سئو و خوانایی

خوانایی متن در سئو چیست؟

چگونه متن‌های خوانا تالیف کنیم؟

نکات برگزیده مطلب

  • چگونه متن های خوانا بنویسیم
  • خوانایی متن چه تاثیری در سئو

خوانایی به معنی روان بودن نوشتار از نظر نگارشی املایی جنبه‌های بصری مربوط به رسم الخط فونت و چیدمان کلمات جملات و پاراگراف ها است.

به عبارت دیگر وقتی که ما متنی می نویسیم که شرایط زیر را دارد، خوانایی ما اوکی است!

  •  غلط املایی ندارد
  •  نشانه ها و علائم نگارشی در آن رعایت شده 
  • از فاصله‌ها به درستی استفاده کنیم
  • ز فونت مناسب با اندازه استاندارد استفاده کنیم
  •  رنگ نوشتار مناسب و از نظر بصری استاندارد باشد
  •  تعداد کلمات در جمله حدود ۲۰ کلمه

اگر موارد بالا رعایت شود می‌توان گفت که متن ما خوانایی دارد.

البته نکات دیگری هم هست مثلاً در یک متن خوانا باید معلوم باشد هر بخش از محتوا به چه موضوعی پرداخته است. یعنی کاربر بتواند با یک روخوانی کلی ساختار اصلی نوشتار را بفهمد.

متن خوانا مثل نقشه، کاربر را راهنمایی می‌کند

اگر بخواهیم اهمیت مطالب یک مقاله را مطرح کنیم، باید از تگ‌های H استفاده کنیم. یعنی نوشتار خود را با استفاده از تگ های H1 تا H6 نشانه گذاری کنیم.

مثلاً در همین مقاله  یعنی همین متنی که پیش رو دارید  عنوان مطلب یعنی خوانایی متن در سئو چیست  تگ اچ وان  به خود می گیرد.  در ادامه  باید ببینیم مقاله قرار است و چه مباحثی را مطرح کند. اصلی‌ترین  سر فصل ها و عناوین را با تگ H2 معلوم می کنیم  این  استفاده از تگ ها اهمیت زیادی دارد و سلسله مراتب باید در آنها رعایت شود.

برخی از کاربران تازه کار  فکر می کنند تگ های H صرفا کارِ کوچک و بزرگی اندازه ها را انجام میدهد. اخیرا در یکی از پروژه‌هایی که در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن داشتیم سایتی بود که تمامی مطالب وبلاگ را با تگ H3 نشانه‌گذاری کرده بودند! وقتی علت را جویا شدیم گفتند اندازه متن کوچک بود خواستیم بزرگتر شود. جالب است بدانید بالغ بر ۶۰۰ متن طولانی که کاملاً هم تالیفی هستند در این سایت وجود دارد.

نیازی به توضیح نیست که  این تصور یک اشتباه بسیار مبتدیانه است و  این شش درجه بندی، مهمترین و کم اهمیت ترین موضوعات و سرفصل های موجود در یک محتوای متنی را تعیین می‌کنند. البته ما در یک مقاله مجزا به بحث تگ ها که بسیار برای سئو مهم هستند می پردازیم.

در ادامه اگر بخواهیم بررسی‌های کاملترین در خصوص خوانایی متن داشته باشیم می‌توانیم به نکاتی مثل بولد کردن نوشته یا حالت ایتالیک که همان کج کردن متن است اشاره کنیم.

همچنین اگر به ویرایشگر متن در سایت وردپرسی خود دقت کرده باشید یک گزینه می بینید که مربوط به زمانی است که شما بخواهید مطلبی را نقل قول کنید.

مثلا می خواهید از زبان شخصی دیگر خاطره‌ای از زبان خودش درج کنید، در این شرایط شما این متن را با استفاده از تگ مربوطه نشانه‌گذاری می کنید. که معمولاً یک بک گراند مجزا و فونت متفاوت برای آن تعیین می شود.

نمونه آنچه گفتیم را متن زیر می بینید

این مقاله توسط برنامه تبدیل گفتار به نوشتار گوگل تهیه شده است.مطمئناً ایرادات فراوانی بر آن وارد است که بزودی نسبت به ویرایش آن اقدام خواهیم کرد.

بررسی خوانایی متن و تاثیر آن بر سر او به همین جا ختم نمی شود اما می توان گفت آنچه که لازم است شما کاربران عزیز درباره نوشتن متن های خوانا بدانید در همین چند پاراگراف به خوبی بیان شده است. شما با رعایت آنها می‌توانید در سئو حرکت های خوبی بزنید!

البته اگر شما بخواهید حرکت‌های برزیلی در سئو بزنید! باید نوشتن را خوب یاد بگیرید. هم حرف خوب نوشتن و هم خوب نوشتن.

اگر قصد دارید تولید محتوا به صورت جدی و پردازید می توانید از مطالبی که در این باره نوشته شده استفاده کنید.

برای اینکه متن های ما راحت خوانده شوند چه کار کنیم؟ چه متن هایی راحت تر توسط مخاطب خوانده می شود و منظور را بهتر به خواننده منتقل می کند.

 

خوانایی چه تاثیری در سئو دارد و اقداماتی که باید برای بهبود خوانایی در سئو انجام دهیم چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره خوانایی متن به شما کاربران عزیز سایت سئو متن ارائه کنم.

 

همانگونه که از عنوان خوانایی پیداست این ویژگی باعث ارتباط ساده تر و راحت تر مخاطبان بامتن می شود یعنی آنها می توانند راحت تر متن را بخوانند.

 

اصلا کاری به مباحث فنی سئو و برنامه نویسی و تابع قوانین گوگل و الگوریتم ها نداریم از شما کاربر عزیز به عنوان یک انسان با سواد متوسط دیپلم به بالا چند سوال می پرسم.

ویژگی‌های خوانایی متن

متنی که غلط املایی ندارد بهتر خوانده می شود یا متنی که پر از غلط املایی باشد.

 

مقاله‌ای که قسمت های مهم آن برجسته شده اند و از بقیه متن متمایز می شود برای شما خوشایند تر است یا مقالاتی که یک ریز نوشتند و پشت سر هم کلمات را قطار کرده‌اند.

 

آیا شما دوست دارید مقالاتی که می خوانید عنوان بندی داشته باشد مثلاً ک مقاله دو صفحه ای به بخشهای کوچک‌تری تقسیم شده و هر بخش به یک مبحث می پردازد و عنوان آن مبحث هم در بالای آن نوشته شده است آیا دوست دارید مقالاتی که می خوانید اینگونه باشد.

 

نظر شما چیست که بخشهای مهم مقاله با عناوین درشت تر نوشته شوند و زیر مجموعه های آن نیز با سرتیتر های کوچکتر ارز ایران فهرست شود. با شما بتوانید موضوع را به راحتی مرور کنید و حدس بزنید

 

به نظر شما اگر نقطه در پایان جملات نگذاریم کمی نظم و ترتیب جملات به هم میریزد شاید هم بیشتر از کمی؛ این طور نیست.

 

آیا جملات طولانی که نویسنده مدام می آورد و موضوع را پیچیده می‌کند برای شما خوشایند است یعنی دوست دارید که مثل داستان نویسان قرن نوزدهم در متن هایی که می بینید جملات بلند استفاده شود.

 

آیا دوست دارید پاراگراف های جمع و جور و نهایتاً سه چهار جمله ای تشکیل دهنده یک مقاله باشد یا انبوهی از واژه‌های متراکم.

 

اگر در مقالاتی که می‌خوانید علامت ها و نشانه ها به خوبی رعایت نشوند شما منظور نویسنده را به خوبی درک می کنید یک کاما گاهی مفهوم یک جمله را کاملاً عوض می کند این طور نیست.

 

بسیار خوب دوستان عزیز پرسش هایی که در بالا مطرح کردم مسائلی است که به خوانایی متن مربوط است به نظر من روش تدریسی که در سایت سئو متن و انتخاب کرده ایم بسیار کارآمد است چراکه شما می توانید هم مباحث را به صورت پروژه محور بیاموزید و هم از روش مهندسی معکوس استفاده کرده و خودتان با توجه به تحلیل هایی که مطمئناً از ذهن تو عبور می کند نکات بسیار ارزشمند دیگری نیز دریافت و برداشت کنید.

 

در ارتباط با بحث خوانایی همانگونه که در ابتدای مبحث اشاره کردم ما اصلا کاری با قوانین و مقررات گوگل مپ دستورالعمل ها هم که نداشته باشیم به خاطر مخاطبانمان باید به گونه ای بنویسیم که متن‌ما بهتر خوانده شود دوستان عزیز سئو چیزی جز این نیست همین قوانین منطقی و ساده که شاید با دو دو تا چهار تا هر انسان باهوش میانگین ۵۰ درصد بالا به راحتی به دست می آید.

 

  • چه کنیم که متن های ما خوانایی بالایی داشته باشد.
  • غلط املایی نداشته باشید.
  • نکات مهم متن را برجسته کرده و بولد کنید.
  • از علامت های نگارشی صحیح و کامل استفاده کنید.

 

سعی کنید جملات تان کمتر از ۲۰ کلمه داشته باشد نهایتا تا ۲۰ درصد از جملات تان اگر کمی هم بیشتر شد اشکالی ندارد. اما این حد و حدود را رعایت کنید. یعنی جملات کوتاه و البته بسیار خوب است که جملات کوتاه و بلند را در کنار هم میکس کنید. یعنی پشت سر هم چند جمله طولانی نیاورید.

 

این یک تجربه شخصی است که از و کمتر استفاده کنید تا مدام از چاله به چاه نیفتید مجبور نشوید توضیح بدهید تا جمله بندی های شما طولانی نشود.

 

از تگ های h۲ h۳ و اچ ۴ به درستی استفاده کرده او همچنین اچ ۵ و اچ ۶ اگر برای مقالات طولانی تر استفاده کنید چه بهتر…

 

نظم و ساختار مطلب را رعایت کنید یعنی چارچوب مشخصی برای نوشتار تعیین کرده و همه چیز را منظم در بخش مربوط به خود بنویسید تیتراژهای جذاب انتخاب کرده این تیترها را بر اساس اولویت با تگ های اچ که در بالا به آن اشاره کردم نشانه‌گذاری کنید.

 

البته افزونه یواست در وردپرس به شما کمک های زیادی می‌کند این افزونه اشتباهات شما را می گیرد به کمک چراغ های سبز و نارنجی و قرمز این افزونه قدرتمند سئو می‌توانید خوانایی متن و سئو سایت و نوشتار خود را تقویت کنید.

 

اگر تمایل داشته باشید می توانید مقالات آموزشی سایت یواست را از اینجا مطالعه کرده و اطلاعات ارزشمندی درباره سئو و خوانایی متن به دست بیاورید.

 

البته این مقالات به زبان انگلیسی نوشته شده است اما کافی است مرورگر خود را درحالت ترجمه قرار داده تا متن را به زبان فارسی مشاهده کنید . ممکن است ایراداتی در ترجمه آن وجود داشته باشد اما قابل فهم است. از طرفی غنی بودن این منبع و دست اول بودن آن به زحماتی که برای درک معنی جملات می‌کشید می ارزد.

 

خوانایی و ربات‌های جستجوگر

خوانایی متن برای ربات‌ها

بررسی متن برای ربات ها در واقع همان سئو محسوب می شود به عبارت دیگر ما وقتی می توانیم بگوییم محتوای مطلوبی تولید کرده‌ایم که سئو خوبی داشته باشد یعنی ربات ها بتوانند آن را آنگونه که هست بشناسند. مختصات آن را درک کنند و در نتایج موتورهای جستجوگر رتبه بندی کنند.

استفاده از تگ های اچ نوعی بهینه سازی خوانایی برای ربات های گوگل محسوب می شوند.

 

برچسب ها

seoman

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا