خدمات تولید محتوا

درباره نوشتن متن رپورتاژ

رپورتاژ کسی را میلیاردر نکرده اما برای سئو کاران درآمد خوبی دارد

متن رپورتاژ باید با روان کاربر بازی کند، به او حس خوب بدهد، حتی اگر لازم شد نازش کند، در آغوش بگیرد یا چه می دانم… آن وقت حتی اگر ایرادی هم باشد، احتمال اینکه نادیده بگیرد ، هست چون با احساس او درگیر شده ایم. رپورتاژ این روزها عصای دست سئوکاران حرفه‌ای است و جای بک‌لینک را گرفته است.

من اما به شما صریح و واضح می‌گویم، رپورتاژ اگر هوشمندانه نباشد نه تنها برای شما سود ندارد بلکه شما را عقب می‌اندازد.

اگر خواستید در واتساپ یا تلگرام پیام بدهید در واتساپ یا تلگرام پیام بدهید تا آمار مستند و دقیقی که از وضعیت فاجعه بار هزینه های انجام شده برای رپورتاژ از سوی برخی سایت‌ها و خبرگزاری ها که معمولا رپرتاژ های فارسی را چاپ می‌کنند را در اختیارتان قرار دهم.

رپورتاژ واقعا مثل یک قمار است. حالت صفر ندارد یا مثبت تاثیر دارد یا منفی!

اگر این آمار را خواستید پیام بدهید تا ببینید که واقعاً رپورتاژ قرار نیست معجزه کند و چه ضررهایی به سایت ها زده است.

البته باز هم تاکید می‌کنم رپورتاژی که هوشمندانه و روی حساب و کتاب منتشر شود، مطمئنا تاثیر دارد هم تاثیرات بسیار مثبت.

چگونه با رپورتاژ میلیاردر شدم!
چگونه با رپورتاژ میلیاردر شدم!

رپورتا‌ژ هیچ کسی را میلیاردر نکرده است

خب رپورتاژ شاید برای صاحبان سایت‌ها درآمد آنچنانی نداشته باشد اما برای سئوکاران خوب درآمدی دارد، این روزها😃

رپورتاژ اگهی هیچکس را میلیاردر نکرده و نمی کند. البته تاثیرات مثبتی در سئو دارد اما باید حساب شده باشد. منظورم این است که مسائل مهمتری از رپرتاژ آگهی وجود دارد که ابتدا باید به آنها بپردازید  سایت که از باسن و ابتدا با راپورتاژ بالا بیاید معلوم نیست در آینده با الگوریتم های جدیدی که گوگل ارائه خواهد کرد چه وضعیتی پیدا می کند.

اینکه بتوانیم یک رپورتاژ جذاب و کاربرپسند منتشر کنیم مهم است. اما مهم تر این است که این رپورتاژ خوانده شود. افراد زیادی روی آن کلیک کنند و رپرتاژ شما در نظر آنها مهم و جذاب باشد.

اینجاست که اگر دست و دلتان بلرزد و حاضر نباشید مبلغی بابت تولید یک رپورتاژ جذاب و موثر هزینه کنید؛ آن وقت پولی که بابت انتشار رپورتاژ داده اید هم به باد می‌رود.

تعارف که نداریم بازدید خشک و خالی چه به درد می خورد! اصلا از کجا معلوم کاربر نمی آید و فحش نمی‌دهد و زده نمی‌شود.

رپورتاژ خوب است؛ اما زمانی که خوانده شود و بتواند اعتماد کاربران را جلب کند. در این میان یک متن هوشمندانه و اثرگذار مهم است و عنوان آن متن نیز مهمترین بخش رپورتاژی است که برای شما نوشته می شود.

 

خانم یا آقای مدیر! جناب تصمیم گیرنده رپورتاژ

شما دارید بابت انتشار رپورتاژ تان هزینه می کنید اما باید محتوای شما جوری باشد که بتواند کاربر را تشویق به خواندن کند. اگر نسبت به نوشتن متن ظهور تاژ و خوب بودن آن بی تفاوت باشید کمترین تاثیر را از ریپورتاژی منتشر می کنید دریافت خواهید کرد

پس شدیداً به شما توصیه می کنم مبلغی بابت تولید محتوای حرفه ای نویسنده بپردازید تا برایتان رپرتاژ موثر تولید کند.

 این تمام پیامی بود که می توانستم به شما بدهم.

 اگر هم از کسانی هستید که خودتان متن و رپرتاژ های مورد نیازتان را می نویسید، به شما توصیه می کنم چند برابر بیشتر از آنچه که روی نوشتن های معمولی وقت می گذارید، روی رپورتاژ وقت صرف کنید.

خصوصاً بر روی تیتر آن.

 در ادامه هم توضیحات و نکاتی درباره رپورتاژ آگهی نوشته شده که اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید آن را مطالعه کنید.

بخش‌هایی از این متن را اگر اشتباه نکنم از سایت فرا محتوا منتشر می کنیم البته ایراداتی داشت که ویرایش کردیم با این حال اصل کار مال آنهاست دستشون هم درد نکند در یک پست مناسب منابعی که احیاناً مطالب آنها ارزشمند است و گاهی ما آنها را باز نشر می کنیم به نحو مقتضی معرفی خواهند شد. ما به رعایت حقوق دیگران احترام می گذاریم این وظیفه همه ماست. به هر حال منتظریم سایت آمار بازدید بیشتری پیدا کند تا ارزش داشته باشد متوجه هستید که…

چگونه عنوانی مناسب برای رپورتاژ بنویسیم؟

نویسنده‌های رپورتاژ می‌دانند که موضوعاتی که قرار است بنویسند ممکن است چندان جذابیتی برای کاربران نداشته باشد و دنیای وب پر از مقالات و محتواهای وبلاگی! در موضوعات مختلف است.

 شما باید قبل از هر چیز یک چک نویس داشته باشید.

  • موضوع چیست؟ 
  • کاربر ان موضوع چه کسانی هستند؟
  •  چه کسانی قرار است این موضوعات را بخوانند؟

چگونه می توان این موضوعات را به نحوی دیگر بیان کرد تا کاربر ان بیشتری جذب کند؟

 

انتخاب روش کار و یا ترفند و ایده و راهنمایی، یکی از پراستفاده ترین و البته سودمند ترین انواع عنوان‌ها برای رپورتاژ هستند.

 رپورتاژی با عنوان «آموزش نوشتن رپورتاژ جذاب» هر چقدر هم ارزشمند باشد، نمی تواند به اندازه عنوانی مثل «چگونه با چند جمله بازدید رپورتاژ را صد برابر کنیم!؟» برای کاربر جذاب باشد.

کاربران در دنیای وب به دنبال این هستند که زودتر به جواب سوالات شان برسند. در نتیجه روی چیزهایی کلیک می کنند که به زبان ساده و به دور از حاشیه جواب سوال شان را بدهد.

 

 روش ها و ترفندها یکی از پر کاربر ترین موضوعات دنیای وب هستند.
  • مثلاً ترفند های تولید محتوا
  • روش‌های طراحی سایت بدون دانش برنامه نویسی
  • متوجه شدید که منظورم از روش ها و ترفندها چیست؟!
  • مثلا بنویسید ترفند های ۲۰۱۹ اندروید

دنبال نوشتن عنوانی کاربردی، دقیق و معتبر باشید

دقیق بودن رپورتاژ و مهم تر از آن دقیق بودن عنوان رپورتاژ می‌تواند انتظارات واقعی را در کاربرانتان ایجاد کند.

به این عنوان ها دقت کنید: 

  • ۱۰ کمپانی که گوگل را شکست داده اند
  • با ۹۹۰ هزار تومان به استانبول سفر کنید
  • با ۱ساعت کار در روز ماهانه یک میلیون درآمد کسب کنید

این عناوین عناوین مناسبی هستند اما اگر همین عنوان ها را بخواهیم با پیاز داغ بیش از حد کپی رایتینگ قاطی کنیم نتیجه اش می شود عبارت های زیر

  • ۱۰ کمپانی گمنام که گوگل را شکست داده اند و هنوز ناشناخته اند
  • با ۴۰ هزار تومان به استانبول سفر کنید
  • با ۱ ساعت کار در روز ماهانه ۵۰ میلیون درآمد کسب کنید
این عنوان ها حس کنجکاوی را در ذهن کاربر ایجاد می کنند، اما چون دور از واقعیت هستند، عملا بدون کلیک می ماند و حتی اگر کلیک هم بگیرند صرفا برای کنجکاوی کاربر ان است.

 و کسی به محتوای آن توجه نمی کند،  چرا که عنوان دور از واقعیت است و محتوا ارزش خود را از دست می دهد.

پس به عنوان رپورتاژ خود دقت و اعتبار ببخشید.

مطالب آموزشی دیگری برای بهتر شدن متن رپورتاژهای شما بزودی به این بخش اضافه می‌شود. اما حرف‌های دیگری هم درباره رپورتاژ آگهی وجود دارد که دانستنش خالی از لطف نیست.

ناراحت نشوید اما رپورتاژ یعنی دست به یکی کردن شرکت‌ها با رسانه‌ها برای این که تبلیغات را در قالب پست‌ها و اخبار به مردم ارائه کنند تا مردم فکر کنند که چیزی که دارم می‌خوانند یک خبر است و تبلیغات نیست.

خلاصه این کارها طوری انجام می‌شود که آدم اصلا فکر نمی‌کند که یک تبلیغات است! که بعد بخوانند و باور کنند تا بروند از آن شرکت چیز بخرند یا خدمات بگیرند

بعد سایتی که مطلب تبلیغاتی را به عنوان خبر منتشر کرده از آن شرکت که سفارش داده تبلیغ ش را بکنند پول می‌گیرد. اتفاقاً پول زیادی هم می‌گیرد و اینها! همین.

این تمام ماجرای رپورتاژ بود ببخشید ها…آنچه در سطور بالا مطالعه فرمودید گفتاری بود بود درباره رپورتاژرپورتاژ آگهی که سعی کردیم خیلی ساده و خودمانی به رشته تحریر در آوریم.

البته رپورتاژ آگهی دست کم در ایران چیزی نیست که آدم‌ها به خاطر انجام آن شرمنده باشند و یا خجالت بکشند حال چه آنها که رپورتاژ را آگهی نوشته اند چه آنها که سفارش دادند و یا آنهایی که منتشر کرده اند.

با اینهمه رپورتاژ در همه جای دنیا بگونه‌ای است که رسانه‌ها این حق را برای مخاطب قائل می‌شوند تا او بداند این مطلب رپورتاژ است.

واقعا هم اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم که مخاطب واقعاً حق دارد که بداند مطلبی که می‌خواند خبر یا مقاله واقعی نیست.

نویسنده متن رپورتاژ

البته ما در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن رپرتاژ‌های زیادی نوشته ایم برای سایت‌های مختلف و برای خدمات گوناگون و اتفاقاً این کار را به بهترین شیوه ممکن انجام داده ایم هر چه باشد ما در حوزه تولید محتوا و نوشتن متن‌های حرفه ای و کاربر پسند تخصص داریم و خدماتی که ارائه می‌کنیم در این زمینه است.

اما این دلیل نمی‌شود که در این نوشتار به بررسی منصفانه رپورتاژهای آگهی نپردازیم و حق مسلم مخاطبان را در این خصوص نادیده بگیریم.

اینکه رپورتاژ چه ضرر و زیان هایی می‌تواند داشته باشد را در ادامه به شما خواهیم گفت.

ماجرای پشت پرده برخی رسانه ها و شرکت های تبلیغاتی

فرض کنید یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید و به گوشی تلفن همراهتان را نگاه می‌کنید، فهرست اخبار را می‌بینید که توسط خبرگزاری‌ها برای شما ارسال شده است. در این میان تیتر جالبی می‌بینید که اتفاقاً برای شما بسیار مهم است. روی آن کلیک می‌کنید و صفحه باز می‌شود، مطلب درباره چاقی، لاغری یا یک مسئله اینچنینی است.

خوب شما خبر ندارید که این خبر! یک رپورتاژ آگهی است، مشتاقانه آن را می‌خوانید و می‌بینید از زبان یک خبرگزاری رسمی نوشته شده فلان جا با این قدر تومان شما را لاغر می‌کند یا چاق میکند یا موهای شما را برمی‌گرداند یا هر چیز دیگر…

سواستفاده از اعتماد مردم به رسانه‌ها

نگاهی به هدر سایت می‌کنید تا مطمئن شوید که این خبر را در کجا دارید مطالعه می‌کنید، می‌بینید که بله سایت خبرگزاری سنیم سنام اسلو سیبا یا هر جای دیگر منتشر کرده! خیالت راحت می‌شود و شماره تلفن آگهی یا به اصطلاح خبر را از پایین صفحه برمی دارید و تماس می‌گیرید؛

البته لزوما قرار نیست کلاه سر شما برود و مثلا شما به جای اینکه موهای سرتان برگردد، کچل شوید یا به جای اینکه وزن کم کنید یکی از اعضای بدن تان دچار مشکل شود و دور از جان نقص عضو پیدا کنید، نه! اما

مسئله اینجاست که مردم به رسانه‌ها اعتماد دارند؛ به خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر و اگر قرار باشد تبلیغاتی که به عنوان رپورتاژ منتشر می‌شود بدون هیچ گونه اطلاع رسانی، نشان  یا تمایزی از سایر مطالب باشد، مسلما حق مخاطب نادیده گرفته شده است؛ اینطور نیست؟! گوگل و پایبندی به حق مخاطب در رپورتاژا

صلاً اجازه بدهید یک مثال خیلی واضح برایتان بگویم مگر سایت گوگل مربوط به کمپانی بزرگ گوگل نیست؟ مگر سرویس گوگل ادوردز سیستم تبلیغات پولی مربوط به کمپانی گوگل نیست

آیا گوگل سایت هایی را که به صورت تبلیغاتی و به عنوان پیشنهاد‌های نخست به در برخی نتایج به جستجوکنندگان ارائه می‌کند، با نشان Ad یعنی تبلیغاتی متمایز نمی‌کند؟! می‌توانیم بگوئیم که گوگل می‌تواند هر چیزی که دلش بخواهد را به عنوان اولین نتیجه نشان دهد به کسی ربطی ندارد! آیا این حرف منطقی است؟

البته که نیست و گوگل این را می‌داند که حق ندارد این کار را بکند. چون با همه انتقادهایی که متوجه این کمپانی بزرگ  در خصوص عدم پشتیبانی از زبان فارسی وجود دارد گوگل یک رسانه حرفه‌ای است و حق این کار را ندارد.بهر حال مردم  و مخاطبان انتظار دارند وقتی که مثلاً عبارت رپورتاژ آگهی را جست و جو می‌کنند معتبرترین سایت را در این زمینه بعنوان نخستین نتیجه ببینند.

اگر قرار است پیشنهاد دیگری به آنها ارائه شود، باید به آنها گفته شود که این به خاطر تبلیغات و هزینه‌ای که پرداخت کرده اینجا نشان داده می‌شود و سایتی که به صورت ارگانیک رتبه نخست را دارد سایت بعدی است؛ خب نظر شما چیست؟! بنظر شما حرف حساب جواب دارد؟خدمات نوشتن متن‌های کاربرپسند فکر می‌کنم تا همین جا برای این نوشتار کافی باشد.

لطفا دیگر نوشته‌های ما را دنبال کنید و اگر نیاز به متن‌های خوب دارید با ما تماس بگیرید تا برایتان بنویسیم.

ضمنا درباره انتقادی که به رپورتاژ آگهی در ایران مطرح کردیم مجدداً این مساله را متذکر می‌شوم که تبلیغ کردن  و یا استفاده از رپورتاژ لزوما کار بدی نیست اما کاربر بداند که این خبر یک رپورتاژ است و رپورتاژ باید از سایر مطالب رسانه منتشر کننده متمایز نشان داده شود.

وگرنه ممکن است افرادی با صرف هزینه هایی در واقع بخشی از اعتبار رسانه‌ها را بخرند و احیانا از آن سواستفاده کنند.

سخن پایانی درباره رپورتاژ آگهی

در ایران رپورتاژ آگهی به گونه ای است که کاربران نمی فهمند خبر یا مطلبی که دارد می خواند در واقع مقاله یا خبر واقعی نیست و یک تبلیغات است و این یعنی نادیده گرفتن حق کاربران همین گوگل را نگاه کنید آیا در نتایج سرویس ادوردز خود می‌نویسد این تبلیغاتی است چرا چون گوگل یک سرویس حرفه‌ای است و می‌داند باید هر مخاطب را رویات کند البته ما خودمان بهترین متن ها برای رکورد مینویسیم اما مسئول این قصه نیستیم متولیان امر باید رسیدگی کند.

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن