايت اضافه نماييد نه به ساير صفحات!

لازم به ذکر است براي اين کار هم مي توانيد از JSON-LD استفاده نماييد هم microdata! ولي خود گوگل JSON-LD را پيشنهاد داده است.

مثال گوگل براي JSON-LD:

مثال گوگل براي JSON-LD

مثال گوگل براي microdata:

مثال گوگل براي microdata

آدرسي که مي خواهيد به عنوان آدرس صفحه ي اصلي سايت تان در نظر گرفته شود را با canonical URL مشخص کنيد. اين کار به گوگل کمک مي کند تا آدرس درست را انتخاب کند. توجه نماييد که سرور شما بايد از UTF-8 پشتيباني کند.


منتظر بمانيد!

حوصله نماييد تا گوگل سايت شما را بررسي کند و جعبه ي جستجو را برايتان فعال کند. مدت زماني که طول مي کشد مشخص نيست و به گوگل بستگي دارد.


غيرفعال کردن جعبه ي جستجو با استفاده از متا تگ nositelinkssearchbox


اگر بنابراين از فعال سازي جعبه ي جستجو، تصميم به غيرفعال کردن آن گرفتيد مي توانيد از متا تگ nositelinkssearchbox استفاده کنيد. اين متا تگ به گوگل مي گويد اين جعبه را نشان نده!

همانند کد زير:

غيرفعال کردن جعبه ي جستجو

متا تگ گوگل notranslate

طبق گفته ي خود گوگل، اين موتور جستجو صفحاتي را که تشخيص دهد با زبان مورد استفاده ي کاربر يکي نيست را ترجمه مي کند. (گزينه اي را در کنار لينک سايت در صفحه ي نتايج قرار مي دهد و درصورتي که کاربر روي آن کليک کند، صفحه را ترجمه مي کند!)

از نظر گوگل اين کار مي تواند در جذب مخاطبان بيشتر با زبان هاي متفاوت کمک کند ولي همان طور که مي دانيم براي سايت هاي فارسي اين ترجمه آن قدر ضعيف و نامفهوم است که تقريبا نتيجه ي عکس دارد.

به همين جهت گوگل پيشنهاد کرده که با استفاده از متا تگ notranslate چنانچه مايل بوديد مي توانيد از ترجمه شدن صفحه جلوگيري کنيد.

همانند کد زير:

متا تگ گوگل notranslate

Meta Refresh

در يک وبسايت، از اين متا تگ براي هدايت مستقيم کاربران به آدرس جديد استفاده مي شود. به عبارت ديگر، زماني که آدرس وبسايت تان را عوض مي کنيد، مي توانيد از اين متا تگ براي هدايت کاربران قديمي تان که هنوز آدرس قبلي شما را دارند، استفاده نماييد تا بتوانند سايت شما را پيدا کنند. (يعني با وارد کردن آدرس قبلي، وارد آدرس جديد مي شوند. در اصطلاح فني به اين کار ريدايرکت کردن مي گويند.)

مانند قطعه کد زير:

تگ meta refresh

اين متا تگ توسط تمامي مرورگرها پشتيباني نمي شود و مي تواند باعث گيج شدن کاربر شود. به همين دليل W3C توصيه مي کند که از اين متا تگ استفاده نشود. در عوض بهتر است از server-side 301 redirect استفاده کرد.

Site verification

verification يا تاييد فرآيندي است که طبق آن مالکيت سايت يا اپليکيشني را که ادعا مي کنيد در اختيار شماست، به اثبات مي رسانيد.

در اصل طبق گفته ي گوگل چنانچه کسي به اطلاعات خصوصي Google Search سايتي دسترسي داشته باشد و بتواند در crawl کردن موتورهاي جستجو براي آن سايت تاثيرگذار باشد، مالک آن سايت است. 

منظور از دسترسي به اطلاعات خصوصي Search Console اين است که مي توانيد اقدامات متفاوتي از جمله recrawl کردن را در سايت انجام دهيد يا از داده هاي Google Search مثل آمار جستجوي گوگل و خطاهاي کراول استفاده کنيد.

براي verification سايت روش هاي متفاوتي وجود دارد. يکي از اين روش ها استفاده از متا تگ Site verification مي باشد.

به کد زير توجه کنيد:

متا تگ site verification

جمع بندي


در نوشته اي که پيش روي شماست تلاش کرديم تا انواع مختلف متا تگ ها را توضيح دهيم. تمامي مطالبي که بيان شد براساس مطالعه ي منابع زير و در بعضي بخش ها مطابق تجربيات تيم سئوسازي جمع آوري شده اند.

چنانچه از نظر شما قسمت هايي از قلم افتاده يا حتي بخش هايي بايد حذف شوند، يا چنانچه سوالي هم داريد، حتما در قسمت نظرات بيان نماييد تا بتوانيم در کنار هم اين موضوع را به خوبي ياد بگيريم.


منابع

woorank

moz

support.google

developers.google

neilpatel

 

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.