اخبار سایت

بوم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ

چه در زمینه دیجیتال مارکتینگ مبتدی باشید و یا حرفه ای، بوم دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین ابزارهایی می باشد.که می توانید از آن استفاده کنید. با این ابزار می توانید ایده های خود را مرتب و تصویرسازی کنید و برنامه ها و استراتژی های خود را راحت تر و سریع تر برای مشتریان و هم تیمی های خود توضیح دهید. در این نوشتار درباره بوم کسب وکار و بوم دیجیتال مارکتینگ صحبت می کنیم و درباره اجزای آن توضیحاتی ارائه می دهیم.

مدل کسب وکار (بیزینس مدل) یعنی چه ؟

برای آغاز بیایید درباره بیزینس مدل یا مدل کسب وکار صحبت کنیم. در مدل کسب وکار به این سوال پاسخ می دهید که چگونه تصمیم دارید با این بیزینس کسب درآمد کنید. چه ارزشی را به مشتری می دهید و درواقع چرا مشتری باید محصول شما را به محصول مشابه ترجیح دهد و از شما خرید کند. در بیزینس مدل باید به صورت توصیفی (نه با اعداد و ارقام) راه کسب درآمد و هزینه ها را بیان کنید. به بیان ساده در بیزینس مدل باید سه بخش زیر را توضیح دهید:

در سایت سئو متن بخوانید  چهار پایه کسب درآمد کسب و کارها

۱-هرچه برای تولید محصولتان نیاز دارید را لیست کنید. ازجمله مواد اولیه، نیروی های موردنیاز، طراحی های اولیه و …

۲-هرچه برای فروش محصول نیاز دارید را بیان کنید. ازجمله بازاریابی، توزیع، ارائه سرویس های بنابراین از فروش، فرآیندهای مختلف فروش و …

۳-استراتژی کسب درآمد یا اینکه مشتری چگونه و به چه مقدار برای محصول شما پرداختی خواهد داشت. استراتژی های قیمت گذاری، روش های پرداخت، زمان بندی پرداخت ها و …

 

بوم بیزینس مدل (مدل کسب وکار) یعنی چه ؟

بوم مدل کسب و کار 

بوم مدل کسب وکار یک ابزار کاربردی و خوب برای فهمیدن بیزینس مدل به صورت ساختاریافته و بصری است. استفاده از بوم بیزینس مدل به شما کمک می کند تا بینش خوبی نسبت به کلیت کسب وکار به دست آورید. با استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ نکات استراتژیک و ضروری برای راه اندازی یک کسب وکار مانند مشتریان هدف، ارزش پیشنهادی شما و مسیر یا کانالی که از طریق آن ارزش محصول خود را به مشتری منتقل می کنید و اینکه دقیقاً از چه راهی کسب درآمد می کنید، را خواهید دانست. حتی با استفاده از بوم مدل کسب وکار برای رقیبان می توانید دید خوبی از رقبا و روش رقابت و پیروزی پیدا کنید. در تصویر بالا تصویر بوم بیزینس مدل را می بینید. بوم بیزینس مدل از بخش های زیر تشکیل شده است:

  1. شرکای کلیدی
  2. فعالیت های اصلی
  3. ارزش پیشنهادی
  4. ارتباط با مشتریان
  5. بخش مشتریان
  6. منابع اصلی
  7. کانال توزیع
  8. ساختار هزینه ها
  9. جریان درآمد

بوم بازاریابی دیجیتال یعنی چه ؟

بوم کسب وکار و بوم دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مشابهی هستند. بیزینس مدل یک برنامه کلی برای کسب وکار می باشد.و در ادامه لازم می باشد.همه گروه های کسب وکار متناسب با اهداف و مسیر مطرح شده در بیزینس مدل، استراتژی هایی برای خود در نظر بگیرند تا به اهداف کلی بیزینس برسند. درنتیجه بوم دیجیتال مارکتینگ راهکارها و برنامه های بازاریابی دیجیتال برای رسیدن به اهداف تعیین شده را در یک صفحه به تصویر می کشد.

در سایت سئو متن بخوانید  مفهوم UTM و پارامترهای مهم آن

بوم دیجیتال مارکتینگ یا digital marketing canvas به دیجیتال مارکترها کمک می کند تا بتوانند ایده پردازی کنند و مسیر رسیدن به اهداف را ثبت کنند. دیجیتال مارکترها از این ابزار برای به اشتراک گذاشتن کلیات پروژه برای اعضای تیم خود، مشتریان و ذی نفعان استفاده می کنند.

همچنین بوم دیجیتال مارکتینگ به کارشناسان بازاریابی کمک می کند تا ایده های خود را تست و بعد اجرا کنند تا از ریسک های احتمالی جلوگیری شود.دو نوع بوم دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که مورد استفاده بازاریابان قرار می گیرد.

تبلیغ در فضای وب سایت های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی کسب وکار خود را در معتبرترین وب سایت های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ چه منافعی دارد؟

همان طور که گفتیم بوم بیزینس مدل و بوم دیجیتال مارکتینگ ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. بدون فهم درست بیزینس مدل، راه اندازی و اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ ممکن نیست.

همچنین استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ ساده است. تعداد خانه های محدود این بوم کمک می کند تا تنها عنوان مهم ترین مسائل و موضوعات بیان شوند و از جزئیات صرف نظر شود. درنتیجه دید کلی و جامعی نسبت به جایگاه شما در دیجیتال مارکتینگ به دست خواهید آورد.

شما چه درزمینهٔ دیجیتال مارکتینگ مبتدی باشید یا حرفه ای، استفاده از این ابزار می تواند به شما کمک کند. با این ابزار می توانید ایده های خود را مرتب و تصویرسازی کنید. بوم دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا ایده ها و برنامه های بازاریابی دیجیتال خود را راحت تر و سریع تر برای مشتریان و هم تیمی های خود توضیح دهید. همچنین استراتژی های خود را سریع تر طراحی و برنامه ریزی کنید. چنانچه کمپینی از برنامه بازاریابی شما با شکست مواجه شد، راحت تر می توانید قدم های اشتباه خود را پیدا کنید و از تکرار آن ها جلوگیری کنید و یا اینکه راه حلی برای مشکلاتی که پیش آمده پیدا کنید.

در سایت سئو متن بخوانید  استفاده همزمان از تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات موبایلی چه تاثیری بر مخاطب دارد؟

 

نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ اول

بوم بازاریابی دیجیتال

این بوم دیجیتال مارکتینگ شامل بخش های زیر است:

مأموریت: هدف اصلی و کلی فعالیت کسب وکار، به عبارتی دلیل وجود این شرکت در مأموریت آن بیان می شود.

اهداف و چشم اندازها: اهداف بلندمدت و به بیانی آرزوهایی که یک کسب وکار در بلندمدت قصد رسیدن به آن ها را دارد.

برند: توضیح کامل درباره کسب وکار که در نگاه عمومی (منطقی و احساسی) جامعه دید می شود.

اکتساب: جذب کاربران از کانال های مختلف

ارزش پیشنهادی: ارزشی که در راه اندازی کسب وکار و طراحی محصول قول داده اید که به مشتری منتقل کنید. به عبارتی مزیت و ارجحیت محصول که به خاطر آن مشتری، محصول شما را انتخاب کند.

معرفی به دیگران: راهکارهایی برای اینکه کاربران محصول شما را به دیگران معرفی کنند.

مخاطبان هدف: مشتریانی که محصولتان را برای آن ها و مطابق نیازهای آن ها طراحی کرده اید.

فعال سازی: اندازه گیری و بررسی اولین تجربه کار با محصول (برای محصولات اپلیکیشنی)

درآمد: بررسی رفتار کاربران برای افزایش کسب درآمد

بازار: موقعیت کسب وکار در بازار نسبت به رقیبان

نگه داشتن مشتری: راهکارهایی برای بازگشت مشتری (خرید مجدد یا استفاده از اپلیکیشن)

 

نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ دوم

بوم بازاریابی دیجیتال یعنی چه

اجزای این بوم دیجیتال مارکتینگ عبارتند از: 

معرفی تاکتیک های لازم 

در این قسمت روش های بازاریابی انتخابی با توجه به کل قسمت های بوم دیجیتال مارکتینگ را می نویسید. توجه کنید که پر کردن این قسمت از بوم را در انتها انجام دهید.

ارایه ارزش پیشنهادی

در این قسمت باید ارزش پیشنهادی محصولتان برای مخاطب را بنویسید. این ارزش ها می توانید از طریق بیزینس مدل کسب وکارتان و تحقیقات بازارتان به دست آورید. درواقع ارزش پیشنهادی ارائه شده توسط شما در بوم بیزینس مدل و بوم دیجیتال مارکتینگ یکسان است. مثلاً پشتیبانی ۲۴ ساعته می تواند ارزش پیشنهادی شما نسبت به محصولات مشابه باشد.

در سایت سئو متن بخوانید  ۱۱ راهکار برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ خوب در سال ۲۰۱۸

مشخص کردن کانال یا وسیله بازاریابی

بهترین ابزار برای دسترسی به مخاطب هدف شما کجاست. یا اینکه کدام قسمت فضای دیجیتال برای معرفی شما مناسب تر است.

در نظر گرفتن مخاطبین هدف

در این قسمت بیان می کنید به زبان ساده محصولتان را برای چه کسی طراحی و تولید کرده اید؟ ویژگی های مشتری ای که از شما خرید می کند یعنی چه ؟ پاسخ این سوال دقیقاً پاسخی می باشد.که در مارکتینگ به آن نیاز دارید. تا ارزش افزوده محصول خود را به آن فرد پیشنهاد دهید و محصول خود را به آن گروه از افراد معرفی کنید. این افراد ممکن می باشد.مشتری شما نشوند اما کسانی هستند که ارزشمندی محصول شما برای آن ها قابل درک می باشد.و محصول شما را مفید می دانند و درنتیجه به دیگران معرفی می کنند. یا برای مثال در محصولاتی مانند اسباب بازی مخاطب تبلیغات شما کودکان هستند، اما درنهایت پدر و مادر آن ها محصول را خریداری می کنند.

برنامه ریزی سفر مشتریان

سفر مشتری به مراحلی گفته می شود که یک مشتری بالقوه با محصول و برندی آشنا می شود و درنهایت تصمیم به خرید می گیرد و خرید را انجام می دهد. شما باید برای هر مرحله از سفر مشتریان برنامه ریزی داشته باشید. 

مشخص کردن اهداف نهایی براساس مدل Smart

هدف نهایی که قصد دارید با تاکتیک های بازاریابی به آن برسید یعنی چه ؟ اهداف خود را باید مطابق مدل SMART انتخاب کنید.

مدل SMART می گوید یک هدف باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و با زمان مشخص باشد.

در سایت سئو متن بخوانید  چگونگی پیاده سازی تبلیغات بینابینی در تبلیغات درون برنامه ای

تعریف شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

بعد از تعریف اهداف بازاریابی نیاز به شاخص هایی برای ارزیابی میزان رسیدن به اهداف دارید. شاخص های کلیدی عملکرد می تواند هرکدام از موارد زیر یا چیزهای دیگری غیر از آن ها باشد: تعداد فروش، تعداد کاربران از سایت، تعداد سابسکرایبرها و …

تعریف معیارهای اندازه گیری

معیارهای اندازه گیری به افزایش کیفیت KPI ها کمک می کنند. نوع معیارهای اندازه گیری مورداستفاده مانند شاخص های کلیدی عملکرد وابسته به پلتفرمی هستند که برای اندازه گیری انتخاب می کنید. برای مثال چنانچه KPI شما تعداد کاربران باشد، کاهش bounce rate می تواند به KPI شما کمک کند. ولی چنانچه KPI را میزان فروش در نظر گرفته باشید، کاهش bounce rate کمکی به آن نمی کند.CPC، CPL و CR معیارهایی در کمپین های دیجیتال مارکتینگ هستند.

 

شما نیز چنانچه در این زمینه نکته ای در ذهن دارید و یا سوالی برایتان مطرح شده است، در قسمت نظرات می توانید با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

User Review


۱٫۵
(۲ votes)

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن