محتوای جامعمقالات تولید محتوا

دانشنامه جامع تولید محتوا

همه آنچه که درباره تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا، استراتژیست محتوا و به طور کلی درباره تولید محتوا نیاز دارید در این دانشنامه مختصر اما پر بار به شما ارائه می‌شود

این دانشنامه ویژه کسب و کارهای اینترنتی است

همه چیز برای آموختن محتوا و تولید آن

درباره محتوا من نظرم این است که محتوای یعنی همه چیز یعنی هستی اما این تعریف با اینکه کامل و جامع است و معنی و مفهوم محتوا و تولید آن را آنگونه که هست بیان می کند، چندان کاربردی به نظر نمی رسد. به همین خاطر تعریف دیگر برای معرفی محتوا ارائه می‌کنیم که در واقع تعریف تولید محتوا از نظر وب و به طور خاص تولید محتوایی که کسب و کارها برای توسعه اهداف تجاری خود به آن نیاز دارند به حساب می آید.

محتوا چیست و چگونه تولید می‌شود

تعریفی از محتوا و تولید آن

در اینترنت هر چیزی که پیام خبر احساس یا حالتی را به کاربران منتقل کند محتوا نامیده می شود این محتوا باید معنی دار باشد در واقع مجموعه ای از کاراکتر ها اگر بدون منظور مشخصی ارائه شود، محتوا محسوب نخواهد شد.

محتوا باید در ساختاری مشخص و به مخاطب این معلوم ارائه شود البته این هم تعریف جامعی از محتوای صحیح و کامل است هم شرایط ایده‌آل آن در بهترین حالت محتوای شما مخاطب کاملا مشخص دارد دقیقا معلوم است درباره چه حرف میزند و به روشنی هدفی که دنبال می‌کند را پی می گیرد به دست می آورد.

حال ممکن است محتوای وجود داشته باشد که نقایصی در هر کدام از این زمینه ها داشته باشد آن چیزی که باعث می شود یک چیز محتوا نباشد همان معنی‌دار بودن و بی معنی بودن آن است.

البته ممکن است یک هنرمند با ترکیب کاراکترهای تودرتو و بی معنی در نهایت معنی مشخص و ایهام هنرمندانی را دنبال کند نیازی به توضیح نیست که منظور ما از مثال مجموعه کاراکتر های بی معنی چنین مواردی نیست.

بررسی ارکان اساسی در تولید محتوا

در این بخش قصد داریم استراتژی محتوا را برای شما تشریح کنیم تا مفهوم درستی از آن در ذهنتان ایجاد شود و سپس بتوانید در کسب و کاری که دارید استراتژی محتوایی مطلوب را ایجاد کرده و آن را مدیریت کنید.

بخش تولید محتوابخش تولید محتوا و استراتژی تولید محتوا دو مقوله مجزا از هم هستند به عبارت دیگر تولید محتوا به چگونگی نوشتن می پردازد اما استراتژی محتوا با مدیریت کردن این اثر تولید شده کار دارد.

بررسی تولید محتوا در کنار استراتژی محتوا

محتوا موظف است منظوری که انتظار می رود را به مخاطب برساند و کاری کند که مخاطب احساس لذت و نفع کند؛ در واقع یک محتوای کاربرپسند این ویژگی را دارد اما استراتژی محتوااستراتژی محتوا وظیفه دیگری بر عهده دارد.

استراتژی تعیین می‌کند که اثر تولید شده در چه زمانی منتشر شده شود، در چه ساختاری ارائه شود، پس از این که منتشر شد در طول حیات خود چگونه توزیع و جابجایی پیدا کند، محتوا توسط چه کسی نوشته شود، اگر محتوا قرار است پس از مدتی تغییراتی در خود داشته باشد این تغییرات چگونه باید صورت بگیرد، آیا این محتوا لازم است به صفحات دیگری پیوند داده شود یا نه؛ همه و همه مسائلی هستند که با توجه به استراتژی محتوا تعیین می شوند.

منظره زیبا
دانشنامه جامع تولید محتوا

استراتژیست محتوا کیست و می‌کند؟

استراتژیست محتوا فردی که امورات مربوط به استراتژی را انجام می‌دهد استراتژیست محتوا محسوب می‌شود. استراتژیست محتوا وظیفه مدیریت محتوا های تولید شده را بر عهده دارد.

به عبارت دیگر وظیفه استراتژیست محتوا این است که محتوایی که برای کاربر مفید و مناسب است را در قالب یک تجربه مشخص و تعیین شده برای مخاطب آماده کند و به او تحویل بدهد.

پس در می یابیم که در تعریف استراتژی محتوا باید گفت استراتژی در تولید محتوا وظیفه تعیین ، دستور تولید و نگهداری، انتشار‌‌، تغییرات و ویرایش هایی که احیانا در محتوا ایجاد می‌شود را داراست.

بازنویس محتوا

محتوای تالیفی محتوای است که شما می نویسید و این نیازی به توضیح ندارد اما بازنویسی محتوا مسئله است که ما در اینترنت با آن مواجه ایم.

یکی از انواع محتوا که من آن را نوعی کپی می‌دانم بازنویسی تحت اللفظی و تبدیل کردن کلمات به مترادف ها و یا جابجا کردن پاراگراف ها و عوض کردن جای فعل و فاعل است درباره ارزش و اصالت این گونه محتوا ها در ادامه صحبت خواهیم کرد.

اما بازنویسی اگر به فهم بهتر محتوا کمک کند و چیزی به آن بیفزاید مطمئنا می تواند مفید باشد به عنوان مثال اگر ما پنج مقاله درباره تولید محتوا بخوانیم و آنها را خلاصه کنیم و حتی با دسته بندی و چیدمان دقیق و هوشمندانه در کنار هم قرار بدهیم باز هم می‌تواند مفید باشد.

چرا که مخاطب را با متنی منظم و قابل درک می کند اما همان گونه که گفتم تبدیل کلمات مترادف آن کلمه نوعی کپی محسوب می شود در ادامه می گویند. چرا این گونه از محتوا ها متن ها برای سئو مفید نیستند بلکه ضرر هم دارد.

گوگل از هوش مصنوعی برای درک محتوای موجود در وب استفاده می کند ساختار های مختلفی برای ارزیابی یک متن وجود دارد که بدون تردید کمپانی بزرگی همچون گوگل از آنها استفاده می‌کند و تعداد کلمات موجود در یک محتوا مشخص است.

بدون تردید هوش مصنوعی گوگل حتی با اینکه شما محتواها را به اصطلاح بازنویسی کرده اید و مترادف آنها را نوشته اید درک می کند خوب است بدانید گوگل خودش سرویس هایی دارد که به شما مترادف کلمات را ارائه می کند.

بنابراین شاید کلمات تغییر کرده باشند اما مفهوم و موضوع تغییر نکرده پس گوگل آن را یک متن کپی که از نظر مفهومی بازنشر محتوای دیگر است محسوب می کند.

  • بازاریابی محتوایی
  • استراتژی محتوا
  • سئو کردن متن
  • محتوای خلاقانه
  • ابزارهای بهینه سازی متن
  • ابزارهای سئو محتوا
  • ابزار های بررسی صحت و اصالت محتوا
  • تکنیک ها و ترفند های تولید محتوا

با چه روش‌هایی محتوا تولید کنیم

تولید‌محتوا، راهکاری‌است که یک‌ کسب‌و‌کار می‌تواند برای جذب‌مخاطب و افزایش‌ترافیک ونهایتا بهبودسئو ازآن استفاده‌کند. انتخاب نویسنده‌‌ خوب تولید‌محتوا، مهمترین‌بخش در بازاریابی‌محتوا است.

 گروه‌های موفق بازاریابی‌محتوایی تنها با نوشتن چند نوشته بلاگ انتظار ندارند که سئو وب‌سایت به سرعت بهبود یابد. این کار نیاز به گذشت زمان‌دارد. در اینجا به برخی از انواع مختلف تولید‌محتوا اشاره می‌کنیم که می‌تواند سرعت شما‌را در این زمینه افزایش‌دهد.

رمز پیروزی در برنامه ریزی است

آیا می‌خواهید پیروزی در بازاریابی‌محتوایی را سریع‌ترتجربه کنید؟ پس باید یک برنامه داشته باشید. براساس نظرسنجی یک موسسه بازاریابی‌محتوایی، کمتر از نیمی از بازاریابان محتوا دارای یک برنامه‌ریزی واضح هستند. برای اینکه بتوانید ذهن خودرا روی محتوای مورد نظر متمرکز نمایید باید بتوانید به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

بدون پاسخ دادن به این سوالات، شما فقط وقت خودرا تلف می‌کنید.

  • چه تصویری از کسب و کاری که می‌خواهم در مورد آن بنویسم در ذهن دارم؟
  • چه نوع محتوایی می‌تواند ذهن مخاطبان هدف را درگیر خود‌کند؟
  • راه‌های ایده آل برای ارائه مطلب به مخاطبان هدف چگونه است؟

عناوین متعدد در تولید محتوا

عنوان‌ها همیشه نقش مهمی در بازاریابی ایفا کرده اند. آنها در نوشته‌های رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و کانال‌های مختلف دیگر به کار می‌رود. متاسفانه بسیاری از افرادی که در تولید‌محتوا به پیروزی نمی‌رسند، عنوان‌های مناسب و جذاب برای محتوای خود در نظر نمی‌گیرند. استراتژیست‌های موفق بازاریابی‌محتوایی، معمولا بیش از ۲۵ عنوان می‌نویسند و از بین آنها بهترین و جذاب‌ترین را انتخاب می‌‌کنند. پس اگر مدت زمانی را صرف پیدا کردن عنوان مناسب محتوای خود کردید، نگران اتلاف وقت نباشید. 

 

محتوای اورجینال

نظرسنجی اخیر Social Media Examiner نشان می‌دهد که بالغ بر هشتاد درصد از استراتژیست‌های محتوا اعتقاد دارند که تولید‌محتوای اورجینال در بازاریابی‌محتوایی موثرتر است.

 البته این کار نیازمند صرف هزینه و زمان بیشتر است ولی چند تکنیک وجود‌دارد که می‌تواند در انجام این کار به شما کمک‌کند.

 

انجام یک مصاحبه تخصصی یک راه سریع برای تولید‌محتوا این است که یک یا چند سوال را مطرح کنید و آن را برای چند متخصص در این زمینه ارسال نمایید. آنها پاسخ‌های خودرا برای‌شما ارسال می‌‌کنند و شما این پاسخ‌ها را به‌عنوان محتوا در بلاگ خود قرار می‌دهید.

 

جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربران اگر نمی‌خواهید خودتان محتوا تولید کنید، می‌توانید از کاربران، فالوورها یا طرفداران خود کمک بگیرید. برای این کار یک جایزه تعیین کنید یا یک مسابقه برگزار نمایید و از آنها بخواهید تا عکس‌ها لحظاتی که از محصولات شما استفاده می‌‌کنند را برای‌شما بفرستند. با این کار محتواهای منحصر بفردی بدست می‌آورید.

 

“پشت صحنه” را منتشر کنید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که برای محتوای اورجینال باید ایده‌های کاملا جدید ارائه شود، اما بسیاری از خوانندگان شما فقط می‌خواهند شما‌را بهتر بشناسند.

در اطراف فروشگاه یا دفتر خود با یک دوربین حرکت کنید و اتفاقات روزمره خودرا ضبط نمایید و سپس این عکس‌ها را در نوشته اینستاگرام یا بلاگ خود قرار دهید. شما اکنون یک محتوای منحصر به فرد دارید که به خوانندگان در ایجاد روابط قوی‌تربا کسب و کار شما کمک می‌کند.

مهمترین ملاک در سایت‌های اینترنتی

امروزه ارزش هر سایت به مطالبی است که ارائه می‌دهد. تا چند سال پیش، زیبا بودن و داشتن انیمیشن‌های منحصر به فرد باعث تمایز سایت نسبت به بقیه می‌شد؛ اما با تغییر الگوریتم گوگل و اهمیت آن به بلاگ نویسی به خصوص تولید‌محتوای ارگانیک، بیشتر مدیران سایت‌ها به دنبال شرکت‌ها و افرادی بودند تا برای آن‌ها مقالات و محتوا با کیفیت عالی و متناسب با وب‌سایت آن‌ها بنویسد.

اما بیشتر از داشتن بخش بلاگ در سایت، چگونه نوشتن مقالات و محتوا مهم است.

همه افراد به هر حال دستی به قلم دارند؛ اما پیدا کردن کسی که بتواند محتوا را به صورتی بنویسد که هم مناسب گوگل باشد و هم کاربرپسند، سخت است.

این نکته را در نظر داشته باشید که تولید‌محتوا یکی از عوامل مهم جذب مخاطب و در نتیجه افزایش سئو سایت است، برای همین است که به جای تمرکز بر روی تعداد مقالات، باید به کیفیت مقالات و محتوا بیشتر از همه اهمیت دهید.

آنچه گفته می‌شود حداقل مواردی است که یک نویسنده سایت باید بداند. در واقع این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک مطلب کاربرپسند و با کیفیت‌تری را تولید کنید و البته نباید تکنیک‌های مربوط به نوشتن یک محتوا سئو شده را هم نیز فراموش کنید.

محتوای هدفمند

نوشتن مانند بقیه باید هدفمند باشد. باید بدانید که برای چه منظوری می‌نویسید. آیا قرار است که مطلب شما آموزشی باشد و در آخر کاربران نکته‌ای را یاد بگیرند؟ آیا قرار است که توصیف محصولات یک شرکت را بنویسید؟ آیا قصد نوشتن ریپرتاژ آگهی دارید؟ هر کدام از این‌ها تکنیک و قالب‌های مخصوص به خودرا دارند. پس اول از همه هدف خودرا تعیین کنید.

بعد از اینکه هدف خودرا تعیین کردید

باید به سراغ شناخت کاربران خود بروید. شناخت کاربران اولین و مهمترین قدم برای تولیدمحتوا است. اینکه قرار است تا مقالات و محتوا شما‌را چه گروهی از افراد بخوانند؟ ویژگی‌های آن‌ها چیست؟ آن‌ها بیشتر به دنبال چه چیزی هستند؟

 

برای مثال، ما قصد داریم تا محتوا‌ای در خصوص یکی از تکنیک­های سئو مانند لینک بیلدینگ بنویسیم. کاربران ما در اینجا دیگر هر فردی نیست، بلکه آن‌هایی هستند که ارزش و اصول بهینه‌سازی سایت را می‌دانند؛ اما حرفه‌ای نیستند.

ما قصد داریم تا برای این افراد بنویسیم. دانش این افراد متوسط است که قرار است که ما با مطلب خود، علم آن­ها را زیاد کنیم.

گرافیک، رنگ‌بندی و تزئینات متن

چگونگی نوشتن و تقسیم بندی محتوا؛ برای مثال در بعضی از محتوا‌ها اول مقدمه، بعد توضیحات، بعد مثال کاربردی و نتیجه گیری است و در بعضی دیگر قالب نوشتن متفاوت است که این بستگی به برنامه‌ریزی سایت و نوع مخاطبان آن‌دارد.

مهمترین نکته‌ای که باید در قالب در نظر بگیرید، انسجام بین المان‌ها است. این انسجام نه تنها به نویسنده در ارائه صحیح محتوا کمک می‌کند، بلکه خواندن آن را برای مخاطب راحت‌تر خواهد کرد و همچنین باعث زیبایی نوشتار و متن نوشتاری می‌شود.

بر اساس نیازهای کاربران بنویسید

در مورد اول، می‌توانید خودتان اول مقالات و محتوا اورجینال و فیلم‌های زبان اصلی را مشاهده کنید. برای مورد دوم بهترین راه ایجاد کمپین‌های اینترنتی یا سؤال مستقیم از کاربرانتان در خصوص نیاز آن‌ها است. البته اگر در حوزه کاریتان با تجربه باشید، بهتر از همه می‌دانید که چه موضوعاتی را انتخاب کنید.

شما اول از همه باید نوع دقیق کسب وکار خود و سؤالاتی و مشکلاتی که کاربرانتان با آن‌ها مواجه هستند را تعیین کنید. در واقع بهترین دسته موضوعاتی که شما می‌توانید برای مقالات و محتوا خود تعیین کنید، آن‌هایی هستند که به نیاز کاربران پاسخ دهند. برای همین باید از قبل به تحقیق و بررسی بپردازید.

موضوعاتی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با هدف شما، قالب سایتتان و کاربرانتان باشد. البته یک نکته را در نظر بگیرید؛ شما نمی‌توانید به همه مسائل حوزه کاریتان بپردازید. بلکه بیشتر بر آن‌هایی تأکید کنید که اول از همه به روز هستند و دوم اینکه نیاز اکثر مشتریان شما است.

عناوین یکتا استفاده کنید

کار نوشتن برای بلاگ با عنوان شروع می‌شود. عنوان اولین چیزی است که مخاطب مشاهده می‌کند و مهمترین عامل ورود او به سایت است. عنوان اگر جذاب باشد؛ یعنی مخاطب حس‌کند که در عنوان شما می‌تواند پاسخ نیاز خودرا پیدا‌کند، سریع برای خواندن ادامه محتوا کلیک خواهد کرد؛ اما اگر کلیشه‌ای و نامفهوم باشد، حتی توضیحات نوشتار و متن را هم نخواهد خواند.

 

بعد از اینکه شما دسته دقیق موضوع خودرا تعیین کردید؛ برای مثال، نوشتن مقالاتی در خصوص آموزش سئو یا بهینه‌سازی سایت، حالا نوبت به انتخاب یک عنوان است. عنوان‌ها در سایت‌ها انواع متفاوتی دارند که بهترین آن‌ها برای جذب مخاطب به صورت سؤالی هستند.

برای سئو می‌توانید عنوان‌های متعددی به کار ببرید و باید بررسی کنید که کدام نوع نوشتن عنوان می‌تواند باعث جذب بیشتر کاربران شود.

توجه به آدرس صفحات

آدرس صفحه اهمیت زیادی برای گوگل و سئو سایت‌دارد. گوگل سایت شما‌را نام دامنه آن می‌شناسد. متأسفانه بسیاری از افراد به این مرحله توجه نمی‌‌کنند و آن را وظیفه سئوکار می‌دانند؛ اما سئوکار از کجا بداند که شما در مورد چه چیزی نوشتید یا کلمات‌کلیدی شما چیست.

بعد از اینکه در مورد موضوع خود تحقیق کردید و اطلاعات کافی به دست آوردید، حال شروع به نوشتن کنید. نوشتن را نباید به تعویق بی اندازید. اگر بین نوشتن و تحقیق خود فاصله بی اندازید، باعث می‌شود که ذهن شما از مسئله دور شده و باز باید مطالبی را که به دست آورید را بخوانید. در نوشتن سخت نگیرید، هر چه به ذهنتان در همان اول آمد، بنویسید. در آخر سر وقت برای اصلاح است. اجازه بدهید تا ذهنتان هنوز فعال و باز است، دستتان بنویسد.

یکی از کارهایی که باید در تولیدمحتوا در نظر بگیرید، استفاده از عکس، ویدئو، جملات جذاب و انواع مثال‌های مختلف است.

البته شما باید منابع مورد نیاز خودرا در همان مرحله تحقیق به دست بیاورید و سپس از آن‌ها بسته به نوع قالب نوشتار و متن و جملات خود استفاده کنید. استفاده از عکس، جمله و غیره باعث خوانایی و جذاب‌تر شدن نوشتار و متن شما می‌شود. در واقع ما معتقدیم که به کار بردن این ابزار جزو مراحل نوشتن هستند تا مخاطب استفاده از آن­ها را فراموش نکند.

 

ویرایش محتوا معجزه می‌کند

آخرین مرحله بعد از انتخاب قالب، عنوان و نوشتن متن، ویرایش است. بیشتر جملاتی که شما می‌نویسید، در همان لحظه به ذهنتان خطور کرده و ممکن است که اشکالات مفهومی یا نگارشی داشته باشد.

برای همین بهتر است که بعد از اتمام کار، یک بار دیگر با دقت و از دید مخاطب مطلب خودرا با صدای بلند بخوانید تا اگر ایراد یا مشکلی در آن وجود داشت، برطرف شود. این نکته برای آن‌هایی که قصد نوشتن محتوا سئو شده را دارند، باید بیشتر از همه مورد توجه قرار بگیرد.

نکات سئو در تولیدمحتوا

همان طور که می‌دانید، محتوا در وبسایت به‌عنوان یک کلید برای افزایش ترافیک سایت عمل می‌کند. هرچه سئو در تولیدمحتوا بهتر رعایت شود، محتوای شما جذاب‌تر و بهتر خواهد شد. از طرفی، رعایت اصول سئو با توجه به تغییرات متداول الگوریتم‌های موتورهای جستجو، منحصر به تحقیقاتی راجع به الگوریتم‌های جدید است. پس سئو در تولیدمحتوا اصول قابل تغییری‌دارد که می‌تواند شما‌را به سمت پیروزی برساند.

اما بگذارید اصلی‌ترین و مهمترین نکات سئو در تولیدمحتوا را بیان کنیم که تقریبا در تمام الگوریتم‌ها (حداقل الگوریتم‌های معرفی شده تا حال حاضر) جواب می‌دهند. این روش‌ها و اصول می‌توانند بلاگ شما‌را به مرز موفق شدن بکشانند.

 

عنوان محتوا یا تیتر نویسی

قبل از نوشتن نوشتار و متن محتوا خود، لازم‌است تا یک عنوان جذاب و همه پسند برای رعایت سئو محتوا انتخاب کنید.

کاربران قبل از مطالعه  متن یک محتوا، عنوان آنرا مطالعه می‌‌کنند و شاید نیمی از این افراد، به دلیل عنوان نا مناسب، از مطالعه محتوا خودداری ‌کنند. پس مهم است عناوین محتوا خودرا به روش اصولی انتخاب کنید. می‌توانید از ایده‌های زیر کمک بگیرید:

 

موضوع محتوای که قصد نوشتن آنرا دارید را در موتورهای جستجو به دو زبان انگلیسی و فارسی جستجو کنید. یک تا سه لینک اول را از لحاظ عنوان بررسی و مقایسه کنید و نکات مهم رعایت شده در نوشتن عنوان آنها را تحلیل کنید.

می‌توانید از اعداد معجزه آسا استفاده کنید. برای مثال استفاده از اعداد در عنوان محتوا می‌تواند راهی برای افزایش‌بازدید آن فراهم‌کند. (مثل: ده راه نوشتن محتوا‌ی بی‌نظیر)

درواقع شما با نوشتن عناوین خود به این سبک می‌توانید محتوای محتوا خودرا پیشگویی کنید و یک حس کنجکاوی مثبت در کاربران ایجاد نمایید.

کلمات پرسشی مانند چگونه و چیست را در عنوان خود به کار بگیرید. برای مثال، عنوان (کاربردهای سئو در تولیدمحتوا) جذابیت خیلی کمتری نسبت به‌ (کاربردهای سئو در تولیدمحتوا چیست) دارد. البته این مورد، قدیمی‌ترین روش تولیدمحتوا در بحث عنوان نویسی است.

متن محتوا

طول نوشتار و متن و استفاده از کلمات مناسب سئو در تولیدمحتوا می‌تواند نوشتار و متن شما‌را در رتبه بهترین قرار دهد. بر اساس الگوریتم‌های جدید گوگل، یک محتوا سئو شده مناسب باید دارای ۹۰۰ کلمه یا بیشتر باشد. از آنجایی که موتورهای جستجو تمایل بسیار زیادی به نمایش مقالات و محتوا طولانی‌ترو کامل‌تردارند، بهتر است محتوا شما ۹۰۰ کلمه یا بیشتر باشد.

 

همچنین باید از کارهایی که باعث رشد منفی سئو در تولیدمحتوا می‌شوند، خودداری کنید. برای مثال استفاده از مقالات و محتوا کپی یا مقالات و محتوا دروغین که با عنوان شما متناقض است، می‌تواند رتبه شما‌را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. اما اگر قصد دارید متنی به نقل از یک منبع در محتوا خود بگنجانید، آنرا در تگ نقل قول قرار دهید.

کلمات‌کلیدی

در گذشته الگوریتم‌های سئو گوگل به وبسایت‌هایی که از کلمات‌کلیدی زیاد استفاده می‌‌کنند بها می‌داد. درواقع این الگوریتم بر اساس کلمات‌کلیدی زیاد در مقالات و محتوا و بالا بودن چگالی این کلمات در نوشتار و متن برنامه ریزی شده بود. اما الگوریتم سالهای اخیر گوگل و موتورهای جستجو، مقالاتی که بیشتر از ۱۰ کلمه کلیدی را در تگ‌های خود ثبت ‌کنند، در پایین‌ترین رتبه قرار می‌دهد.

پس لازم‌است تا این عادت بد را از خود دور کنید و به جای نوشتن هزاران کلمه کلیدی برای محتوا خود، ۵ مورد از مرتبط ‌ترین و پرمخاطب‌ترین کلمات‌کلیدی محتوا خودرا پیدا کنید. بدون شک استفاده از کلمات‌کلیدی زیاد در نوشتار و متن شما‌را در رتبه پایینی قرار خواهد داد و ارزش مقالات و محتوا شما به شدت پایین می‌آید و از اهداف سئو در تولیدمحتوا نیست.

 

کلیدواژه کانونی

کلیدواژه کانونی به یک کلمه کلیدی از محتوای شما گفته می‌شود که بیشترین تمرکز روی آن است و از مهمترین مسائل سئو در تولیدمحتوا محسوب می‌شود. البته اینکه بیشترین تمرکز روی آن باشد کافی نیست و باید کلمه کلیدی ‌ای را انتخاب کنید که مختص همان محتوا باشد.

 

برای مثال

اگر عنوان محتوا شما (چگونه سئو را در وردپرس برقرار کنیم؟) باشد، انتخاب وردپرس به‌عنوان کلمه کلیدی کانونی نادرست خواهد بود چرا که این محتوا منحصرا در رابطه با امنیت وردپرس صحبت خواهد کرد. پس، سعی کنید کلمه کلیدی کانونی را از کلی بودن درآوردید و در عین حال، کلمه کلیدی پرمخاطبی را انتخاب کنید.

 

چگالی متن در تولیدمحتوا

چگالی کلمه کلیدی کانونی برای رعایت سئو در تولیدمحتوا مهم است و نباید از ۲٫۵ درصد کل نوشتار و متن بیشتر شود. بهترین حالت برای تکرار کلمه کلیدی کانونی در محتوا، همان ۱٫۵ تا ۲ درصد از کل نوشتار و متن است. همچنین لینک‌دهی کلمه کلیدی ‌ها در محتوا بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید کلمه کلیدی کانونی خودرا پنج تا ده بار در جاهای مختلف نوشتار و متن به خود نوشته لینکدهی کنید. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به لینکدهی خواهیم داد.

سئوی تصاویر

سئوی عکس‌ها از مهمترین مسائل سئو در تولیدمحتوا است که معمولا جدی گرفته نمی‌شود. خاصیت آلْت عکس‌ها موجود در یک محتوا به افزایش رتبه آن در جستجو‌ها کمک بسیار شایانی می‌کند. پس لازم‌است تا کلمه کلیدی کانونی و عنوان محتوا خودرا در خاصیت آلت عکس‌ها موجود در همان محتوا اضافه کنید. بالا رفتن رتبه عکس شما در جستجو‌های گوگل می‌تواند راهی برای رسیدن به ترافیک بالا در وبسایت باشد.

 

لینک‌ها

لینک‌دهی و سئو در تولیدمحتوا باعث می‌شود تا خزنده گوگل (google crawler) به صفحات دیگر شما رجوع‌کند و جایگاه شما‌را در ربته بندی و ارتباط بین صفحات افزایش‌دهد. سعی کنید مقالات و محتوا مرتبط را به صورت کلمه کلیدی لینک‌دهی شده به نوشته خود وصل کنید یا از ترفند (همچنین ببینید) استفاده کنید.

 

 این کار علاوه بر رتبه‌گیری بالا، باعث افزایش ارتباط بین صفحات بلاگ و هدایت مخاطب به صفحات دیگر سایت می‌شود که تاثیر بسیاری در ماندگاری مخاطب در سایت و فروش محصولاتتان خواهد داشت. ماندگاری بالا از مهمترین اهداف سئو در تولیدمحتوا است.

نشانه گذاری یا تگ‌هایH

استفاده از ۳ تگ مهم H1،H2 و H3 و ۲ تگ H4 و H5 برای عنوان‌های صفحه می‌تواند بسیار مهم باشد. تگ H1 معمولا برای عنوان صفحه یا نام وبسایت استفاده می‌شود که در اکثر قالب‌ها به طور پیشفرض تعبیه شده است. اما تگ H2 را باید خودتان به عناوین اصلی بدهید. این تگ مشخص می‌کند که کدام عنوان اصلی‌تر و کلی‌تر از بقیه است. تگ H3 عناوینی را مشخص می‌کند که زیرشاخه H2 هستند.

ملاک‌ گوگل برای تولید‌محتوا

شرکت گوگل در راستای بهینه‌سازی فعالیت‌های گوگل هر روز روش‌های جدیدی را خلق می‌کند. در این محتوا می‌خواهیم روش درست ایجاد محتوای صحیح در وب‌سایت و تولید‌محتوا مبتنی بر سئو که یکی از ارکان تولید‌محتوای مناسب می‌باشد را به شما آموزش دهیم.

 

اگر می‌خواهید بدانید گوگل چه محتوایی را دوست دارد باید بگویم گوگل دوست دارد شما اطلاعات خودرا هدفمند به کاربران خود منتقل کنید. محتوای مناسب وب‌سایت شما می‌تواند بازدید شما‌را افزایش‌دهد. تولید‌محتوای مناسب، باعث افزایش رنک سئو و بالا رفتن میزان ترافیک وب‌سایت شما می‌شود.

لازم‌است بدانید که وب‌سایت خودرا نباید از کلمات‌کلیدی پر کنید زیرا گوگل آن را فریب دادن به حساب می‌آورد که موجب می‌شود از بازدید سایتتان اجتناب‌کند.

 

دسترسی به وب‌سایت را راحت کنید! در واقع کاربران باید بتوانند از مرورگرهای مختلف برای بازدید از سایت شما استفاده ‌کنند. این کار به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا ربات‌های خزنده به سایت شما وارد شوند و از محتوای شما بازدید کرده و در نتیجه میزان ترافیک وب‌سایت شما‌را افزایش دهند.

 

اصول پنجگانه برای تولید‌محتوا حرفه‌ای

تیترنویسی هوشمندانه

محتوای مناسبی که در آن از کلمات‌کلیدی استفاده شده باشد می‌تواند بسیار مفید باشد. برای مثال اگر موضوع محتوای شما اختلال روانی دو شخصیتی بود شما می‌توانید از عنوان هایی مثل: “شناخت اختلال دو شخصیتی” استفاده کنید.

 

استفاده از تگ ها

استفاد کردن از تگ‌های H1, H2, H3, H4، برای عنوان مطلب، عنوان پاراگراف، زیرمجموعه‌های مطالب، و زیر شاخه‌ها نکاتی است که در تولید‌محتوای نوشتار و متن باید رعایت شود.

پاراگراف بندی کردن متن

پاراگراف بندی صحیح نوشتار و متن که در آن باید جملات طوری به کار برده شوند که مفهوم را به آسانی برساند. باید خودتان را جای مخاطب قرار دهید.

استفاده از کلمات‌کلیدی

حتما کلمات‌کلیدی که در نوشتار و متن به کار برده اید را به همان صفحه محتوای (درصورت وجود صفحه) آن لینک دهید (لینک بیلدینگ). لینک‌های داخلی نقش بسیار مهمی در بهینه‌سازی وب‌سایت دارند.

استفاده از عکس

گذاشتن عکس مرتبط با موضوع و همچنین استفاده کردن از کلمات‌کلیدی مهم است. استفاده از کلمات‌کلیدی در نام گذاری عکس به کار برده شده در وب‌سایت به شما کمک می‌کند که با آن کلمات‌کلیدی وب‌سایت شما به گوگل معرفی شده و این به بهینه‌سازی سایت شما کمک شایانی می‌کند.

گوگل آنالیز با محتواهای ما چه می‌کند؟

بررسی مشاهدات توسط منبع که می‌تواند داده هایی که برای بازاریابی احتیاج دارید را در اختیارتان قرار دهد.

دادن اطلاعات در مورد بهترین عنوان بر اساس میزان کلیک‌های که خورده است.

بررسی بازدید هایی که از وب‌سایت شده است و اینکه افراد چه میزان‌بازدید مرجوعی در وب‌سایت داشته اند.

بررسی ارجاعات اجتماعی و اینکه کدام محتوای مناسب می‌توانند برای‌شما در یک شبکه اجتماعی ارجاع ثانویه داشته باشد و این می‌تواند از طرف گوگل برای‌شما خود امتیاز محسوب شود.

معرفی داده‌های نامناسب که می‌تواند به شما کمک‌کند تا داده‌های مناسب تری را در وب‌سایت بگذارید.

تحلیل گزارشات جمعی در بازاریابی و درک سلیقه مشتریان و تحلیل بازار که از بررسی محتوای سایت تولید شده اند می‌تواند برای‌شما بسیار مفید باشد.

بررسی میزان ارزش صفحات بر اساس طراحی صفحه (ستون ها، جدول‌ها، داده‌های جدول) که می‌تواند در گوگل آنالیز روش مرتب سازی آن را بر اساس وزن آن مورد بررسی قرار دهید.

 

تولید‌محتوا مبتنی بر سئو

قبل از هرچیز لازم‌است بدانیم که سئوی محتوا یعنی بهینه ساز محتوای وب‌سایت در موتورهای جستجو. این فرآیند هرچه دقیق‌ترانجام شود، می‌تواند برای‌شما بازدید ‌کنندگان بیشتری را به ارمغان بیاورد. محتوا به داده هایی گفته می‌شود که از طریق آن به کاربران می‌توان اطلاعاتی که احتیاج دارند را بدهیم. یکی از مهمترین اهداف محتوای مبتنی بر سئو بالابردن میزان‌بازدید وب‌سایت می‌باشد.

کلید واژه

 به کار بردن کلیدواژه‌ی مناسب و همسو با محتوا که می‌تواند حجم سنگینی از بازدید را برای‌شما ایجاد‌کند.

 

بهینه کردن کلمات‌کلیدی

لازم‌است بدانید که چطور و کجا از یک کلیدواژه استفاده کنید. سئو Moz می‌تواند بهترین راهکار برای بررسی بهینه‌سازی کلیدواژه مناسب باشد.

 

محتوا گذاری مناسب

محتواگذاری منطقی در وب‌سایت می‌تواند در بهینه‌سازی سایت شما کمک‌کند تا کاربران بتواند مقالات و محتوا را به راحتی مطالعه ‌کنند که منجر به افزایش‌بازدید در وب‌سایت شما شود.

 

استفاده از بک لینک

حتما کلمات‌کلیدی خودرا که در وب‌سایت استفاده کردید به صورت بک لینک در وب‌سایت‌های دیگر معرفی کنید. بک لینک کردن کلمات‌کلیدی در وب‌سایت‌های دیگر می‌تواند میزان‌بازدید از وب‌سایت شما‌را بسیار افزایش‌دهد.

 

رعایت نکات تولید‌محتوا در وب‌سایت‌، باعث می‌شود که گوگل به شما امتیاز دهد. ضمنا فراموش نکنید یک وبمستر فقط برای بالابردن میزان ترافیک موتور جستجوگر لازم‌است استانداردهای تولید‌محتوا را درست رعایت‌کند. اگر وبمستر هستید حتما درباره‌ی الگوریتم‌ها و انواع ربات‌هایی که تولید شده و بطور کلی سئو، مرتبا تحقیق کنید و اطلاعات خودرا به‌روز کنید تا بتوانید محتوا‌ی بهتری را با رعایت استاندارد‌های بروز گوگل تولید کنید.

 

 

 

کلید واژه‌های جستجو

seoman

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *