نقد‌وبررسی

ببینید سایت وب۲۴ چگونه مخاطب را بازی می‌دهد!

نقد و بررسی محتوای موجود در وب فارسی یکی از مسئولیت هایی که گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن در فعالیتهای خود لحاظ کرده است. ما در مقالات سایت سئو متن که یک سایت تولید محتوای فارسی در گستره وب محسوب می‌شود و به تازگی فعالیت‌های خود را آغاز کرده، می‌کوشیم با بررسی و نقاط ضعف و قوت محتوای برخی سایت‌ها به اصلاح و بهبود محتوانویسی در گستره وی فارسی کمک کنیم.

در این نوشتار به نقد و بررسی یکی از محتوای سایت وب ۲۴ با عنوان تعرفه تولید محتوا می‌پردازیم. این سایت از ارائه پاسخ به مخاطب طفره می رود و سعی می کند کاربران را در نقش بازیچه ای که باید اهداف سئو را برای او محقق کنند به بازی بگیرد.


این نوشته را نگاه کنید! این یکی از پست های سایت وب بیست و چهار است. بجای اینکه تعرفه تولید محتوا را که وعده کرده ارائه کند، کاربر را سر می‌دواند!

نقد محتوای سایت وب ۲۴
نقد محتوای سایت وب ۲۴

ببینید چطور با مخاطب رفتار می کنند و با محتواهایشان جایگاه محتوای وب فارسی را متزلزل می کنند!

تردیدی نیست که در تفسیری آزاد از سئو می توان گفت بهینه سازی متن برای موتورهای جستجو گر تناسب، هماهنگی، یعنی انسانیت و راستی! هدفمندی و سودمند بودن یعنی هماهنگی و یکدست بودن!

وقتی که عبارت (تعرفه تولید محتوا )را جستجو می کنید به محتوایی که سایت وب ۲۴ منتشر کرده بر می خورید، با هدف دستیابی به تعرفه تولید محتوا وارد صفحه می شوید و به دنبال همین که گفتم هستید.

شما نه دنبال اورانیوم غنی شده هستید و نه علت شورش جلیقه زردها در فرانسه و نه هیچ چیز دیگر… پس مسئله پیچیده‌ای نیست!

در مطلبی که این سایت بهینه کرده شما ناچارید صفحه را بخوانید و بخوانید و بخوانید یا چک کنید تا در آخر مجبور شوید در پرتال عضو شوید.

چون وارد صفحه شده اید نمی شود که زود ببندید، بعد از کلی ادا و اطوار و توضیحات نامربوط باید منتظر بمانید که بلاخره آیا نویسنده آیا میلش می کشد یا نمی کشد به وعده ای که در تیتر داده عمل کند یا نه!

آخر سر هم که شما را ارجاع می‌دهد به عضو شدن در پرتال!

آخر این چه وضع محتوا نوشتن و ارتباط با مخاطب است. چه واهمه ای دارید از انتشار به موقع و منطقی پاسخ و ارائه به مخاطب

تعرفه شما غیر منطقی است و می ترسید مخاطب صفحه را ببندد؟

دنبال چه هستید! معلوم است؟ می دانید با این رفتار چه بلایی بر سر محتوای فارسی موجود در وب می آورید مطمئنا نمی دانید، البته می توانید بدانید اما با کمی تفکر و مسولیت پذیری که اصلا تمایلی ندارم به این بحث ورود کنم.

حال از شما سوال می کنم سایت های دیگر یعنی آنهایی که خدا داران! اینترنت هستند اینطور رفتار می کنند؟

مخاطب چه نقشی دارد؟ خواسته او چه می شود؟

محتوایی می نویسید کاربر را با اقسام ترفند ها در صفحه نگه می‌دارید و بعد هم ارجاع می دهید که در پرتال شما عضو شود.

البته من که دیگر تن به ادامه این سناریو سخیف تن ندادم و دنبال نکردم و نمی‌دانم سرانجام ثبت نام در پرتال چه می شود اما هر چه باشد مسلما اینگونه تکنیک های غلط قوام محتوای فارسی وب را از هم پاشیده و کمر می شکند.

 

چگونه می شود که انتظار داشت، مخاطب به سایتهای ایرانی اعتماد کند با دلخوشی به آنها سر بزند و به وظایف خود عمل کند؛ اشتراک گذاری کند؛ نظر بدهد؛ حقوق محتوا را محترم بشمارد وقتی شما بعنوان سایت های صاحب نام وب فارسی حق مخاطب را رعایت نمی‌کنید و سودجویانه رفتار می‌کنید.

تردیدی نیست که مخاطبان هم مقابله به مثل می کنند

اگر محتوای حاضر چندان واضح نیست و به واسطه ایهام واشارات کلامی چندان واضح به نظر نمی رسد، شرح ما وقع ، گزیده و نهایتاً نتیجه گیری را می توانید در جملات کلیدی زیر مطالعه کنید.

وقتی که چیزی را سرچ میکنیم با نتایج نامناسب مواجه می شویم .

در میان این نتایج نامتناسب سایت‌های صاحب‌نام وجود دارد که می‌توانند با رفتار حرفه ای و درست یعنی تولید محتوای متناسب، به نیاز مخاطبان پاسخ بگویند اما این اتفاق نمی افتد.

در محتوایی که به عنوان نمونه به آن اشاره شد، جستجو برای (تعرفه تولید محتوا) است. اما نویسنده کاربر را به دنبال خود می کشاند و به دنبال دستیابی به آنچه که از نظر خود سئو می‌داند برآمده و نه تنها پاسخ مخاطب را نمی دهد، به وعده ای که در تیتر خود به آن اشاره کرده عمل نمی‌کند و در رفتاری غیر حرفه‌ای  می‌کوشد مخاطب را به صفحه به نام پرتال ارجاع داده تا پس از عضویت بلاخره آیا تعرفه تولید محتوا تعرفه تولید محتوا را به کاربر ارائه بکند یا نکند!

این مسئله یعنی کتمان پاسخ و طفره رفتن از آنچه که مخاطب می خوهد کاربر را به زحمت می‌اندازد و موجبات نارضایتی او را فراهم می کند.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که این سایت چه واهمه‌ای از ارائه تعرفه قیمت دارد.

آیا سود جستن از روش‌های به ظاهر اصولی اما در باطن غلط که رگه‌هایی از سئو کلاه سیاه در آن دیده می شود از جانب سایتهایی که جایگاه سایت های معتبر وب فارسی را تسخیر کردند پذیرفتنی است.

بدون شک نمی‌توان گفت چنین سایتی در این خصوص، حتی اگر از نظر حقوقی مسئولیتی نداشته باشد، هیچگونه مسئولیت اخلاقی و حرفه ای هم متوجه او نیست و میتواند هر طور دلش بخواهد رفتار کند.

این محتوا در صورت نیاز توسعه خواهد یافت. ما آمادگی خود را جهت درج هرگونه جوابیه از جانب سایت مذکور اعلام می‌کنیم.

آنچه که در این نوشتار به رشته تحریر درآمده است در راستای نقد و بررسی آزادانه و منصفانه محتوای موجود در وب فارسی انجام شده است.

تردیدی نیست که هر فعالیتی در ابعاد وسیع ایرادات و اشتباهاتی دارد. این مسئله به هیچ وجه چیزی از ارزشها و فعالیت‌های مثبتی که منابع مورد نقد در زمینه های دیگر دارند نمی کاهد.

سایت وب ۲۴ از سایت های خوب فارسی است. این تارنما حتی اگر۱۰۰% هم در راستای منافع شخصی و سازمانی خود فعالیت کند و یک سایت کاملاً تجاری باشد باز هم خدماتش به محتوای وب فارسی ستودنی است .اما انتظار می رود سایت‌های صاحب جایگاه دقت بیشتری در تولید محتوا و مطالبی که منتشر می‌کنند داشته باشند.
برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن