دیجیتال مارکتینگ

تولید محتوا برای اینستاگرام

محتوای اینستاگرامی و انواع آن

 

تولید محتوا یکی از مهارت‌هایی است که به خاطر اینستاگرام هم که شده ایرانیان باید آن را یاد بگیرند. اینستاگرام و محتوای جذاب و متنوعی که دارد و همچنسن تولید محتوا برای اینستاگرام  علاقه و حتی شغل عده زیادی از کاربران است. این شبکه اجتماعی بخش اعظمی از مناسبات مجازی مردم را یه خود اختصاص داده است، دست‌کم در ایران.

تردیدی نیست که هر کسب و کاری بدون برنامه ریزی وارد بازار شود به سرعت حذف می‌شود.

 اگر یک کسب‌و‌کار نتواند آن‌طور که هست، خود را به مخاطبش معرفی کند، باز هم سرنوشتی جز نابودی ندارد .

این مسئله یعنی برنامه داشتن، در اینستاگرام که رسانه ای دقیق و حساب شده است تشدید می‌شود. به همین خاطر، شاید بتوان اینستاگرام را معیاری برای سنجش غنا و اعتبار یک برند دانست.

 تصور کنید یک آینه شفاف که هیچ سایه و نور اضافی را بازتاب نمی دهد چقدر خوب می‌تواند شمایل‌های مختلف را به تصویر بکشد و نمای واقعی آن را به نشان دهد. برای اینستاگرام چنین کارکردی می‌توان متصور بود.

این اینستا حالا حالاها ماندگار است

اینستاگرام یک فرصت ایده آل است که از قرار معلوم حالا حالاها روزهای طلایی تمام نمی شود.

از آنجایی که سنگ بنای این رسانه اجتماعی و تجاری کاملا اصولی گذاشته شده، هر روز که می‌گذرد، اینستاگرام بیشتر و بیشتر ما را درگیر ظرافت و آینده نگری‌اش می‌کند. اینستا همواره خلاقیت را به عنوان یک اصل جدایی ناپذیر به همراه خود دارد. پس چیزی که در اینستاگرام اتفاق می‌افتد برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه در ساختار و نمود عینی خلاقیت در فرم است.

اینستاگرام مانند راه رفتن یک فوتبالیست حرفه ای در زمین چمن است در مقایسه با فوتبالیست‌های درجه دو، یک ستاره راه رفتنش هم گویی تفاوت دارد. بدون تردید مدیریت دیزاین قدرتمند اینستاگرام شایسته چنین مثال و تعریف و تمجیدی است.

نیاز به گفتن نیست که شما با هر کسب و کاری و با هر کالایی چه خدماتی و چه فیزیکی می‌توانید در اینستاگرام دیده شوید. اما آیا این حضور می‌تواند نتیجه بخش و موفقیت آمیز هم باشد؟ در این میان بستگی‌هایی! وجود دارد که پاسخ این پرسش را معلوم می‌کند؛

  •  یعنی بستگی دارد چطور ظاهر شویم
  •  چگونه محتوا ارائه کنیم 
  • چه تصویری از خود به فالوور‌ها و کابران بنمایانیم
  •  

گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن همواره به صاحبان کسب و کارها پیشنهاد همکاری در حوزه محتوا را اینگونه ارائه کرده است که:

 لطفا تمرکز خود را بر روی توسعه سازمانی و رشد سیستمی خود بگذارید و مدیریت محتوایی کارتان را به ما بسپارید.

به عبارت ساده‌تر تمرکز هر بیزینس موفقی همواره و خصوصا در اینستاگرام باید بر روی شاه راه اصلی یعنی فروش، مشتری، کالاها، پشتیبانی و هر چیزی بجز ابزارهای اجرایی – رسانه‌ای و بهینه سازی و حتی برندینگ معطوف شود و از ساختار و نگاه ساختاری، اندیشه ساختاری و حتی مدیریت ساختاری فاصله نگیرند و اکیدا درگیر فرم نشوند.

تبعات تولید محتوای غلط در اینستاگرام

شاید تا کنون با جدیت به این موضوع فکر نکرده‌اید که در صورت انتشار محتوا‌های ضعیف یا غیر مرتبط، چه ضرر و زیانی به کسب و کار شما وارد می‌شود.

 همچنین شاید به مسائلی نظیر گرافیک، ترکیب رنگ، فونت و دیزاین را کاملا عمومی نگاه می‌کنید.

در نگاه عمومی هر یک از اجزا فعالیت نظیر یکایک محصولات مستقل از دیگر بخش‌ها برنامه ریزی می‌شود؛ یعنی هر طرحی احتمالا برای خودش زیبایی دارد اما وقتی که اینها در کنار هم قرار می‌گیرند، نتیجه مایوس کننده می‌شود. پس تکلیف چیست؟

 بر این اساس ضروری است که همه چیز در اینستاگرام از پیش برنامه ریزی شده باشد و هدفمندی معیار اصلی تمامی فرایندهای عملیاتی قرار گیرد.

 از دیگر عوامل تاثیرگذار در اثربخشی و سودآوری مارکتینگ دیجیتال، استفاده از نیروهای متخصص حرفه‌ای است.

 می‌دانیم که اغلب کسب و کارهای ایرانی دانش تخصصی مورد نیاز کارشان را به صورت غیر رسمی یاد گرفته اند؛ آنها آماتور‌های حرفه ای هستند که به همه ابعاد کاری که انجام می‌دهند اهمیت و حساسیت آن مواجه نمی شوند چرا که اساساً به آن فکر نمی‌کنند. اینها از تبعات ورود غیر متخصص به فعالیتی همچون تولید محتواست که تخصصی کار کردن در آن یک اصل جدایی ناپذیر است.

 

درخصوص توصیه‌هایی که خاص اینستاگرام است باید گفت: هماهنگی با سرعت متناوب و ریتم منظمی که اینستاگرام دارد در کنار دیزاین و رنگ و گرافیک مستقل، متناسب و کاربرپسند دو مسئله بسیار مهم و دو شرط اساسی در موفقیت یک فعالیت اینستاگرامی است.

 نتیجه گیری بسیار مهم و واکاوی ریتم و سرعت اینستاگرام را در تلگرام یا واتساپ از من جویا شوید…

 

محتوای اینستاگرامی ویژگی خاصی دارد. نسبت تصویر یک در یک و تایم یک دقیقه‌ای، نظر کارشناسان اینستاگرام برای فرم انتشار محتواست.

تولید محتوا برای اینستاگرام
تصویر یک خانمی در حال عکاسی، با دوربین حرفه‌ای.
تولید محتوا برای اینستاگرام در ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.

محتوای اینستاگرامی معمولا یا فیلم است یا عکس. و البته واژه ها را به خاطر قرار گرفتن در مهمترین بخش تولید محتوا در اینستاگرام می‌توان مغز متفکر این  ساختار محتوایی به حساب آورد.

قدرت محتوای اینستاگرامی

شخصاً وقتی که به اینستاگرام سر می‌زنم گاهی تا چند ساعت درگیر ویدیو‌های جذاب و جورواجور اینستا می‌شوم. قدرت و جذابیت محتواهای موجود در اینستاگرام غیر قابل انکار است. اگر شما بپذیرید که مسی و رونالدو در یک روز طوفانی قابل مهار کردن هستند، آن وقت من هم می‌پذیرم که قدرت این رسانه با دیگر شبکه های اجتماعی قابل مقایسه است.

کنایه از برتری غیر قابل انکار اینستا در ایران و اهمیت تولید محتوا برای اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام
تولید محتوا برای اینستاگرام


محتوای اینستاگرامی را معمولاً در یکی از فرم های زیر می‌بینیم

  • فتو کلیپ
  • ویدیو آموزشی
  • دابسمش
  • تیزر تبلیغاتی
  • پوستر ویدیویی
  • اینفوگرافیک
  • موشن گرافیک
  • بروشور
  • بنرگرافیکی
  • انیمیشن

البته در اینستاگرام می‌توان تولید محتوای متنی هم انجام دادم اما مانند این است که شما برای رفتن به محل کارتان از یک اتوبوس ۴۳ نفره استفاده کنید. آن هم خودتان به تنهایی. اساسا اینستاگرام با فیلم و ویدیو پیوند و یگانگی جدا نشدنی دارد.

با این حال همان طور که گفتیم اهمیت متن به هیچ وجه قابل انکار نیست. چرا که در محتوای ویدیویی که اساس تولید محتوا در اینستاگرام به حساب می آید، این متن است جذابیت آثار اینستاگرامی را ایجاد می کند. با سناریو و متنی که در آثار اینستاگرامی استفاده می شود، در قالب دیالوگ، شعر یا هر چیزی دیگر

تولید محتوا در اینستا
تولید محتوای ویدیویی در اینستاگرام


راز موفقیت اینستا در رابط کاربری

هر یک از پارامترهای رسانه می تواند به تنهایی تاثیرات چشمگیری در آن رسانه ای ایجاد کند و آن را به موفقیت برساند یا به شکست بکشاند. اجازه بدهید راز موفقیت اینستاگرام را در رابط کاربری اینستاگرام دانسته! و این پلتفرم را شایسته دریافت مدال بهترین شبکه اجتماعی قرن ۲۱ معرفی کنم.

اینستاگرام موفق ترین توالی رسانه ای را با استفاده از محتواهای معمولی ایجاد کرد. تصورکنید ۱۰ کلیپ ویدیویی و ۱۵ تصویر و ۵ عدد انواع ویدیو های دیگر در اینستاگرام در مقابل شما قرار دارد. چرخه بررسی کاربر به خاطر سهولت دسترسی قطع نمی شود.

از همان بالا نگاه می کنیم تا به پایین در واقع در اینستاگرام ما همه چیز را می بینیم به جز آنهایی که نمی‌خواهیم. در دیگر رسانه ها و ابزارهای انتشار محتوا همه چیز را نمی بینیم فقط آنهایی که می‌خواهیم ببینیم!

توالی رسانه‌ای و ضمیمه کردن کاربر به محتوا در ا

تولید محتوا برای اینستاگرام

آن چیزی که در تولید محتوای اینستاگرامی به عنوان زمان در اختیار شماست ۶۰ ثانیه است شما در یک دقیقا می توانید موضوع را طرح کرده بررسی کنید و نتیجه برسانید البته امکان استفاده از ویدیو هایی با پایان های طولانی تر نیز وجود دارد اما پیش‌فرض تولید محتوا در اینستاگرام چگونه است.

تاثیر تبلیغاتی اینستاگرام

همه می دانیم که رسانه‌‌ای مانند اینستاگرام چه قدرت تاثیر گذاری دارد.در این شبکه اجتماعی افراد تاثیر گذار می‌توانند تبلیغات کم هزینه برای ما انجام دهند.

نیاز به گفتن نیست که مردم از چهره‌های شاخص و معروف و محبوب تاثیر می گیرند و حتی شبیه آن ها انتخاب می کنند رفتار می کنند الگو بپذیرند.

افراد شاخص تاثیر فوق‌العاده‌ای بر مخاطبان دارند

 من شخصا برای عادل فردوسی پور دقایق زیادی منتظر شدم تا در حمایت از او چیزی بنویسم. با اینکه جایگاه اجتماعی من به گونه ای نیست که تحت تاثیر احساسات اینچنینی باشم. منظورم این است که تا به حال به امضای گرفتن از یک چهره معروف فکر هم نکرده ام.

اما با این حال همانطور که گفتم تحت تاثیر این ماجرا بوده و هستم، همه ما اینطور هستیم. پس می بینیم که یک قدرت وسیع در مقابل ماست.

قدرتی که همه مرزها را در می نوردد و با احساس و جنبه عاطفی روحی روانی ماجرا پیوند دارد. اینکه شما چیزی را به خاطر یک شخص مشهور که آن را تبلیغ کرده خریداری کنید، نوعی مارکتینگ محسوب می‌شود.

 اینفلوئنسر مارکتینگ یک ساختار تبلیغاتی قدرتمند است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی با جدیت، وسعت و دامنه تأثیر فراوان مورد استفاده قرار می گیرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

 به نقل از پیج اینستاگرامی سئو لرنینگ،  اینفلوئنسر مارکتینگ یک نوع بازاریابی است که کسب و کارها با استفاده از این چهره ها در قالب اینفلوئنسر مارکتینگ خدمات برند و محصولات خود را معرفی می کند.

روش اجرایی اینفلوئنسر مارکتینگ توسط سلبریتی‌ها

روند اجرای کار هم به این صورت است که فرد شاخص تلاش می کند با استفاده، معرفی یا توصیه کالا یا خدمات مورد نظر، روی سلیقه و علاقه مردم تاثیر گذاشته و آنها را به سمت استفاده از یک کالا یا خدمات سوق دهد.

 اگر بخواهم مثالی در این زمینه بزنم سام درخشانی را می توانیم بگوییم که اخیرا من کار او را در تبلیغات تلویزیونی الی گشت دیدم.

  خوب این که تبلیغ الی گشت در تلویزیون پخش می شد به ساختار محتوایی آن ارتباط دارد. ویدیو و پیام تلوزیون، ابزار رسانه ای محسوب می شود، اما ماهیت کار همان اینفلوئنسر مارکتینگ است.

اینفلوئنسر مارکتینگ توسط چهره‌های گمنام

 ممکن است شما فالوورهای زیادی داشته باشد یعنی دوستان فراوانی که می توانید روی آنها تاثیر گذار باشید. بنابراین شما می‌توانید یک فرایند مارکتینگ ایجاد کنید.

 شما به میزان وسعت ارتباط و قدرت تاثیر تان، اهمیت پیدا می کنید. گفتن این نکته ضروری است که شما بدانید اینفلوئنسرها لزوماً سلبریتی نیستند . 

 

با توجه به وسعت تخصص‌ها و اهمیت‌ آن در حوزه های مختلف،  می توانیم افراد زیادی را در پیرامون خود شناسایی کنیم که قابلیت این نوع مارکتینگ با حضور آنان به خوبی قابل اجراست.

 البته درباره سلبریتی ها باید بدانیم که از آنجایی که احتمال تبلیغ بودن توصیه های آنها همواره وجود دارد و کاربران هم این را می‌دانند، میزان تاثیر گذاری توصیه‌های سلبریتی‌ها از این جهت می‌تواند به چالش کشیده شود.

 بلاخره واقعی نبودن ماجرا، هر قدر هم خوب و طبیعی اجرا شود، یک جوری، یک جایی، به یک شیوه‌ای مشخص می‌شود و از تاثیرش کاسته می‌شود.

از طرفی خود سلبریتی ها هرگز حاضر نمی شوند بیش از حد و میزانی که عرف این کار است، یا پول دریافت می کنند! تاثیر گذار باشند. چون هرگونه زیاده روی می‌تواند برایشان مسولیت زا باشد.

 

پس نمی توان انتظار داشت سلبریتی‌ها آز جان و دل برای یک کار مایه بگذارند. نتیجتا همین امر سبب می‌شود تا از قدرت تاثیرگذاری آن کاسته شود.

پیج‌های فالوئر دار فرصت تبلیغاتی ارزان و تاثیرگذار

 در مقابل این مسئله، اینفلوئنسرهای ناشناس، که چهره های سرشناسی نیستند یا لااقل معروفیت عمومی ندارند، به واسطه اینکه چهره های گمنامی هستند احتمال و انتظار صداقت (تبلیغ نبودن) از آنها بیشتر است .

 

به همین خاطر طبیعی است که کاربران پذیرش بسیار بیشتری از افراد غیر مشهور داشته باشند. چرا که این افراد را به دید کارشناس تصور می کنند.

در این میان ما اگر بتوانیم از همین افراد، یعنی انسان های تاثیر گذار دارای ارتباطات وسیع، در یک حوزه تخصصی مشخص و گمنام برای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم، نتایج بسیار خوبی خواهیم گرفت.

 هزینه ای که برای این کار انجام می شود و میزان معروفیت شخصی که قرار است برای شما یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ایجاد کند به نسبت تاثیر آن ناچیز خواهد بود.

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن