محتوای کاربردی

روش نوشتن رزومه تاثیرگذار

ما با انگیزه فراوان به پرسش‌های شما پاسخ می دهیم چون به اشتغال‌ شما مربوط است

نوشتن رزومه نه تبلیغات شخصی است و نه تلاش یرای جلب نظر استخدام کننده! این بسیار مهم است که شما بدانید رزومه یعنی ارائه اطلاعات دقیق از خودتان برای شناخت دقیق شما نه تبلیغ کردن یا چانه زدن با کارفرما و مسئول استخدام امیدوارم به این نکته به اندازه کافی توجه داشته باشید.

البته رزومه شخصی شما در واقع  رسانه اختصاصی شما هم به حساب می‌آید، اما در تولید این گونه محتواهای کاربردی شما هرگز نباید به جنبه تبلیغی آن توجه داشته باشید. این بخش از رزومه نوشتن مانند یک جورچین دو طرفه است که شما فقط باید یک طرف آن را جور کنید.


این مثال را به این خاطر زدم که بگویم اگر هر متخصصی به وظیفه خود درست عمل کنند دنیا ساخته می شود.  بگذریم چند خطی درباره رزومه بخوانید و بعد هم دوباره چند جمله توضیح برای شما نوشته ام که آن را خواهید خواند.

رزومه چیست ؟ معرفی سوابق و قابلیت‌های شخصی، شغلی و تحصیلی اغلب در صفحاتی که آن را رزومه می‌نامند، به نگارش در می‌آید. در واقع برگه‌های رزومه معرف و نشان دهنده سوابق و کارکردهای افراد مختلف با توانایی‌ها و استعدادهای متفاوت است. رزومه نوشتن یک نوع تولید محتوای بسیار مهم است.  از آنجایی که شما در سایت گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن که در حوزه محتوا نویسی فعالیت دارد این انتظار است ما می رفت که چنین صفحه ای داشته باشیم.

هنر نوشتن رزومه نیز قالبی اصولی و مجزا دارد که نقش حائز اهمیتی در نحوه پذیرش کارجویان ایفا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با سبک‌های مختلف نوشتن رزومه، با ما در این نوشتار همراه شوید.

بنا به درخواست کاربران سایت سئو متن و جهت رفع نیازهای کاربران گرامی به محتوا و اسناد کاربردی تصمیم گرفتیم تا مطلبی درباره رزومه نوشتن برایتان منتشر کنیم. تردید نداشته باشید که رزومه هرچقدر بهتر و دقیق‌تر نوشته شود به نفع خود شماست اصلاً فکر نکنید با خدای ناکرده نوشتن توضیحات خلاف واقع و بزرگنمایی توانایی یا کم اهمیت جلوه دادن ایرادات به اشتغال خود کمک می کنید؛ هرگز اینگونه نیست.

آنچه که همیشه به انسان ها کمک می کند صادق بودن و راستی است. حتی در رزومه. این به نفع خود متقاضی هم هست. دوستان گرامی شما برای آمادگی قبل مصاحبه و یا حتی نوشتن رزومه خود هرگونه سوالی که داشته باشید چون به اشتغال شما مربوط می شود با انگیزه فراوان در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن پرسش‌های شما پاسخ می‌گوییم.

پس اگر نیاز بود از طریق بخش نظرات مسئله را بنویسید تا پاسخ دهیم همچنین شما می توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی در واتساپ تلگرام یا اینستاگرام به ما پیام دهید و به صورت آنلاین گفتگو کنید باز فراتر از این شما می توانید با ما تلفنی هم تماس بگیرید اطلاعات تماس ما در بخش مربوطه سایت تولید محتوای فارسی در دسترس شماست.

ارزیابی، تحلیل و صحت اطلاعات

براساس دوره‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه و یا کلاس‌های آزاد، در یک یا چند رشته، مهارتی کسب می‌کنید که براساس همین قابلیت، موفق به اخذ مدارک و گواهینامه‌هایی می‌شوید. در بخش سوابق تحصیلی رزومه، آخرین و بالاترین مدارک نوشته می‌شوند و هر کارجو نیز طبق همین اسناد، در رتبه و جایگاه ویژه خویش عنوان شغلی خود را برای اشتغال در مراکز مختلف به کارفرمایان اعلام می‌کند.

معمولاً هر کارفرما طبق سیاست‌های کاری خود و براساس قوانین بخش کارگزینی، برای ارائه توضیحات بیشتر برگه‌های دیگری را تحت عنوان رزومه اصلی شرکت، به هر کارجو می‌دهد تا میزان صحت مدارک و کارکردهای کارجویان مختلف و مدارک متفاوت را ارزیابی کند. در اغلب برگه‌های رزومه، کارجو باید جزئیات و مراکز مختلف تحصیلی را ذکر کند.

اصل مدارک را همراه داشته باشد و در نهایت متناسب با همان مدارک در آزمون‌های کتبی و عملی شرکت کند. کارفرما پس از مشاهده مدارک و ارزیابی آزمون‌های مختلف و در نهایت مصاحبه، بهترین و بالاترین امتیازها را ثبت و فرد مورد نظر را استخدام می‌کند.

قالب رزومه

قالب رزومه در اغلب کشورها عناوین ثابتی دارد که هر فرد با توجه به ویژگی‌های خاص خود آن را تنظیم می‌کند مهمترین آن‌ها عبارتند از:

 

  • مشخصات فردی : ( نام، نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس پست الکترونیکی، آدرس محل سکونت )
  • سوابق تحصیلی : ( بالاترین مدارک تحصیلی، نام دانشگاه ها، مراکز تحصیلی مختلف )
  • سوابق شغلی : ( نام شرکت ها، سازمان ها، عناوین اخذ شده و سمت‌های شغلی )
  • مهارت‌ها : ( کلیه گواهینامه ها، مهارت‌های تخصصی (زبان – کامپیوتر و غیره )

 

چگونه بنویسیم ؟ مهم ترین معضل کارجویان تسلط نداشتن بر نحوه و سبک نگارش است . فقدان آگاهی‌های لازم در این زمینه، تطابق ناپذیری مهارت‌ها با مشاغل، اخذ

مدارک و رشته‌های مرتبط و نامرتبط دانشگاهی با بازار کار و در نهایت سردرگمی در انتخاب شغل و ارائه رزومه به شرکت‌های مورد نظر است .

برای رفع چنین مشکل بزرگی ابتدا باید خودتان را ارزیابی کنید. شناخت مهارت ها، اتخاذ تصمیمی قاطع درباره نوع اشتغال و نحوه اجرای آن، تا حد زیادی مشکلات را حل خواهد کرد. استفاده از الگوهای دیگر و بازبینی رزومه‌های مختلف نیز می‌تواند تا حدودی قالب‌های اصلی و سبک‌های مختلف را به شما نشان دهد. این بخش نیاز به آگاهی‌هایی دارد که عبارتند از:

پیش زمینه‌های انتخاب و اتخاذ تصمیم

نوشتن رزومه، آخرین مرحله اجرایی کردن تصمیمات برنامه ریزی شده، هدفمند و منطقی در زمینه‌های اشتغال و تحصیل است . باید براساس استعدادهایتان شغل مورد نظرتان را انتخاب و مهارت و سابقه کافی را کسب کنید.

 

کلیدهای نوشتن رزومه

 

تاکید بر مهارت ها، سوابق و دوره‌های آموزش، نظر هر کارفرمایی را به خود جلب می‌کند. در بخش مهارت‌ها که اغلب در انتهای صفحه رزومه قرار دارد، می‌توانید مانور دهید و ویژگی‌های خود را بیان کنید. با استفاده از دوره‌های آموزش آزاد در مراکز فنی و موسسه‌های معتبر، رزومه ای متفاوت تر بنویسید. امروزه کارفرمایان به دنبال کارجویانی هستند که علاوه بر مدارک و گواهینامه‌های اصلی خود، در رشته‌های دیگر نیز مهارت داشته باشند.

آنچه شما انجام می‌دهید و آنچه که کارفرما انتظار دارد

 

رزومه، اعتبار سوابق تحصیلی و شغلی شماست . کارفرما طبق همین اصل، شما را برای احراز پست‌های متناسب با مدارک و مهارت‌های عملی استخدام می‌کند، طبق همین اصل نیز شما موظف به اجرای هر فرمانی از طرف وی هستید. بنابراین برای حضوری فعال و ثمربخش در این عرصه باید نکاتی را همواره به یاد داشته باشید، این نکات عبارتند از :

 

  • احساس مسئولیت
  • حسن اجرای قوانین
  • حفظ اخلاق و اصول کار
  • رعایت قوانین و مقررات بر مبنای سیاست‌های سازمان
  • اجرایی کردن طرح‌ها و‌ایده‌های نوین در راستای سیاست‌های بهره وری و افزایش تولید

بررسی سبک‌های نوشتن رزومه

چندین نوع سبک نگارش نوشتن رزومه برای درخواست شغل می‌توان عنوان کرد. هرکدام از این سبک‌ها با توجه به شرایط هر کارجو و میزان اطلاعات، مهارت‌ها و توانایی‌های وی متغیر هستند مهمترین آنها عبارتند از: رزومه‌های شغلی و تحصیلی، قالب‌های ساختاری این رزومه‌ها نیز بر اساس اولویت‌های هر فرد قابل تقسیم بندی است .این مهارت ها، هر کدام سبکی خاص را به وجود آورده اند که شامل عناوین زیر می‌شوند:

 

رزومه‌های زمانی یا تاریخی

 

این نوع رزومه‌ها بر اساس ترتیب تاریخ آخرین و مهمترین سمت شغلی تنظیم می‌شود .به عبارت دیگر در هنگام نگارش باید دقت کنید تا عناوین و سمت‌های شغلی را به ترتیب از آخر ( بالاترین و آخرین رتبه شغلی ) به اول بنویسید. این قالب نوشتن رزومه، از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و به کارفرما اجازه می‌دهد تا در کمترین زمان، بهترین گزینه را انتخاب کند. افرادی که سوابق شغلی بهتری دارند، این نوع سبک را انتخاب می‌کنند.

 

رزومه‌های کارکردگرا

 

قالب نوشتاری اینگونه رزومه‌ها بر مبنای تجربیات و سوابق شغلی است . تغییر، وقفه و فاصله‌های زمانی کوتاه و بلندمدت، از عواملی هستند که فرد را به نگارش چنین رزومه‌هایی ترغیب می‌کنند.

 

رزومه‌های ترکیبی

 

مهارت‌ها و تجربه‌ها در ابتدای رزومه و سپس سوابق کاری نوشته می‌شوند. یکی از ویژگی‌های این سبک نگارش، تمرکز بر مهارت‌های مرتبط با شغل مورد نظر است .

 

رزومه‌های هدفمند

 

در این سبک، سوابق و تجربه ها، متناسب با شغل مورد نظر تنظیم می‌شوند. این سبک کمی متفاوت تر است و باید برای آن وقت بیشتری صرف کرد، اما این تلاش ارزشمند است، خصوصاً هنگام جستجوی مشاغلی که کاملاً با مهارت‌ها و تجربه‌های افراد منطبق هستند.

 

رزومه‌های کوتاه

 

قالب این رزومه‌ها به شکلی است که، خلاصه ایی کوتاه از ویژگی‌ها و قابلیت‌های شغلی نوشته می‌شوند. کاربرد این رزومه‌ها اغلب در شبکه‌های ارتباطی و برای کارفرمایان آینده نگر با دیدگاهی اجمالی است .

 

رزومه ایی مختصر و متفاوت بنویسید

 

کاغذ ساده رزومه خود را با شاخص ترین عناوین و پست‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید؛ تکمیل کنید. مهم نیست که در چه زمینه ای فعالیت می‌کنید و یا در چه رشته ای فارغ‌التحصیل شده‌اید؛ آنچه برای کارفرما اهمیت دارد، سوابق کاری، میزان تحصیلات، خلاقیت‌ها و در نهایت توانایی‌های شما است . رزومه را کوتاه و مختصر در یک یا نهایتاً سه صفحه بنویسید.

 

رزومه شما، یکی از صدها رزومه ایی است که برای به دست آوردن شغلی‌ایده آل به شرکت مربوطه ارسال می‌شود. سوابق تحصیلی و شغلی، مهم ترین بخش رزومه است که در نگاه اول نظر کارفرما را به خود جلب خواهد کرد. بی شک در همان نظر اول، پذیرش و یا رد رزومه اعلام خواهد شد. اما برای متفاوت بودن نیز راهکارهایی وجود دارد. سوابق شغلی و تحصیلات مرتبط، تنها کلید و امتیاز برتر شما در این فرآیند هستند. همکاری با چند شرکت معتبر، حتی طی یک دوره کوتاه مدت، می‌تواند معرف استعدادها و توانایی‌های شما باشد. به یاد داشته باشید؛ هنگامی کارفرما به قابلیت‌های شما پی خواهد برد که شما نیز محصول متفاوتی تولید کنید.

 

در بحث پرداختن به جزئیات واضح است که اگر کسی مدرک کارشناسی داشته باشد دیپلم هم دارد. همچنین لازم نیست تمام کلاس‌هایی را که رفته‌اید ذکر کنید. بعضی افراد روی این بخش تاکید بسیار دارند و آن را با حداکثر جزییات می‌نویسند. اما برای کارفرمایان آنچه مهم است این است که شما عملاً چه می‌توانید بکنید و تجربه عملی شما چقدر است .اگر لازم باشد می‌توانید مدارک مختلف را در ضمیمه رزومه بیاورید.

میزان آشنایی خود با زبانهای خارجی را هم ذکر کنید. با چه زبان‌هایی آشنا هستید و تا چه حد؟ مثلاٌ آیا توانایی شما محدود به خواندن متون فنی یا تخصصی مربوط به شغلتان است یا تسلط به مکالمه و درک مطلب هم دارید؟ آیا می‌توانید یک قرارداد را به زبان مورد نظر تنظیم کنید؟ یا یک مذاکره تجاری را انجام دهید؟ چنانچه در کشوری که به آن زبان صحبت می‌کنند اقامت داشته‌اید مدت آن را هم ذکر کنید.

چنانچه اطلاعاتی که در مورد آشنایی با زبانهای خارجی می‌دهید زیاد باشند می‌توانید آنها را تحت یک عنوان یا بخش جداگانه (مثلاٌ آشنایی با زبانهای خارجی ) قید کنید.

مسئله بسیار مهم وضعیت نظام وظیفه است که مشخص کردن آن برای آقایان ضروری است . اطلاعات این بخش مختصر است و شامل سال پایان خدمت یا نوع

معافیت (کفالت، پزشکی ،…) است . تجارب حرفه ای مهمترین بخش از رزومه است .آنچه برای کارفرما مهم است این است که افرادی را انتخاب کند که از پس کار بر می‌آیند و می‌توانند برای مجموعه تحت مدیریت او مفید واقع شوند. بنابراین بسیار مهم است تجربیات برجسته خود را بصورت خلاصه و به صورتی بیان کنید که کارفرما مایل باشد با شما ملاقات و مصاحبه کند.

چگونه باید این بخش مهم را تدوین کنیم که اثربخش باشد؟

یکی از مهمترین نکات نوشتن رزومه بخصوص بخش تجربیات حرفه ای این است که مطالب را با ذکر مثال‌ها و نمونه‌ها به صورت مشخص با اعداد و ارقام قابل بررسی بنویسیم .

مثلاٌ چنانچه شما مدیر یک پروژه بزرگ بودید و توانسته‌اید این پروژه را با سرعت و کیفیت بالا با حداقل هزینه انجام دهید، در بخش تجارب حرفه ای ننویسید مدیریت پروژه …. که یکی از بزرگترین پروژه‌های … است و انجام آن با حداقل هزینه و حداکثر کیفیت و سرعت . در عوض با آوردن اطلاعات دقیق درک درستی از کاری که کرده‌اید به خواننده رزومه بدهید.

مثلاا مدیریت پروژه …. برای انجام این پروژه هزار ریال هزینه و ده روز زمان برآورد شده بود که توانستم پروژه را با مبلغی هزینه کمتر و چند روز زودتر از موعد، بدون اشکال و با کیفیت مورد نظر تحول دهم .

 

روشهای ذکر تجارب حرفه ای

برای ذکر تجارب حرفه ای چندین روش وجود دارد:

  • ١. به ترتیب زمانی از زمان شروع به کار تا بحال : در این روش شرکتها و سازمانهایی را که در آنها کار کرده‌اید به ترتیب تاریخ از ابتدا تا بحال ذکر کنید. لازم است علاوه بر نام شرکت، مدت اشتغال به کار و پست با مسئولیتی را که برعهده داشته‌اید بیان کنید.
  • ٢. به ترتیب زمانی از زمان حال به گذشته : مثل مورد بالاست اما ذکر تجارب از زمان حال شروع و به گذشته ختم می‌شود.
  • ٣. روش تجارب مرتبط
  • در این روش تجارب مختلف یا شغل‌هایی را که داشته‌اید در رزومه ذکر کرده و برای هریک توضیحاتی ارائه دهید. حسن این روش این است که میتوانید یک تجربه ناموفق یا مشاغلی را که با درخواست فعلی شما همخوانی و ارتباط ندارند را حذف کنید. همانطور که گفتیم سعی کنید با ارائه آمار، اعداد، ارقام و مدارکی که ضمیمۀ رزومۀ خود می‌کنید به کارفرما نشان دهید فردی هستید با تجربه و علم کافی و می‌توانید کار مورد نظر را با بهترین کیفیت انجام دهید.

اگر تازه کار هستید یا سوابق شغلی قابل توجه ندارید، باز هم می‌توانید رزومه داشته باشید. کمی فکر کنید. حتمأ مهارتها یا تجاربی دارید که با اینکه شغل شما نبوده اند اما می‌توانند قابلیت‌های شما را نشان دهند.

به عنوان مثال به عهده داشتن سرپرستی یک گروه در حین انجام خدمت نظام وظیفه یا در دوران تحصیل می تواند نشان دهنده توانایی مدیریت شما باشد یا مثلاٌ اگر گرافیست هستید می‌توانید چند نمونه پوستر و آگهی و کارت ویزیت طراحی کنید و آنها را روی CD کپی کرده یا پرینت رنگی با کیفیت خوب بگیرید و به عنوان نمونه کار ضمیمه رزومه کنید.

چند نکته :

  • ١. ظاهر رزومه باید تمیز و مرتب باشد. از کاغذ خوب استفاده کنید. رزومه را تایپ کرده و پرینت کنید یا از فتوکپی‌های با کیفیت استفاده کنید.
  • ٢.از دادن توضیحات مفصل بپرهیزید -رزومه باید مختصر و مفید باشد. اگر لازم است مدارک یا مستنداتی ارائه دهید آنها را به رزومه پیوست کنید.
  • ٣. هدف شما از نوشتن رزومه این است که کارفرما مایل باشد با شما مصاحبه کند. در مصاحبه است که باید او را قانع کنید شما فرد مناسبی برای تصدی شغل مورد نظر هستید. پس برای ارائه یک رزومۀ تمیز و مرتب و مفید تلاش کنید و به اندازه کافی وقت صرف کنید.
  • ۴. واقع بین باشید. نه از خودتان تعریف کنید و نه شکسته نفسی کنید. آنچه را که قادر به انجام آن هستید بیان کنید نه بیشتر و نه کمتر.
  • ۵.سعی کنید خود را بجای کارفرما بگذارید، اگر شما می‌خواستید کسی را استخدام کنید به چه نکاتی توجه می‌کردید؟
  • ۶. سعی کنید با مطالعه و تحقیق روشهای عملی یافتن شغل، تکنیک‌های نوشتن رزومه، مصاحبه‌های استخدامی و غیره را بیاموزید. با این کار یک قدم از رقبای خود که بدون مطالعه و آمادگی در جستجوی شغل هستند جلو می‌افتید.

نوشتن رزومه موثر

 

رزومه رسانه ای برای تبلیغات شما است که اولین وسیله ای است که برای ارائه خود به کار می‌برید و سعی می‌کنید ادعا کنید که شما بهترین انتخاب برای کارفرمای آینده خود هستید. از طریق رزومه شما باید توان اصلی خود را بیان کنید مانند:

  • صلاحیت های
  • تجربه
  • دستاوردها
  • توانایی‌ها
  • خصوصیات

شما باید رزومه خود را به گونه ای تهیه کنید که در نگاه اول تصور کند که شما مناسب برای شغلی هستید که درخواست کرده‌اید.

کارفرمایان به سختی ۱۰-۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا پس از بررسی رزومه خود، در مورد تماس مصاحبه شما تصمیم بگیرد.

اگر رزومه شما به خوبی نوشته شده باشد، قطعاً در فهرست نامزدهای انتخاب قرار خواهید گرفت، مهم نیست که شما به پتانسیل مورد نیاز خود نیاز داشته باشید یا نه، اما با شما تماس می‌گیرید، در غیر این صورت رزومه کاری شما بخشی از سطل زباله خواهد شد، باز هم مهم نیست شما ابوریحان یا زکریای رازی هستید!

ممکن است اولین پیش‌نویس رزومه شما چندان چشمگیر نباشد زیرا رزومه همیشه یک سند در حال تحول است که در طی مدت زمان زمانی بهبود می‌یابد، بنابراین پس از تهیه اولین نسخه خود آن را اصلاح و بهبود بخشیده و نسخه‌های مختلف آن را با خود نگه دارید.

حالا بدون پیچیده کردن کارها، شما را قدم به قدم راهنمایی می کنم تا یک رزومه عالی برای شما ایجاد کنم. من فرض میکنم شما مایکروسافت ورد برای نوشتن رزومه خود دارید، بنابراین اکنون مراحل زیر را دنبال کنید.

بخش آدرس

این بخش در بالای رزومه شما قرار خواهد گرفت و جزئیات مربوط به نام، آدرس، شماره تلفن و آدرس پست الکترونیکی شما را نشان می‌دهد. این بخش را به صورت راست نگه دارید و یک خط جسورانه را در زیر بخش قرار دهید تا آن را از بقیه سند به شرح زیر جدا کنید –

فرهنگ تمدن

ایران . خوزستان . اهواز

شماره تماس: ۰۹۱۶۷۳۴۰۱۶۸

bamatabala(@)gmail.com

اگر هم اکنون مشغول کار هستید، می‌توانید نام شرکت خود را در زیر نام خود به شرح زیر مشخص کنید –

فرهنگ تمدن

مدرس دوره‌های توسعه وب

ایران . خوزستان . اهواز

شماره تماس: ۰۹۱۶۷۳۴۰۱۶۸

bamatabala(@)gmail.com

بخش خلاصه

این بخش با عنوانی به نام Summary (خلاصه) آغاز خواهد شد و پس از آن لیست همه تجربه‌ها، دستاوردها، گواهینامه‌ها و ویژگی‌های مثبت و غیره قرار می‌گیرد. این بسیار شبیه به یک تریلر فیلم است که ویرایشگر تمام صحنه‌های عالی را از فیلم حفظ می‌کند و بعد از تماشای آن تریلر. از تماشای فیلم کامل هیجان زده می‌شوید. در ضمن مستند سازی این بخش باید کلمات جذاب و سنگین را انتخاب کنید.

برای تهیه بخش خلاصه، باید مدتی با ذهنیت مثبت فکر کنید، نکات برجسته ای را در مورد خودتان روی کاغذ ساده بنویسید و بررسی کنید تا آنها را چشمگیرتر و موثرتر کنید. اگر آنها هیچ تاثیری روی خواننده نگذارند، دیگر نیازی به ذکر آن نکات در بخش خلاصه نیست.

اگر فارغ‌التحصیل تازه هستید، باید در مورد پروژه‌های کوچک اما چشمگیر خود که در دانشگاه انجام داده‌اید، مشخص کنید، برجسته‌ها و توانایی‌های پروژه و غیره را برجسته کنید.

بیایید به یک نمونه نگاه کنیم که چند نکته در مورد مهندس نرم افزار سیستم مخابراتی را ذکر نمی‌کند، در صورت شما این لیست می‌تواند از ۲-۳ امتیاز گلوله ای به ۸-۱۰ امتیاز برسد.

خلاصه

یک مهندس نرم افزار سیستم فارغ‌التحصیل از دانشگاه دهلی است و در کل ۴ سال تجربه گسترده در زمینه توسعه ماژول‌های نرم افزاری برتر برای صنعت ارتباطات از راه دور متخصص در BSS و OSS دارد.

تخصص اصلی در رتبه بندی و صدور صورتحساب مربوط به فناوری‌های ۲G و ۳G، ۳G + از جمله GSM، GPRS، VOIP، WiMax، VSAT، VAS Services و خطوط اجاره ای با فناوری‌های مختلف دسترسی.

یک مهندس نرم افزار نرم افزار رشد یافته مهندس نرم افزار سیستم با داشتن تجربه عالی در تمام مراحل SDLC از جمله طراحی، توسعه، آزمایش و رول کردن نرم افزارهای پیچیده مخابراتی.

قرار گرفتن در معرض تهیه و اجرای فرایندهای مختلف و به طور جدی در صدور گواهینامه‌های ISO 9001 و ISO 27001 نقش داشته اند.

نتیجه گیری، خود محور، بسیار با انگیزه، هوشمند و گرسنه برای یادگیری فن آوری‌های جدید، روش‌ها، استراتژی‌ها و فرایندها.

از آنجا که شما قبلاً خلاصه ای از تجربه و دستاوردهای خود را ارائه داده‌اید، بنابراین حالا اجازه دهید در مورد پیشینه تحصیلی ما بگوییم. سازمان‌های زیادی وجود دارند که به سوابق تحصیلی شما ترجیح می‌دهند. بنابراین مهم است که در مورد سوابق دانشگاهی خود بگویید. شما باید بالاترین مدرک خود را در بالاترین سطح و سپس مدارک تحصیلی پایین تر در سطح پایین تر قرار دهید.

این امر برای ارائه اطلاعات در مورد موقعیت، رتبه، درصد یا CPI شما به همراه مدرک یا گواهینامه بسیار مهم است در غیر این صورت بسیاری از کارفرمایان اگر تصویر واضحی از سوابق تحصیلی خود ارائه ندهید، رزومه شما را در گرد و غبار قرار می‌دهند. اکنون بگذارید یک مثال در مورد چگونگی قرار دادن سوابق آموزشی در یک رزومه مشاهده کنیم.

جزئیات آموزش

  • B.Tech در علوم کامپیوتر (۲۰۰۵) از دانشگاه Ambehta با ۸٫۸ CPI.
  • کارشناسی کارشناسی ارشد ریاضی (۲۰۰۲) از دانشگاه Mutut با ۵۷٫۲۰ درصد نمرات
  • ۱۰ + ۲ با Maths، Stats (1999) از هیئت مدیره UP با ۶۷٫۲۰٪ امتیاز
  • دبیرستان (۱۹۹۷) از هیئت مدیره UP با ۷۷٫۲۰٪ نمره
  • مقام اول در آمار در دوره کارشناسی ایمن
  • مدال طلا در سطح ۱۰ + ۲ به دلیل کسب رتبه برتر در ریاضیات.

اگر گواهینامه‌ها و آموزش‌های مختلفی را انجام داده‌اید، توصیه می‌کنم بخش جداگانه ای را برای آموزش‌ها و گواهینامه‌ها در قسمت زیر به بخش آموزشی اضافه کنید.

مهارت‌های فنی

بخش بعدی در رزومه شما مهارتهای فنی خود را ارائه می‌دهد. در این بخش با گفتن مهارتهای اصلی شما که از آنها فرمان خوبی دارید، شروع می‌شود. بنابراین ابتدا تمام مهارت‌ها را در جایی که کاملاً با اعتماد به نفس قرار دارید ذکر کنید و سپس مهارت‌های خود را در سطح پایین نگه دارید.

به مثال زیر توجه کنید که در آن کاندیدایی از Pro * C و C فرماندهی خوبی دارد اما در Perl کم تجربه تر است، بنابراین Pro * C و C را اول و Perl بعد بگذارید. این مهم است که توجه داشته باشید که در تمام موارد خطوط ذکر شده در زیر مورد نیاز نیست. اگر فقط یک مهارت را می‌دانید، فقط در مورد آن مهارت بگویید، به عنوان مثال اگر در هر پروتکل تجربه ای ندارید، آنگاه در رزومه خود آن خط را بیان نکنید.

مهارتهای فنی

  • زبانهای برنامه نویسی: C، Pro * C، C ++، JAVA و PERL
  • سیستم عامل: Red Hat Linux 9.0، Windows XP و Solaris 2.
  • ابزارها و فناوری ها: Front Page-2000، CGI، J2EE، JSP، CORBA
  • بانک اطلاعاتی: MySQL، Sybase
  • پروتکل: SMTP، FTP، POP3، IMAP
  • سایر: برنامه نویسی سوکت، چند رشته ای، SDLC، OOP، UML

جزئیات پروژه ها

در اینجا داستان واقعی به وجود می‌آید و این برای نشان دادن تمام پروژه‌ها، تکالیف و غیره بسیار مهم است. خواننده باید بفهمد دقیقاً در گذشته چه کاری انجام داده‌اید. در اینجا شما می‌توانید با انواع مختلفی از پروژه‌ها، مردم و ابزارها و فناوری‌ها تجربه را تجربه کنید.

شما باید در مورد پروژه‌های خود، سازمان‌ها، سال پروژه، نقش‌ها، مسئولیت‌ها، ارزش افزوده، دستاوردها و غیره در هر پروژه یا موقعیتی مشخص باشید. همچنین باید در مورد ابزارها و فناوری‌هایی که در طول آن پروژه استفاده کرده‌اید، ذکر کنید.

اگر تجربه شما مبتنی بر پروژه نیست، می‌توانید به راحتی این عنوان را به عنوان Detail Detail بنویسید و تمام تجربیات را به صورت بولتن یا ۲-۳ بند ساده و کوتاه ذکر کنید.

شما با جدیدترین پروژه شروع می‌کنید و لیست قدیمی همه پروژه‌ها را تا قدیمی ترین پروژه ادامه می‌دهید. اگر فقط پروژه آموزشی یا پروژه پایان نامه را انجام داده‌اید می‌توانید آن پروژه‌ها را به همراه پروژه‌های دانشگاه خود با همان قالب ذکر کنید. در اینجا نمونه‌هایی از دو پروژه را ارائه خواهم داد –

۱ – سیستم اطلاعات کتابخانه ای [کتابخانه ملی، NY، ایالات متحده آمریکا]

مدت زمان: مارس ۲۰۰۵ – ژوئن ۲۰۰۵

حجم تیم: ۳

نقش بازی: توسعه دهنده و تستر

مهارت‌های مورد استفاده: Pro * C، Red Hat Linux، MySQL

این سیستم کار روزانه یک کتابخانه را آسان می‌کند که به شما امکان می‌دهد فروشگاه‌های کتابخانه در رسانه‌های الکترونیکی را حفظ کرده و سوابق کلیه کتاب‌های صادر شده را در یک روز خاص نگه دارید. با استفاده از این سیستم، کاربر می‌تواند گزارشی از تمام کتابهای موجود برای یک موضوع خاص یا ISBN تهیه کند و یک گزارش برای همه کتابهای صادر شده برای یک موضوع خاص یا ISBN ایجاد شود.

۲ – اجرای ویرایشگر کوچک [دانشگاه ایلگار، UP، هند]

مدت زمان: ژانویه ۲۰۰۵ – فوریه ۲۰۰۵

اندازه تیم: ۱

نقش بازی: طراح، توسعه دهنده و تستر

مهارت‌های مورد استفاده: Java، MySQL و Red Hat Linux

این ویرایشگر کوچک اما مفید متن بود که به شما امکان می‌دهد فایل‌های متنی موجود در سیستم Linux را ویرایش کنید. با استفاده از این کاربر ویرایشگر می‌توانید یک فایل جدید یا موجود را در حالت متن باز کنید و می‌توانید محتوای آن را به روز کنید و سپس در نهایت آن فایل را بر روی دیسک سخت ذخیره کنید.

نقاط قوت

پس از ارائه جزئیات کامل در مورد تمام پروژه‌ها، اکنون می‌توانید در مورد نقاط قوت اصلی خود بگویید. به مثالهای زیر نگاه کنید، ممکن است شما تمام نقاط قوت را نداشته باشید، بنابراین فقط آنچه را در اختیار دارید، لیست کنید –

نقاط قوت

  • مهارتهای شفاهی، نوشتاری و ارائه خوبی
  • تحمل بالایی از استرس دارد و از مسئولیت پذیری برخوردار است
  • یادگیرنده سریع با توانایی درک خوب
  • عمل گرا و نتیجه محور
  • رهبری کنید و به عنوان یک تیم به شیوه ای سازمان یافته کار کنید
  • مهارت مدیریت عالی

برنامه درسی اضافی

این بخش اختیاری است زیرا همیشه لازم نیست که در همان زمان برای نقش‌های مختلفی که نیازی به داشتن برنامه درسی اضافی ندارند، درگیر برخی فعالیتهای برنامه درسی اضافی شوید. برخی اوقات ممکن است وزن مخصوصاً در هنگام خواندن رزومه شما و برنامه درسی مشابه شما داشته باشد. من یک مثال ساده برای ذکر لیست فعالیت‌های درسی خود به شما می‌گویم

  • عضو شورای فنی دانشگاه بوده‌اید
  • برنده جایزه اول برای بحث و گفتگو در سطح رقابت بین ایالتی
  • کریکت را در سطح ایالتی بازی کرد
  • بازیگری مونو، خوانندگی و خواندن

جزئیات شخصی

این آخرین، اما اجباری بخش رزومه شما خواهد بود، اما تمام اطلاعات مهم در مورد شما را ارائه می‌دهد. یک مثال ساده و آسان در اینجا آورده شده است –

جزییات شخصی

  • تاریخ تولد: ۵ اوت ۱۹۸۳
  • جنس و وضعیت: مرد و مجرد
  • ملیت: هندی
  • زبانهای شناخته شده: انگلیسی، هندی، اردو
  • شماره گذرنامه: A09384848 معتبر تا سال ۲۰۱۸

نتیجه گیری

اکنون کار تمام شده است و یک رزومه عالی در دست دارید. شما می‌توانید این رزومه را بر اساس تجربه، مهارت و غیره اصلاح کنید. توصیه می‌کنم نکات زیر را دنبال کنید تا مقدار زیادی به رزومه خود اضافه کنید.

  • نام پرونده رزومه خود را کوتاه، ساده و آموزنده نگه دارید.
  • می توانید یک عکس با اندازه کوچک گذرنامه را در گوشه سمت راست بالای رزومه نگه دارید اما این واقعا لازم نیست.
  • از قالب بندی‌های مختلف غیر ضروری در رزومه خود استفاده نکنید.
  • متن ساده را تا حد ممکن در رزومه خود نگه دارید.
  • به رزومه نمونه نگاهی بیندازید.
  • مدیران بسیاری را مشاهده خواهید کرد که ترجیح می‌دهند رزومه کاری را فقط در قالب متن ساده انجام دهند. بنابراین اگر ادامه کار را با شکل ساده انجام دهید، تکمیل آن هم اسان تر است.
  • چندین تلفن یا ایمیل وارد نکنید.
  • رزومه خیلی طولانی آماده نکنید. در عوض باید تا حد ممکن دقیق باشد.
  • همیشه در ابتدا خلاصه ای از رزومه را ارائه دهید.
  • همیشه جزئیاتی از نقش‌ها و مسئولیت‌هایی که در طول هر پروژه به عهده گرفته‌اید، بیان کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که رزومه مرتب، بدون خطا در تایپ کردن، و روی کاغذ سفید ساده است.
  • هرگز دلیلی برای ترک کار قبلی خود، انتظارات مربوط به حقوق و دستمزد، چالش‌های شغلی فعلی خود و غیره بیان نکنید و بهتر است در صورت لزوم مواردی را برای بحث در هنگام مصاحبه بگذارید.

کلام آخر

 

علایق و استعدادهای هر فرد در چارچوب مشاغل و طرح‌های مختلف، آزموده می‌شود و در نهایت تجربه ای شیرین به ارمغان می‌آورد. نخست باید به خودآگاهی برسیم تا بتوانیم مسیر شغلی و تحصیلی خویش را با توجه به توانایی ها، شرایط و محیط بازشناسیم . دقیقاً هر فردی متناسب با استعدادها و علایق خود، به سوی بهترین‌ها گام برمی دارد. تلاش، تصمیم، اهداف و دیدگاه امروز،‌ایده آل‌های فردا را دست یافتنی می‌کنند. پس به شما توصیه می کنم تا پیش از آن که خودتان را پیدا نکرده و مطمئن نیستید که برای چه شغلی می توانید مفید باشید خیلی جدی به دنبال اشتغال قطعی و رسمی نباشید! چون به زودی متوجه این حقیقت می‌شوید که شما برای این کار دیگر ساخته شده اید.

سرویس آنلاین برای ساخت رزومه با امکانات رایگان مناسب

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن