تولید محتوا و مارکتینگ

بررسی تجربه تبلیغات در تلگرام

سال ۲۰۱۳ بود که برای اولین بار پیام رسان تلگرام در اختیار کاربران قرار گرفت و هر روز دامنه کاربرد آن در سراسر جهان بیشتر شد. تلگرام در ایران نیز با ثبت رقم بیش از ۴۵میلیون عضو، به محبوب ترین شبکه اجتماعی بین ایرانیان تبدیل شده است. با نگاهی به داده های تلگرام در سایت الکسا مشخص می شود که ایرانی ها ۷۰ درصد از کل زمان تلگرام را به خود اختصاص داده اند و بعد از کشور ایران، آمریکایی ها با ۴ درصد در رتبه دوم قرار دارند.

تلگرام

براساس  تحقیقات انجام شده ایرانیان روزانه به طور متوسط ۱میلیون و ۵۰۰ هزار مطلب در تلگرام تولید و منتشر می کنند. تلگرام، با توجه به آمار بالای استفاده از آن در ایران، یک رسانه مهم و تاثیرگذار برای تبلیغات است. تبلیغ دهندگان در ایران با تبلیغات در تلگرام به راحتی می توانند به تعداد زیادی از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند و محصول و یا سرویس خود را به آن ها معرفی کنند. البته برخلاف فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی که بخشی را به کسب وکارها اختصاص می دهند تا تبلیغات را براساس آمار و به صورت حرفه ای تری انجام دهند، تلگرام چنین قابلیتی را ندارد؛ به همین دلیل بسیاری از تبلیغ دهندگان تنها براساس تعداد viewهای یک پست و یا براساس تعداد کاربران یک کانال در مورد میزان اثربخشی تبلیغات تلگرامی قضاوت می کنند.

در مطلب امروز تجربه و تحلیل های یکی از اعضای تیم پزشک خوب در مورد تبلیغات تلگرامی را با هم مرور می کنیم. آقای وحید عطاری، از ابتدای تبلیغات در تلگرام، نتایج را ثبت و شاخص های خلاقی برای سنجش اثربخشی ابداع کرده اند و ادامه متن، به قلم ایشان تدوین شده است:

 

تجزیه و تحلیل های تیم پزشک خوب درباره تبلیغات در تلگرام

« میگن یکی رفته بود یه تعمیرگاه واسه خودش باز کرده بود، بعد از چند مدت رفیقش ازش میپرسه اوضاع کاروبار چطوره؟ میگه اصلا خوب نیست، هیچی مشتری نداریم.

یه کم در مورد کارش صحبت می کنن و آخرش رفیقش میگه راستی آدرس تعمیرگاهت چیه؟

طرف میگه بلوار صالحی، کوچه گلستان، پلاک ۴، طبقه دوم!! »

در فضای واقعی فیزیکی همه به راحتی متوجه می شوند که آوردن خودرو برای تعمیر به طبقه دوم کار بسیار سختی می باشد.و مشتری گذری کمی هم خواهید داشت! ولی واقعیت این می باشد.که متاسفانه در حوزه های دیگر خیلی وقت ها اشتباه می کنیم و تعمیرگاهمان را طبقه دوم دایر می کنیم، اشتباهی که حتی خیلی افراد و شرکت های ماهر هم انجام می دهند.

روزگاری یک ایرانی هر روز ساعت ها به تماشای تلویزیون (یا بهتر بگویم صدا و سیمای ملی) می نشست و شما با معرفی خود در تلویزیون راه خود و محصولاتتان را به میلیون ها خانواده ایرانی باز می کردید، در حالی که امروز کاربران ساعت ها در تلگرام و اینستاگرام و کانال ها و گروه هایش صرف می کنند و تلویزیون و به خصوص کانال های داخلی اش شاید قدرتی معادل یک دهم سال ها قبلشان را نیز ندارند.

مقدمه داستان پزشک خوب

در کلاس های مربوط به کسب وکار یا بین دوستان بعضی وقت ها این سوال را می پرسم که فرض کنید نیم ساعت دیگر شهاب سنگی از جو بالای سر ایران عبور می کند و شما می دانید که چنانچه همه اطلاع داشته باشند و به آن خیره نشوند اتفاقی نخواهد افتاد و چنانچه نگاه کنند کشته می شوند. فرض کنید به شرکت ها و سازمان های مختلف دسترسی دارید تا اطلاع رسانی کنید. چگونه اطلاع رسانی می کنید؟ کدام ها بیشتر تاثیر دارند؟ تلویزیون؟ ماهواره؟ پیامک؟ گوگل؟ تلگرام؟ شرایط سوال ایده آل نیست ولی در هر صورت دیگر گزینه هایی مانند تلویزیون چندان هم پاسخ های مناسبی نیستند.

این روزها که در بحبوحه راه اندازی و رشد دادن کسب وکار نوپای خود یعنی «پزشک خوب» هستیم به تازگی کانال تلگرام پزشک خوب را هم راه اندازی کرده ایم و برای جذب مخاطب علاوه بر پست های خوب تبلیغات هم انجام دادیم. انجام تبلیغات به عهده خودم بوده می باشد.و سعی کردم تا حد امکان این کار را هوشمندانه انجام دهم و بازخورد داشته باشم. مطالبی که در ادامه نوشته ام حاصل برخی تبلیغات این مدت و بارخورد حاصل از آن می باشد.که امیدوارم مفید باشد و استفاده کنید. سعی کرده ام داده ها و نتایج دقیق و درست باشند ولی در هر صورت همه نتایج و به خصوص نتایج کیفی ای که ذکر می کنم برداشت بنده می باشد و مثل هر کار انسانی ای عاری از اشتباه نیست. برخی مطالب را به خاطر کمبود وقت نمی توانم مرتب کنم که امیدوارم صرف به اشتراک گذاشتن آن به اندازه کافی مفید باشد.

چرا تبلیغ در تلگرام؟

یکی از تفاوت های مهم تلگرام و اینستاگرام این می باشد.که تلگرام مکانیزم تعریف شده ای برای افزایش عضو ندارد و رشد ارگانیک اعضای کانال به سختی اتفاق می افتد. در حالی که اینستاگرام مکانیزم هایی دارد که با انتشار مطالب نسبتا مفید و جالب مخاطبان خود را افزایش دهید، مکانیزم هایی مانند این که کاربران پست هایی را که توسط دوستان خود لایک شده اند یا کامنت خورده اند، می بینند یا پست های مرتبط به آن ها نمایش داده می شود و همچنین امکان جستجو در صفحات وجود دارد یا پست های پرطرفدار و مرتبط به شما نمایش داده می شوند.

در تلگرام حالت هایی که اعضای یک کانال می تواند افزایش یابد فعلا محدود به این موارد هستند:

یک- آدرس کانال در سایت شما یا جای دیگری ذکر شده باشد و مخاطبان با کلیک بر روی آن به کانال هدایت و عضو شوند.

دو- کانال یا پست هایش آنقدر مورد پسند اعضا باشند که توسط آن ها به افراد یا گروه ها یا کانال ها، بدون حذف منبع فرستاده شوند و افراد دیگر از این طریق عضو شوند.

سه- با گروه ها یا کانال های دیگر تبادل انجام دهید.

چهار- در گروه ها یا کانال های دیگر خود را معرفی و تبلیغ کنید.

پنج- اعضای فیک اضافه کنید.

آمار کانال های تلگرامی

در این مدت کانال پزشک خوب با هیچ کانال یا گروهی تبادل انجام نداده می باشد.و در این مطلب اطلاعات بیشتر در مورد تبلیغ در کانال های مختلف است. کانال هایی که در طی حدودا دو ماه انجام دادیم و نتایج و اطلاعات دیگری را که از این تبلیغات داشتیم در جدول زیر وارد کرده ام.

نام کانال

فالور کانال در آن تاریختعرفه مورد استفادههزینهتعداد بازدیدتعداد حدودی عضوگیریهزینه جذب هر عضونسبت بازدید به جذب عضو
کافه روانشناسی
۲۴۹٫۰۰۰۸۰ هزار بازدید۱۴۰٫۰۰۰۸۰٫۰۰۰۲۵۰۵۶۰۳۲۰
فرکانس مثبت
۱۶۰٫۰۰۰۲۰ هزار، پست آزاد۴۰٫۰۰۰۲۰٫۰۰۰۲۵۰۱۶۰۸۰
توییتر فارسی
۴۱۰٫۰۰۰ساعت ۱۰ تا ۲۲۲۳۰٫۰۰۰۱۰۰٫۰۰۰۸۰۰۲۸۸۱۲۵
مجله هنری ژوان
۳۶۵٫۰۰۰تبلیغ شب، دائمی۲۸۰٫۰۰۰۱۰۵٫۰۰۰۹۵۰۲۹۵۱۱۱
تربیت کودک نور دیده
۳۹۲٫۰۰۰۷۰ هزار بازدید، ساعت ۱۴۱۳۵٫۰۰۰۷۰٫۰۰۰۳۰۰۴۵۰۲۳۳
کانال سلامت
۴۰۵٫۰۰۰۵۰ هزار بازدید، ساعت ۲۱۱۱۰٫۰۰۰۵۰٫۰۰۰۳۰۰۳۶۷۱۶۷
حقایق و دانستنی پزشکی
۳۵۷٫۰۰۰۵ ساعت (حدود ۴۵ هزار)، ساعت ۱۹۹۰٫۰۰۰۴۵٫۰۰۰۹۰۱۰۰۰۵۰۰
Tele_medical
۱۷٫۰۰۰۴ ساعت پست آخر، ساعت ۱۷ تا ۲۱۴۲٫۰۰۰۲٫۲۱۷۵۰۸۴۰۴۴
اصلاح طلبان نیوز
۲۰۴٫۰۰۰۳۰ هزار بازدید، ساعت ۱۱۷۵٫۰۰۰۳۰٫۰۰۰۱۵۰۵۰۰۲۰۰
مستر گیف MrGif
۱۵۰٫۰۰۰۱۲ ساعته، ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب، ۲۰ دقیقه پست دوم۵۰٫۰۰۰۲۷٫۰۰۰۱۰۰۵۰۰۲۷۰
صرفا جهت اطلاع
۵۰۹٫۰۰۰۲۰ هزار پست آخر، ۲۴ ساعت در کانال، ساعت ۱۲۲۰۰٫۰۰۰۱۰۰٫۰۰۰۴۷۰۴۲۶۲۱۳
عجیب ترین های جهان
۲۸۶٫۰۰۰۳۰ هزار بازدید، تا ۲۰ هزار پست دوم، ساعت ۱۲:۳۰۷۰٫۰۰۰۳۰٫۰۰۰۱۸۰۳۸۹۱۶۷
عکس و کلیپ باحال
۲۲۷٫۰۰۰۲۰ هزار بازدید۳۵٫۰۰۰۲۰٫۰۰۰۴۰۸۷۵۵۰۰
دنیا موزیک
۵۳۶٫۰۰۰۴۰ هزار بازدید۱۰۰٫۰۰۰۴۰٫۰۰۰۲۰۰۵۰۰۲۰۰
کاف
۴۴۰٫۰۰۰ساعت ۲۴، تا ۱۵ دقیقه پست آخر، ۲۴ ساعت در کانال۳۱۰٫۰۰۰۱۲۰٫۰۰۰۶۰۰۵۱۷۲۰۰
دکتر از
۱۳۱٫۰۰۰۲ ساعت پست آخر، ساعت ۱۱ تا ۱۳۶۰٫۰۰۰حدود ۱۵ هزار۸۰۷۵۰۱۸۷
میلیاردر
۱۱۰٫۰۰۰ساعت ۱۰ شب به مدت ۱۲ ساعت۱۰۰٫۰۰۰۲۳٫۵۰۰مبهم شاید حدود ۱۵۰
صدای زندگی
۷۸۴٫۰۰۰۸۰ هزار بازدید، ساعت ۱۴۱۷۰٫۰۰۰۸۰٫۰۰۰مبهم شاید حدود ۱۰۰
اسرار روانشناسی
۵۳۵٫۰۰۰۵۰ هزار بازدید، ساعت ۱۴۱۰۰٫۰۰۰۵۰٫۰۰۰۲۰۰۵۰۰۲۵۰
طب بوعلی
۹۱۴٫۰۰۰۷۰ هزار بازدید، ساعت ۲۱۱۵۰٫۰۰۰۱۶۰۹۳۸۴۳۷
آپارات
۴۳۹٫۰۰۰۱۰۰ هزار بازدید، ساعت ۲۲۱۷۰٫۰۰۰۱۰۵٫۰۰۰۷۷۰۲۲۱۱۳۶
خبرگزاری فارس
۳۰۵٫۰۰۰ساعت ۱۲ تا ۱۴، ولی تا شب روی کانال بود۲۵۰٫۰۰۰۵۵٫۰۰۰۴۲۰۵۹۵۱۳۱
خدای جذابیت
۱۸۲٫۰۰۰۳۰ هزار بازدید، ساعت ۱۹۵۵٫۰۰۰۳۶٫۴۰۰۷۰۷۸۶۵۲۰
آخرین اخبار
۳۲۴٫۰۰۰۳۰ هزار بازدید۶۰٫۰۰۰۳۱٫۳۰۰۲۳۰۲۶۱۱۳۶
خبر فوری
۱٫۲۷۸٫۱۰۵۲۴ ساعت، ساعت ۱۹۹۰۰٫۰۰۰۲۶۰٫۰۰۰۱۶۰۰۵۶۳۱۶۲
بهترین مادر دنیا شادترین کودک
۵۱۸۰۰۰۵۰ هزار بازدید، ۵ هزار پست آخر۱۲۰٫۰۰۰۵۰٫۰۰۰۴۵۰۲۶۷۱۱۱

هزینه جذب هر عضو از کانال تلگرام (به تومان)

تلگرام

 

تلگرام

بنرهای مورد استفاده تبلیغات در تلگرام

به دلیل این که بنر شما در جذب عضو تاثیر نسبتا زیادی دارد بنرهای مورد استفاده خود در مورد تبلیغات ذکر شده را آورده ام تا در صورت نیاز تحلیل شخصی بهتری داشته باشید.

تلگرامتلگرام

 

برخی نکات در مورد تبلیغ در کانال های تلگرام

یک- مانند بسترهای دیگر تبلیغات، تعداد فالور ملاک چندان مناسبی برای ارزیابی یک کانال نیست و متاسفانه کانال ها اعضای فیک یا غیرفعال زیاد دارند. ترجیح من این می باشد.که از کانال های با کیفیت و کمتر شلوغ استفاده کنم.

دو- کانال مورد استفاده شما برای تبلیغ، بنر شما، پست های آخر شما موقع تبلیغ و حفظ اعضا تا چند روز بنابراین از تبلیغ عوامل تاثیرگذار در افزایش اعضای کانال شما هستند.

سه- تبلیغ تلگرام را می توان خیلی کوچک تست کرد، در صورتی که قصد داریم مستقیم از تبلیغات در کانالی استفاده کنید توصیه من این می باشد.که یک تعرفه خیلی کوچک را تست کنید و بعد برای آن کانال هزینه کنید.

چهار- و البته در مورد متخصصان حوزه سلامت شامل پزشکان، دندانپزشکان، روانشناسان و سایر تخصص ها مطمئن باشید پزشک خوب گزینه خوبی برای معرفی است!

 

برای تکمیل مطلب دیگر خیلی فرصت نکردم، در صورت امکان در آینده سعی می کنم تکمیلش کنم. لطفا چنانچه نظر یا مطلب تکمیلی در این مورد دارید با من در میان بگذارید.

آیدی من در تلگرام: @vahidattari

آدرس کانال تلگرام پزشک خوب: @PezeshkekhoobOfficial

آدرس اشاره شده در جوک اول مطلب مربوط به دفتر پزشک خوب در مرکز رشد دانشگاه شریف است.

 

 

تجربه شما از تبلیغ در تلگرام یعنی چه ؟ در قسمت نظرها تجربه های خود را با ما در میان بگذارید. چنانچه شما هم تجربه ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارید و مایلید آن را از طریق کالج سایت منتشر کنید و به یادگیری دیگران کمک کنید،  به ما اطلاع دهید.

  • مریم شریفی نژاد

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن