مقالات تولید محتوا
موضوعات داغ

دانشنامه جامع تولید محتوا

همه آنچه که درباره تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا، استراتژیست محتوا و به طور کلی درباره تولید محتوا نیاز دارید در این دانشنامه مختصر اما پر بار به شما ارائه می‌شود

این یک دانشنامه جامع است که برای نخستین بار در فضای وب فارسی منتشر می شود. برای این که به طور کامل و عمیق به این مبحث بپردازیم از مفاهیم اصلی شروع می کنیم.
پس، از اصول تولید محتوا آغاز می‌کنیم و پس از بررسی و توضیحات کاملی که درباره این اصول ارائه می‌کنیم به ساختارهای محتوایی می‌پردازیم. ساختار تولید محتوا یا فرم، محتوا همان شیوه انتقال درون مایه یا محتواست! مثلاً ویدیویی، متنی، تصویری…
در نهایت پس از تکمیل این بحث موضوع نقش‌ها و کارکرد‌های محتوا را کاملا تشریح می‌کنیم.
این سه مبحث مهم را درباره محتوا نویسی و تولید محتوا تحت عنوان دانشنامه جامع تولید محتوا به شما کاربران عزیز ارائه می کنیم.

اصول محتوا و محتوا نویسی 

اصول تولید محتوا را می توان اصول محتوا یا محتوا نویسی هم به حساب آورد نکات بسیار مهمی که در هر نوشتاری باید رعایت شود و پیش از آنکه به تهیه مطالبمان بپردازیم از وجود و مهیا بودن این شرایط اطمینان حاصل کنیم.

اصل عنوان

اهمیت عنوان در تولید محتوا به قدری است که بیش از هشتاد درصد کاربران صرفا از روی عنوان جذب محتوا شده یا آن را کنار می‌زنند.

اگر بخواهیم برای هر بخش از محتوا بر اساس اهمیت آن وقت بگذاریم باید بیش از دو سوم زمانی را که برای تولید یک محتوا صرف می‌کنیم به انتخاب و نهایی کردن همان یک یا دو جمله و عبارت عنوان اختصاص دهیم.

عنوان سرلوحه و دستور کار هر تولید محتوا به حساب می‌آید که می‌بایست دقیقا با تمرکز بر آن محتوا را پیش برد.

عنوان اصلی

در هر پروژه تولید محتوا نیاز به یک عنوان اصلی داریم که خوب است از کلید واژه‌ای که پس از تحقیق بدست آورده ایم در آن استفاده کنیم. یعنی عنوان اصلی ما شامل کلید واژه اصلی ما نیز باشد.

یک مثال:

اگر کلید واژه ما (تولید محتوا) باشد؛ عنوان مطلوب می‌تواند این باشد (تولید محتوای مبتنی بر سئو چگونه انجام می‌شود)

از عنوان اصلی یک محتوا معمولا به عنوان نام اثر محتوایی نیز استفاده می‌شود. این عنوان با تگ H1 نشانه گذاری می‌شود. 

نشانه گذاری تگ h1 در محتواهای وردپرس

وقتی که عنوانی برای محتوا تعیین می‌کنیم یعنی اصلی‌ترین مسئله محتوا را مشخص کرده ایم و با استفاده از تگ نشانه گذاری H1 این مسئله را به موتورهای جستجوگر می‌فهمانیم؛

حال اگر در یک محتوا دو بار از این تگ استفاده کنیم از اهمیت تک نخست کاسته می‌شود در واقع به جای داشتن یک تگ قدرتمند با نیروی ۱۰۰، دو تگ ضعیف با نیروی ۵۰ خواهیم داشت که این حالت مطلوبی نیست و حتی از نظر سئو نیز یک نقص محسوب می‌شود.

پس ما نباید هرگز در تولید محتوا دو بار از تگ H1 استفاده کنیم. 

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس و در بسیاری از قالب‌های وردپرسی عنوان نوشته‌ها و برگه‌ها به صورت خودکار با تک H1 نشانه گذاری می‌شود.

عناوین فرعی

عناوین فرعی که در محتوای متنی کاربرد دارند، موجب ایجاد نظم در محتوا شده و مطالعه آن را آسان‌تر می‌کند. همچنین این مسئله برای سئو نیز بسیار مفید است. 

در محتواهای متنی باید برای هر ۳۰۰ کلمه یک عنوان اختصاص دهیم. 

اگر بخواهیم برای هر بخش از محتوا بر اساس اهمیت آن وقت بگذاریم باید بیش از دو سوم زمانی را که برای تولید یک محتوا صرف می‌کنیم به انتخاب و نهایی کردن همان یک یا دو جمله و عبارت عنوان اختصاص دهیم.

عنوان سرلوحه و دستور کار هر تولید محتوا به حساب می‌آید که می‌بایست دقیقا با تمرکز بر آن محتوا را پیش برد.

اصل مرغوبیت

 محتوایی که تولید می‌کنید باید کیفیت داشته باشد. یعنی اطلاعات مفید و مطالب مورد تقاضا و نیاز کاربران به آنها ارائه شود. 

ویژگی محتوای مرغوب با توجه به موضوع آن تعیین می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به جدید بودن محتوا ؛ تولیدی بودن محتوا و انتشار برای نخستین بار اشاره کرد.

اصل کلیدواژه

 اساسا سئو را می‌توان تمرکز و تلاش برای کسب جایگاه در کلید واژه‌ای مشخص در بین موتورهای جستجوگر دانست.

پیش از تولید محتوا باید کلید واژه‌ای که بیشترین ارتباط را با موضوع شما دارد و در عین حال از سوی کاربران بیشتر جستجو می‌شود تعیین کنید.

در بخش پشتیبانی ابزارهای حرفه‌ای برای تحقیق و یافتن کلمه کلیدی معرفی شده است.

 این مساله ضمن اهمیتی که از نظر سئو دارد در پیاده سازی اصل تمرکز به محتوای شما کمک فراوانی می‌کند.

اصل توزیع

پس از تولید و انتشار محتوا ، اصل توزیع محتوا مرحله تکمیلی فرایند تولید محتوا محسوب می‌شود. در توزیع محتوا ست که نتیجه کشت و زراعت و برداشت محصول انجام شده و اکنون محصول بدست آمده به خریداران عرضه می‌شود.

توزیع محتوا در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از راهکارهای بسیار مهم در توزیع محتوا مطرح است. اگر رسانه شما سیستم مدیریت محتوای وردپرس است می‌توانید با استفاده از دکمه‌های اشتراک گذاری که در اغلب قالب‌های وردپرسی بهینه سازی شده است استفاده کرد. 

کافی است شما در شبکه‌های اجتماعی مهم و مرتبط اشتراک داشته باشید؛ در این حالت پس از تکمیل محتوا با فشردن دکمه مربوطه وارد صفحه شبکه اجتماعی مورد نظر شده و محتوا را به اشتراک می‌گذارید.

این اشتراک گذاری را میتوان با استفاده از پلاگین‌ها و افزونه‌های مربوطه به صورت خودکار انجام داد.

اصل استناد

 محتوایی که در تولید آن از منابع معتبر استفاده شده باشد اعتبار مضاعفی هم در نگاه مخاطب و هم موتورهای جستجوگر پیدا می‌کند، اصل استناد در سىو با لینک سازی داخلی و خارجی دنبال می‌شود. مستنداتی که در یک محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد در شناسایی موضوع محتوا‌های متنی به موتورهای جستجوگر نیز کمک می‌کند؛ آنچه که مسلم است استفاده از منابع متقن و دارای اعتبار به غنای محتوا می‌افزاید.

اصل تحقیق

پیش از تولید محتوا باید جدیدترین تحولات، اخبار، پیشرفت‌ها و مسائل مربوط به موضوع بررسی شود.

اصل تحقیق به شما کمک می‌کند محتوا‌های موجود را شناسایی کرده و از کم و کیف آنها مطلع شوید تا از این رهگذار به دستور کاری مطلوب برسید.

تحقیق پیش از تولید محتوا نه تنها به مرغوبیت محتوای شما کمک می‌کند بلکه در پیاده سازی اصل نیاز نیز به شما کمک می‌کند. وقتی که تحقیق می‌کنید به نیازهای کاربران اشراف پیدا می‌کنید سپس با پوشش دادن این ضعف‌ها جایگاه محتوای خود را تثبیت کرده و حتی موضوعات جدیدی کشف کنید.

اصل تمرکز

اصل تمرکز یعنی دقیقا و عینا به عنوانی که تعیین می‌کنید بپردازید. 

یک مثال: اگر عنوان شما (فرشته چیست) باشد؛ شما حق ندارید به این توضیح بسنده کنید که ( فرشته بسیار مهربان است یا فرشته بسیار خوب است) چرا که اینها معرفی صفات یا خصوصیات فرشته باشد اما تعریف فرشته نیست.

البته این رویه، در موارد بسیاری خصوصا در محتوا‌های فارسی موجود در وب به عنوان رویه معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگرچه شیوه ی صحیحی نیست اما پذیرفته شده است.

 با این توضیح در اصل تمرکز ما ملزم به ارایه صحیح اطلاعات و عدم پراکندگی و تشتت کلام هستیم. فرشته موجودی پاک و مهربان است که مامور انجام فرامین خداوند است!

ما باید دقیقا به آنچه در عنوان وعده کرده ایم عمل نموده و از پراکندگی موضوع بپرهیزیم. پرداختن به مسائل جانبی یک موضوع به میزان تسلط تولید کننده محتوا بستگی دارد.

اصل انتشار

وقتی ضیافتی ترتیب داده می‌شود دعوت و حضور مدعوین از مهمترین مراحل تکمیل این ضیافت محسوب میشود. فرآیند تولید محتوا با انتشار مطلوب و توزیع گسترده محتوا تکمیل می‌شود. بنابراین چگونگی انتشار اهمیت فوق العاده‌ای دارد؛ اصل انتشار ربطی به تعیین ساختار محتوا ندارد. محتوا پس از تکمیل و نهایی شدن وارد مرحله انتشار میشود. تعیین رسانه و دیزاین را میتوان به انتشار محتوا مربوط دانست. مثلا اینکه محتوا با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و از

طریق برگه انتشار پیدا کند یا محتوا وبلاگی و نیز مدیریت طراحی صفحه و مسائلی چون تعداد ستون‌ها و استفاده از ساید بار به اصل انتشار مربوط است.

اصل هدف

هدف از تولید محتوا باید معلوم باشد. ناشر باید معلوم کند دقیقا چه می‌خواهد؛ تولید کننده محتوا باید بداند مشخصا برای چه هدفی تلاش می‌کند و مخاطب نیز حق دارد بداند محتوا چه دستاوردی برای او خواهد داشت.

هر محتوا ، زمینه سازی، توسعه تحقق هدف یا اهدافی مشخص را موجب می‌شود.

تعیین هدف در تولید محتوا از دو جهت ضروری است.

 هدف ناشر

هدفی که ناشر از تولید محتوا دنبال می‌کند. تعیین هدف ناشر یکی از بخش‌های مرحله پیش تولید به حساب می‌آید که اگر ناشر قصد دارد نویسنده‌ای جهت تالیف و تولید محتوا استخدام کند، لازم است هدفگذاری را از قبل انجام داده و به عنوان اطلاعات لازم به تولید کننده محتوا ارائه کند.

قرار نیست در محتوا صریحا به اهداف ناشر اشاره شود. اما دنبال کردن هوشمندانه و غیر مستقیم آن از ویژگی‌های محتوای ممتاز به حساب می‌آید. 

تولید محتوای هدفمند و تعیین اهداف از وظایف استراتژیست محتوا است اما هدفمندسازی (پیاده سازی اهداف) از وظایف تولیدکننده محتوا به حساب می‌آید.

این دو مقوله یعنی هدفمندی و هدفمندسازی لازم و ملزوم یکدیگرند. تعیین و اجرای مطلوب هر کدام، به میزان توانمندی استراتژیست و تولیدکننده محتوا بستگی دارد. 

هدف مخاطب

هدف مخاطب در تولید محتوا نتیجه یا دستاوردی است که نویسنده برای مخاطب تعیین کرده و در راستای عمل به این وعده با ارائه اطلاعات و توضیحات تلاش می‌کند.

همان مقدار که تولید کننده محتوا باید اهداف معین شده برای محتوا را غیر مستقیم دنبال کند؛ اهداف مخاطب باید صریح و شفاف مطرح شوند تا مخاطب بداند از محتوا چه چیزی دستگیرش می‌شود. 

از هدف مخاطب می‌توان برای تحقق هدف ناشر به خوبی بهره برد. البته با توجه به حساسیت این بهره وری چنانچه تولید کننده محتوا مهارت لازم را نداشته باشد ممکن است به هدف ناشر ضربه بزند.

یک مثال

در یک پروژه که هدف ناشر (دادن شماره یک. متخصص) به مشتریان است؛ می‌توان از محتوا یی با موضوع (۳۰ متخصص و شماره تماس آنها) برای این هدف بهره برد و در این بین به معرفی متخصص مورد نظر نیز پرداخت.

 هدف مخاطب در این محتوا ، بدست آوردن یک مجموعه شماره تلفن از متخصصان است. حال اگر نویسنده شماره تلفن متخصصی که کارفرمای پروژه است را بی هیچ دلیل (حروف الفبا، ترتیب..) در اول فهرست درج کند یا با رنگ و اندازه متفاوت چندین بار آن را درج کند می‌تواند موجب آسیب زدن به هدف ناشر شود.

آنچه که مسلم است در هدفمندسازی یک محتوا چنانچه از عبارت‌های جیغ کپی رایتینگ استفاده شود نه تنها به هدفمندی محتوا کمک نمی‌کند بلکه آسیب هم می‌رساند.

در آثار محتوا یی ممتاز هدف مخاطب همان ابتدا صریح و شفاف اعلام می‌شود و سعی می‌شود بی کم وکاست به مخاطب ارائه شود.

سواستفاده از این پارامتر برای کشاندن مخاطب به تیررس محتوا اشتباه ویرانگری است که تداوم آن موجبات نابودی ذآٱیک برند را فراهم می‌کند آورد.

اصل نیاز

محتوا باید بر اساس نیاز مخاطب تولید شود. کاربران محتوایی را که به اطلاعات آن نیاز دارند با اشتیاق دنبال می‌کنند و حتی نقایص احتمالی آن را نادیده می‌گیرند. 

اصل نیاز یعنی توجه به اهمیت‌ها ضرورت‌ها و اولویت‌های جامعه مخاطبان.

اصل نیاز تاکیدی است بر سلیقه اکثریت مخاطبان و تولید محتوا در راستای موضوعات مورد علاقه آنها.

مد به عنوان یکی از مسائل مهم در تولید محتوا دستمایه‌ای پویا برای تولید محتوا به حساب می‌آید.

اصل نیاز به چند بخش تقسیم می‌شود. 

نیازهای اولیه و ضروری

تولید محتوا بر اساس نیاز کاربران از اقدامات بسیار مهم برای افزایش بازدید و رضایت کاربران است.

یک مثال

وقتی شما حین کلید انداختن به درب خانه یادتان بیاید که نان نخریده اید احتمالا مجدد به خیابان می‌روید تا نان بخرید؛ چرا که این یک نیاز ضروری است.

 ثانویه و غیر ضروری

نیاز ثانویه می‌تواند برای مخاطب شما جالب و حتی در برخی موارد ضروری باشد اما معمولا تاکیدی بر اجرا و انجام آن وجود ندارد.

یک مثال

اگر شما حین کلید انداختن به درب خانه یادتان بیاید که برای پلن کنترل تلویزیون خود محافظ پلاستیکی نخریده اید، احتمالا به جای برگشتن به فروشگاه و تهیه این کالا خرید آن را به روز بعد موکول می‌کنید.

 

اصل خوانایی

خوانایی متن یکی از مباحث مهم سیو است که به بهینه سازی محتوای متنی ارتباط دارد. این بحث به کلمات، جمله ها، پاراگراف‌ها و چگونگی در کنار هم قرار گرفتن آنها مربوط می‌شود. همه آن چیزی که موجب می‌شود مخاطب محتوای متنی را راحت‌تر بخواند و با آن ارتباط برقرار کند خوانایی متن محسوب می‌شود. 

استفاده از کلمات ساده و واضح، عبارت‌های کوتاه، پرهیز از بکارگیری عبارات چند بخشی پیچیده، جملات کوتاه و نیز عدم ایجاد پاراگراف‌های طولانی مباحث مهمی در خوانایی هستند که برای تولید محتوای کاربر پسند باید به آنها توجه داشت. 

استفاده از علائم نگارشی نظیر نقطه، ویرگول، فاصله و نیم فاصله‌ها از دیگر مسائل خوانایی است. 

متن خوانا نوشتاری بدون حشو است که گره‌های عقلانی ندارد و کاربر راحت آن را می‌خواند و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

اصل ۱۰۰

سالی که نکوست از بهارش پیداست، بهار ابتدای سال است و اگر پر بار باشد آن سال سالی نیکو به حساب می‌آید! البته این یک ضرب المثل است و شاید بهتر بود از مَثَلِ (از کوزه همان برون تراود که در اوست) برای بیان مفهوم اصل صد استفاده می‌کردم با این حال هم کاربر و هم موتورهای جستجوگر انتظار دارند با خواندن ابتدای یک محتوای متنی به مضمون آن و کلیات محتوا پی ببرند. 

۱۰۰ کلمه ابتدایی اهمیت ویژه‌ای برای موتورهای جستجوگر دارد. بنابراین باید با دقت تمام صد کلمه ابتدایی را تالیف نمود. طبیعتا استفاده از کلیدواژه‌های محتوا و کلمه کلیدی‌های مرتبط و هم معنی در صد کلمه ابتدایی می‌تواند سئو منطقی و استانداردی برای محتوا ایجاد کند. 

اصل ۲۰

هر جمله ۲۰ کلمه داشته باشد.تعداد کلمات جمله هرچه کوتاه‌تر باشد خواندن آن برای مخاطب آسان‌تر است.

البته گاه برای انتقال مفاهیم پیچیده نیاز به جملاتی با تعداد کلمات بیشتر وجود دارد اما خوب است این تعداد، یعنی جملات طولانی که بیشتر از ۲۰ کلمه دارند از ۲۵% کل جملات بیشتر نشود. 

ساختارهای محتوایی

ساختار‌های محتوایی را در دانشنامه جامع علمی کاربردی تولید محتوا که در تحقیقاتی فرهنگ و تمدن تدوین کرده‌ایم به پنج بخش اصلی تقسیم می‌شود. در واقع ما می‌توانیم در این ساختار‌ها و زیر شاخه‌های مربوط به آن انواع محتوای الکترونیکی را تولید کنیم.

  • محتوای متنی
  • متحرک (ویدیو و گیف)
  • تصویری (طراحی و عکس)
  • صوتی
  • ترکیبی

هر کدام از ساختارهای محتوایی، خود زیر شاخه‌هایی دارند. مثلا محتوای متنی یا محتوای متحرک (ویدیویی) هر کدام به زیر شاخه ‌هایی تبدیل می‌شوند یا اینفوگرافیک از زیرساختارهای محتوای تصویری به حساب می‌آید. فرم ارائه محتوا چنانچه با توجه به موضوع، مخاطب و نیز هدفی که از محتوا دنبال می‌کنیم تولید شود اثر بخشی فوق العاده بیش‌‌تری خواهد داشت. ساختار نوشته در وردپرس تمدن بیانگر انواع فرم‌های محتوایی در این سیستم مدیریت محتوا است.

ساختارهای محتوایی و زیرشاخه‌های آن:

ساختار محتوای متنی

هر گونه محتوایی که با استفاده از خط و نوشته تهیه شود محتوای متنی است. این محتوا بوسیله کلمه یا کاراکتر اندازه‌گیری می‌شود.

محتوای متنی با توجه به اینکه از عنصر وسیعی به نام کلمه برای انتقال معانی و مفاهیم استفاده می‌کند محتواهای جامع ‌‌تری تولید می‌کند.

محتوای متنی ساختار محتوایی مادر محسوب می‌شود. محتوای متنی معمولا در تولید سایر محتوا‌ها نقش دارد.

محتوای متنی در عین حال که اهمیت آن زیاد است؛ لزوما به معنی محبوبیت یا تاثیرگذاری بیشتر آن نسبت به سایر فرم‌های محتوایی نیست.

در تولید محتوا برای انتخاب ساختار محتوایی مناسب باید به عواملی همچون مخاطب، اهداف ناشر‌، رسانه‌ای که قرار است محتوا در آن انتشار یابد و دیگر عوامل تاثیرگذار توجه کرد.

محتوای متنی

محتوای متنی به دو بخش کلی محتوای کددار (اسکریپت) و محتوای وبلاگی (پویا) تقسیم می‌شود. هر کدام از این زیر شاخه‌ها میز مجموعه‌های خاص خود را دارد.

محتوای نوشتاری کد دار

پیوند

لینک یک سایت یا یک پست که می‌تواند بصورت مستقیم مثلا(www.seomatn.ir) منتشر شود یا با انکر تکست باشد؛ مثلا (سایت سئو متن) که وقتی روی آن کلیک می‌کنیم به نشانی مربوطه منتقل می‌شویم.

اسکریپت و کد

زبان‌های برنامه نویسی از کنار هم قرار دادن برخی حروف، علائم و نشانه‌ها دستورات و اکشن‌هایی را پیاده سازی و اجرا می‌کنند. برای شناخت و دسته‌بندی ساختارهای مختلف محتوایی کدها و اسکریپت‌ها را در ساختار (محتوای کد دار) جای می‌دهیم.

محتوای نوشتاری روتین

نام

ساختار نام شامل محتواهایی که برای اسم یک برند یا نام دامنه انتخاب می‌کنیم، می‌شود.

این محتوا‌ می‌تواند یک کلمه یا یک عبارت کوتاه باشد.

معمولاً محتوای نام به صورت جمله ارائه نمی‌شود و در حد همان عبارت یا کلمه است.

نام، با همه کوتاهی و محدودیت اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که در نگرش کاربران و مخاطبان نسبت به یک کسب و کار تاثیر زیادی دارد. به نظر شما این طور نیست؟ یعنی اسم یک فیلم سینمایی یا نام یک سایت عنوان یک کتاب هیچ تاثیری در تصور شما از آن ندارد؟ پاسخی که به این سوال می‌دهید میزان تاثیرگذاری این ساختار محتوایی را مشخص می‌کند.

پست وبلاگی

محتوای بلاگی که معمولاً به صورت پست در سایت و یا وبلاگ منتشر می‌شوند محتوایی موضوعی با بیشتر از ۳۰۰ کلمه است و در آن کلید واژه به عنوان محور پرداخت متن ایفای نقش می‌کند.

یعنی یک پست وبلاگی محوریت با کلید واژه است.

گفتگو یا چت

ممکن است ساختار محتوایی شما گفتگو یا چت باشد این ساختار اگرچه کاربردی برای ارائه ندارد اما یکی از ساختار‌های پر استفاده در شبکه‌های مجازی به حساب می‌آید معمولاً محتواهایی که در سایت‌ها کتاب‌ها کنگره‌ها و تحقیق‌ها ارائه می‌کنیم در ساختار چت یا گفتگو نیست اما روزانه در شبکه‌های اجتماعی از این ساختار استفاده می‌کنیم

گفتگو یا چت همانگونه که از عنوان آن پیداست مناظره یا گفتگوی بین دو یا چند نفر است این ساختار محتوایی تا حدود زیادی شبیه به دیالوگ‌های یک سناریو یا فیلمنامه است که می‌تواند دستمایه ارائه محتوا به صورت خلاقانه قرار گیرد

نقل قول

نقل قول محتوایی است که دقیقاً از دیگران نقل می‌کنیم و خودمان هیچ نقشی در نوشتن آن نداریم. هدف از این که این قول را یک ساختار محتوایی مستقل به حساب می‌آوریم. تفهیم نقل قول بودن آن به موتورهای جستجوگر است.

موتورهای جستجوگر باید بدانند که محتوایی شما منتشر کرده اید نقل قول از دیگران است تا آن را کپی حساب نکنند. همانطور که می‌دانید محتوای کپی می‌تواند به سئو آسیب بزند. به همین خاطر هرگاه محتوای را از دیگران عیناً نقل می‌کنیم آن را با کد نشانه گذاری مربوط به نقل قول نشانه گذاری می‌کنیم تا موتورهای جستجوگر فکر نکنند ما محتوای دیگران را بازنشر کرده ایم بالاخره گاهی لازم می‌شود که ما عیناً تعریف یا نظر یک شخصیت را درباره موضوعی منتشر کنیم ساختار نقل قول در این جور مواقع به کار می‌آید.

جملات کوتاه (توییت)

محتواهای کوتاه که معمولاً نمونه‌های نظام مند آن را در شبکه اجتماعی توییتر دیده ایم مطالب کوتاهی هستند که تفاوت آن با محتوای وبلاگی در حجم کم آن است.

محتوای کوتاه یا جملات کوتاه در تلگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این محتواها معمولاً از یک جمله یا شبه جمله بیشتر هستند.

ما در دانشنامه جامع تولید محتوا محتواهای کمتر از ۳۰۰ کلمه را محتوای کوتاه می‌دانیم.

این محتواها در بخش‌هایی مانند گزیده مطلب که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس در بخش انتشار نوشته وجود دارد کاربرد فراوانی دارند.

تبحر در تهیه محتوای کوتاه می‌تواند در سئو کمک زیادی به شما بکند. خصوصاً آنجایی که می‌خواهید دیسکریپشن یا توضیحات برای معرفی محتوا بنویسید.

محتوای کوتاه معمولاً یک موضوع را مطرح می‌کند و به پایان می‌رساند.

چک لیست

چک لیست یکی از ساختار‌های محتوایی بسیار محبوب در بین کاربران است. این ساختار محتوایی محبوب یعنی چک لیست بسیار کارآمد و کاربردی بوده و حجم وسیعی از اطلاعات را در جملات کوتاه به مخاطب منتقل می‌کند.

  • انتخاب موضوع
  • کلید واژه
  • عناوین
  • پرداخت متن
  • تصاویر

می‌تواند نمونه‌ای از یک محتوا در ساختار چک لیست باشد.

فرم و جدول

فرم‌ها و جدول‌هایی که روزانه با آن مواجه هستیم جزو ساختار محتوایی متنی به حساب می‌آیند فرم‌ها را می‌توان از جهاتی به چک لیست شبیه دانست کاربرد این ساختار محتوایی اغلب برای دریافت اطلاعات از کاربران است.

برای ثبت نام و عضویت یا مواردی شبیه به این که اطلاعات دسته بندی شده و هدفمندی رد و بدل می‌شود ساختار فرم یا جدول بهترین گزینه برای تولید محتوا است.

بنابراین هر جا که با اطلاعاتی متوالی پیوسته و دقیق مواجه بودید می‌توانید از ساختار محتوایی فرم و جدول برای تولید محتوا استفاده کنید.

دیدگاه یا کامنت

دیدگاه‌ها یا کامنت یک ساختار و محتوای قدرتمند است که به زودی برای خود مارکتینگ مستقلی پدید می‌آورد.

البته این یک احتمال نیست؛ بسیاری از کارشناسان محتوا و وب به صورت رسمی و غیررسمی مطالب مفیدی در خصوص تاثیرات فوق العاده عمیق این ساختار محتوایی با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته اند.

به نظر می‌رسد به زودی شاهد کامنت مارکتینگ قدرتمندی در سراسر دنیای دیجیتالی خواهیم بود.

همین الان وقتی که شما وارد صفحه دانلود یک نرم افزار می‌شوید به احتمال زیاد نگاهی به نظرات دیگر کاربران می‌کنید و شکی نیست که چگونگی نظرات دیگران در انتخاب شما نیز تاثیر گذار است.

علت اینکه دیدگاه یا کامنت را یک ساختار محتوایی مستقل به حساب آوردیم محل و جایگاه انتشار آن است .

این ساختار محتوایی وابسته به محتوایی است که منتشر شده است. مثلاً اپلیکیشنی که در بازار یا گوگل پلی منتشر می‌شود و شما به عنوان کاربر تجربه کاربری خود را در بخش نظرات آن ثبت می‌کنید؛ یا دیدگاهی که در بخش کامنت یک پست از وبلاگ سایت سئول متن ثبت می‌کنید.

پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ را باید یک ساختار محتوایی مستقل بدانیم. چرا که از نظر درون مایه و مفهوم یکدستی و توالی منظمی دارد و این شرایط کافی را برای استقلال پرسش و پاسخ بعنوان ساختار محتوایی مستقل ایجاد می‌کند.

از طرفی به رسمیت شناختن این ساختار محتوایی به واسطه کاربردی بودن پرسش و پاسخ در فرایند تولید محتوا ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به تاکیدی که در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن بر هدفمندی محتوا وجود دارد معرفی این ساختار محتوایی چیز غیرمنتظره‌ای نیست!

مخاطب به عنوان یکی از ارکان اصلی در تولید محتوا همواره تعیین کننده بسیاری از قواعد و مقررات محتوایی است.

اگر بپذیریم که پاسخ دادن به پرسش‌های کاربران یکی از فلسفه‌های وجودی تولید محتوا است با جدیت بیش‌‌تری ساختار محتوایی پرسش و پاسخ را در دانشنامه تولید محتوا خواهیم پذیرفت.

هر زمانی که با مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ‌های مختلف مواجه بودید یا احساس کردید برای تفهیم موضوع به کاربران و مخاطبان خود باید به پرسش‌های متعددی پاسخ دهید می‌توانید از این ساختار محتوای استفاده کنید.

سوالاتی که احتمال می‌دهید برای کاربران وجود دارد را مطرح و در ادامه به آن پاسخ دهید.

بدیهی است که استفاده از خلاقیت‌های گرافیکی و تزیینی در این ساختار محتوایی می‌تواند به خوانایی و جذابیت آن برای مخاطب بیافزاید.

مثلاً پرسش را با رنگی و پاسخ را با رنگ دیگر درج کنید یا در کنار هر پرسش و پاسخ از آیکون یا تصویری کوچک استفاده کنید.

شعر

تردیدی نیست که شعر به عنوان یک ساختار محتوایی مستقل می‌تواند استفاده‌های متعددی فراتر از جنبه‌های ادبی و بطور خاص تجاری و انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط داشته باشد.

محتوای شعری شعری که در یک آگهی تبلیغاتی استفاده می‌شود فکر کنید یا به تاثیر گذاری مثنوی کوتاهی که در بیان مشکلات اجتماعی تولید می‌شود، تا قدرت و تاثیرگذاری این ساختار محتوایی بیش از پیش برایتان روشن شود.

تولید محتوا در این ساختار نیازمند تخصص و دانش ویژه‌ای است که از آن تحت عنوان شاعری یاد می‌شود.

بدون تردید این گونه محتواها جذابیت فوق العاده‌ای برای کاربران دارد.

ایجاد جذابیت برای مخاطب همواره یکی از دغدغه‌های مهم محتوا بوده و شخصا معتقدم بزودی به یکی از چالش‌های بزرگ محتوا در سالهای آتی بدل می‌شود.

محتوای تصویری (عکس)

ساختار محتوایی تصویری یا عکس، طراحی، عکس و گرافیک‌های دو بعدی را تحت پوشش قرار می‌دهد د که در ادامه به زیر شاخه‌های مهم آن اشاره می‌کنیم.

محتوا‌های تصویری یا گرافیکی با نرم افزار‌ها یا توسط هنرمندان و به صورت دستی تولید می‌شود که بارزترین آن را می‌توان طرح‌های سیاه قلم یا نقاشی دانست.

اینفوگرافیک

محتوایی که معمولاً با استفاده از متن و تصویر اطلاعات را به کاربر منتقل می‌کند.

اینفوگرافیک معمولاً تصاویر مختلفی دارد و یک سیر داستان هدفمند را دنبال می‌کنند.

یک دایره را تصور کنید که به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و در هر بخش از این دایره توضیحاتی نوشته شده و در کنار آن یک آیکون مرتبط با محتوا درج شده است این یک اینفوگرافیک است.

نمودارهای مختلفی که به صورت تصویری و متنی اطلاعات دقیق و معینی را به مخاطب منتقل می‌کنند مصداق این ساختار محتوایی است.

اینفوگرافیک اهمیت و محبوبیت زیادی دارد. اینفوگرافیک ظرفیت این را دارد که اطلاعات زیادی را به کاربر منتقل کند.

از دیگر ساختار‌های محتوایی که آن هم اطلاعات زیادی از اطلاعات را به کاربر منتقل می‌کرد چک لیست را به خاطر دارید؟! یک چک لیست را می‌توان به راحتی تبدیل به اینفوگرافیک کرد. البته با کمک تصاویر مرتبط و قدری توضیح و تعریف کوتاه

پوستر

پوستر‌ها ساختار محتوایی سنتی و شناخته شده‌ای در محتواهای گرافیکی هستند.

در ساختار محتوایی پوستر معمولاً پیام اجتماعی یا هدفی معین با استفاده از المان‌های گرافیکی و گاهی متن به مخاطب ارائه می‌شود.

متن اصالت زیادی در پوستر ندارد هرچند که امروزه ما آن را جزئی از این ساختار یه حساب می‌آوریم‌.

پوستر یکی از ساختار‌های محتوایی فستیوالی است که معمولاً در برگزاری مسابقات و جایزه‌های گرافیکی از آن استفاده می‌شود.

آنچه که پوستر را از یک اعلامیه یا بنر تبلیغاتی متمایز می‌کند.

نسبت ابعاد پوستر معمولاً به صورت یک مستطیل به صورت افقی و عمودی است چیزی که در سایر محتوای گرافیکی هیچ‌گونه توصیه یا محدودیت آکادمیکی ندارد.

بنر یا بنر تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی را می‌توان ساختاری جدا شده از پوستر به حساب آورد. با این تفاوت که دست تولید کننده باز است تا از المان‌های مختلف در آن استفاده کند.

نسبت ابعاد یک بنر تبلیغاتی آزاد است البته ابعاد ۹۲ در ۷۲۸ به عنوان یک سایز تبلیغاتی شناخته می‌شود.

در تولید و انتشار بنرهای تبلیغاتی همواره باید مراقب بلاکرها باشید. مرورگر‌ها معمولاً بنرهای تبلیغاتی را بلاک می‌کنند. چرا که دیدن تبلیغات‌های اجباری به مزاج کاربران خوش نمی‌آید.

در بنر تبلیغاتی برخلاف پوستر استفاده از متن یک ضرورت است. چراکه بنر می‌خواهد اطلاعاتی را به مخاطب خود منتقل کند . دغدغه هنرمندانه این وسط وجود ندارد.

استاندارد بودن ترکیب رنگ را می‌توان جنبه شاخص بنرهای تبلیغاتی به حساب آورد.

تلفیق پوستر با بنر چنانچه خالق آن از تجربه و خلاقیت خوبی برخوردار باشد می‌تواند تاثیرگذاری فوق‌العاده زیادی بر روی مخاطبان داشته باشد.

برشور

بروشور یک ساختار گرافیکی مستقل است. در این ساختار گرافیکی اطلاعات جامع و کاملی درباره یک برند یا موضوعی خاص به مخاطب منتقل می‌شود.

ساختار محتوایی بروشور لزوماً اطلاعات مفیدی ندارد و این وجه تمایز آن با اینفوگرافیک است.

بروشور‌ها معمولاً چند ستون دارند که در آن چند بخش وجود دارد.

مثلاً

  • معرفی
  • زندگی نامه
  • تحصیلات
  • سوابق اجرایی
  • اهداف و برنامه ها

موارد بالا می‌تواند سرفصل‌های یک بروشور تبلیغاتی برای یک کاندیدای انتخاباتی باشد. نیاز به توضیح نیست که متن به عنوان اصلی‌ترین المان در تولید بروشور اهمیت ویژه‌ای دارد در انتخاب فونت یک بروشور سلیقه خالق اثر و تبعیت او از استانداردهای فونت و متن در نتیجه نهایی اثر گذار است.

عکس شاخص

عکس شاخص همان تصویری است که در نمایه مقالات پست‌ها و مطالب یک سایت به عنوان یک عکس کوچک یا عکس…… مشاهده می‌کنیم.

عکس شاخص را با توجه به استفاده فراوانی که در این سالها پیدا کرده است می‌توانیم یک ساختار محتوایی مستقل برای ساختار گرافیکی به حساب بیاوریم.

در این ساختار گرافیکی که به صورت مجموعه‌ای مد نظر است هارمونی رنگ و نسبت ابعاد حائز اهمیت است.

زیبایی و تناسب مفهومی عکس شاخص می‌تواند در نگرشی که کاربران از یک صفحه اینترنتی پیدا می‌کنند تاثیر زیادی داشته باشد.

پس اگر یک مدیر سایت هستید حتماً تصاویر شاخص مقالات تان را چک کنید. تردید نکنید با اصلاح تصاویر شاخص بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب خواهید کرد.

در تصاویر شاخص خوب است از متن استفاده نشود. به طور کلی در محتوای اینترنتی تا جایی که امکان دارد باید از تکست برای نوشتن استفاده نشود.

منظور این است که اگر جایی نیاز به نوشتن دارید آن را روی عکس بنویسید نه اینکه به صورت گرافیکی آن را مِرج کرده و منتشر کنید!

نکته بسیار مهم در تصاویر دیجیتالی بحث تگ آلت است.

همانطور که شاید شما هم بدانید موتورهای جستجوگر درک درستی از تصاویر ندارند. دست کم اکنون که در آستانه سال ۲۰۲۰ هستیم شرایط به این منوال است.

بنابراین ما باید به جستجوگر‌ها بفهمانیم که این تصویر! چه چیزی را به در مقابل دیدگان مخاطب به نمایش می‌گذارد. این فهماندن از طریق تگ آلت انجام می‌شود.

ما در بخش مقالات سایت گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن به تفصیل به بحث گرافیک و تصاویر تجاری پرداخته ایم و پکیج ویژه‌ای به این منظور منتشر کردیم که شما می‌توانید با مطالعه آن روش‌های کاربردی و تکنیک‌های خوبی برای تولید تصاویر تجاری بیاموزید.

در مقاله یاد شده منابع فوق العاده‌ای معرفی شده که شامل برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که همه را یک به یک چک کرده ایم.

لوگو، نشان

لوگو یا نشان ساختار گرافیکی مستقل است که اهمیت فوق العاده زیادی دارد .

لوگو یا نشان شما معرف فعالیت، نگرش و طرز تفکر شماست.

لوگو و نشان
لوگو و نشان

تاثیری که مخاطب می‌تواند از لوگو یا نشان یک فعالیت دریافت کند چیز کمی نیست که به سادگی از کنار آن عبور کنیم.

آنچه که در تولید محتوای گرافیکی از نوع لوگو یا نشان اهمیت دارد تولیدی بودن آن است.

یعنی به هیچ وجه نباید از لوگوی دیگران استفاده کنید! اگر میخواهید از نظر حرفه‌ای مورد احترام باشید.

در لوگو یا نشان، ورژن‌های مختلف گرافیکی اهمیت دارد. البته اگر شما کار را طوری طراحی کنید که در همه زمینه‌ها چه تیره و روشن قابل رویت باشد شاید از ورژن‌های مختلف بی نیاز شوید.

با این حال معمول این است که باید در چند ورژن هم از نظر نسبت ابعاد و هم میزان روشنایی یعنی طولی و عرضی بودن و بدون زمینه و با زمینه سفید و با زمینه تیره آن را تطبیق دهید یا ورژن‌های مختلفی برای آن ایجاد کنید.

آیکون و استیکر

تفاوت آیکون و استیکر با لوگو یا نشان در مجموعه بودن آن است.

آیکون‌ها با تصاویر شاخص فرق دارند چرا که تصویر شاخص معمولاً شخصیت یک پوستر را دارد اما آیکون و استیکر تنها یک یا بخش کوچکی از المان‌های گرافیکی هستند.

آیکن‌ها در حالات مختلف تهیه می‌شود مثلا اگر شما بخواهید برای کسب و کارتان یک مجموعه آیکون بسازید، می‌توانید برای

  • فروشگاه
  • بخش مقالات
  • بخش مشتریان
  • بخش خدمات

و بخش‌های دیگر استیکر بسازید.

این ساختار محتوایی در رنگ و جهت گیری مفهومی از رنگ سازمانی و شخصیت برند تبعیت می‌کند.

استیکرها به عنوان یک ساختار گرافیکی نوپا معمولاً از تکست استفاده واضح‌ترین می‌کنند استیکر‌ها بیشتر جنبه سرگرمی و فان دارند.

محتوای متحرک (ویدیویی)

ساختار محتوایی متحرک یا ویدیویی که می‌توان آن را سلطان محتواهای دنیای دیجیتال دانست. مهم‌ترین و پرطرفدارترین ساختار محتوایی در این سال‌ها به حساب می‌آید.

منظور از محتوای متحرک فایل‌های ویدیویی، انیمیشن و تصاویر پویا( گیف) و فایل‌های فلش است.

در ادامه زیرساخت‌های محتوای متحرک یا ویدیویی را بررسی می‌کنیم.

اینستاگرامی

محتوای اینستاگرام محتوایی است که نسبت ابعاد مشخصی دارد و در تایم شصت ثانیه تولید و منتشر می‌شود.

محتوای اینستاگرامی به واسطه انتشار در شبکه اجتماعی مشخصی به نام اینستاگرام یک ساختار محتوایی مستقل شناخته می‌شود.

برنامه ریزان و کارشناسان اینستاگرام فکر می‌کنند که اگر ویدئو به صورت مربعی باشد تاثیر بیش‌‌تری دارد چون اغلب کاربران از موبایل استفاده می‌کنند همه چیز بزرگ‌تر و واضح‌تر نمایش داده می‌شود.

از نظر زمان هم ۶۰ ثانیه می‌تواند یک تایم منطقی باشد. تردیدی نیست که برای این تصمیم کارشناسان اینستاگرام سلیقه مخاطبان را مد نظر قرار دادند.

ویدیو کلیپ

ویدیو کلیپ ویدیو کوتاهی که معمولاً در اموال ۱۶ در ۹ تولید می‌شود این فیلم می‌تواند آموزشی یا هر چیز دیگری باشد.

فتوکلیپ

فتو کلیپ ویدیویی است که از ترکیب تصاویر و صدا و متن تهیه می‌شود که با ترانزیشن‌های مختلف به هم پیوند داده می‌شوند. فتوکلیپ را باید ویدیو‌های ابتدایی و دانست که بیشتر کاربران مبتدی برای استفاده‌های شخصی و خانوادگی از آن استفاده می‌کنند.

گیف

تصاویر متحرک که در فرمت گیف در اینترنت فراوان هستند را حتما می‌شناسید این تصاویر معمولاً در یک فریم تولید می‌شوند اغلب یک المان در تصویر متحرک است.

در برخی از نمونه‌های گیف که نوعی محتوای متحرک به حساب می‌آیند زمینه دارای لوپ (پیوسته) است که هنرمندانه با هم سینک می‌شود تا توالی حرکت در همین کلیپ کوتاه یک اکشن قابل قبول را به تصویر بکشد.

مثل: راه رفتن یا پینگ پنگ بازی کردن ۲ نفر

انیمیشن

انیمیشن نمونه‌ای از ویدئو هستند که اغلب در آنها از فیلمبرداری استفاده نشده است.

انیمیشن‌ها را به صورت فریم به فریم می‌سازند و تراکم تصویر در آنها هر چه بالاتر باشد کیفیت انیمیشن نیز بیشتر است.

انیمیشن‌ها را اغلب برای استفاده‌های تبلیغاتی و ساخت جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنند.

تایم انیمیشن‌ها اغلب کوتاه است یک پروژه انیمیشنی می‌تواند در چند ثانیه خلاصه شود؛ اما همین چند ثانیه هزینه هنگفت و زمان بسیار طولانی برای تولید لازم دارد.

البته در سال‌های اخیر با توسعه برنامه‌ها و داوهای گرافیکی و سه بعدی این مسئله بسیار دستخوش تغییر شده است.

امروزه دیگر ‌‌تری دی مکس، مایا و افترافکت تنها برنامه‌های سه بعدی و ساخت انیمیشن نیستند.

در ساخت انیمیشن ها، حرکت دوربین یکی از اختیارات انیمیشن‌ساز است که می‌تواند در مراحل ساخت انیمیشن از هر زاویه‌ای که می‌خواهد به علم آنها نگاه کند! تولید محتوا در این ساختار می‌تواند بسیار جذاب و برای بدست آوردن سئو‌، ارزشمند باشد.

موشن گرافیک

موشن‌گرافیک را نمی‌توانیم به انیمیشن نسبت دهیم چون

معمولا موشن گرافیک‌ها سیر داستان مشخصی دارند و تایم آنها بیشتر است. همچنین استفاده از ساختار گرافیکی دو بعدی در تولید موشن گرافیک عمومیت بیش‌‌تری دارد و معمولاً از سبک فلت برای تولید آنها استفاده می‌شود.

در موشن گرافیک همانطور که از نام آن برداشت می‌شود، حرکت گرافیک دو بعدی یا پویانمایی تصاویر مد نظر است .

موشن گرافی از تخصص‌هایی است که تاحدود زیادی اصالت‌های محتوایی بیش‌‌تری دارد چرا که به واسطه برخورداری از سیر داستان یا موضوع مشخص نیازمند محتوای مادر یا محتوای متنی است.

اگر موشن گرافیک را از حالت محتوا محور آن یعنی داستان و موضوعی که در بردارد خارج کنیم می‌تواند یک ردیف یا انیمیشن باشد آنچه که این ساختار گرافیکی را مجزا می‌کند همین کاربرد و ترکیب آن با سیر داستان است.

موشن گرافیک از ساختارهای گرافیکی جذاب در حال حاضر به حساب می‌آید که برای استفاده‌های آموزشی و تبلیغاتی خصوصاً در استارتاپ‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد.

فیس رکورد یا سلفی

ویدیو سلفی که معمولاً توسط یک فرد و با استفاده از گوشی تلفن همراه یا تبلت و یا وبکم کامپیوتر ثبت می‌شود و حاوی پیام یا گزارش یا محتوای سرگرمی و فان است. در این ساختار محتوایی معمولاً یک فرد صورت سلفی ویدیو را تهیه می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.

محتوای صوتی

از دیگر ساختارهای محتوایی که تدوین کرده‌ایم محتوای صوتی است این فرم محتوایی نیز در زیر شاخه‌های مختلفی قابل دسته بندی است.

موزیک

موزیک از شناخته‌شده‌ترین ساختار‌های صوتی است موزیک را همه می‌شناسیم میتوان آن را به موزیک با کلام و بدون کلام تقسیم‌بندی کرد موزیک بدون کلام اغلب برای استفاده در تولید کلیپ‌های ویدیویی کاربرد دارد.

پادکست

پادکست نوعی رادیو شخصی است که با موضوع مشخصی در ساختار صوتی تولید می‌شود.

در پادکست‌ها معمولاً از موسیقی آهنگ و ویس استفاده می‌شود. پادکست‌ها گونه‌ای محتوایی هستند که بیشتر برای بیان احساسات احوالات شخصی و اجتماعی و یا آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سالهای آغازین رواج مالکیت این ساختار محتوای صوتی در ایران چندان استقبال نشد. البته کاربران همیشه پادکست را دوست داشته و دارند؛ شاید تولیدکنندگان محتوا به دلیل اینکه توان تولید محتوا در این فرم را نداشتند چندان رغبتی به تولید محتوا به صورت پادکست نشان ندادند.

در نقدی که در این باره مطالعه می‌کردم جمله جالبی نوشته شده بود آن اینکه تولیدکنندگان محتوا در ایران حرفی برای گفتن ندارند که بخواهند پادکست تولید کنند.

 

در فضای وب فارسی و در سال‌های اخیر با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی، پادکست‌ها نیز جان دوباره گرفتند و بسیاری از افراد به تولید پادکست خصوصاً برای تولید آثار آموزشی روی آورده اند.

نمونه‌های خارجی فوق العاده جذابی از پادکست بصورت آنلاین از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی در دسترس است. گوگل هم یک برنامه ویژه برای ارائه پادکست‌ها به صورت آنلاین منتشر کرده است. پادکست گوگل یکی از برنامه‌های محبوب بسیاری از کاربران است.

ویس

ویس ساختار محتوایی مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی است این ساختار فقط از صدای گوینده بهره می‌گیرد و نمی‌توان آنرا پادکست به حساب آورد با این حال در برخی موارد ویس‌ها را برای امور آموزشی استفاده می‌کنند.

یک ساختار محتوایی کاربردی است که معمولاً برای رفع نیاز و ارتباطات از آن استفاده می‌شود و برای انتقال محتوا به معنی آموزشی یا آنچه که تولید محتوا به حساب می‌آوریم استفاده نمی‌شود.

آواز

آواز یا وکال را می‌توان یک ساختار محتوایی مستقل در محتوای صوتی به حساب آورد اجرای زنده آواز در مجالس شب نشینی‌ها و جمع‌های دوستانه یکی از جنبه‌های جذاب دورهمی‌ها به حساب می‌آید.

این ساختار محتوایی به لحاظ هنری جایگاه ارزشمندی دارد. همین مسئله موجب می‌شود آن را با ساختاری مستقل به حساب آوریم. چرا که آواز را نه می‌توان ویس حساب کرد و نه می‌توان جایگاه موسیقی برای آن قائل شد.

هرچند که از نظر موسیقیایی آواز یا وکال نوعی موسیقی به حساب می‌آید، اما در نگاه کاربردی که در تالیف و تدوین دانشنامه جامع تولید محتوا حاکم است این ساختار محتوایی به واسطه توسعه روز افزونی که دارد یک ساختار مستقل است.

آمبیانس و fx

افکت‌های صدا و صداهای زنده طبیعت که در فضای آزاد شنیده می‌شود را باید ساختمان‌های مستقل به حساب آورد.

اف ایکس‌ها ساختار محتوایی مستقلی به حساب می‌آیند که از آنها در تولید کلیپ‌های ویدیویی پادکست‌ها و موزیک‌ها استفاده می‌شود.

از این ساختار محتوایی در تولید محتوا‌های ترکیبی نظیر اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها استفاده می‌شود.

در یک برنامه گرافیکی یا بازی وقتی که دکمه‌ای فشرده می‌شود و صدای فکر مربوطه طنین‌انداز می‌شود یا هنگامی که در یک برنامه گرافیکی چند رسانه‌ای یا یک صدای بارش باران یا رودخانه شنیده می‌شود قدرت اف ایکس و آمبیانس به خوبی مشخص می‌شود.

محتوای ترکیبی

ساختار محتوایی ترکیبی ساختاری است که در تولید آن از چند ساختار مختلف در کنار هم استفاده شده است مثلاً ویدئو، نوشتار، کد و عکس و… برنامه‌های موبایل لانچر‌ها و نرم افزارهای اتوران جزو ساختار محتوایی ترکیبی هستند.

لانچر‌های مختلفی که در موبایل‌ها استفاده می‌شود نیز به همین صورت pdf‌ها نیز با توجه به توسعه پیدا کرده اند نوعی محتوای ترکیبی هستند پاورپوینت نیز از دیگر ساختارهای محتوای ترکیبی است که در آن از چند ساختار محتوای مختلف و مستقل استفاده می‌شود.

در ایمیل مارکتینگ از pdf ‌ها به خوبی استفاده می‌شود برای تولید آثاری که در رزومه استفاده میکنیم نیز ردپای محتوای ترکیبی به خوبی قابل مشاهده است.

اپلیکیشن

ساخت اپلیکیشن اندروید یا ios در این سال‌ها براحتی ساخته می‌شوند.

هر کاربری می‌تواند به راحتی برای خودش اپلیکیشن بسازد ساخت اپلیکیشن با موبایل براحتی قابل انجام است. این کار به سادگی و بدون نیاز به دانش نرم افزاری یا کد نویسی و بدون نیاز به کامپیوتر قابل انجام است.

نرم افزار مولتی مدیا (اتوران)

نرم افزارهای چند رسانه‌ای یا مولتی مدیا که به صورت اتوران (اتوماتیک) روی کامپیوتر اجرا می‌شوند در سالهای اخیر از رونق‌شان کاسته شده است؛ چرا که اپلیکیشن‌ها وارد دنیای دیجیتال شده و همه چیز را برای خود قبضه کرده‌اند.

با این حال اتوبان‌ها یکی از ساختارهای محتوایی ترکیبی به حساب می‌آیند. که در آن از محتوای مختلف استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته نرم افزار مولتی مدیا بیلدر به عنوان یکی از نرم افزارهایی که می‌توانستیم با کمک آن برنامه بسازیم مورد توجه بود. همچنین اتوپلی مدیا استودیو نیز از جمله برنامه‌های قدرتمند در این زمینه است.

ساختار محتوایی اتوران را می‌توان با نرم افزار فلش ساخت کمپانی ادوب هم تولید کرد. برای تولید این گونه محتوایی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی می‌توانیم استفاده کنیم.

محتوای ترکیبی را می‌توان گرانترین نوع ساختار محتوایی در کنار ویدیو و انیمیشن به حساب آورد.

از انواع این ساختار محتوایی می‌توان به اپلیکیشن‌ها در ساختارهای اندروید و ios اشاره کرد همچنین برنامه‌های چند رسانه‌ای برای ویندوز که آنها را به نام مولتی مدیا می‌شناسیم نیز نوعی محتوای ترکیبی هستند.

پاورپوینت

فایل‌های پاورپوینت جزو محتوای ترکیبی هستند برای تولید این ساختار محتوایی می‌توانیم از نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت استفاده کنیم پاورپوینت‌ها در سال‌های اخیر به راحتی فیلم صدا و اکشن‌های انیمیشنی را اجرا می‌کنند. پاورپوینت در گوشی‌های موبایل براحتی قابل تولید است.

پی دی اف pdf

‏pdf ساختار محتوایی سنتی و کلاسیک اینترنت است بسیاری از آموزش‌ها و فایل‌ها در ساختار pdf ارائه می‌شوند. اسناد اداری و آموزشی رسمی نیز به صورت pdf در اختیار کاربران و متقاضیان قرار می‌گیرد.

پی دی دف در سالهای اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده اند.

در این ساختار گرافیکی نیز نمی‌توانیم از چند ساختار دیگر در کنار هم استفاده کنیم محتوای ترکیبی ایجاد کنیم

های محتوایی را در دانشنامه جامع علمی کاربردی تولید محتوا که در تحقیقاتی فرهنگ و تمدن تدوین کرده‌ایم به پنج بخش اصلی تقسیم می‌شود. در واقع ما می‌توانیم در این ساختار‌ها و زیر شاخه‌های مربوط به آن انواع محتوای الکترونیکی را تولید کنیم.

منبع
سایت سئو متن
برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن