مقالات تولید محتوا

تولید محتوا چیست و چه انواعی دارد

بررسی انواع محتوا در ساختار‌های مختلف متنی، گرافیکی و ویدیویی

اینکه محتوا چیست و چه تعریفی دارد یا انواع مختلف آن از نظر محتوا و درون مایه یا موضوعی که دارند  چیست و همچنین نقش های مختلفی که برای تولید محتوا به حضور و تخصص آنها نیاز داریم از جمله مباحثی است که شاید برای تسلط بر دنیای محتوا و نویسندگی به آنها نیاز داشته باشیم. ما جامع ترین مطالب و آموزش ها را در ارتباط با محتوا نویسی در دانشنامه جامع علمی کاربردی تولید محتوا گردآوری و تالیف کرده‌ایم. البته این محتوا که در پیش روی شماست هم یک محتوای ارزشمند و پر بار است که اطلاعات دقیقی از منابع معتبر خارجی در آن به شما کاربران عزیز ارائه شده است.

محتوا و  تولید کردن آن در وب تعریف خاص خودش را دارد. مقالات سایت‌ها و پست‌های وبلاگی، آموزش‌هایی که در اینترنت وجود دارد، انواع پی دی اف‌ها در موضوعات مختلف، پاورپوینت، سایت‌های انگلیسی که بعضی‌ها مطالبش را ترجمه می‌کنند و به اسم تحقیق و پروپوزال تحویل استاد و دانشگاه می‌دهند.

فیلم‌های اینستاگرامی، مطالب تلگرامی، پادکست‌ها، بطور کلی هر چیزی که پیام، خبر، اطلاعات و تعاملی قابل درک با انسان برقرار کند، محتواست. تولید محتوا یعنی همه اینها و بسیاری از ساختارهای دیگر که به تفصیل در دانشنامه جامع علمی کاربردی تولید محتوا به آن پرداخته‌ایم.

 

تعریف محتوا و انواع آن

ما برای سایتمان محتوایی لازم داریم که هرکدام از این فرم و ساختار خاص خودش را دارد.

مطالبی که برای بخش وبلاگ نیاز داریم احتمالاً مقالاتی آموزشی هستند با ویزگی‌هایی که یک محتوای آموزشی دارد. یا از قوانین بازاریابی محتوایی پیروی می‌کنند.

مطالبی که برای صفحه فروشگاه و معرفی محصولات آن نیاز داریم طبعاً متناسب با تکنیک‌های کپی رایتینگ هستند. یا محتوایی که برای تثبیت یا ایجاد برند باید استفاده کنیم.

اگر می‌خواهید محتوا را به بهترین حالت درک کنید و به همه ابعاد آن اشراف پیدا کنید باید بدانید که حتی رنگی که برای برندتان بکار می‌برید یا طرحی که برای لوگو یا شعاری که در سایت استفاده می‌کنید.

تولید محتوای الکترونیکی و موارد استفاده

این روزها دیگر برای معرفی یا به اشاره به تولید محتوا از عبارت الکترونیکی استفاده نمی‌شود. البته تولید محتوای الکترونیکی را می‌توان بیشتر یک عبارت اداری دانست. مطمئنا اگر یک یک مرجع رسمی یا،قانونی بخواهد دستورالعملی تنظیم کند در آن از این عبارت، یعنی تولید محتوای الکترونیکی استفاده کند. اما الکترونیکی بودن محتوا بحثی است که دیگر در بین کاربران فضای وب کاربرد ندارد و می‌توان گفت تولید محتوای الکترونیکی یک واژه قدیمی است که اشاره به انواع محتواهای موجود در اینترنت دارد اما امروزه تولید محتوا در بین همگان واژه شناخته شده است و از صفت الکترونیکی بودن در ادامه آن استفاده نمی‌شود با این حال در ادامه به بررسی محتوای الکترونیکی، تعریف آن و نکاتی در این باره می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

با توجه به آنچه که گفتیم شما کاربران عزیز باید بدانید که در متن‌های قانونی و رسمی و اداری نظیر انواع اساسنامه‌ها سیاست نامه‌ها یا صفحات مربوط به حریم خصوصی یا هرگونه محتوایی که از طرف مراجع قانونی منتشر می‌شود ممکن است از این عبارت استفاده شود در چنین شرایطی شما باید فکر کنید که تولید محتوای الکترونیکی ویژگی‌های متفاوتی از آنچه که به نام تولید محتوا می‌شناسیم دارد. چون در مواردی برخی مراجع آن از ما پرسش کردند که آیا تولید محتوای الکترونیکی گونه خاصی از محتوا است یا فرقی ندارد!

 

پس بطور کلی تولید محتوای الکترونیکی با توجه به مجازی بودن آن برای مطالعه یا تولید و انتقال، نیاز به رسانه ای دارد تا بتوان آن را مطالعه کرد و یا برای دیگران ارسال کرد از ابزارهایی که از آنها برای ساخت یا مطالعه محتوای الکترونیکی استفاده می‌شود می‌توان به انواع سایت‌ها و وبلاگ‌ها شبکه‌های اجتماعی و همچنین انواع cd حافظه‌های گوشی تلفن همراه رم فلش جنبه سخت افزاری دارند نام برد این متن به ناب ملاحظات سئو و برای پاسخ به نیاز کاربرانی که این عبارت را جستجو می‌کنند تهیه و منتشر شده است.

 

اما ما می‌دانیم که شما به دنبال چه هستید، اگر می‌خواهید بدانید تولید محتوا به چه معنا است و یا انواع آن می‌گردید ما در بخش‌های دیگر سایت به تفصیل مقالات تخصصی پرداخته‌ایم.

تولید محتوا چیست؟

اینها همه و همه محتواهایی هستند که باید تحت نظر متخصص تولید محتوا و در برنامه ای مدون که آن را استراتژی تولید محتوا می‌دانیم ایجاد، منتشر توزیع و مدیریت شوند.

بیایید با هم تولید محتوا را بیاموزیم و یاد بگیریم که محتوا چیست و چگونه آن را می‌نویسند. تولید محتوا هدف نیست بلکه یک فرآیند است که تا حدودی متفاوت از نویسندگی است و قوانین خاص خود را دارد.

تولید محتوا وسیله ای است که ما را به هدفمان می رساند و باید تحت مدیریت چیزی به نام استراتژی پیش برود. بنابراین باید برای تولید محتوا استراتژی محتوایی داشته باشیم.

هدف اصلی سیستم تولید محتوا ایجاد هوشیاری، رهبری و فروش است. نوع محتوایی که تولید می‌کنید نیازمند رسیدن به یکی از این اهداف است. این موضوع در رابطه با همه ساختارهای محتوایی صدق می‌کند و در هر جا که محتوا مصرف می‌شود چه آنلاین و چه آفلاین کاربرد دارد.

نوع محتوایی که تولید می کنید تعیین کننده نحوه تولید آن است. می‌توانید محتوا را بر اساس ساختار آن تعیین کنید. مثل بلاگ، مقاله یا ویدئو..

اما در واقع بهتر است محتوا را بر اساس واکنشی که از مخاطب انتظار دارید بعد از خواندن آن نشان دهد، تعیین کنید. اگر محتوا را بر اساس نتایج تعیین کنید ارزیابی و درک این که محتوا مفید و کاربردی بوده است یا خیر آسان‌تر است.

انواع محتوا با توجه به نقش آنها

  • محتوای بنیادی
  • محتوای دروازه دار (gated content)
  • محتوای در حال تحول یا روتین
  • محتوای ثابت

محتوای بنیادی: محتوایی است که تلاش می‌کند یک موضوع مشخص را به روشی مشخص پوشش دهد. هدف محتوای بنیادی رهبری فکر است. این محتوا را تولید می‌کنید تا قدرت و اعتبار را با مخاطبان تان حفظ کنید.

 

محتوای دروازه دار: محتوایی است که با چیزی (مثل اطلاعات تماس) مبادله می‌شود. این نوع محتوا به منظور برقراری ارتباط با مخاطب تولید می‌شود.

 

محتوای روتین: جریانی از محتوای تولید شده به طور منظم است. این محتوا ممکن است به صورت یکسری پست های وبلاگ، گزارش های خبری منظم، یا قسمت های منظم یک برنامه باشد. شما محتوای در حال تحول را به منظور ایجاد هوشیاری خود در میان مخاطبان مورد نظر تولید می کنید.

محتوای ثابت: محتوایی که معمولاً برای ارائه اطلاعات از سایت یا برند به صورت ثابت منتشر می‌شود مانند صفحه درباره ما تماس با ما سرویس ها و نظایر آن

محتوا در این نقش همان طور که از نامش پیداست معمولاً تغییر نمی‌کند و تفاوتی که با محتوای دارد این است که بدون دریافت هیچ گونه اطلاعاتی از کاربر به او ارائه می شود.

کوتاه ترین پاسخی که می توان به این سوال داد این است که باید برای رسیدن به نتایج مطلوب حداقل محتوای مورد نیاز را تولید کرد. اما این پاسخ برای بسیاری از مردم رضایت بخش نیست.

 

محتوای بنیادی به منابع بیشتری نیاز دارد. منظور از منابع، زمان یا دانش است. اما شما برای تسلط به مشتریان خود به هر دو نیاز دارد.  محوای گیت دار برای رسیدن به هدفش نیاز ندارد مثل محتوای بنیادی صریح و قاطع باشد. به علت این که هدف محتوای گیت دار ایجاد ارتباط است. شما برای رسیدن به هدفتان به محتوایی نیاز دارد که صراحت و قاطعیت کمتری داشته باشد. محتوای روتین یا وبلاگی به تولید منظم نیاز دارد. هدف این محتوا ایجاد آگاهی است. محتوای روتین را باید به طور منظم تولید و منتشر کرد. اگر کاربر به تولید منظم محتوای شما آگاه باشد دنبال تان می آید.

 

هدف تولید محتوا چیست

هدف بازاریابی محتوا ایجاد مخاطب و متقاعد کردن آن برای خرید است. اما هدف تولید محتوا بسیار محدودتر است. 

هدف تولید محتوا ایجاد ارتباط با مخاطب است. مخاطبان محتوای ما گروه زیادی از افراد هستند. اما اما علایق، مشکلات و امیدهای هر شخص را به طور جداگانه خطاب قرار می دهد.

درک این نکته اساسی در تاثیر محتوا تفاوت بزرگی ایجاد می کند. اگر هدف محتوا ترغیب شخص برای انجام یک کار خاص است باید همان شخص خاص را مخاطب قرار دهد.

این تفاوت گفتن حرفی به یک شخص و یا حرف زدن با اوست. مخاطب شما توسط پرسونای بازاریابی تعیین می شود. این پرسوناها به عنوان بخشی از استراتژی محتوا گسترش پیدا می کنند.

روش برقراری ارتباط با مخاطب تولید محتوای سرگرم کنندهتولید محتوای سرگرم کننده یا شبکه های اجتماعی، آموزشی و خبری است یا ترکیبی از هر سه مورد. محتوای سرگرم کننده در سطح عاطفی با افراد ارتباط برقرار می کند. محتوای آموزشی در سطح عقلانی و محتوای خبری در سطح توجه.

محتوای سرگرم کننده / عاطفی

اگر هدف این است که با مخاطب ارتباط عاطفی برقرار کنید، باید در رابطه با مردم محتوا تولید کنید. محتوای عاطفی معمولا به شکل داستان تولید می‌شود. این نوع محتوا شامل زبان توصیفی حواس پنجگانه می‌شود. زیرا احساسات را از طریق حواس پنجگانه تجربه و ابراز می کنیم. اگر مطلبی را در رابطه با چیزی که شنیده اید، دیده اید، چشیده اید، لمس کرده و یا بوئیده اید، خواننده مطلب نیز احساسات را از طریق همین حواس پنجگانه حس می کند.

 

محتوای تحلیلی یا یادداشت و سرمقاله

اگر یادداشت تحلیلی که ارائه می کنید  قرار است آموزش باشد باید بر اساس فرآیندها و آمار و تحلیل داده ها این کار را انجام دهید این کار باعث می شود یادداشت در مقاله یا محتوای شما واقعاً آموزشی باشد و جنبه شخصی پیدا نکند.

به عبارت دیگر اگر هدف آموزش مخاطب است، باید محتوا را از طریق شرح فرآیندها و یا تحلیل داده ها توضیح دهید. این داده ها، شواهد و استدلال های ساختاری هستند که محتوای آموزشی را از نظریه متمایز می کند.

یک نظریه بر پایه تجربه شخصی یا حرفه ای است. اما اگر هیچ اطلاعاتی برای اثبات این ادعا نداشته باشید یک محتوای آموزشی به حساب نمی آید. بلکه یک محتوای آموزشی در رابطه با شخص خودتان است. تفاوت بین یک محتوای آموزشی و محتوای عاطفی تفاوت بین عینیت در مقابل ذهنیت است.

 

محتوای خبری و اطلاع رسانی

محتوای آموزنده به سه دلیل توجه خواننده را به خود جلب می کند: گردش، تازگی و انتشار. اخبار، نمونه یک محتوای خبری است. اخبار روزانه در رابطه با اتفاقاتی است که اخیرا رخ داده است (تازگی). و به سرعت منتشر می شود (انتشار). اگر بتوانید محتوایی در رابطه با مخاطب منتشر کنید، آن ها نیز با توجه کردن به مطلب تان به شما پاداش می دهند.

 

هر سه محتوا قادر هستند توجه مخاطب را جلب کنند. توجه منبعی محدود است، بنابراین محتوا باید وعده ای را به مخاطب داده و آن را ادا کند.

 

تخصص‌هایی که در تولید محتوا نقش و تاثیر دارند

نقش های اصلی در هر مرحله از تولید محتوا از ایده های پشت آن شکل می‌گیرد. سپس باید آن را به مخاطب ارائه داده و در نهایت مطمئن شوید که محتوای تولید شده صحیح است و منظورتان را به مخاطب رسانده است.

 

باید نقش های گروهی را مشخص کرد. تا هر کدام از اعضای تیم تولید محتوا بدانند که چه کاری را چه زمانی باید انجام دهند.

می‌توانید این وظایف را به نویسندگی، طراحی، تولید و ویرایش تقسیم بندی کنید.

نقش نویسندگی در تولید محتوا

شروع فرآیند تولید محتوا، نویسندگی است. همیشه شروع کار با نویسندگی است، چه محتوای شما ویدئو باشد، یا بلاگ و یا یک هنر خیابانی. نویسندگی، اهداف استراتژی محتوا را به تاکتیک هایی برای درگیر کردن مخاطب تبدیل می کند.

 

برای برخی از مردم به چند دلیل نویسندگی کار سختی است. اشتباه آن ها این است که هنگام نویسندگی بیش از حد وارد جزئیات می شوند. وسط جمله متوقف می‌شوند و دوباره جمله را از اول می نویسند. و یا این که ساعت ها به این فکر می‌کنند که چگونه افکارشان را در قالب یک جمله عالی روی کاغذ بیاورند.

نویسنده های حرفه‌ای این اشتباه را نمی کنند. آن ها کلمات را روی کاغذ می‌نویسند. سپس چندین بار آن را بازنویسی می کنند.

خیلی ها دوست دارند بنویسند و خودشان را با نویسنده های دیگر مقایسه می کنند. آن ها به عنوان یک مخاطب به نوشته های خود نگاه می کنند. اما اگر به عنوان یک نویسنده به نوشته های خود نگاه کنید انتظار ندارید کلماتی که روی کاغذ می آیند کامل و بدون نقص باشند. نوشته های شما باید بازنویسی شود. و حتی ممکن است قبل از انتشار به کمک ناشر، طراح و یا ویراستار نیاز داشته باشد.

 

نقش طراحی و گرافیک

همه محتواها از بلاگ گرفته تا فیلم یا کتاب، فرآیند تولید را گذرانده اند. اگر محتوا آنلاین باشد توسط طراح UI یا UX ارائه می شود. اگر چاپی باشد توسط طراح گرافیک و اگر فیلم باشد توسط شخصی که آن را فیلمبرداری کرده و ثبت می کند.

 

طراحی خوب با وجود این که برای مخاطب نامحسوس است نقش بسیار مهمی دارد. کار طراحی UX با فیلمبرداری خیلی متفاوت است اما در واقع هر دو کارشان یکی است، یعنی روشی برای ارائه یک نظریه.

 

طراحی و تولید خوب با نظریه ای که نویسنده نوشته است شروع می شود. در مرحله بعد طراحان و تولیدکنندگان، نوشته های روی کاغذ را به شکل بصری ارائه می دهند.

تاثیر ویرایش در تولید محتوا

ویراستاران نقش بسیار مهمی را در تولید محتوا ایفا می‌کنند. آن ها در یک نوشته چیزهایی مثل تلفظ، بیان و احساس را بررسی می‌کنند. و مهمتر از همه به دنبال درک این هستند که هدف نویسنده چیست و آیا به هدفش رسیده است یا خیر؟

 

ویراستار برای تولید فیلم یا صوت باید نسخه نهایی داستان را از روی فیلم خام و بر اساس متن نمایشنامه جمع‌آوری کند. نقش هر دو یکی است. هر دو نقش یک پل ارتباطی بین نویسنده و مخاطب را ایفا می‌کنند.

 

خیلی‌ها می‌گویند: من ویراستار در کامپیوترم نصب دارم پس نیازی به ویراستار ندارم. درست است که ابزارهای زیادی برای ویرایش متن وجود دارد، اما هیچکدام از این ابزارها متن را قابل فهم نمی‌کند.

 

شاید هیچوقت نتوانید متن خودتان را ویرایش کنید. زیرا مغزتان می‌داند که منظورتان از جمله ای که نوشته‌اید چیست. در واقع مغز باعث می‌شود بیشتر منظورتان را ببینید تا آن چیزی که نوشته اید. ویراستار تنها کسی است که کمک می‌کند این مشکل را حل کنید.

 

تولید محتوا برای نشر دیجیتال

در واقع اگر قرار است این محتوا برای انتشار در اینترنت نوشته شود طبیعتاً باید اصول سئو نیز در آن رعایت شود.

البته در سال های گذشته خیلی راحت میشد محتواها را برای اینترنت سئوکرد. این کار با اضافه کردن برچسب های زیاد انجام می شد اما اگر امروزه این کار را انجام دهید، ممکن است گوگل شما را جریمه کند.

 

موتورهای جستجوگر دوست دارند افراد مطالب را تولید کنند یعنی از ذهن خودشان بنویسند. همچنین گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر دوست ندارند از کلید واژه ها و برچسب ها استفاده بی رویه داشته باشید.

 

پس در این صورت باید از کلید واژه ها درست و به اندازه کافی استفاده کنید نه بیشتر و نه کمتر. اگر بخواهید کلید واژه را در جای درست به کار ببرید لازم است در عنوان مطلب تان از کلید واژه استفاده کنید.

 

همچنین در صد کلمه ابتدایی مطلب دو بار به کلید واژه اشاره کنید به نظر کافی می رسد. این کار به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند بفهمند که مطلب شما در باره چیست.

 

برای انتخاب کلید واژه در هر محتوا باید به موضوع تان توجه کنید. منظور از موضوع، نوع محتوا است. اگر محتوای شما یک محتوای جامع است کلید واژه شما با زمانی که دارید برای وبلاگ محتوا می نویسید فرق دارد. تفاوت کلید واژه ها در کوتاهی و بلندی آن هاست.

 

تصور کنید برای زمانی که داریم یک مقاله جامع می نویسیم، پیراهن آبی می تواند یک کلید واژه مناسب باشد. اما اگر بخواهیم یک مطلب وبلاگی تولید کنیم لازم است که کلید واژه را کمی طولانی تر و متمرکزتر بنویسیم. مثلاً پیراهن آبی مردانه برای فصل پاییز.

 

ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید با کمک آنها محتوای خود را برای موتورهای جستجوگر بهینه کنید. یکی از این ابزارها که خیلی از سایتهای ایرانی هم از آن استفاده می کنند افزونه یواست است که برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس جوملا و دروپال ارائه شده است.

 

این افزونه به شما کمک می‌کند که محتوای خود را برای موتورهای جستجوگر بهینه کنید. در واقع ربات های گوگل وقتی بخواهند متن شما را شناسایی کنند و بفهمند که درباره چه چیزی نوشته اید آن را می خوانند. ما باید کاری کنیم که ربات ها درست مطلب را بخوانند. یعنی از متن مان همان چیزی که نوشته ایم برداشت شود.

اگر نکات سئو را رعایت نکنیم و کلید واژه ها را درست استفاده کنیم مثل گاو نه من شیرده می‌شود که کار را انجام داده اما در آخر سر همه چیز را خراب میکند.

تولید محتوا برای فیلم و صوت

شاید نیاز به توضیح نباشد که تولید محتوای ویدیویی همچنین تولید محتوای صوتی می تواند تاثیرگذاری بسیار بیشتری داشته باشد صدا های جذاب و تصاویر تاثیر گذار می تواند کاربر را بیشتر با محتوا درگیر کند کاری که به هیچ وجه از عهده محتوای نوشتاری برنمی‌آید.

یکی از ایراداتی که تولید محتوای ویدیویی و صوتی دارد این است که نیاز به هزینه زیادی برای تولید این نوع محتوا داریم. این مسئله از عهده بسیاری از کسب و کارها بر نمی آید.

شاید فکر کنید می‌توانید از گوشی تلفن همراه تان به عنوان دوربین و میکروفون استفاده کنید. اما برای کارهای حرفه ای مطمئناً این کار منطقی به نظر نمی رسد زیرا به هیچ وجه کار دوربین حرفه ای و استودیو صدابرداری را نمی‌کند و در نتیجه محتوای نهایی شبیه به کارهای حرفه ای از آب در نمی آید.

 

برای تولید محتوای ویدیویی و صوتی به جز محتوای متنی نیاز به زمان زیادی دارید تا بتوانید آن را تولید کنید.

اگر قصد دارید محتوای ویدیویی یعنی کلیپ یا تیزر تولید کنید ،می توانید از افراد متخصص که ایده های جذابی دارند استفاده کنید تا محتوای شما را جذاب تر کرده و باعث شود مخاطبان بیشتری جذب شما شوند.

 

آیا فکر می کنید که کسب و کارتان می تواند از راه های مختلفی محصولات و خدمات شما را بفروشد؟ حالا اگر می دانید با تولید محتوای ویدیویی یا صوتی می توانید محصولات و بازارهای جدید برای خودتان ایجاد کنید، حتما این کار را بکنید.

 

یک سرمایه گذار پیدا کرده و محتوا را به صورت ویدیویی و صوتی را در دستور کار خود قرار دهید این سرمایه‌گذاری می‌تواند برای شما سودآور باشد.

 

تولید محتوا برای چاپ در جراید

نشریات و نرم افزار های مخصوص گوشی های هوشمند به عنوان رسانه های موثر توصیف می شوند. منظور این است که کاربران اوقات زیادی را با این رسانه ها سر می کنند. محتوایی که در مجلات و جراید تولید و منتشر می‌شود معمولاً محتواهای معتبری است.

 

خوب است بدانید بسیاری از سایت ها و شرکت های تبلیغاتی از همین مجلات و آرشیو ها به عنوان منبع تولید محتوا استفاده می کنند. به هر صورت استخدام ویراستار و نویسنده و طراح و کارمندان اداری چیز کمی نیست که هر کسی بتواند آن را انجام دهد. محتوای نشریات معمولاً حساب شده و علمی است.

برنامه تولید محتوا

برنامه تولید محتوا با استراتژی محتوا فرق دارد. اجازه بدهید اول تعریف هرکدام را برایتان بگویم.

برنامه‌ریزی برای تولید محتوا یعنی اینکه ما چه چیزهایی منتشر کنیم. یعنی موضوع مطالب ما چه باشد اما استراتژی محتوا به تعیین تکلیف محتوا بدون در نظر گرفتن موضوع آن می‌پردازد، که در جای خود به تفصیل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

پس شما باید برای تولید محتوای خود برنامه ریزی بکنید یعنی بدانید که چه موضوعاتی باید بنویسید. برنامه ریزی تولید محتوا به نیاز های کاربران توجه دارد. تعیین می‌کند که کاربران چه چیزهایی نیاز دارند و درباره همه آنها محتوا تولید می کند.

 

در واقع به تولید محتواهایی نیاز داریم تا به واسطه آن محصولمان را به مشتری بفروشیم. پس قرار است ما در یک نقشه جامع و دقیق مشخص کنیم مخاطبانمان به چه چیزهایی نیاز دارند و با پرداختن به آنها در راستای رفع نیازشان اقدام کنیم.

 

شما در برنامه ریزی برای تولید محتوا به این سه مطلب اساسی توجه میکنید:

 

  •  آگاهی
  •  توجه دادن 
  •  تبدیل

 آگاهی یعنی مخاطب از خدمات کالاهای شما اطلاع پیدا کند.

توجه یعنی کالاها و محصولات شما بتواند توجه او را جلب کند.

 تبدیل هم یعنی او را از یک مخاطب یا یک بیننده به خریدار تبدیل کند.

 

تعیین پرسونا و نیازهای آن ها

در فرآیند تولید محتوا شما به پرسونای مخاطبان توجه کنید. این یعنی دقت کنید آنها چه مشکلاتی دارند و چطور شما می توانید با محتوا مشکلات آن ها را حل کنید.

 

به عنوان مثال اگر شما یک مرکز آموزشی مهارت‌های توسعه وب هستید، می توانید به مشکلاتی که صاحبان سایت ها در هنگام فروش به مشتریان خود با آن مواجه هستند بپردازید. باید بدانید که چطور راه حلی برای جلب اعتماد آنها پیدا کنید.

 

آنچه که در این کار یعنی برنامه تولید محتوا اهمیت دارد این است که همه چیز باید مطابق با سفر مشتری حرکت کند. از مرحله آگاهی تا مرحله تبدیل به مشتری شدن.

 

هیچ قانون مشخصی درباره این که چه تعداد محتوا نیاز دارید وجود ندارد. اینکه شما چند مقاله باید بنویسید یا چند طرح باید طراحی کنید به این بستگی دارد که چطور بتوانید آنها را تولید کنید. در واقع کیفیت محتوا ها تعیین می کند که تا کجا باید به محتوا نویسی ادامه دهید.

 

اگر محتوای شما خوب باشد کار ده محتوا را می کند. همانطور که گفته شد همه چیز باید بر اساس سیر و سفر مشتری از مرحله آگاهی تا تبدیل به مشتری شدن حرکت کند.

 

اجازه بدهید یک مدل را به شما ارائه کنم: اگر قرار است ما برای آگاه کردن مشتریانمان و همچنین برای توجه آنان و نهایتاً برای تبدیل آنها به مشتری تعدادی محتوا تولید کنیم، شاید بد نباشد این طور در نظر بگیریم که چهار محتوا برای مرحله آگاهی مخاطبان، سه محتوا برای مرحله توجه مخاطبان به محصولات و خدمات ما و دو محتوا برای مرحله تبدیل به نظر کافی می رسد.

 

یعنی اگر یک محصول جدید به فروشگاه خود اضافه کرده اید چهارمحتوا برای این که توجه کاربران را جلب کنید بنویسید. سه محتوا برای اینکه تلاش کنید توجه مشتری به آن جلب شود و دو محتوا هم برای اینکه آنها کالای شما را بخرند.

 

ایجاد برنامه ریزی برای تولید محتوا

اگر شما یک برنامه مشخص برای تولید محتوا داشته باشید، تکلیفتان معلوم است. یعنی می‌دانید چه زمانی محتوای بیشتری تولید کنید چه زمانی کمتر. مثلا اگر شما برگزار کننده تورهای مسافرتی هستید، می‌دانید که در زمان نوروز می توانید مشتریان بیشتری داشته باشد. بنابراین محتوای بیشتری تولید می کنید.

 

برنامه ریزی هیچ زمانی برای شما ضرر ندارد. این کار هم به نفع شماست و هم مشتریان شما. چرا که مشتری می داند چه زمانی شما محتواهای جدید و به روز تولید می کنید.

 

به علاوه کارمندان شما هم تکلیف شان را می دانند. اگر شما برنامه ریزی دقیقی برای انتشار محتوا نداشته باشید، کاربر شما را گم می کند. این یک اصطلاح برنامه سازی در تلویزیون است که وقتی تایم پخش برنامه عقب و جلو می شود می گویند مخاطب برنامه را گم کرده است. نباید بگذارید مخاطبان تان شما را گم کنند.

 

بنابراین اگر قرار است هفته ای چند محتوا تولید کنید آنها را در روز مشخص و ساعت مشخصی منتشر کنید.

 

این مسئله از نظر جثه و هم به نفع شماست چرا که ربات های گوگل می داند شما دقیقا چه زمانی محتوا تولید میکنید و پس از مدتی دقیقاً همان مواقع به شما سر می زنند و شما را ایندکس می کنند.

در برنامه ریزی و زمان بندی برای انتشار محتوا به مسائلی همچون ویرایش محتوا یا طراحی برای تصاویر و سایر مسائل توجه کنید. اگر محتوای شما از نظر مفهوم سنگین است، شاید لازم باشد با فاصله زمانی بیشتری آن را منتشر کنید.

ایجاد جریان کاری تولید محتوا

یکی از کارهایی که برای ایجاد سیستم تولید محتوای کارآمد به آن نیاز دارید، اتوماسیون سازی تولید محتواست. در واقع شما می خواهید سیستمی درست کنید که هیچ گاه حتی یک جمله کوچک و یک عبارت کوتاه هم از دستتان مفت در نرود و از همه چیز استفاده کنید.

در چنین شرایطی شما می توانید یک فولدر درست کنید و در آن بخش های مختلف ایجاد کنید یک بخش برای عنوان ها و یک بخش برای مثال ها. یک بخش برای جملات کوتاه، یک بخش برای موضوعات و همینطور هر بخشی که نیاز دارید.

همچنین شما می توانید با توجه به موضوعاتی که در کارتان وجود دارد فولدر های مختلف درست کنید و هر زمان چیزی به ذهن تان رسید در آن ثبت کنید. البته شما می توانید با توجه به موضوع کارتان تولید محتوا را به موضوعات مختلف تقسیم کنید و درباره موضوعات هر چیزی به ذهنتان رسید ثبت کنید.

یکی از برنامه‌هایی که در گردش کار تولید محتوا می تواند به شما کمک کند تا پروژه‌های خود را درست و دقیق کنترل کنید ترلو است. ترلو بیشتر برای نظارت پروژه گروهی استفاده می شود. اما وقتی که شما بخواهید خودتان کارتان را مدیریت کنید با برنامه های مختلف می توانید این کار را انجام دهید. امیدوارم متوجه شده باشید که ایجاد یک سیستم برای کنترل تولید محتوا چطور است.

تولید محتوا یعنی ساختن اینهایی که گفتم. تولید کننده محتوا نیز کسی است که اینها را تالیف می‌کند یا می‌سازد.

برای شناخت بهتر و دقیق‌تر از محتوا و انواع آن می‌توان تولید محتوا را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.

  •  محتوای یونیک
  •  محتوای غیر یونیک

هر کدام سطوح مختلفی را دارا هستند و ارزش و اعتبار خاص خود را دارند. اما محتوای غیر یونیک لزوما به معنی کپی نیست.

در محتوای یونیک بازنویسی محتوا را داریم که محتوای ارزشمند این نیست و حتی در برخی موارد که ناشیانه انجام می‌شود، نوعی مترادف سازی به حساب می‌آید.

مسئله ای که بدون تردید گوگل توان شناسایی و آنالیز محتواهای بازنویسی را دارد یا عنقریب کاملا مسلط می‌شود.

در مقابل در محتوای غیر یونیک گاهی آثاری تولید می‌شود که به واسطه دسته بندی منظم مطالب و گردآوری هوشمندانه ای که دارند از محتوای یونیک و باز نویسی محتوا برای کاربران بسیار مفیدتر و ارزشمند‌تر است.

تعریف علمی و دقیقی از تولید محتوا

تولید محتوا یک سیستم است نه یک هدف. این سیستمی برای ایجاد اطلاعات برای مخاطب مشخص است. این شامل کار کردن با افرادی است که می‌خواهید با آنها صحبت کنید، و آنچه را که می‌خواهید انجام دهید. به همین ترتیب، استراتژی محتوای شما باید همیشه سیستم تولید محتوای شما را هدایت کند.

اهداف مشترک برای یک سیستم تولید محتوا ایجاد آگاهی، پیشرو و فروش است. نوع محتوایی که شما تولید می‌کنید باید یکی از این اهداف را برآورده کند.

این برای محتوای نوشتاری، ویدئو یا تصویر صحیح است. این مسئله همچنین در مورد جایی که شخصی آن محتوا – آنلاین یا آفلاین را مصرف کند- نیز صادق است.

نوع محتوایی که شما تولید می‌کنید نحوه تولید آن را تعیین می‌کند. شما می‌توانید محتوا را مطابق با قالب آن تعریف کنید – مانند یک وبلاگ، مقاله یا یک فیلم.

اما تعریف مطالب با اقدامی که می‌خواهید مخاطبان پس از مصرف آن انجام دهند، مفیدتر است.

اگر محتوا را با نتایج آن تعریف کنید، اندازه گیری آن و درک اینکه آیا این برای شما مفید است، آسان‌تر می‌شود.

 

اهداف تولید محتوا؛

  • نقش‌های لازم برای تولید محتوا؛
  • قالب‌های تولید محتوا؛
  • برنامه‌ها و راهکار ها؛
  • و روش‌های حل مشکلی که هنگام تولید محتوا با آنها روبرو می‌شوید.

چه مقدار از هر نوع محتوا را باید تولید کنید؟

میزان واقعی محتوای مورد نیاز شما در شرایط‌های مختلف متفاوت است. از کسب و کار به کسب و کاری دیگر و از شرکتی به شرکت دیگر و از یک سایت به سایتی دیگر هر کدام برنامه و میزان خاص خود را می‌طلید. پاسخ کوتاه این است که می‌گویند شما فقط برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید حداقل مقدار محتوی مورد نیاز را تولید کنید. اما این برای بسیاری از افراد رضایت بخش نیست.

محتوای پویا نیاز به تولید منظم دارد. هدف از این تولیو و توسعه منظم و تالیف پیوسته محتوا، ایجاد آگاهی است. شما این کار را با ایجاد و توزیع محتوای جدید بطور منظم انجام می‌دهید. اگر مخاطبان جدید شما ببینند که شما در این کار حرفه ای هستید و بصورت تخصصی آن را انجام می‌دهید، ممکن است تمایل پیدا کنند تا اطلاعات بیشتری درباره شما کسب کنندو احیانا مشتری شما شوند.

هدف از یازاریابی تولید محتوا

هدف از بازاریابی محتوا ایجاد مخاطب و ترغیب آنها به خرید چیزی است. اما هدف از تولید محتوا بسیار دقیق‌تر است.

هدف از تولید محتوا ارتباط با یک مخاطب فردی است. این محتوا فعلا برای تعداد زیادی از افرادی که آن مخاطب را تشکیل می‌دهند توزیع شده است. اما حالا به علایق، مشکلات و امیدهای هر فرد در آن مخاطب می‌پردازد.

اطلاع از موضوع محتوا و نکته اساسی آن، تأثیر زیادی در اثربخشی محتوا می‌گذارد. اگر هدف از محتوا تحریک برخی اقدامات توسط یک فرد باشد، باید به یک فرد مراجعه کند. این تفاوت بین صحبت کردن با کسی و صحبت با آنها است. فردی که به شما پرداخته می‌شود توسط افراد بازاریابی شما نشان داده می‌شود. این افراد به عنوان بخشی از استراتژی محتوای شما توسعه داده می‌شوند.

طرح نامه و تعیین فهرست  تولید محتوا

یک برنامه تولید محتوا به شما می‌گوید چه چیزی منتشر می‌کنید. این متفاوت است با یک استراتژی محتوا، سندی است که شخصیت‌های بازاریابی شما، اهداف و تاکتیک‌های مورد انتظار برای دستیابی به آن اهداف را مشخص می‌کند.

 

یک برنامه تولید محتوا نقشه ای است که در آن هر یک از مطالب جداگانه شما تولید می‌کنید در یک سفر فروش ایده آل مشتری از آگاهی به وکالت قرار می‌گیرند.

 

این نیاز به یک شخصیت از پیش تعیین شده همراه با این ایده که چه مشکلی ممکن است این افراد برای حل آن داشته باشند وجود دارد. محصولات یا خدمات شما که این مشکل را حل می‌کنند ؛ و ایده ای درباره چگونگی رسیدن به انتظارات آنها. سپس این طرح هر یک از این مراحل را مشخص می‌کند و مشخص می‌کند چه نوع محتوا به مشتری از طریق آنها کمک می‌کند.

 

انواع اصلی مطالبی که شما در آن برنامه ریزی خواهید کرد مطابق با سه مرحله از خریدار است – آگاهی، توجه و تبدیل.

بخشی از فرآیند توسعه personas بازاریابی شامل شناسایی مشکلاتی است که افراد با استفاده از محصولات یا خدمات شما سعی در حل آنها دارند. پس از انجام این کار، برنامه تولید محتوای شما با ایده‌های مربوط به تک تک مطالب با آن مشکلات مطابقت دارد.

به عنوان مثال، شما می‌توانید کارگاه‌های برنامه نویسی کامپیوتر تعطیلات مدرسه را بفروشید. یکی از مشاغل بازاریابی شما مادران شاغل با کودکان زیر ۱۲ سال خواهد بود. مشکل خاص دیگر یافتن فعالیتی که برای فرزندان آنها مفید باشد.

 

بنابراین شما ممکن است تصمیم بگیرید که در تعطیلات مدرسه مقداری آگاهی درباره فعالیت‌های همه هوایی برای بچه‌ها ایجاد کنید. همچنین ممکن است درباره مهارتهایی که کودک برای یادگیری کد نویسی ایجاد می‌کند، مطالب قابل توجهی را تولید کنید. سرانجام، شما برخی از مطالب تبدیل را به این دلیل که کارگاه‌های برنامه نویسی خاص شما بی نظیر و مفید هستند تولید می‌کنید.

 

برنامه تولید محتوا هریک از آن بخش از مطالب را با مرحله ای از سفر مشتری تراز می‌کند. محتوای آگاهی منجر به ملاحظه محتوا می‌شود که منجر به تبدیل محتوای می‌شود. طرحی مانند این باید برای هر شخصیت بازاریابی مورد نظر خود تولید شود.

 

هیچ قانون سخت و سریع وجود ندارد مبنی بر اینکه شما برای هر مرحله از سفر مشتری چقدر محتوا را تولید کنید. اما معقول است که محتوا را بیشتر از توجه به تبدیل، و آگاهی بیشتر از توجه به محتوای تولید کنیم.

 

برای اینکه ایمن باشید، به عقب کار کنید. برای هر قطعه از محتوای تبدیل، دو قطعه محتوای در نظر گرفتن و چهار قطعه محتوای آگاهی تولید کنید.

 

با برنامه ریزی واضح سفر مشتری به محتوا، ردیابی و سنجش اثربخشی تک تک مطالب شخصی آسانتر می‌شود.

 

ایجاد یک برنامه تولید محتوا

یک برنامه تولید محتوا به شما می‌گوید که چه زمانی محتوای کمی را تولید می‌کنید. برنامه تولید محتوا نیز گاه به گاه تقویم سرمقاله خوانده می‌شود. این هم برای مشتریان و هم برای تیم شما مفید است، زیرا هر یک از مطالب تولید شده را در جدول زمانی قرار می‌دهد.

 

یکی از مهمترین جنبه‌های بازاریابی محتوا، انتشار به طور مرتب است. اگر در یک برنامه منظم منتشر کنید، اعتماد مخاطبان خود را آسانتر می‌کند. به همین دلیل است که هر ماه مجلات به طور همزمان منتشر می‌شوند و به همین دلیل برنامه‌های تلویزیون و رادیو هر هفته به طور همزمان پخش می‌شوند.

 

برنامه تولید محتوا همچنین به شما در حفظ انسجام با تلاشهای بازاریابی کمک می‌کند. پس از تهیه برنامه تولید محتوا، باید تعیین کنید که چه زمانی می‌خواهید هر قطعه محتوا را منتشر کنید. شما همچنین باید تخمین بزنید که چگونه تولید هر قطعه به شما کمک می‌کند.

 

برنامه شما همچنین می‌تواند مشخص کند کجا و چه زمانی می‌خواهید هر قطعه محتوا را تبلیغ کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است برنامه ریزی کنید که هر هفته دو قطعه از مطالب را منتشر کنید. برنامه شما می‌تواند اطمینان حاصل کند که یکی از این بخش‌ها محتوای آگاهی است، در جایی که محتوای دیگر می‌تواند محتوای توجه یا تبدیل باشد. می‌توانید ببینید که بیش از حد یک نوع محتوا چاپ می‌کنید و می‌بینید که چه زمانی نیاز به تولید بیشتر دارید تا قوام خود را حفظ کنید.

 

بخش مهمی از برنامه تولید شما، مهلت‌های مختلف نوشتن، ویرایش و طراحی و همچنین انتشار است.

 

ایجاد یک تقویم محتوا نویسی اختصاصی

قطعه نهایی پازل تولید محتوا یک جریان کاری محتوا است. این سیستمی برای ذخیره و بازیابی مطالب در هر مرحله از برنامه تولید شماست. این یک راهنمای گام به گام است که چه اتفاقی می‌افتد هنگامی که می‌تواند توسط هر یک از اعضای تیم تولید محتوا گرفته شود، مهم نیست که اندازه آن تیم چه اندازه است.

 

یک نرم افزار مدیریت گردش کار وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید که به شما در انجام این کار کمک می‌کند. عملکرد گردش کار نیز در سیستم‌های مختلف مدیریت محتوا ساخته شده است. با این حال، من همیشه ساده‌ترین و ارزانترین گردش کار را پیدا کرده ام که فقط یک سری پوشه‌ها بر روی رایانه شما است. هر پوشه شماره گذاری می‌شود. اولین پوشه ممکن است برای ایده‌های داستان باشد. دوم ممکن است برای نسخه دریافت یا نوشته شده باشد. سوم ممکن است برای نسخه ویرایش شده و غیره باشد.

 

هر یک از اعضای تیم می‌توانند با یک نگاه ببینند که آیا کار در انتظار آنها در هر تقسیم کار مشخص شده است. و هر یک از اعضای تیم می‌داند مسئولیت‌های آنها در سیستم تولید کجاست.

 

گردش کار تولید محتوای شما باعث می‌شود که برنامه تولید و برنامه شما با هم کار کنند. بدون گردش کار، برنامه و برنامه شما می‌تواند به سرعت از هم جدا شود. این تأثیر در اثربخشی هرگونه فعالیت بازاریابی که در حال اجرا هستید، خواهد داشت.

مدیریت مشکلات تولید محتوا

حتی بهترین برنامه‌های محتوای گذاشته شده می‌توانند در مقابل مشکلات پیش بینی نشده عمل کنند. برخی از این مشکلات ممکن است خارج از کنترل شما باشد، اما اکثر آنها اینگونه نیستند. مستند سازی و ردیابی تولید محتوا به شما امکان می‌دهد تا در برابر این مشکلات غلبه کنید. در صورت بروز آنها می‌توانید به سرعت با آنها برخورد کنید.

برخی از مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید شامل مواردی در مورد حریم خصوصی، بدنامی، حق چاپ و سرقت ادبی است. همچنین عواملی خارج از کنترل شما وجود دارد، مانند مشکلات عدم انتشار و مشکلات مربوط به شکایت های حقوقی.

 

اگر محتوای شما به صورت موقت و غیرقانونی تولید شود، این مشکلات می‌تواند فاجعه بار باشد. با این حال، اگر به عنوان بخشی از یک سیستم قوی تولید شود، فرآیند تولید محتوا می‌تواند در حالی که بحران با آن روبرو می‌شود ادامه یابد.

 

یکی دیگر از موضوعات تولید محتوا، یافتن کمک خوب است. شناسایی نویسندگان محتوای خوب، چه مستقل و چه برای یک نقش در خانه، می‌تواند مشکل باشد. شما نمی‌توانید همه کارها را خودتان انجام دهید، بنابراین داشتن سیستمی برای یافتن و حفظ استعداد مهم است.

شما چطور فکر می کنید؟ از نظر شما تولید محتوا چیست ، محتوا دقیقا یعنی چه! آیا محتوا را آنگونه که هست می شناسید؟ همین ابتدای کار بعنوان یک معلم که سالهاست با واژه و متن و نوشتن سر و کار دارم به شما می گویم تقسیم بندی محتوا به محتوای سئو شده و غیر آن، یک دسته‌بندی کاملاً غلط است؛ چرا که سئو از محتوای جدا نیست.

نکته مهم دیگر لینکه پرداختن به مفاهیم و تعاریف، دست‌کم در بحث تولید و تالیف محتوا، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت محتوایی که تولید می‌کنید دارد. پس لطفاً مباحث تئوری را با دقت دنبال کنید و سعی کنید آن را درک کنید البته من هم با مثال های کاربردی سعی کنم به شما کمک کنم.

اول تکلیف محتوای سئو شده و غیر آن را معلوم کنیم

اساسا تولید محتوا اگر مطابق سئو نباشد، نمی‌توان آن را محتوا نامید. بنابراین در تعریف تولید محتوا باید بدانید ما یک نوع تولید محتوا بیشتر نداریم که آن هم محتوای تولید شده مبتنی بر اصول و قواعد سئو و خوانایی است؛ غیر ازاین باشد صرفا کنار هم قرار گرفتن واژه‌هاست.

محتوای سئو شده
محتوای سئو شده

 

تعریف محتوا
انواع محتوا

چند نمونه محتوا

  • رنگ لوگوی شما یک نوع محتواست.
  • تصویری که در بیوگرافی شبکه اجتماعی خود می گذارید نوعی محتواست.
  • سلام کردن و نحوه برخورد شما با کاربرانتان گونه‌ای از محتوا محسوب می‌شود.

پس از تولید محتوا صرفاً نوشتن متن هایی که برای بخش بلاگ سایت می‌نویسید نیست؛ محتوا بسیار گسترده تر از این حرفهاست.

تولید محتوا چیست؟
تعریف محتوا

این یک تعریف جامع و البته کاربردی صرفاً برای محتوای موردنظر در وب است شاید برای ارائه تعاریف تخصصی ساعت ها روزها و ماه ها فرصت لازم باشد تا آنگونه که باید تعریف دقیق و صحیحی از یک موضوع ارائه شود.

تعریف محتوا

 

 

محتوای متنی:

تولید محتوای متنی مهم ترین و پر استفاده ترین چگونه محتوایی است اگر ما بخواهیم محتوا های دیگری نظیر محتوای گرافیکی یا ویدیویی و صوتی تولید کنیم در ابتدا باید دست به دامان محتوای متنی شویم. در واقع آن چیزی که قرار است در یک فیلمنامه یا یک موسیقی و حتی پوستری گرافیکی اجرا شود باید نوشته شود و متن است که تشکیل دهنده اساس و پایه گونه های دیگر محتوایی است.

 

پس تولید محتوای متنی به نوعی مادر همه گونه های محتوایی به حساب می آید مانند دو که در ورزش به عنوان مادر همه ورزش ها از آن یاد می شود.

 

تولید محتوای متنی از جنبه های گوناگونی قابل بررسی است. ما از نظر مفهوم ماهیت موضوع ساختار کاربرد و جنبه های بسیار زیاد دیگر می توانیم انواع مختلف محتوای متنی را تعریف و شناسایی کنیم. در ادامه چند ساختار مختلف برای محتوای متنی فهرست می کنیم.

  • محتوای خبری
  • محتوای تحلیلی
  • محتوای توصیفی
  • محتوای آموزشی
  • محتوای بازنویسی
  • محتوای ترجمه‌ای
تولید محتوا چیست
تولید محتوا چیست

محتوای خبری

محتوای خبری یکی از انواع محتوای متنی محسوب می‌شود. متنی که برای خبر نوشته می‌شود چون برای اطلاع رسانی و اخبار مورد استفاده قرار می گیرد باید بدور از توصیفات و پچیدگی‌های ادبی مطرح شود تا مخاطب خبر را دقیقا آنگونه که هست درک کند. در محتوای خبری ساده بودن صحیح بودن خبر و سرعت در انتشار مهمترین مسئله محسوب می شود.

تولید محتوا یعنی چه
تولید محتوا یعنی چه

محتوای تحلیلی

همانگونه که از قوانین بخش پیداست محتوای تحلیلی برداشت ها و تجزیه تحلیل نویسنده و کارشناس از یک موضوع یا مبحث مشخص است. با توجه به تخصص و مهارت فرد این گونه از تولید محتوا اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند. در واقع ارزش محتوای تحلیلی وابسته به میزان دانش، تجربه توانمندیهای نویسنده آن محتوا است. پس مهمترین جنبه محتوای تحلیلی میزان دانش نویسنده آن است و نگرشی که دارد. ما می‌توانیم یک خبر را تحلیل کنیم و جوانب مختلف آن را بررسی کنیم تا نتیجه کار بشود شبیه مقاله‌های ستون مقالات روزنامه

اگر فکر می‌کنید مطالب را پیچیده مطرح می‌‌کنم در بخش نظرات به من تذکر دهید. ممنون از توجه شما… ادامه بحث تولید محتوا چیست!

محتوای توصیفی:

محتوای توصیفی همانگونه که از نام آن پیداست به توصیف پدیده ها و وقایع یا اشیا می پردازد این نوع از محتوا نویسی با آن چه که محتوای تحلیلی می دانیم بی شباهت نیست. با این تفاوت که محتوای توصیفی دارای استعاره‌های فراوان و تشبیه های هنرمندانه است متن های توصیفی را می‌توان نوعی متن ادبی یا دلنوشته به حساب آورد.

کیفیت محتوای توصیفی کیفیت این محتوا تا حدود زیادی به توانمندیهای نویسنده آن بستگی دارد هر قدر که نویسنده در توصیف و تشبیه موضوع هنرمندانه تر ظاهر شود، محتوای توصیفی بهتری به دست می آید.

اینگونه از محتوا را هنرمندان چیره دست به آثار هنری بدل می‌کنند مانند آنچه که سعدی در گلستان خلق کرده و یا نوشته های سید مهدی شجاعی در سال‌های اخیر

 

انواع تولید محتوا و تعریف آن
انواع تولید محتوا و تعریف آن

 

محتوای آموزشی

در بررسی محتوای آموزشی هم مشخص است که مانند مواردی که تاکنون گفتیم از نامگذاری آن قابل شناسایی است. البته ما قصد نداریم توضیح واضحات کرده باشیم.

همانطور که خودتان هم دارید می بینید نکات مهم و جنبه‌های بارز این گونه‌های محتوایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم در محتوای آموزشی تمام تلاش نگارنده بر آن است تا بتواند دانش، تخصص، طرز استفاده از یک نرم افزار، کالا و یا هر چیزی دیگر را به کاربران آموزش دهد.

در این گونه محتوایی پرداختن به جنبه های غیر ضروری و نکاتی که مخاطب را از بحث دور می کند قابل قبول نیست. کسی که محتوای آموزشی می‌نویسد باید سعی کند از مثال های قابل فهم استفاده کرده تا مخاطب منظور او را درست و راحت درک کند.

محتوای یونیک و غیرکپی
محتوای یونیک و غیرکپی

در همین رابطه انیشتین یک جمله جالب دارد که می گویند مثال یکی از راه های آموزش نیست تنها راه آموزش است. محتوای آموزشی یکی از نقاط ضعف و چالش‌های بزرگ وب پارسی است که متاسفانه به دلیل ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه روز به روز وضعیت اسفناک تری پیدا می کند.

محتوای آموزشی

ما در یک مقاله به صورت اختصاصی به بحث شرایط آموزش و وضعیت محتواهای آموزشی در وب فارسی را بررسی کرده ایم.

محتوای بازنویسی

محتوای بازنویسی یا نگارش مجدد محتوا در واقع نوعی کپی کردن از محتوای دیگران است با این تفاوت که مترادف ها و کلمات هم معنی را جایگزین آن چه که نوشته شده است می کنند.

البته بازنویسی محتوا می تواند مفید هم باشد ولی در شرایطی که متنی نتواند منظور و مفهومی که مد نظر دارد را به کاربران درست و کامل منتقل کند در این شرایط ما با بازنویسی آن و استفاده صحیح است افعال کلمات و جمله بندی صحیح و به طور کلی با بازنویسی محتوا کاری می کنیم که آنچه که در مطلب قرار است به مخاطب منتقل شود به راحتی صورت پذیرد.

جسارت نویسنده و توانایی در تطبیق دادن جملات و درک صحیح از آنچه در محتوا نوشته شده توسط کسی که بازنویسی را انجام می‌دهد نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه کار دارد.

به طور کلی اگر شما بتوانید کاری کنید که یک متن قابل فهم تر شود و درجه آن آسان تر باشد یک بازنویسی مفید و موفق انجام داده اید اما اگر قرار باشد فقط جای کلمات را با مترادف آنها عوض کنید یک نوع کپی غیر قابل تشخیص انجام داده اید؛ مسئله ای که به هیچ وجه پسندیده نیست.

محتوای ترجمه‌ای

محتوای ترجمه را ترجمه تحت اللفظی متن به حساب نیاورید در زبان های مختلف اصطلاحات ضرب المثل ها و قراردادها و باید و نباید های خواص آن زبان تعیین می‌کند که ترجمه آن چگونه باشد.

مثلا در زبان انگلیسی که از اصطلاحات زیادی استفاده می کنند اگر شما بخواهید ترجمه تحت (ال) لفظی! انجام دهید و یک نوشتار انگلیسی را به فارسی برگردانید مخاطب فارسی زبان شما چیزی از متن سر در نمی آورد.

تولید محتوای ترجمه‌ای یا انگلیسی
تولید محتوای ترجمه‌ای یا انگلیسی

مترجم یا کسی که محتوای تجربه تولید می‌کند باید اشراف کاملی به هر دو زبان داشته باشد خصوصاً زبانی که زبان اصلی محتوا محسوب می‌شود تا دقیقاً متوجه شود که متن دارد چه می گویند و در مرحله بعدی منظور را به فارسی بنویسد.

برای اینکه یک مثال در این رابطه بزنم توجه شما را به دوبله هایی که صدا و سیما در سالهای دور، روی فیلم های وسترن انجام می داد جلب می‌کنم!

یادم می آید که در دوبله یکی از این فیلم‌ها، هنرمندان توانمند این عرصه یعنی تولید محتوای ترجمه ای در قالب دوبله فیلم، یکی از جملات جان وین را اینگونه ترجمه کرده بودند لا اله الا الله شاید برای شما هم جالب باشد معمولا ما در زبان فارسی وقتی که از چیزی عصبانی می شویم و کسی حرص ما را در می آورد، لابلای حرف ها این عبارت را به کار می بریم (لااله الا الله) مطمئناً جان وین، در آن سکانس چیزی گفته بود که نشان می‌داد کلافه شده و مترجمان توانمند این فیلم آن را معادل سازی کردند تا یک فارسی زبان دقیقا ماجرا را بفهمد. خب این ظاهرا یک ترجمه اما تولید محتوایی کم نظیر و هنرمندانه است.

اینکه در ابتدای توضیح محتوای ترجمه به شما گفتم محتوای ترجمه جسارت و هنرمندی نویسنده آن را لازم دارد به همین خاطر بود چراکه ترجمه عبارتی به عبارت دیگر، بدون هیچ گونه ارتباط لغوی، جسارت می‌خواهد و این هنر به سرعت به دست نمی آید مگر با تجربه و شناخت دقیق محتوا و نیز اشراف کامل به ترجمه

اهمیت تولید محتوا

محتوا مهمترین پدیده قرن حاضر در دنیای وب است. اگر شما به دنبال سئو موفق هستید و می خواهید رتبه قابل قبولی در نتایج گوگل پیدا کنید راهی به جز تولید محتوا ندارید.

اصول محتوا نویسی
اصول محتوا نویسی

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن