خدمات تولید محتوامقالات تولید محتوا

رپورتاژ آگهی

ما خودمان بهترین متن‌ها را می‌نویسم برای این کار ولی خب حق مخاطب باید رعایت شود

ناراحت نشوید اما رپورتاژ یعنی دست به یکی کردن شرکت‌ها با رسانه‌ها برای این که تبلیغات را در قالب پست‌ها و اخبار به مردم ارائه کنند تا مردم فکر کنند که چیزی که دارم می‌خوانند یک خبر است و تبلیغات نیست و این کارها طوری انجام می‌شود که آدم اصلا فکر نمی‌کند که یک تبلیغات است. که بعد بخوانند و باور کنند تا بروند از آن شرکت چیز بخرند یا خدمات بگیرند  بعد سایتی که مطلب تبلیغاتی را به عنوان خبر منتشر کرده از آن شرکت که سفارش داده تبلیغ ش را بکنند پول میگیرد اتفاقاً پول زیادی هم میگیرد و اینها! همین. این تمام ماجرای رپورتاژ بود ببخشید ها…آنچه در سطور بالا مطالعه فرمودید گفتاری بود بود درباره رپورتاژرپورتاژ آگهی که سعی کردیم خیلی ساده و خودمانی به رشته تحریر در آوریم. البته رپورتاژ آگهی دست کم در ایران چیزی نیست که آدم‌ها به خاطر انجام آن شرمنده باشند و یا خجالت بکشند حال چه آنها که رپورتاژ را آگهی نوشته اند چه آنها که سفارش دادند و یا آنهایی که منتشر کرده اند. با اینهمه رپورتاژ در همه جای دنیا بگونه‌ای است که رسانه‌ها این حق را برای مخاطب قائل می‌شوند تا او بداند این مطلب رپورتاژ است. واقعا هم اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم که مخاطب واقعاً حق دارد که بداند مطلبی که می‌خواند خبر یا مقاله واقعی نیست.

ما خودمان می نویسم از همین‌ها ولی خب اما…

البته ما در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن رپرتاژ‌های زیادی نوشته ایم برای سایت‌های مختلف و برای خدمات گوناگون و اتفاقاً این کار را به بهترین شیوه ممکن انجام داده ایم هر چه باشد ما در حوزه تولید محتوا و نوشتن متن‌های حرفه ای و کاربر پسند تخصص داریم و خدماتی که ارائه می‌کنیم در این زمینه است. اما این دلیل نمی‌شود که در این نوشتار به بررسی منصفانه رپورتاژهای آگهی نپردازیم و حق مسلم مخاطبان را در این خصوص نادیده بگیریم. مسلماً افرادی که در حوزه رسانه خصوصاً به عنوان مدیران و متولیان امر قرار دارند به این موضوع توجه داشته باشند تا جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود و مخاطبان دچار ضرر و زیان نشوند. اینکه رپورتاژ چه ضرر و زیان هایی می‌تواند داشته باشد را در ادامه به شما خواهیم گفت.

ماجرای پشت پرده برخی رسانه ها و شرکت های تبلیغاتی

فرض کنید یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید و به گوشی تلفن همراهتان را نگاه می‌کنید، فهرست اخبار را می‌بینید که توسط خبرگزاری‌ها برای شما ارسال شده است. در این میان  تیتر جالبی می‌بینید که اتفاقاً برای شما بسیار مهم است. روی آن کلیک می‌کنید و صفحه باز می‌شود، مطلب درباره چاقی، لاغری یا یک مسئله اینچنینی است.خوب شما خبر ندارید که این خبر! یک رپورتاژ آگهی است، مشتاقانه آن را می‌خوانید و می‌بینید از زبان یک خبرگزاری رسمی نوشته شده فلان جا با این قدر تومان شما را لاغر می‌کند یا چاق میکند یا موهای شما را برمی‌گرداند یا هر چیز دیگر…

سواستفاده از اعتماد مردم به رسانه‌ها

نگاهی به هدر سایت می‌کنید تا مطمئن شوید که این خبر را در کجا دارید مطالعه می‌کنید، می‌بینید که بله سایت خبرگزاری سنیم سنام اسلو سیبا یا هر جای دیگر منتشر کرده! خیالت راحت می‌شود و شماره تلفن آگهی یا به اصطلاح خبر را از پایین صفحه برمی دارید و تماس می‌گیرید؛ البته لزوما قرار نیست کلاه سر شما برود و مثلا شما به جای اینکه موهای سرتان برگردد، کچل شوید یا به جای اینکه وزن کم کنید یکی از اعضای بدن تان دچار مشکل شود و دور از جان نقص عضو پیدا کنید، نه! اما مسئله اینجاست که مردم به رسانه‌ها اعتماد دارند؛ به خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر و اگر قرار باشد تبلیغاتی که به عنوان رپورتاژ منتشر می‌شود بدون هیچ گونه اطلاع رسانی، نشان  یا تمایزی از سایر مطالب باشد، مسلما حق مخاطب نادیده گرفته شده است؛ اینطور نیست؟!گوگل و پایبندی به حق مخاطب در رپورتاژاصلاً اجازه بدهید یک مثال خیلی واضح برایتان بگویم مگر سایت گوگل مربوط به کمپانی بزرگ گوگل نیست؟ مگر سرویس گوگل ادوردز سیستم تبلیغات پولی مربوط به کمپانی گوگل نیست خوب آیا گوگل سایت هایی را که به صورت تبلیغاتی و به عنوان پیشنهاد‌های نخست به در برخی نتایج به جستجوکنندگان ارائه می‌کند، با نشان Ad یعنی تبلیغاتی متمایز نمی‌کند؟! می‌توانیم بگوئیم که گوگل می‌تواند هر چیزی که دلش بخواهد را به عنوان اولین نتیجه نشان دهد به کسی ربطی ندارد! آیا این حرف منطقی است؟ البته که نیست و گوگل این را می‌داند که حق ندارد این کار را بکند. چون با همه انتقادهایی که متوجه این کمپانی بزرگ  در خصوص عدم پشتیبانی از زبان فارسی وجود دارد گوگل یک رسانه حرفه‌ای است و حق این کار را ندارد.بهر حال مردم  و مخاطبان انتظار دارند وقتی که مثلاً عبارت رپورتاژ آگهی را جست و جو می‌کنند معتبرترین سایت را در این زمینه بعنوان نخستین نتیجه ببینند. اگر قرار است پیشنهاد دیگری به آنها ارائه شود، باید به آنها گفته شود که این به خاطر تبلیغات و هزینه‌ای که پرداخت کرده اینجا نشان داده می‌شود و سایتی که به صورت ارگانیک رتبه نخست را دارد سایت بعدی است؛ خب نظر شما چیست؟! بنظر شما حرف حساب جواب دارد؟خدمات نوشتن متن‌های کاربرپسند فکر می‌کنم تا همین جا برای این نوشتار کافی باشد. لطفا دیگر نوشته‌های ما را دنبال کنید و اگر نیاز به متن‌های خوب دارید با ما تماس بگیرید تا برایتان بنویسیم. ضمنا درباره انتقادی که به رپورتاژ آگهی در ایران مطرح کردیم مجدداً این مساله را متذکر می‌شوم که تبلیغ کردن  و یا استفاده از رپورتاژ لزوما کار بدی نیست اما کاربر بداند که این خبر یک رپورتاژ است و رپورتاژ باید از سایر مطالب رسانه منتشر کننده متمایز نشان داده شود وگرنه ممکن است افرادی با صرف هزینه هایی در واقع بخشی از اعتبار رسانه‌ها را بخرند و احیانا از آن سواستفاده کنند.

برچسب ها

seoman

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا