تولید محتوا

دانشنامه جامع تولید محتوا

همه آنچه که درباره تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا، استراتژیست محتوا و به طور کلی درباره تولید محتوا نیاز دارید در این دانشنامه مختصر اما پر بار به شما ارائه می‌شود

محتوا نویسی

 

درباره محتوا من نظرم این است که محتوای یعنی همه چیز یعنی هستی اما این تعریف با اینکه کامل و جامع است و معنی و مفهوم محتوا و تولید آن را آنگونه که هست بیان می کند، چندان کاربردی به نظر نمی رسد. به همین خاطر تعریف دیگر برای معرفی محتوا ارائه می‌کنیم که در واقع تعریف تولید محتوا از نظر وب و به طور خاص تولید محتوایی که کسب و کارها برای توسعه اهداف تجاری خود به آن نیاز دارند به حساب می آید.

محتوا چیست و چگونه تولید می‌شود

تعریفی از محتوا و تولید آن

در اینترنت هر چیزی که پیام خبر احساس یا حالتی را به کاربران منتقل کند محتوا نامیده می شود این محتوا باید معنی دار باشد در واقع مجموعه ای از کاراکتر ها اگر بدون منظور مشخصی ارائه شود، محتوا محسوب نخواهد شد.

محتوا باید در ساختاری مشخص و به مخاطب این معلوم ارائه شود البته این هم تعریف جامعی از محتوای صحیح و کامل است هم شرایط ایده‌آل آن در بهترین حالت محتوای شما مخاطب کاملا مشخص دارد دقیقا معلوم است درباره چه حرف میزند و به روشنی هدفی که دنبال می‌کند را پی می گیرد به دست می آورد.

حال ممکن است محتوای وجود داشته باشد که نقایصی در هر کدام از این زمینه ها داشته باشد آن چیزی که باعث می شود یک چیز محتوا نباشد همان معنی‌دار بودن و بی معنی بودن آن است.

البته ممکن است یک هنرمند با ترکیب کاراکترهای تودرتو و بی معنی در نهایت معنی مشخص و ایهام هنرمندانی را دنبال کند نیازی به توضیح نیست که منظور ما از مثال مجموعه کاراکتر های بی معنی چنین مواردی نیست.

بررسی ارکان اساسی در تولید محتوا

در این بخش قصد داریم استراتژی محتوا را برای شما تشریح کنیم تا مفهوم درستی از آن در ذهنتان ایجاد شود و سپس بتوانید در کسب و کاری که دارید استراتژی محتوایی مطلوب را ایجاد کرده و آن را مدیریت کنید.

بخش تولید محتوابخش تولید محتوا و استراتژی تولید محتوا دو مقوله مجزا از هم هستند به عبارت دیگر تولید محتوا به چگونگی نوشتن می پردازد اما استراتژی محتوا با مدیریت کردن این اثر تولید شده کار دارد.

بررسی تولید محتوا در کنار استراتژی محتوا

محتوا موظف است منظوری که انتظار می رود را به مخاطب برساند و کاری کند که مخاطب احساس لذت و نفع کند؛ در واقع یک محتوای کاربرپسند این ویژگی را دارد اما استراتژی محتوا وظیفه دیگری بر عهده دارد.

استراتژی تعیین می‌کند که اثر تولید شده در چه زمانی منتشر شده شود، در چه ساختاری ارائه شود، پس از این که منتشر شد در طول حیات خود چگونه توزیع و جابجایی پیدا کند، محتوا توسط چه کسی نوشته شود، اگر محتوا قرار است پس از مدتی تغییراتی در خود داشته باشد این تغییرات چگونه باید صورت بگیرد، آیا این محتوا لازم است به صفحات دیگری پیوند داده شود یا نه؛ همه و همه مسائلی هستند که با توجه به استراتژی محتوا تعیین می شوند.

آموزش تولید محتوا برای سایت
آموزش تولید محتوا برای سایت

استراتژیست محتوا کیست و می‌کند؟

استراتژیست محتوا فردی که امورات مربوط به استراتژی را انجام می‌دهد استراتژیست محتوا محسوب می‌شود. استراتژیست محتوا وظیفه مدیریت محتوا های تولید شده را بر عهده دارد.

به عبارت دیگر وظیفه استراتژیست محتوا این است که محتوایی که برای کاربر مفید و مناسب است را در قالب یک تجربه مشخص و تعیین شده برای مخاطب آماده کند و به او تحویل بدهد.

پس در می یابیم که در تعریف استراتژی محتوا باید گفت استراتژی در تولید محتوا وظیفه تعیین ، دستور تولید و نگهداری، انتشار‌‌، تغییرات و ویرایش هایی که احیانا در محتوا ایجاد می‌شود را داراست.

بازنویس محتوا

محتوای تالیفی محتوای است که شما می نویسید و این نیازی به توضیح ندارد اما بازنویسی محتوا مسئله است که ما در اینترنت با آن مواجه ایم.

یکی از انواع محتوا که من آن را نوعی کپی می‌دانم بازنویسی تحت اللفظی و تبدیل کردن کلمات به مترادف ها و یا جابجا کردن پاراگراف ها و عوض کردن جای فعل و فاعل است درباره ارزش و اصالت این گونه محتوا ها در ادامه صحبت خواهیم کرد.

اما بازنویسی اگر به فهم بهتر محتوا کمک کند و چیزی به آن بیفزاید مطمئنا می تواند مفید باشد به عنوان مثال اگر ما پنج مقاله درباره تولید محتوا بخوانیم و آنها را خلاصه کنیم و حتی با دسته بندی و چیدمان دقیق و هوشمندانه در کنار هم قرار بدهیم باز هم می‌تواند مفید باشد.

چرا که مخاطب را با متنی منظم و قابل درک می کند اما همان گونه که گفتم تبدیل کلمات مترادف آن کلمه نوعی کپی محسوب می شود در ادامه می گویند. چرا این گونه از محتوا ها متن ها برای سئو مفید نیستند بلکه ضرر هم دارد.

گوگل از هوش مصنوعی برای درک محتوای موجود در وب استفاده می کند ساختار های مختلفی برای ارزیابی یک متن وجود دارد که بدون تردید کمپانی بزرگی همچون گوگل از آنها استفاده می‌کند و تعداد کلمات موجود در یک محتوا مشخص است.

بدون تردید هوش مصنوعی گوگل حتی با اینکه شما محتواها را به اصطلاح بازنویسی کرده اید و مترادف آنها را نوشته اید درک می کند خوب است بدانید گوگل خودش سرویس هایی دارد که به شما مترادف کلمات را ارائه می کند.

بنابراین شاید کلمات تغییر کرده باشند اما مفهوم و موضوع تغییر نکرده پس گوگل آن را یک متن کپی که از نظر مفهومی بازنشر محتوای دیگر است محسوب می کند.

  • بازاریابی محتوایی
  • استراتژی محتوا
  • سئو کردن متن
  • محتوای خلاقانه
  • ابزارهای بهینه سازی متن
  • ابزارهای سئو محتوا
  • ابزار های بررسی صحت و اصالت محتوا
  • تکنیک ها و ترفند های تولید محتوا

 

تولید محتوا به خودی خود یک هدف نیست این یک فرآیند است که ما برای ارتباط با مخاطبان مان آن را به کار می گیریم.

در واقع هنگامی که بخواهیم با افراد مشخص مثلاً مشتریان هواداران خریداران یک کسب و کار درباره موضوعات مختلف گفتگو کنیم و با آنها ارتباط بگیریم باید محتوا تولید کنیم.

تولید محتوا باید بر اساس یک استراتژی مشخص پیش برود.

درباره استراتژی باید بگویم به معنی شیوه و عملکرد مشخصی است که برای انجام یک کار از آن استفاده می کنید این کلمه در جنگها و نبردها برای رویارویی لشکریان با دشمن استفاده بیشتر و قابل درک تری دارد.

شما همان برنامه ریزی را برای درک بهتر مفهوم استراتژی در ذهن تان داشته باشید خوب است

هدف تولید محتوا چیست

همه محتواهایی که تولید می‌شود و معمولاً با یک هدف مشترک هستند این هدف مشترک این است که درباره موضوع خاص به مخاطبان آگاهی هایی داده شود یا اینکه برای فروش یک محصول اعتماد مشتریان جلب شود. به طور کلی محتوا هدفی جز جلب اعتماد و هدایت افراد به انجام کار خرید کالا موافقت یا مخالفت در مقابل یک موضوع ندارد.

محتوا انواع مختلفی دارد شما با توجه به هدفی که دارید و با توجه به اینکه می خواهید محتوا را به صورت آنلاین یا آفلاین منتشر کنید میتوانید از انواع مختلف محتوا استفاده کنید و همچنین شیوه های تولید محتوا می تواند بر تولید آن موثر باشد به عبارت دیگر نوع محتوایی که ما می خواهیم تولید کنیم شیوه تولید کردن آن را معین می کند

برای اینکه بدانید چه نوع محتوایی به درد شما می خورد و اینکه از چه ابزاری استفاده کنید، به نفع شماست به هدف تان نگاه کنید؛

 ببینید مخاطب قرار است بعد از اینکه با محتوا مواجه شد چه اقدامی قرار است انجام دهد.

 یعنی اگر (چه کار کند) به نفع شماست. شما انتظار دارید او چه رفتاری داشته باشد، اگر این طور عمل کنید یعنی بر اساس نتایج و اهدافی که دارید نوع محتوا ابزارهای لازم را انتخاب کنید دردسر زیادی نخواهید داشت.

 

برای این که اطلاعات جامع و کاملی درباره انواع مختلف محتوا به دست بیاورید باید موارد زیر را بدانید:

 

  • اهداف تولید محتوا 
  •  مسولیت‌ها و جایگاه های مورد نیاز برای تولید محتوا
  •  قالب های مورد نیاز
  • استراتژی و برنامه 
  •  مشکلات احتمالی که در هنگام تولید محتوا با آن مواجه می‌شویم 

 

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن