تولید محتوا مبتنی بر اصول سئو و کپی‌رایتینگ

ساختار های محتوایی متن و تصویر، ویدیو و صدا

محتوای دیجیتالی در ساختار‌های مختلفی قابل ارائه است. هر کدام از ساختارهای محتوایی، خود زیر شاخه‌هایی دارند. مثلا اینفوگرافیک از زیرساختارهای محتوای تصویری به حساب می‌آید. یا یک خط کد یا اسکریپت، زیر ساختار محتوای کددار محسوب می‌شود.

فرم محتوایی مادر

بدون تردید محتوای متنی با توجه به اینکه از عنصر جامع و گسترده ای بنام کلمه برای انتقال معانی و مفاهیم استفاده می‌کند جامعیت بیشتری دارد و ساختار محتوایی مادر محسوب می‌شود. محتوای متنی معمولا در تولید سایر محتوا‌ها نقش داشته باشد.

بدیهی است جایگاه ویژه محتوای متنی در عین حال که اهمیت آن آشکار است؛ لزوما به معنی محبوبیت یا تاثیرگذاری بیشتر آن نسبت به سایر فرم‌های محتوایی نیست.

  1. محتوای متنی
  2. متحرک (ویدیو و گیف)
  3. تصویری (طراحی و عکس)
  4. صوتی
  5. ترکیبی

در تولید محتوا برای انتخاب ساختار محتوایی مناسب باید به عواملی همچون مخاطب، اهداف ناشر‌، رسانه ای که قرار است محتوا در آن انتشار یابد و دیگر عوامل تاثیرگذار توجه کرد.

ساختار  محتوای متنی

هر گونه محتوایی که با استفاده از خط و نوشتار تهیه شود محتوای متنی است. این محتوا بوسیله کلمه یا کاراکتر اندازه‌گیری می‌شود.

محتوای متنی به دو بخش کلی محتوای کددار و محتوای نوشتاری تقسیم می‌شود.

 

محتوای کد دار:

پیوند

لینک یک سایت یا یک پست که می‌تواند بصورت مستقیم با ساختار (www.seomatn.ir) و یا با انکر تکست باشد؛ مثلا (سایت سئومتن) که وقتی روی آن کلیک می‌کنیم به نشانی مربوطه منتقل می‌شویم.

 

اسکریپت و کد

زبان‌های برنامه نویسی از کنار هم قرار دادن برخی حروف، علائم و نشانه‌ها دستورات و اکشن‌هایی را پیاده سازی و اجرا می‌کنند. برای شناخت و دسته‌بندی ساختارهای مختلف محتوایی کدها و اسکریپت‌ها را در ساختار (محتوای کد دار)  جای می‌دهیم.

 

محتوای نوشتاری:

نام

ساختار نام شامل محتواهایی که برای اسم یک برند یا نام دامنه انتخاب می‌کنیم می‌شود این محتوا‌ها می‌تواند یک کلمه یا یک عبارت کوتاه باشد.

معمولاً محتوای نام به صورت جمله ارائه نمی‌شود و در حد همان عبارت یا کلمه است.

این ساختار محتوایی با همه کوتاهی و محدودیت اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه در نگرش کاربران و مخاطبان نسبت به یک کسب و کار سایت کتاب تاثیر زیادی دارد.

آیا به نظر شما این طور نیست یعنی اسم یک فیلم سینمایی نام یک سایت عنوان یک کتاب هیچ تاثیری در تصور شما از آن ندارد پاسخی که به این سوال می‌دهید میزان تاثیرگذاری این ساختار محتوایی را مشخص می‌کند.

 

پست وبلاگی

محتواهای متنی سایت‌ها معمولاً به صورت پست وبلاگ منتشر میشوند این ساختار محتوایی بیشتر از ۳۰۰ کلمه است و در آن کلید واژه به عنوان مصور پرداخت متن متن ایفای نقش میکند یعنی یک پست وبلاگی حرف‌های خوب درباره موضوع مشخصی صحبت می‌کند که آن موضوع مشخص کلید واژه نام دارد.

گفتگو یا چت

ممکن است ساختار محتوایی شما گفتگو یا چت باشد این ساختار اگرچه کاربردی برای ارائه ندارد اما یکی از ساختار‌های پر استفاده در شبکه‌های مجازی به حساب می‌آید.

معمولاً محتواهایی که در سایت‌ها کتاب‌ها کنگره‌ها و تحقیق‌ها ارائه می‌کنیم در ساختار چت یا گفتگو نیست اما روزانه در شبکه‌های اجتماعی از این ساختار استفاده می‌کنیم.

 گفتگو یا چت  همانگونه که از عنوان آن پیداست مناظره یا گفتگوی بین دو یا چند نفر است این ساختار محتوایی تا حدود زیادی شبیه به دیالوگ‌های یک سناریو یا فیلمنامه است که می‌تواند دستمایه ارائه محتوا به صورت خلاقانه قرار گیرد.

 

نقل قول 

نقل قول محتوایی است که دقیقاً از دیگران نقل می‌کنیم و خودمان هیچ نقشی در نوشتن آن نداریم. هدف از این که این قول را یک ساختار محتوایی مستقل به حساب می‌آوریم. تفهیم نقل قول بودن آن به موتورهای جستجوگر است.

 موتورهای جستجوگر باید بدانند که محتوایی شما منتشر کرده اید نقل قول از دیگران است تا آن را کپی حساب نکنند. همانطور که می‌دانید محتوای کپی می‌تواند به سئو آسیب بزند.

به همین خاطر هرگاه محتوای را از دیگران عیناً نقل می‌کنیم آن را با کد نشانه گذاری مربوط به نقل قول نشانه گذاری می‌کنیم تا موتورهای جستجوگر فکر نکنند ما محتوای دیگران را بازنشر کرده ایم.

بالاخره گاهی لازم می‌شود که ما عیناً تعریف یا نظر یک شخصیت را درباره موضوعی منتشر کنیم ساختار نقل قول در این جور مواقع به کار می‌آید.

 

جملات کوتاه (توییت)

محتواهای کوتاه که معمولاً نمونه‌های نظام مند آن را در شبکه اجتماعی توییتر دیده ایم مطالب کوتاهی هستند که تفاوت آن با محتوای وبلاگی در حجم کم آن است محتوای توییت یاد جملات کوتاه در تلگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 این محتواها معمولاً از یک جمله یا شبه جمله بیشتر هستند.

ما در دانشنامه جامع تولید محتوا محتواهای کمتر از ۳۰۰ کلمه را محتوای کوتاه می‌دانیم.

این محتواها در بخش‌هایی مانند گزیده مطلب که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس در بخش انتشار نوشته وجود دارد کاربرد فراوانی دارند.

تبحر در تهیه محتوای کوتاه می‌تواند در سئو کمک زیادی به شما بکند. خصوصاً آنجایی که می‌خواهید دیسکریپشن یا توضیحات برای معرفی محتوا بنویسید. 

 محتوای کوتاه معمولاً یک موضوع را مطرح می‌کند و به پایان می‌رساند.

چک لیست

چک لیست یکی از ساختار‌های محتوایی بسیار محبوب در بین کاربران است این ساختار محتوایی بسیار کارآمد و کاربردی بوده و حجم وسیعی از اطلاعات را در جملات کوتاه به مخاطب منتقل می‌کند.

  • انتخاب موضوع
  •  کلید واژه
  •  عناوین
  • پرداخت متن
  •  تصاویر 

 می‌تواند نمونه‌ای از یک محتوا در ساختار چک لیست باشد.

 

فرم و جدول

فرم‌ها و جدول‌هایی که روزانه با آن مواجه هستیم جزو ساختار محتوایی متنی به حساب می‌آیند.

فرم‌ها را می‌توان از جهاتی به چک لیست شبیه دانست کاربرد این ساختار محتوایی اغلب برای دریافت اطلاعات از کاربران است.

از جداول برای ثبت نام و عضویت یا مواردی شبیه به این که اطلاعات دسته بندی شده و هدفمندی رد و بدل می‌شود استفاده می شود. ساختار فرم یا جدول بهترین گزینه برای تولید محتوای آماری است.

بنابراین هر جا که با اطلاعاتی متوالی پیوسته و دقیق مواجه بودید می‌توانید از ساختار محتوایی فرم و جدول برای تولید محتوا استفاده کنید.

 

دیدگاه یا کامنت

دیدگاه‌ها یا کامنت یک ساختار و محتوای قدرتمند  است که به زودی برای خود مارکتینگ مستقلی پدید می‌آورد.

البته این یک احتمال نیست؛  بسیاری از کارشناسان محتوا و وب به صورت رسمی و غیررسمی مطالب مفیدی در خصوص تاثیرات فوق العاده عمیق این ساختار محتوایی با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته اند.

به نظر می‌رسد به زودی شاهد کامنت مارکتینگ قدرتمندی در سراسر دنیای دیجیتالی خواهیم بود. 

همین الان وقتی که شما وارد صفحه دانلود یک نرم افزار می‌شوید به احتمال زیاد نگاهی به نظرات دیگر کاربران می‌کنید و شکی نیست که چگونگی نظرات دیگران در انتخاب شما نیز تاثیر گذار است.

 

 علت اینکه دیدگاه یا کامنت را یک ساختار محتوایی مستقل به حساب آوردیم محل و  جایگاه انتشار آن است .

این ساختار محتوایی وابسته به محتوایی است که منتشر شده است.

مثلاً اپلیکیشنی که در بازار یا گوگل پلی منتشر می‌شود و شما به عنوان کاربر  تجربه کاربری خود را در بخش نظرات آن ثبت می‌کنید؛ یا دیدگاهی که در بخش کامنت یک پست از وبلاگ سایت سئول متن ثبت می‌کنید.

 

پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ را باید یک ساختار محتوایی مستقل بدانیم. چرا که از نظر درون مایه و مفهوم یکدستی و توالی منظمی دارد و این شرایط کافی را برای استقلال پرسش و پاسخ بعنوان ساختار محتوایی مستقل ایجاد می‌کند.

 از طرفی به رسمیت شناختن این ساختار محتوایی به واسطه کاربردی بودن پرسش و پاسخ در فرایند تولید محتوا ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به تاکیدی که در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن بر هدفمندی محتوا وجود دارد معرفی این ساختار محتوایی چیز غیرمنتظره‌ای نیست!

 مخاطب به عنوان یکی از ارکان اصلی در تولید محتوا همواره  تعیین کننده بسیاری از قواعد و مقررات محتوایی است.

  اگر بپذیریم که پاسخ دادن به پرسش‌های کاربران یکی از فلسفه‌های وجودی تولید محتوا است با جدیت بیشتری ساختار محتوایی پرسش و پاسخ را در دانشنامه تولید محتوا خواهیم پذیرفت.

 

هر زمانی که با مجموعه ای از پرسش و پاسخ‌های مختلف مواجه بودید یا احساس کردید برای تفهیم  موضوع به کاربران و مخاطبان خود باید به پرسش‌های متعددی پاسخ دهید می‌توانید از این ساختار محتوای استفاده کنید.

 

سوالاتی که احتمال می‌دهید برای کاربران وجود دارد را مطرح و در ادامه به آن پاسخ دهید.

  بدیهی است که استفاده از خلاقیت‌های گرافیکی و تزیینی در این ساختار محتوایی می‌تواند به خوانایی و جذابیت آن برای مخاطب بیافزاید.

  مثلاً پرسش را با رنگی  و پاسخ را با رنگ دیگر درج کنید یا در کنار هر پرسش و پاسخ از آیکون یا تصویری کوچک استفاده کنید.

 

شعر

تردیدی نیست که شعر به عنوان یک ساختار محتوایی مستقل می‌تواند استفاده‌های متعددی فراتر از جنبه‌های ادبی و غیر کاربردی و بطور خاص تجاری و انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط داشته باشد.

 

 قطعه شعری که در یک آگهی تبلیغاتی استفاده می‌شود فکر کنید یا به تاثیر گذاری مثنوی کوتاهی که در بیان مشکلات اجتماعی تولید می‌شود، تا قدرت و تاثیرگذاری این ساختار محتوایی بیش از پیش برایتان روشن شود.

 تولید محتوا در این ساختار نیازمند تخصص و دانش ویژه ای است که از آن تحت عنوان شاعری یاد می‌شود.

بدون تردید این گونه محتواها جذابیت فوق العاده ای برای کاربران دارد.

ایجاد جذابیت برای مخاطب همواره یکی از دغدغه‌های مهم محتوا بوده و شخصا معتقدم بزودی به یکی از چالش‌های بزرگ محتوا در سالهای آتی بدل می‌شود.

 

محتوای تصویری:

اینفوگرافیک

محتوایی که معمولاً با استفاده از متن و تصویر اطلاعات را به کاربر منتقل می‌کند.

 این ساختار محتوایی معمولاً تصاویر مختلفی دارد و یک سیر داستان هدفمند را دنبال می‌کنند.

 یک دایره را تصور کنید که به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و در هر بخش از این دایره توضیحاتی نوشته شده  و در کنار آن یک آیکون مرتبط با محتوا درج شده است این یک اینفوگرافیک است.

 

نمودارهای مختلفی که به صورت تصویری و متنی اطلاعات دقیق و معینی را به مخاطب منتقل می‌کنند مصداق این ساختار محتوایی است.

 اینفوگرافیک اهمیت و محبوبیت زیادی دارد. اینفوگرافیک ظرفیت این را دارد که اطلاعات زیادی را به کاربر منتقل کند.

 

 از دیگر ساختار‌های محتوایی که آن هم اطلاعات زیادی از اطلاعات را به کاربر منتقل می‌کرد چک لیست را به خاطر دارید؟! یک چک لیست را می‌توان به راحتی تبدیل به اینفوگرافیک کرد. البته با کمک تصاویر مرتبط و قدری توضیح و تعریف کوتاه

پوستر 

پوستر‌ها ساختار محتوایی سنتی و  شناخته شده ای در محتواهای گرافیکی هستند.

 در ساختار محتوایی پوستر معمولاً پیام اجتماعی یا هدفی معین با استفاده از المان‌های گرافیکی و گاهی متن به مخاطب ارائه می‌شود.

 متن اصالت زیادی در پوستر ندارد هرچند که  امروزه ما آن را جزئی از این ساختار یه حساب می‌آوریم‌.

پوستر یکی از ساختار‌های محتوایی فستیوالی است که معمولاً در برگزاری مسابقات و جایزه‌های گرافیکی از آن  استفاده می‌شود.

 آنچه که پوستر را از یک اعلامیه یا بنر تبلیغاتی متمایز می‌کند جدای از بحث تکست که البته جای بحث هم دارد، معنا، مفهوم و پیامی است که پوستر به مخاطب خود ارائه می‌کند.

نسبت ابعاد پوستر معمولاً به صورت یک مستطیل به صورت  افقی و عمودی است چیزی که در سایر محتوای گرافیکی هیچ‌گونه  توصیه یا محدودیت آکادمیکی ندارد.

 

آگهی یا بنر تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی را می‌توان ساختاری جدا شده از پوستر به حساب آورد. با این تفاوت که دست تولید کننده باز است تا از المان‌های مختلف در آن استفاده کند.

نسبت ابعاد یک بنر تبلیغاتی آزاد است البته ابعاد ۹۲ در ۷۲۸ به عنوان یک سایز تبلیغاتی شناخته می‌شود.

 در تولید و انتشار بنرهای تبلیغاتی همواره باید مراقب بلاکرها باشید. مرورگر‌ها معمولاً بنرهای تبلیغاتی را بلاک می‌کنند. چرا که دیدن تبلیغات‌های اجباری  به مزاج کاربران خوش نمی‌آید.

 

 در بنر تبلیغاتی برخلاف پوستر استفاده از متن یک ضرورت است. چراکه بنر می‌خواهد اطلاعاتی را به مخاطب خود منتقل کند . دغدغه هنرمندانه این وسط وجود ندارد.

 

استاندارد بودن ترکیب رنگ را می‌توان جنبه شاخص بنرهای تبلیغاتی به حساب آورد.

تلفیق پوستر با بنر چنانچه خالق آن از تجربه و خلاقیت خوبی برخوردار باشد می‌تواند تاثیرگذاری فوق‌العاده زیادی بر روی مخاطبان داشته باشد.

 

بروشور

بروشور یک ساختار گرافیکی مستقل است.  در این ساختار گرافیکی اطلاعات جامع و کاملی درباره یک برند یا موضوعی خاص به مخاطب منتقل می‌شود.

 بروشور لزوماً اطلاعات مفیدی ندارد و این وجه تمایز آن با اینفوگرافیک است.

 بروشور‌ها معمولاً چند ستون دارند که در آن چند بخش وجود دارد.

 مثلاً 

  • معرفی
  •  زندگی نامه
  • تحصیلات
  •  سوابق اجرایی
  •  اهداف و برنامه ها

 موارد بالا می‌تواند سرفصل‌های یک بروشور تبلیغاتی برای یک کاندیدای انتخاباتی باشد. نیاز به توضیح نیست که متن به عنوان اصلی ترین المان در تولید بروشور اهمیت ویژه ای دارد در انتخاب فونت یک بروشور سلیقه خالق اثر و تبعیت او از  استانداردهای فونت و متن در نتیجه نهایی اثر گذار است 

 

عکس شاخص 

 عکس شاخص را با توجه به استفاده فراوانی که در این سالها پیدا کرده است می‌توانیم یک ساختار محتوایی مستقل برای ساختار گرافیکی به حساب بیاوریم.

عکس شاخص همان تصویری است که در نمایه مقالات پست‌ها و مطالب یک سایت به عنوان یک عکس کوچک یا عکس…… مشاهده می‌کنیم.

در این ساختار گرافیکی  که به صورت مجموعه ای مد نظر است هارمونی رنگ و نسبت ابعاد حائز اهمیت است.

 

زیبایی و تناسب مفهومی عکس شاخص می‌تواند در نگرشی که کاربران از یک صفحه اینترنتی پیدا می‌کنند تاثیر زیادی داشته باشد. 

پس اگر یک مدیر سایت هستید حتماً تصاویر شاخص مقالات تان را چک کنید. تردید نکنید با اصلاح تصاویر شاخص بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب خواهید کرد.

 

در تصاویر شاخص خوب است از متن استفاده نشود. به طور کلی در محتوای اینترنتی تا جایی که امکان دارد باید از تکست برای نوشتن استفاده نشود.

منظور این است که اگر جایی نیاز به نوشتن دارید آن را روی عکس بنویسید نه اینکه به صورت گرافیکی آن را مِرج کرده و منتشر کنید!

نکته بسیار مهم در تصاویر دیجیتالی بحث تگ آلت است.

همانطور که شاید شما هم بدانید موتورهای جستجوگر درک درستی از تصاویر ندارند. دست کم اکنون که در آستانه سال ۲۰۲۰ هستیم شرایط به این منوال است.

 بنابراین ما باید به جستجوگر‌ها بفهمانیم که این تصویر! چه چیزی را به در مقابل دیدگان مخاطب به نمایش می‌گذارد. این فهماندن از طریق تگ آلت انجام می‌شود.

 

ما در بخش مقالات سایت گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن به تفصیل به بحث گرافیک و تصاویر تجاری پرداخته ایم و پکیج ویژه‌ای به این منظور منتشر کردیم که شما می‌توانید با مطالعه آن روش‌های کاربردی و تکنیک‌های خوبی برای تولید تصاویر تجاری بیاموزید. 

در مقاله یاد شده منابع فوق العاده ای معرفی شده که شامل برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که همه را یک به یک چک کرده ایم.

 

لوگو، نشان

لوگو یا نشان ساختار گرافیکی مستقل است که اهمیت فوق العاده زیادی دارد .

لوگو یا نشان شما معرف فعالیت، نگرش و طرز تفکر شماست.

تاثیری که مخاطب می‌تواند از لوگو یا نشان یک فعالیت دریافت کند چیز کمی نیست که به سادگی از کنار آن عبور کنیم.

 

آنچه که در تولید محتوای گرافیکی از نوع لوگو یا نشان اهمیت دارد تولیدی بودن آن است.

 یعنی به هیچ وجه نباید از لوگوی دیگران استفاده کنید! اگر میخواهید از نظر حرفه‌ای مورد احترام باشید.

 

در لوگو یا نشان، ورژن‌های مختلف گرافیکی اهمیت دارد. البته اگر شما کار را طوری طراحی کنید که در همه زمینه‌ها چه تیره و روشن قابل رویت باشد شاید از ورژن‌های مختلف بی نیاز شوید.

 

با این حال معمول این است که باید در چند ورژن هم از نظر نسبت ابعاد و هم میزان روشنایی یعنی طولی و عرضی بودن و  بدون زمینه و با زمینه سفید و با زمینه تیره آن را تطبیق دهید یا ورژن‌های مختلفی برای آن ایجاد کنید.

 

آیکون و استیکر

تفاوت آیکون و استیکر با لوگو یا نشان در مجموعه بودن آن است.

 در این ساختار محتوایی معمولاً تعداد بیش از ۳ اثر گرافیکی که کاملاً با هم هارمونی دارند تولید می‌شود.

 آیکون‌ها با تصاویر شاخص فرق دارند چرا که تصویر شاخص معمولاً شخصیت یک پوستر را دارد اما آیکون و استیکر تنها یک یا بخش کوچکی از المان‌های گرافیکی هستند.

آیکن‌ها  در حالات مختلف تهیه می‌شود مثلا اگر شما بخواهید برای کسب و کارتان یک مجموعه آیکون بسازید، می‌توانید برای 

  • فروشگاه 
  • بخش مقالات
  • بخش مشتریان 
  • بخش خدمات

 و بخش‌های دیگر استیکر بسازید.

 این ساختار محتوایی در رنگ و جهت گیری مفهومی از  رنگ سازمانی و شخصیت برند تبعیت می‌کند.

استیکرها به عنوان یک ساختار گرافیکی نوپا معمولاً از تکست استفاده واضح ترین می‌کنند استیکر‌ها بیشتر جنبه سرگرمی و فان دارند.

 

محتوای متحرک:

محتوای متحرک که می‌توان آن را برای دنیای دانست مهم ترین و پرطرفدارترین ساختار محتوایی در این سال‌ها به حساب می‌آید  البته تاثیرگذارترین آن است در ادامه زیرساخت‌های محتوای متحرک یا ویدیویی را بررسی می‌کنیم

 

اینستاگرامی

محتوایی که نسبت ابعاد مشخصی دارد و در تایم شصت ثانیه تولید و منتشر می‌شود.

 محتوای اینستاگرامی به واسطه انتشار در شبکه اجتماعی مشخصی به نام اینستاگرام یک ساختار محتوایی مستقل شناخته می‌شود.

 برنامه ریزان و کارشناسان اینستاگرام فکر می‌کنند که اگر ویدئو به صورت مربعی باشد تاثیر بیشتری دارد چون اغلب کاربران از  موبایل استفاده می‌کنند همه چیز بزرگ‌تر و واضح‌تر نمایش داده می‌شود.

از نظر زمان هم ۶۰ ثانیه می‌تواند یک تایم منطقی باشد. تردیدی نیست که برای این تصمیم کارشناسان اینستاگرام سلیقه مخاطبان را مد نظر قرار دادند.

 

ویدیو کلیپ

ویدیو کلیپ ویدیو کوتاهی که معمولاً در اموال ۱۶ در ۹ تولید می‌شود این فیلم می‌تواند آموزشی یا هر چیز دیگری باشد.

 

فتوکلیپ

فتو کلیپ ویدیویی است که از ترکیب تصاویر و صدا و متن تهیه می‌شود که با  ترانزیشن‌های مختلف به هم پیوند داده می‌شوند. فتوکلیپ را باید ویدیو‌های ابتدایی و دانست که بیشتر کاربران مبتدی برای استفاده‌های شخصی و خانوادگی از آن استفاده می‌کنند.

 

  • گیف (عکس متحرک)
  • انیمیشن
  • اسپیشال افکت 
  • موشن گرافیک
  • لوگو ویدیویی
  • فیس رکورد

محتوای صوتی:

 

  • موزیک
  • پادکست 
  • وویس 
  • آواز
  • آمبیانس 

محتوای ترکیبی:

  • پاورپوینت 
  • اپلیکیشن 
  • مولتی مدیا
  • پی دی اف
  • ایمیل‌های ویژه مارکتین
  • رزومه

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.