تولید محتوا

تولید محتوا چیست و چه انواعی دارد

بررسی انواع محتوا در ساختار‌های مختلف متنی، گرافیکی و ویدیویی

  1. محتوا در وب تعریف خاص خودش را دارد. مقالات سایت‌ها و پست‌های وبلاگی، آموزش‌هایی که در اینترنت وجود دارد، انواع پی دی اف‌ها در موضوعات مختلف، پاورپوینت، سایت‌های انگلیسی که بعضی‌ها مطالبش را ترجمه می‌کنند و به اسم تحقیق و پروپوزال تحویل استاد و دانشگاه می‌دهند.

اوه! داشت یادم می‌رفت! فیلم‌های اینستاگرامی، مطالب تلگرامی، پادکست‌ها، بطور کلی هر چیزی که پیام، خبر، اطلاعات و تعاملی قابل درک با انسان برقرار کند، محتواست.

تولید محتوا یعنی همه اینها و چیزهای دیگری که از قلم افتاد.

تعریف محتوا و انواع آن
تعریف محتوا و انواع آن

تعریف محتوا و انواع آن

ما برای سایتمان محتوایی لازم داریم که هرکدام از این فرم و ساختار خاص خودش را دارد.

مطالبی که برای بخش وبلاگ نیاز داریم احتمالاً مقالاتی آموزشی هستند با ویزگی‌هایی که یک محتوای آموزشی دارد. یا از قوانین بازاریابی محتوایی پیروی می‌کنند.

مطالبی که برای صفحه فروشگاه و معرفی محصولات آن نیاز داریم طبعاً متناسب با تکنیک‌های کپی رایتینگ هستند. یا محتوایی که برای تثبیت یا ایجاد برند باید استفاده کنیم.

اگر می‌خواهید محتوا را به بهترین حالت درک کنید و به همه ابعاد آن اشراف پیدا کنید باید بدانید که حتی رنگی که برای برندتان بکار می‌برید یا طرحی که برای لوگو یا شعاری که در سایت استفاده می‌کنید.

تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا چیست؟

اینها همه و همه محتواهایی هستند که باید تحت نظر متخصص تولید محتوا و در برنامه ای مدون که آن را استراتژی تولید محتوا می‌دانیم ایجاد، منتشر توزیع و مدیریت شوند.

 

تولید محتوا یعنی ساختن اینهایی که گفتم. تولید کننده محتوا نیز کسی است که اینها را تالیف می‌کند یا می‌سازد

برای شناخت بهتر و دقیق‌تر از محتوا و انواع آن می‌توان تولید محتوا را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.

  •  محتوای یونیک
  •  محتوای غیر یونیک

هر کدام سطوح مختلفی را دارا هستند و ارزش و اعتبار خاص خود را دارند. اما محتوای غیر یونیک لزوما به معنی کپی نیست.

در محتوای یونیک بازنویسی محتوا را داریم که محتوای ارزشمند این نیست و حتی در برخی موارد که ناشیانه انجام می‌شود، نوعی مترادف سازی به حساب می‌آید.

مسئله ای که بدون تردید گوگل توان شناسایی و آنالیز محتواهای بازنویسی را دارد یا عنقریب کاملا مسلط می‌شود.

در مقابل در محتوای غیر یونیک گاهی آثاری تولید می‌شود که به واسطه دسته بندی منظم مطالب و گردآوری هوشمندانه ای که دارند از محتوای یونیک و باز نویسی محتوا برای کاربران بسیار مفیدتر و ارزشمند‌تر است.

اما اگر جمله به جمله‌ی آن را در سرویس‌های تشخیص محتوای کپی بررسی کنیم، می‌بینیم که پیغام این محتوا قبلا موجود است می‌دهد.

همانطور که گفتم مجموعه جملات در کنار هم موضوع را تشکیل می‌دهد که برای کاربران مفید است و بدون تردید ربات‌ها و موتور‌های جستجوگر نیز به خواست کاربران احترام می‌گذارند و به آن محتوا رتبه قابل قبولی تقدیم می‌کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید باید ویرایش شود و کمی روان سازی نوشته ضروری است. با این حال به زودی با تکمیل کادر فنی این کار را انجام خواهیم داد.

 هر چند که همینطوری هم محتوای مفید و ارزشمندی است.

 اگر خواستید دکمه اشتراک را در پایین همین صفحه فشار دهید.

 تا پیام اطلاع رسانی این محتوا به محض ویرایش شدن برایتان ارسال شود.

 این سیستم نوتیفیکیشن هیچ گونه استفاده تبلیغاتی برای ما ندارد حتی ایمیل شما را ذخیره می‌کنیم یک پیغام پس از ویرایش محتوا به صورت آنی از طرف یکی از سرویس‌های معتبر پیام رسان به نام وان سیگنال برایتان ارسال میشود.

تولید محتوا یک سیستم است نه یک هدف. این سیستمی برای ایجاد اطلاعات برای مخاطب مشخص است. این شامل کار کردن با افرادی است که می‌خواهید با آنها صحبت کنید، و آنچه را که می‌خواهید انجام دهید. به همین ترتیب، استراتژی محتوای شما باید همیشه سیستم تولید محتوای شما را هدایت کند.

اهداف مشترک برای یک سیستم تولید محتوا ایجاد آگاهی، پیشرو و فروش است. نوع محتوایی که شما تولید می‌کنید باید یکی از این اهداف را برآورده کند.

این برای محتوای نوشتاری، ویدئو یا تصویر صحیح است. این مسئله همچنین در مورد جایی که شخصی آن محتوا – آنلاین یا آفلاین را مصرف کند- نیز صادق است.

تعریف محتوا و انواع آن

نوع محتوایی که شما تولید می‌کنید نحوه تولید آن را تعیین می‌کند. شما می‌توانید محتوا را مطابق با قالب آن تعریف کنید – مانند یک وبلاگ، مقاله یا یک فیلم.

اما تعریف مطالب با اقدامی که می‌خواهید مخاطبان پس از مصرف آن انجام دهند، مفیدتر است.

اگر محتوا را با نتایج آن تعریف کنید، اندازه گیری آن و درک اینکه آیا این برای شما مفید است، آسان‌تر می‌شود.

 

در این دانشنامه جامع انواع مختلف محتوا را توضیح خواهیم داد:

 

اهداف تولید محتوا؛

نقش‌های لازم برای تولید محتوا؛

قالب‌های تولید محتوا؛

برنامه‌ها و راهکار ها؛

و روش‌های حل مشکلی که هنگام تولید محتوا با آنها روبرو می‌شوید.

 

سه نوع محتوا

سه نوع اصلی از محتوا وجود دارد. آنها محتوای بنیادین یا جامع، محتوای هدایتگر و محتوای حال پویا هستند.

محتوای بنیادین یا مقاله جامع، محتوایی است که سعی در پوشش یک موضوع واحد به صورت جامع را دارد. هدف از محتوای جامع این است که صفر تا صد یک موضوع را بیان کند. این محتوا‌ها اغلب به عنوان مرجع به حساب می‌آیند. شما آن را تولید می‌کنید تا اقتدار خود را با مخاطبان خود اثبات کنید.

محتوای هدایتگر یا دروازه دار که انگلیسی آن Gateway content است به محتوایی گفته می‌شود که می‌تواند برای خرید، معرفی برای فروش و حتی محتواهای ثابت (مانند اطلاعات تماس) استفاده شود. شما برای برقراری ارتباط با مخاطب، محتوای دروازه دار تولید می‌کنید. که در واقع دروازه ورود و یا هدایت مشتری به اقدام یا تصمیمی است.

محتوای پویا، شامل محتواهای معمول در سایت‌ها است که بطور منظم و پیوسته منتشر می‌شود.

این گونه از محتوا ممکن است به صورت یک سری پست‌های وبلاگ، یا گزارش‌های منظم خبری یا آموزش فصل به فصل یک برنامه باشد. شما برای ایجاو شناخت از خودتان در بین مخاطبان مورد نظر، محتواهای پویا تولید می‌کنید.

چه مقدار از هر نوع محتوا را باید تولید کنید؟

میزان واقعی محتوای مورد نیاز شما در شرایط‌های مختلف متفاوت است. از کسب و کار به کسب و کاری دیگر و از شرکتی به شرکت دیگر و از یک سایت به سایتی دیگر هر کدام برنامه و میزان خاص خود را می‌طلید. پاسخ کوتاه این است که می‌گویند شما فقط برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید حداقل مقدار محتوی مورد نیاز را تولید کنید. اما این برای بسیاری از افراد رضایت بخش نیست.

شاید بگویید بلاخره این که نمی‌شود آخرش چقدر؟

مثلا محتوای جامع باید چقدر باشو، یا محتوای پویا یا حتی هدایتگر، من به شما می‌گویم اگر بعنوان پست منتشر می‌کنید و در ساختار استاندارد (منظورم ساختار‌های نوشته در وردپرس است) محتوای شما نباید زیر سیصد یا نهایتا دویست و پنجاه کلمه باشد.

البته محتوای جامع حداقل باید نهصد کلمه باشد. همچنین گاهی محتوای هدایتگر شاید صد کلمه هم نشود، خب نشود، فدای سرتان!

منظورم از جملات پایانی پاراگراف بالا تاکید بد مفهوم، معنا‌ و نیاز و فایده بود نه خدای نکرده لودگی و،لات بازی! آن هم در سایت گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن

هر چند که بر کسی پوشیده نیست که حجم محتوا در صورتی که،جسارتا دری وری نباشد به طرز وحشتناکی در سئو تاثیر مثبت دارد.

محتوای پویا نیاز به تولید منظم دارد. هدف از این تولیو و توسعه منظم و تالیف پیوسته محتوا، ایجاد آگاهی است. شما این کار را با ایجاد و توزیع محتوای جدید بطور منظم انجام می‌دهید. اگر مخاطبان جدید شما ببینند که شما در این کار حرفه ای هستید و بصورت تخصصی آن را انجام می‌دهید، ممکن است تمایل پیدا کنند تا اطلاعات بیشتری درباره شما کسب کنندو احیانا مشتری شما شوند.

هدف از یازاریابی تولید محتوا

هدف از بازاریابی محتوا ایجاد مخاطب و ترغیب آنها به خرید چیزی است. اما هدف از تولید محتوا بسیار دقیق‌تر است.

هدف از تولید محتوا ارتباط با یک مخاطب فردی است. این محتوا فعلا برای تعداد زیادی از افرادی که آن مخاطب را تشکیل می‌دهند توزیع شده است. اما حالا به علایق، مشکلات و امیدهای هر فرد در آن مخاطب می‌پردازد.

 

اطلاع از موضوع محتوا و نکته اساسی آن، تأثیر زیادی در اثربخشی محتوا می‌گذارد. اگر هدف از محتوا تحریک برخی اقدامات توسط یک فرد باشد، باید به یک فرد مراجعه کند. این تفاوت بین صحبت کردن با کسی و صحبت با آنها است. فردی که به شما پرداخته می‌شود توسط افراد بازاریابی شما نشان داده می‌شود. این افراد به عنوان بخشی از استراتژی محتوای شما توسعه داده می‌شوند.

 

راه ارتباط با یک فرد، ایجاد محتوا است که هم سرگرم کننده باشد، هم آموزش، هم آموزنده و هم که ترکیبی از هر سه است. محتوای سرگرم کننده در سطح عاطفی با افراد ارتباط برقرار می‌کند. محتوای آموزشی در سطح روشنفکری متصل می‌شود. و محتوای آموزنده در سطح توجه متصل می‌شود.

 

محتوای عاطفی / سرگرم کننده

اگر هدف شما این است که در سطح عاطفی با مخاطب ارتباط برقرار کنید، باید در مورد افراد محتوا تولید کنید. محتوای عاطفی اغلب به نوعی داستان شکل می‌گیرد (اما لازم نیست). این اغلب شامل زبان توصیفی زیادی در اطراف حواس پنجگانه است. به این دلیل است که احساسات را از طریق حواسمان تجربه و ابراز می‌کنیم. اگر پاسخی را از نظر چیزهایی که می‌بینید، می‌شنوید، طعم می‌دهد، لمس می‌کند یا بو می‌کند، خوانندگان احساسات مرتبط با آن حواس را “احساس” می‌کنند.

 

محتوای آموزشی / فکری

اگر هدف شما آموزش مخاطبان خود است، باید محتوا را توصیف کنید که فرایندها را توصیف کند یا تجزیه و تحلیل داده‌ها باشد. این داده‌ها، شواهد و استدلال ساختاری است که محتوای آموزشی را از نظر متمایز می‌کند. به هر حال، یک نظر ممکن است براساس تجربه شخصی یا حرفه ای شما باشد. اما بدون پشتوانه داده‌ها از ادعاهای خود، واقعاً محتوای آموزشی نیست. احساسی است این مربوط به یک شخص است – شما تفاوت یک داستان آموزشی و سرگرم کننده در عینیت در مقابل ذهنیت است.

 

محتوای آموزنده / توجه

محتوای آموزنده به دلیل کاربردی بودن، تازگی و ارتباط، توجه خواننده را به خود جلب می‌کند. اخبار نمونه بسیار خوبی از مطالب آموزنده است. اخبار روزانه درمورد مواردی است که اخیراً اتفاق افتاده است (تازگی). در همین امروز (مثلا قیمت بورس) گزارش می‌شود. اگر بتوانید محتوای آموزنده ای را برای مخاطب ارائه دهید، آنها با توجه خودشان به تلاش شما پاداش می‌دهند.

 

هر یک از آن انواع محتوا می‌تواند توجه کند. توجه، یک منبع محدود است، بنابراین، بنابراین محتوا باید قول وعده را به مخاطب بدهد، و آن را تحویل دهد.

 

نقش‌ها و مسئولیت‌های تولید محتوا

نقش‌های اصلی که در هر مرحله از تولید یک قطعه محتوا دخیل هستند، از ایده‌هایی در پشت آن شروع می‌شوند. سپس باید آن را برای مخاطب ارائه دهید. سرانجام، شما باید اطمینان حاصل کنید که صحت آن صحیح است و آنچه را که قصد داشتید برای گفتن خود می‌گوید.

 

این ایده خوبی است که نقش‌های تیم را مستند سازی کنید، بنابراین هر یک از اعضای تیم محتوای شما می‌داند چه چیزی از آنها انتظار می‌رود و چه زمانی انتظار می‌رود.

 

می توانید آن کارها را به نوشتن، طراحی و تولید و ویرایش تقسیم کنید.

 

نقش نوشتن در تولید محتوا

نوشتن هر فرآیند تولید محتوا را شروع می‌کند. نوشتن همیشه شروع است، چه شما قصد تهیه فیلم داشته باشید، چه یک وبلاگ یا یک قطعه از هنر خیابانی. عمل نوشتن اهداف استراتژی محتوای شما را به یک تاکتیک برای جذب مخاطب تبدیل می‌کند.

 

برخی افراد نوشتن را دشوار می‌دانند. دلایل بسیاری برایش وجود دارد. معمول است که افراد هنگام نوشتن با جزئیات مشروب شوند. آنها جمله‌های میانی را متوقف می‌کنند و سعی می‌کنند آنچه را که نوشتند بازنویسی کنند. یا آنها یک ساعت را صرف تلاش برای فکر کردن به جمله کاملی می‌کنند که فکرشان را ابراز خواهد کرد.

 

نویسندگان حرفه ای این کار را نمی‌کنند. آنها فقط کلمات را بر روی کاغذ (یا بر روی صفحه نمایش، به صورت مورد) پایین می‌آورند. بعد از اتمام کار، انتظار دارند که آنچه را که نوشتید را بازنویسی کنند. و دوباره آن را بازنویسی کنید.

 

همه با عمل نوشتن مرعوب می‌شوند. از آنجا که آنها خود را با نویسندگانی مقایسه می‌کنند که بسیار عالی هستند. آنها به عنوان عضو مخاطب در حال نوشتن مطالب خود هستند. اما وقتی به عنوان نویسنده به نویسندگی نزدیک می‌شوید، انتظار ندارید لحظه ای که روی صفحه قرار می‌گیرد عالی باشد. نیاز به طراحی مجدد و بازنویسی دارد. و بعد از آن، اغلب نیاز به کمک بیشتر کارشناسان تولیدی یا طراحان و ویراستاران قبل از اینکه محصول نهایی به بهترین شکل ممکن باشد، باشد.

 

نقش طراحی و تولید

تمام مطالب، از فروتنانه‌ترین وبلاگ گرفته تا فیلم یا کتاب با ویژگی‌های طولانی، روند تولید را طی می‌کنند. اگر محتوا به صورت آنلاین مصرف شود، توسط یک طراح UX و / یا UI ارائه می‌شود. در صورت چاپ، توسط یک طراح گرافیک ارائه می‌شود. اگر این فیلم باشد، کسی مجبور است آن را فیلمبرداری کند و صدا را ضبط کند.

 

در حالی که طراحی خوب اغلب برای مخاطب نامرئی است، این بدان معنا نیست که وجود ندارد. در حالی که یک طراح UX کار بسیار متفاوتی را برای مثلاً یک فیلمبردار انجام می‌دهد، یک چیز اساسی در این میان است. آنها به دنبال راه‌هایی برای نمایش بصری ایده هستند.

 

طراحی و تولید عالی همیشه با ایده‌های بیان شده توسط نویسنده آغاز می‌شود. سپس طراحان و افراد تولیدکننده واژگان بصری خود را برای تحقق این ایده آورده و این باعث تقویت ارتباط می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما یک اسکریپت در مورد کیفیت یک محصول نوشتید، پس از آن فیلم بر اساس آن اسکریپت را بر روی آی فون خود فیلم برداری نمی‌کنید.

 

نقش ویرایش در تولید محتوا

ویراستاران نقش‌های مهمی در تولید محتوا ایفا می‌کنند. در سطح خرد، آنها چیزهایی مانند هجی، بیان و حس را در یک تکه نوشتار بررسی می‌کنند. در سطح کلان، آنها به دنبال این هستند که یک نویسنده چه چیزی را می‌خواهد بگوید، و آیا آنها به آن اهداف دست می‌یابند یا خیر.

 

برای تولید فیلم یا صدا، ویرایشگر ممکن است نسخه نهایی یک داستان را از فیلم یا صدا خام تهیه کند و بر اساس یک اسکریپت ساخته شود. اگر اینگونه باشد، حتی اگر کارهایی که انجام می‌دهند متفاوت است، نقش آنها یکسان است. آنها هنوز پلی بین نویسنده و مخاطب هستند.

 

معمول است که مردم فکر کنند، “من یک برنامه و سیستم نرم افزاری دارم، به ویرایشگر احتیاج ندارم “. و درست است که برخی از ابزارهای دیجیتالی وجود دارند که بررسی نوشتن مقاله خود را کمی ساده‌تر می‌کند. در حالی که برخی از این ابزارها کاملاً پیشرفته هستند، هیچکدام از آنها نمی‌توانند بررسی کنند که آیا نوشتار شما معنی دارد یا خیر.

 

ویرایش کار خود شما توسط خودتان غیرممکن است، زیرا مغز شما می‌داند شما می‌خواهید چه بگویید. به عنوان یک دستگاه کارآیی، شما را وادار می‌کند به جای آنچه که در واقع نوشتید، منظورتان را درک کنید. ویراستار تنها شخصی است که می‌تواند در رفع آن مشکل به شما کمک کند.

 

تولید محتوا برای نشر دیجیتال

فراتر از اصول اساسی نوشتن، طراحی یا تولید و ویرایش، نگرانی‌های تولید ویژه ای برای سیستم عامل‌های خاص وجود دارد.

 

اگر محتوای شما در وب سایت ظاهر می‌شود، باید در صفحه برای موتورهای جستجو نیز بهینه شود. سالها پیش، این شامل تلاش برای لغو کلمات کلیدی هدف در متن است. این عمل با نام “پر کردن کلمه کلیدی” اکنون لازم نیست. در واقع، می‌تواند برای شما یک پنالتی بدست آورد.

 

موتورهای جستجو ترجیح می‌دهند مطالب خود را با افراد در ذهن بنویسید. آنها استدلال می‌کنند که اگر تعداد زیادی از افراد به محتوای شما علاقه داشته باشند و به آنها اعتماد کنند، رتبه بندی‌ها به طور طبیعی دنبال می‌شوند. اما هنوز هم باید به استفاده از کلمات کلیدی در چند مکان مهم در مقالات خود توجه کنید. استفاده از این کلمات کلیدی به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا محتوای شما را بدانند. این به نوبه خود، به آنها کمک می‌کند تا آن را برای افرادی که جستجو می‌کنند، انجام دهند.

 

کلمه کلیدی شما در هر قطعه از مطالب خاص، به نوع محتوا بستگی دارد. اگر در حال تولید محتوای گوشه سنگی هستید، یک کلمه کلیدی یا عبارت کوتاه‌تر را هدف قرار می‌دهید (مثلاً “روسری آبی”). اگر این یک مطلب در وبلاگ است، شما ممکن است یک کلمه کلیدی خاص و طولانی‌تر را هدف قرار دهید (مانند “روسری‌های آبی جدید برای خانم ها” یا “نمایش میرزا نوروز و کفش قرمز”).

 

ابزارهای آنلاین مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید که صفحات وب خود را به همان روشی که موتور جستجو بخواند، بخوانید. اگر بهینه سازی شده است بیشتر به شما (از طریق سیستم چراغ راهنمایی) می‌گویند. معروف‌ترین Yoast است که افزونه ای برای سایت‌های وردپرس و دروپال در دسترس است. غالباً چکرهای جستجوگرها روی صفحه در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی مانند HubSpot یا Marketo درج می‌شوند.

 

تولید محتوا برای فیلم و صدا

مزیت محتوای ویدئویی و صوتی این است که می‌تواند توجه مخاطب را به طرق مختلف جلب کند که کلمه نوشتاری قادر به آن نیست. صداها و تصاویر آرامش بخش به دنبال صداها یا تصاویر ناگهانی، غیر منتظره، می‌توانند توجه خود را به گونه ای که کلمه نوشتاری نمی‌تواند جلب کند.

 

ضرر تولید محتوا برای فیلمبرداری و صدا این است که به تجهیزات خاص مانند دوربین، میکروفون و نرم افزار ویرایش صوتی یا تصویری نیاز دارد. هزینه‌های این تجهیزات و تخصص لازم برای استفاده صحیح از آن ممکن است برای برخی از مشاغل مضر باشد. خرید تجهیزات با کیفیت خوب می‌تواند گران باشد و گمراه کننده است که فکر کنید فقط با استفاده از تلفن هوشمند خود می‌توانید از این راه دور شوید.

 

میکروفون موجود در تلفن هوشمند شما صدا با کیفیت کافی و مناسب را انتخاب نمی‌کند تا محتوای شما حرفه ای به نظر برسد. با تکیه بر آن از نظر صوتی و تصویری، می‌توانید تمام کارهایی را که انجام داده اید در ساخت اسکریپت‌ها و مفاهیم بی فایده کنید.

 

وقت اضافی، هزینه و تخصص لازم برای تولید فیلم و صدا نیز می‌تواند یک مزیت محسوب شود. آوردن افراد و ایده‌های اضافی در فرایند تولید شما می‌تواند محتوای شما را جذاب‌تر و جذاب‌تر از آنچه در غیر این صورت بوده است، باشد. محتوای جذاب‌تر مخاطبان بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند.

 

اگر شرکت شما می‌تواند از مخاطبان به چندین روش کسب درآمد کند و استراتژی شما این امکان را فراهم می‌کند، پس سرمایه گذاری اضافی لازم برای این نوع محتوا ارزش دارد.

 

تولید محتوا برای مجلات یا انتشار کتاب

انتشارات و برنامه‌های رایانه‌های لوحی و تلفنهای هوشمند اغلب به عنوان رسانه “نرم” توصیف می‌شوند. منظور از آن این است که آنها رسانه‌هایی هستند که در اوقات فراغت و با توجه کامل مخاطبان خود مصرف می‌شوند. تحقیقات انجام شده در مجله‌های سفارشی توسط McNair Ingenuity نشان داد که مخاطبان به طور متوسط ​​۳۹٫۷ دقیقه وقت خواندن را به مجلات دلخواه مورد علاقه خود اختصاص می‌دهند (از جمله یکی برای انجمن رستوران و پذیرایی که توسط Engage منتشر شده است ). گرفتن این میزان توجه غیرقابل تفکر از هر رسانه دیگری غیر معمول است. خواندن یک مجله هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی یا خواندن چیز دیگری کار آسانی نیست.

 

تولید مجلات چاپی نیاز به دانش و تجربه ویژه دارد. اکثر مشاغل که از مجلات چاپی به عنوان بخشی از زرادخانه بازاریابی خود استفاده می‌کنند، تمایل دارند که برای تولید آنها، به آژانس‌های تخصصی منعقد شوند. چاپ مجلات برای چاپ و ارسال نامه گران است. آنها همچنین به کارمندان حداقل یک ویراستار، یک طراح و یک ویرایشگر و یا نویسنده زیر و همچنین بودجه برای نویسندگان و عکاسان نیاز دارند.

 

ناشران و آژانس‌های نشر این هزینه‌ها را در بسیاری از نشریات گسترش می‌دهند. آنها اغلب هزینه‌ها را با درآمد تبلیغات تکمیل می‌کنند. هنگام هدف قرار دادن یک مخاطب تنها، پوشش دادن آن هزینه‌ها دشوار است.

 

تولید یک برنامه به تمام مهارت‌های ذکر شده در بالا، همراه با حساب‌های برنامه نویسان (با اپل و گوگل) و نوعی بستر برای انتشار در آن نیاز دارد. تعدادی از ارائه دهندگان سیستم عامل مختلف از جمله Adobe، Zinio، PixelMags و بسیاری دیگر وجود دارند. همه آنها در نقاط مختلف قیمت قرار می‌گیرند و سطح متفاوتی از تعامل را برای خوانندگان ارائه می‌دهند.

 

مشکلی که در حال حاضر برنامه‌ها در توزیع آنها نهفته است. توزیع توسط اپل (از طریق فروشگاه App) یا Google (از طریق Google Play) کنترل می‌شود. در حال حاضر هیچ روش اتوماتیک برای ردیابی استفاده از برنامه توسط یک کاربر خاص وجود ندارد – و حتی نمی‌دانید کاربران شخصی شما دقیقا چه کسانی هستند. بنابراین در حال حاضر اندازه گیری اثربخشی این سکو دشوار است.

 

چشم انداز تبلیغاتی شما نیز محدود است، زیرا فروشگاه‌های برنامه از Google و Apple بیشتر به فروشگاه‌های جستجو شبیه موتورهای جستجو هستند. مرور یک تجربه ناخوشایند برای کاربر است. اگر دقیقاً بدانید که به دنبال چه چیزی هستید نتایج به دست می‌آید.

 

ایجاد یک برنامه تولید محتوا

یک برنامه تولید محتوا به شما می‌گوید چه چیزی منتشر می‌کنید. این متفاوت است با یک استراتژی محتوا، سندی است که شخصیت‌های بازاریابی شما، اهداف و تاکتیک‌های مورد انتظار برای دستیابی به آن اهداف را مشخص می‌کند.

 

یک برنامه تولید محتوا نقشه ای است که در آن هر یک از مطالب جداگانه شما تولید می‌کنید در یک سفر فروش ایده آل مشتری از آگاهی به وکالت قرار می‌گیرند.

 

این نیاز به یک شخصیت از پیش تعیین شده همراه با این ایده که چه مشکلی ممکن است این افراد برای حل آن داشته باشند وجود دارد. محصولات یا خدمات شما که این مشکل را حل می‌کنند ؛ و ایده ای درباره چگونگی رسیدن به انتظارات آنها. سپس این طرح هر یک از این مراحل را مشخص می‌کند و مشخص می‌کند چه نوع محتوا به مشتری از طریق آنها کمک می‌کند.

 

انواع اصلی مطالبی که شما در آن برنامه ریزی خواهید کرد مطابق با سه مرحله از خریدار است – آگاهی، توجه و تبدیل.

 

 

نقشه برداری پرسنل خود را به محتوا تا مرحله چرخه زندگی

بخشی از فرآیند توسعه personas بازاریابی شامل شناسایی مشکلاتی است که افراد با استفاده از محصولات یا خدمات شما سعی در حل آنها دارند. پس از انجام این کار، برنامه تولید محتوای شما با ایده‌های مربوط به تک تک مطالب با آن مشکلات مطابقت دارد.

 

به عنوان مثال، شما می‌توانید کارگاه‌های برنامه نویسی کامپیوتر تعطیلات مدرسه را بفروشید. یکی از مشاغل بازاریابی شما مادران شاغل با کودکان زیر ۱۲ سال خواهد بود. مشکل خاص دیگر یافتن فعالیتی که برای فرزندان آنها مفید باشد.

 

بنابراین شما ممکن است تصمیم بگیرید که در تعطیلات مدرسه مقداری آگاهی درباره فعالیت‌های همه هوایی برای بچه‌ها ایجاد کنید. همچنین ممکن است درباره مهارتهایی که کودک برای یادگیری کد نویسی ایجاد می‌کند، مطالب قابل توجهی را تولید کنید. سرانجام، شما برخی از مطالب تبدیل را به این دلیل که کارگاه‌های برنامه نویسی خاص شما بی نظیر و مفید هستند تولید می‌کنید.

 

برنامه تولید محتوا هریک از آن بخش از مطالب را با مرحله ای از سفر مشتری تراز می‌کند. محتوای آگاهی منجر به ملاحظه محتوا می‌شود که منجر به تبدیل محتوای می‌شود. طرحی مانند این باید برای هر شخصیت بازاریابی مورد نظر خود تولید شود.

 

هیچ قانون سخت و سریع وجود ندارد مبنی بر اینکه شما برای هر مرحله از سفر مشتری چقدر محتوا را تولید کنید. اما معقول است که محتوا را بیشتر از توجه به تبدیل، و آگاهی بیشتر از توجه به محتوای تولید کنیم.

 

برای اینکه ایمن باشید، به عقب کار کنید. برای هر قطعه از محتوای تبدیل، دو قطعه محتوای در نظر گرفتن و چهار قطعه محتوای آگاهی تولید کنید.

 

با برنامه ریزی واضح سفر مشتری به محتوا، ردیابی و سنجش اثربخشی تک تک مطالب شخصی آسانتر می‌شود.

 

ایجاد یک برنامه تولید محتوا

یک برنامه تولید محتوا به شما می‌گوید که چه زمانی محتوای کمی را تولید می‌کنید. برنامه تولید محتوا نیز گاه به گاه تقویم سرمقاله خوانده می‌شود. این هم برای مشتریان و هم برای تیم شما مفید است، زیرا هر یک از مطالب تولید شده را در جدول زمانی قرار می‌دهد.

 

یکی از مهمترین جنبه‌های بازاریابی محتوا، انتشار به طور مرتب است. اگر در یک برنامه منظم منتشر کنید، اعتماد مخاطبان خود را آسانتر می‌کند. به همین دلیل است که هر ماه مجلات به طور همزمان منتشر می‌شوند و به همین دلیل برنامه‌های تلویزیون و رادیو هر هفته به طور همزمان پخش می‌شوند.

 

برنامه تولید محتوا همچنین به شما در حفظ انسجام با تلاشهای بازاریابی کمک می‌کند. پس از تهیه برنامه تولید محتوا، باید تعیین کنید که چه زمانی می‌خواهید هر قطعه محتوا را منتشر کنید. شما همچنین باید تخمین بزنید که چگونه تولید هر قطعه به شما کمک می‌کند.

 

برنامه شما همچنین می‌تواند مشخص کند کجا و چه زمانی می‌خواهید هر قطعه محتوا را تبلیغ کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است برنامه ریزی کنید که هر هفته دو قطعه از مطالب را منتشر کنید. برنامه شما می‌تواند اطمینان حاصل کند که یکی از این بخش‌ها محتوای آگاهی است، در جایی که محتوای دیگر می‌تواند محتوای توجه یا تبدیل باشد. می‌توانید ببینید که بیش از حد یک نوع محتوا چاپ می‌کنید و می‌بینید که چه زمانی نیاز به تولید بیشتر دارید تا قوام خود را حفظ کنید.

 

بخش مهمی از برنامه تولید شما، مهلت‌های مختلف نوشتن، ویرایش و طراحی و همچنین انتشار است.

 

ایجاد یک تقویم محتوا نویسی اختصاصی

قطعه نهایی پازل تولید محتوا یک جریان کاری محتوا است. این سیستمی برای ذخیره و بازیابی مطالب در هر مرحله از برنامه تولید شماست. این یک راهنمای گام به گام است که چه اتفاقی می‌افتد هنگامی که می‌تواند توسط هر یک از اعضای تیم تولید محتوا گرفته شود، مهم نیست که اندازه آن تیم چه اندازه است.

 

یک نرم افزار مدیریت گردش کار وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید که به شما در انجام این کار کمک می‌کند. عملکرد گردش کار نیز در سیستم‌های مختلف مدیریت محتوا ساخته شده است. با این حال، من همیشه ساده‌ترین و ارزانترین گردش کار را پیدا کرده ام که فقط یک سری پوشه‌ها بر روی رایانه شما است. هر پوشه شماره گذاری می‌شود. اولین پوشه ممکن است برای ایده‌های داستان باشد. دوم ممکن است برای نسخه دریافت یا نوشته شده باشد. سوم ممکن است برای نسخه ویرایش شده و غیره باشد.

 

هر یک از اعضای تیم می‌توانند با یک نگاه ببینند که آیا کار در انتظار آنها در هر تقسیم کار مشخص شده است. و هر یک از اعضای تیم می‌داند مسئولیت‌های آنها در سیستم تولید کجاست.

 

 

گردش کار تولید محتوای شما باعث می‌شود که برنامه تولید و برنامه شما با هم کار کنند. بدون گردش کار، برنامه و برنامه شما می‌تواند به سرعت از هم جدا شود. این تأثیر در اثربخشی هرگونه فعالیت بازاریابی که در حال اجرا هستید، خواهد داشت.

 

مدیریت مشکلات تولید محتوا

حتی بهترین برنامه‌های محتوای گذاشته شده می‌توانند در مقابل مشکلات پیش بینی نشده عمل کنند. برخی از این مشکلات ممکن است خارج از کنترل شما باشد، اما اکثر آنها اینگونه نیستند. مستند سازی و ردیابی تولید محتوا به شما امکان می‌دهد تا در برابر این مشکلات غلبه کنید. در صورت بروز آنها می‌توانید به سرعت با آنها برخورد کنید.

برخی از مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید شامل مواردی در مورد حریم خصوصی، بدنامی، حق چاپ و سرقت ادبی است. همچنین عواملی خارج از کنترل شما وجود دارد، مانند مشکلات عدم انتشار و مشکلات مربوط به شکایت های حقوقی.

 

اگر محتوای شما به صورت موقت و غیرقانونی تولید شود، این مشکلات می‌تواند فاجعه بار باشد. با این حال، اگر به عنوان بخشی از یک سیستم قوی تولید شود، فرآیند تولید محتوا می‌تواند در حالی که بحران با آن روبرو می‌شود ادامه یابد.

 

یکی دیگر از موضوعات تولید محتوا، یافتن کمک خوب است. شناسایی نویسندگان محتوای خوب، چه مستقل و چه برای یک نقش در خانه، می‌تواند مشکل باشد. شما نمی‌توانید همه کارها را خودتان انجام دهید، بنابراین داشتن سیستمی برای یافتن و حفظ استعداد مهم است.

 

 

شما چطور فکر می کنید؟ از نظر شما تولید محتوا چیست ، محتوا دقیقا یعنی چه! آیا محتوا را آنگونه که هست می شناسید؟ همین ابتدای کار بعنوان یک معلم که سالهاست با واژه و متن و نوشتن سر و کار دارم به شما می گویم تقسیم بندی محتوا به محتوای سئو شده و غیر آن، یک دسته‌بندی کاملاً غلط است؛ چرا که سئو از محتوای جدا نیست.

نکته مهم دیگر لینکه پرداختن به مفاهیم و تعاریف، دست‌کم در بحث تولید و تالیف محتوا، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت محتوایی که تولید می‌کنید دارد. پس لطفاً مباحث تئوری را با دقت دنبال کنید و سعی کنید آن را درک کنید البته من هم با مثال های کاربردی سعی کنم به شما کمک کنم.

اول تکلیف محتوای سئو شده و غیر آن را معلوم کنیم

اساسا تولید محتوا اگر مطابق سئو نباشد، نمی‌توان آن را محتوا نامید. بنابراین در تعریف تولید محتوا باید بدانید ما یک نوع تولید محتوا بیشتر نداریم که آن هم محتوای تولید شده مبتنی بر اصول و قواعد سئو و خوانایی است؛ غیر ازاین باشد صرفا کنار هم قرار گرفتن واژه‌هاست.

محتوای سئو شده
محتوای سئو شده

تولید محتوا چیست

محتوا یعنی همه چیز! این جمله را به یاد داشته باشید تا در ادامه حرف های بیشتری در این رابطه با هم بررسی کنیم. یک تعریف آکادمیک از محتوا وجود دارد و آن اینکه :
هر چیزی که بتواند پیام احساس خبر یا حالتی را به دیگران منتقل کند، به گونه ای که برای آنها قابل فهم باشد محتوا نامیده می شود.

تعریف محتوا
تعریف محتوا

چند نمونه محتوا

  • رنگ لوگوی شما یک نوع محتواست.
  • تصویری که در بیوگرافی شبکه اجتماعی خود می گذارید نوعی محتواست.
  • سلام کردن و نحوه برخورد شما با کاربرانتان گونه‌ای از محتوا محسوب می‌شود.

پس از تولید محتوا صرفاً نوشتن متن هایی که برای بخش بلاگ سایت می‌نویسید نیست؛ محتوا بسیار گسترده تر از این حرفهاست.

تولید محتوا چیست؟
تعریف محتوا

تولید محتوا و ساختارهای مختلف محتوایی

محتوا متنی در وب به معنی متن هایی است که ما در سایت منتشر میکنیم یا شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم سایر متن هایی که ما در بخش های مختلف سایت یا شبکه های اجتماعی خود قرار می دهیم نیز محتوای ثابتی هستند که می بایست با دقت بیشتری آنها را تولید کنیم.

این یک تعریف جامع و البته کاربردی صرفاً برای محتوای موردنظر در وب است شاید برای ارائه تعاریف تخصصی ساعت ها روزها و ماه ها فرصت لازم باشد تا آنگونه که باید تعریف دقیق و صحیحی از یک موضوع ارائه شود.

تعریف محتوا
تعریف محتوا

اما آنچه که به شما گفتیم کاربردی و برای شما به عنوان کسی که کسب و کار در اختیار دارید ارتباط که با تولید محتوا دارید  به خاطر  توسعه برند یا دیجیتال مارکتینگ شما است کافی به نظر می‌رسد.

  1. محتوای متنی
  2. محتوای گرافیکی
  3. محتوای ویدیویی
  4. محتوای صوتی

محتوای متنی:

تولید محتوای متنی مهم ترین و پر استفاده ترین چگونه محتوایی است اگر ما بخواهیم محتوا های دیگری نظیر محتوای گرافیکی یا ویدیویی و صوتی تولید کنیم در ابتدا باید دست به دامان محتوای متنی شویم. در واقع آن چیزی که قرار است در یک فیلمنامه یا یک موسیقی و حتی پوستری گرافیکی اجرا شود باید نوشته شود و متن است که تشکیل دهنده اساس و پایه گونه های دیگر محتوایی است.

 

پس تولید محتوای متنی به نوعی مادر همه گونه های محتوایی به حساب می آید مانند دو که در ورزش به عنوان مادر همه ورزش ها از آن یاد می شود.

 

تولید محتوای متنی از جنبه های گوناگونی قابل بررسی است. ما از نظر مفهوم ماهیت موضوع ساختار کاربرد و جنبه های بسیار زیاد دیگر می توانیم انواع مختلف محتوای متنی را تعریف و شناسایی کنیم. در ادامه چند ساختار مختلف برای محتوای متنی فهرست می کنیم.

  • محتوای خبری
  • محتوای تحلیلی
  • محتوای توصیفی
  • محتوای آموزشی
  • محتوای بازنویسی
  • محتوای ترجمه‌ای
تولید محتوا چیست
تولید محتوا چیست

محتوای خبری

محتوای خبری یکی از انواع محتوای متنی محسوب می‌شود. متنی که برای خبر نوشته می‌شود چون برای اطلاع رسانی و اخبار مورد استفاده قرار می گیرد باید بدور از توصیفات و پچیدگی‌های ادبی مطرح شود تا مخاطب خبر را دقیقا آنگونه که هست درک کند. در محتوای خبری ساده بودن صحیح بودن خبر و سرعت در انتشار مهمترین مسئله محسوب می شود.

تولید محتوا یعنی چه
تولید محتوا یعنی چه

محتوای تحلیلی

همانگونه که از قوانین بخش پیداست محتوای تحلیلی برداشت ها و تجزیه تحلیل نویسنده و کارشناس از یک موضوع یا مبحث مشخص است. با توجه به تخصص و مهارت فرد این گونه از تولید محتوا اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند. در واقع ارزش محتوای تحلیلی وابسته به میزان دانش، تجربه توانمندیهای نویسنده آن محتوا است. پس مهمترین جنبه محتوای تحلیلی میزان دانش نویسنده آن است و نگرشی که دارد. ما می‌توانیم یک خبر را تحلیل کنیم و جوانب مختلف آن را بررسی کنیم تا نتیجه کار بشود شبیه مقاله‌های ستون مقالات روزنامه

اگر فکر می‌کنید مطالب را پیچیده مطرح می‌‌کنم در بخش نظرات به من تذکر دهید. ممنون از توجه شما… ادامه بحث تولید محتوا چیست!

محتوای توصیفی:

محتوای توصیفی همانگونه که از نام آن پیداست به توصیف پدیده ها و وقایع یا اشیا می پردازد این نوع از محتوا نویسی با آن چه که محتوای تحلیلی می دانیم بی شباهت نیست. با این تفاوت که محتوای توصیفی دارای استعاره‌های فراوان و تشبیه های هنرمندانه است متن های توصیفی را می‌توان نوعی متن ادبی یا دلنوشته به حساب آورد.

کیفیت محتوای توصیفی کیفیت این محتوا تا حدود زیادی به توانمندیهای نویسنده آن بستگی دارد هر قدر که نویسنده در توصیف و تشبیه موضوع هنرمندانه تر ظاهر شود، محتوای توصیفی بهتری به دست می آید.

اینگونه از محتوا را هنرمندان چیره دست به آثار هنری بدل می‌کنند مانند آنچه که سعدی در گلستان خلق کرده و یا نوشته های سید مهدی شجاعی در سال‌های اخیر

 

انواع تولید محتوا و تعریف آن
انواع تولید محتوا و تعریف آن

 

محتوای آموزشی

در بررسی محتوای آموزشی هم مشخص است که مانند مواردی که تاکنون گفتیم از نامگذاری آن قابل شناسایی است. البته ما قصد نداریم توضیح واضحات کرده باشیم.

همانطور که خودتان هم دارید می بینید نکات مهم و جنبه‌های بارز این گونه‌های محتوایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم در محتوای آموزشی تمام تلاش نگارنده بر آن است تا بتواند دانش، تخصص، طرز استفاده از یک نرم افزار، کالا و یا هر چیزی دیگر را به کاربران آموزش دهد.

در این گونه محتوایی پرداختن به جنبه های غیر ضروری و نکاتی که مخاطب را از بحث دور می کند قابل قبول نیست. کسی که محتوای آموزشی می‌نویسد باید سعی کند از مثال های قابل فهم استفاده کرده تا مخاطب منظور او را درست و راحت درک کند.

محتوای یونیک و غیرکپی
محتوای یونیک و غیرکپی

در همین رابطه انیشتین یک جمله جالب دارد که می گویند مثال یکی از راه های آموزش نیست تنها راه آموزش است. محتوای آموزشی یکی از نقاط ضعف و چالش‌های بزرگ وب پارسی است که متاسفانه به دلیل ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه روز به روز وضعیت اسفناک تری پیدا می کند.

محتوای آموزشی

ما در یک مقاله به صورت اختصاصی به بحث شرایط آموزش و وضعیت محتواهای آموزشی در وب فارسی را بررسی کرده ایم.

محتوای بازنویسی

محتوای بازنویسی یا نگارش مجدد محتوا در واقع نوعی کپی کردن از محتوای دیگران است با این تفاوت که مترادف ها و کلمات هم معنی را جایگزین آن چه که نوشته شده است می کنند.

البته بازنویسی محتوا می تواند مفید هم باشد ولی در شرایطی که متنی نتواند منظور و مفهومی که مد نظر دارد را به کاربران درست و کامل منتقل کند در این شرایط ما با بازنویسی آن و استفاده صحیح است افعال کلمات و جمله بندی صحیح و به طور کلی با بازنویسی محتوا کاری می کنیم که آنچه که در مطلب قرار است به مخاطب منتقل شود به راحتی صورت پذیرد.

جسارت نویسنده و توانایی در تطبیق دادن جملات و درک صحیح از آنچه در محتوا نوشته شده توسط کسی که بازنویسی را انجام می‌دهد نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه کار دارد.

به طور کلی اگر شما بتوانید کاری کنید که یک متن قابل فهم تر شود و درجه آن آسان تر باشد یک بازنویسی مفید و موفق انجام داده اید اما اگر قرار باشد فقط جای کلمات را با مترادف آنها عوض کنید یک نوع کپی غیر قابل تشخیص انجام داده اید؛ مسئله ای که به هیچ وجه پسندیده نیست.

محتوای ترجمه‌ای

محتوای ترجمه را ترجمه تحت اللفظی متن به حساب نیاورید در زبان های مختلف اصطلاحات ضرب المثل ها و قراردادها و باید و نباید های خواص آن زبان تعیین می‌کند که ترجمه آن چگونه باشد.

مثلا در زبان انگلیسی که از اصطلاحات زیادی استفاده می کنند اگر شما بخواهید ترجمه تحت (ال) لفظی! انجام دهید و یک نوشتار انگلیسی را به فارسی برگردانید مخاطب فارسی زبان شما چیزی از متن سر در نمی آورد.

تولید محتوای ترجمه‌ای یا انگلیسی
تولید محتوای ترجمه‌ای یا انگلیسی

مترجم یا کسی که محتوای تجربه تولید می‌کند باید اشراف کاملی به هر دو زبان داشته باشد خصوصاً زبانی که زبان اصلی محتوا محسوب می‌شود تا دقیقاً متوجه شود که متن دارد چه می گویند و در مرحله بعدی منظور را به فارسی بنویسد.

برای اینکه یک مثال در این رابطه بزنم توجه شما را به دوبله هایی که صدا و سیما در سالهای دور، روی فیلم های وسترن انجام می داد جلب می‌کنم!

یادم می آید که در دوبله یکی از این فیلم‌ها، هنرمندان توانمند این عرصه یعنی تولید محتوای ترجمه ای در قالب دوبله فیلم، یکی از جملات جان وین را اینگونه ترجمه کرده بودند لا اله الا الله شاید برای شما هم جالب باشد معمولا ما در زبان فارسی وقتی که از چیزی عصبانی می شویم و کسی حرص ما را در می آورد، لابلای حرف ها این عبارت را به کار می بریم (لااله الا الله) مطمئناً جان وین، در آن سکانس چیزی گفته بود که نشان می‌داد کلافه شده و مترجمان توانمند این فیلم آن را معادل سازی کردند تا یک فارسی زبان دقیقا ماجرا را بفهمد. خب این ظاهرا یک ترجمه اما تولید محتوایی کم نظیر و هنرمندانه است.

اینکه در ابتدای توضیح محتوای ترجمه به شما گفتم محتوای ترجمه جسارت و هنرمندی نویسنده آن را لازم دارد به همین خاطر بود چراکه ترجمه عبارتی به عبارت دیگر، بدون هیچ گونه ارتباط لغوی، جسارت می‌خواهد و این هنر به سرعت به دست نمی آید مگر با تجربه و شناخت دقیق محتوا و نیز اشراف کامل به ترجمه

اهمیت تولید محتوا

محتوا مهمترین پدیده قرن حاضر در دنیای وب است. اگر شما به دنبال سئو موفق هستید و می خواهید رتبه قابل قبولی در نتایج گوگل پیدا کنید راهی به جز تولید محتوا ندارید.

اصول محتوا نویسی
اصول محتوا نویسی
برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن