اخبار سایت

بازاریابی موثر برای جلب توجه مصرف کنندگان

برای این که تبلیغات یک برند موثر باشد، باید قبل از انجام هر کاری توجه مصرف کننده را جلب کنید و سپس قبل از پایان تعامل باید مصرف کننده متقاعد شود. ولی شما برای جلب توجه مصرف کننده به محتوای متنوع تری نیاز دارید تا این که بخواهید آن ها را متقاعد کنید. برای جلب توجه، شما باید آن ها را سرگرم کنید و برای متقاعد کردن، باید به آن ها اطلاعات دهید. با توجه به زمان و فضای محدود آگهی های تبلیغاتی ممکن می باشد.همیشه نتوانید هر دو را در یک آگهی تبلیغاتی انجام دهید. شما باید با توجه به این که مخاطبان شما در کدام مرحله از قیف بازاریابی هستند، به آن ها تبلیغ نشان دهید.

همزمان با زیاد شدن حجم محتوای ویدئویی در چند سال گذشته، رفتار مصرف کنندگان نیز به شدت تغییر یافته می باشد.ولی صنعت تبلیغات با تغییر رفتار مصرف کنندگان خیلی سازگار نشده است. امروزه میزان توجهی که به تبلیغات در رسانه های مختلف می شود با هم برابر نیست اما تبلیغ دهندگان برای تبلیغات خود این موضوع را در نظر نمی گیرند.

استاد آموزشگاه هاروارد، Thales Teixeira، که تحقیقات خود را بر روی اصول بازاریابی اقتصادی متمرکز کرده است، می گوید: تبلیغ دهندگان در هنگام رقابت با یکدیگر برای جلب توجه مصرف کننده کورکورانه می جنگند.  او همچنین مطابق تحقیقات و تجربه اش در این زمینه بر این باور می باشد.که صنعت تبلیغات شکست خورده است.

در سایت سئو متن بخوانید  چگونه باید نصب های حاصل از اینفلوئنسر مارکتینگ را شمارش کرد؟

در این نوشتار به راه های بازاریابی موثر برای جلب توجه مصرف کنندگان از دیدگاه Thales Teixeira می پردازیم.

اقتصاد توجه یعنی چه و چرا ارزش برندها را افزایش می دهد؟

تقاضای فراوان در برابر عرضه محدود، باعث ارزشمند شدن منابع کمیاب می شود. هر آنچه کمیاب است، حکمران اصلی اقتصاد محسوب می شود. توجه مصرف کنندگان نیز محدود می باشد.و همیشه برای جلب توجه مصرف کنندگان باید هزینه پرداخت کنید. مقدار این هزینه در سال های اخیر افزایش یافته است. هر روز، شرکت های بیشتری با برندها و محصولات بیشتری برای تبلیغ کردن وجود دارند. این بدان معناست که هر روز تقاضای بیشتری برای توجه مصرف کنندگان وجود دارد. اما میزان توجه مصرف کنندگان با این تقاضا همخوانی ندارد. هیچ مدرکی وجود ندارد  ظرفیت توجه انسان ها رو به رشد باشد و یا اینکه جمعیت انسان ها به اندازه تعداد برندها رشد کرده باشد.

کمیابی توجه، سبب پدید آمدن نظریه جدیدی درباره ماهیت اقتصاد به نام اقتصاد توجه” شده است. در اقتصاد توجه سخن از شیوه ها و فنونی است که می توان از طریق آن ها، دنیای متناهی ذهن آدمیان و دنیای نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد.

حرکت به سوی اقتصاد توجه

مطالب گفته شده در بالا به این معنی نیست که از تبلیغات صرفه نظر کنید؛ بلکه باید حرفه ای تر برای محصولات خود بازاریابی کنید. مصرف کنندگان همچنان به تبلیغات توجه می کنند اما در شرایط مناسب. راه های اثبات شده ای برای تاثیرگذاری بیشتر برای جلب توجه مصرف کنندگان وجود دارد.

در سایت سئو متن بخوانید  بررسی کمپین موفق تی پی-لینک

Thales Teixeira مطابق نتایج تحقیقاتش در آموزشگاه هاروارد و همچنین تجربیاتش در همکاری با شرکت های بزرگی مانند Nike، Unilever و Microsoft ادعا کرده که تنها با استفاده از سه اصل ساده زیر می توان تاثیرگذاری تبلیغات را جهت جلب توجه مصرف کنندگان بالا برد و در اقتصاد توجه ارزش ایجاد کرد.

۱- در رسانه مناسب سرمایه گذاری کنید.

در طول دو دهه گذشته، هزینه یک دقیقه توجه یک فرد به تبلیغات تلویزیونی در آمریکا تا هفت برابر افزایش یافته می باشد.و همچنین، در چند سال اخیر درصد تبلیغات تلویزیونی که به طور کامل و با توجه زیاد دیده می شوند از مقدار ۹۷٪ در اوایل دهه ۱۹۹۰ به کمتر از ۲۰٪ کاهش یافته است.

علی رغم افزایش هزینه و  کاهش کیفیت در توجه مصرف کنندگان به تلویزیون، تبلیغ دهندگان هنوز به جای صرف هزینه در تبلیغات دیجیتالی، بر رسانه های سنتی مانند تلویزیون هزینه می کنند.

براساس تحقیقات گوگل  انجام شده، میزان توجهی که به تبلیغات موبایلی در محیط یوتیوب می شود بیشتر از تبلیغات پخش شده در تلویزیون است.

جلب توجه

مگر آن که شما یک برند خیلی خاص داشته باشید که محصولاتش واقعا برای همه جذاب باشد تا بتوانید از تبلیغات تلویزیونی نتیجه خوب بگیرید. در غیر این صورت شما باید حتما برای نمایش تبلیغاتی خود بر رسانه ای سرمایه گذاری کنید که به شما این امکان را بدهد که مخاطبان خود را هدفمند انتخاب کنید و عملکرد تبلیغات خود را بسنجید و مطابق میزان توجهی که سمت مصرف کننده به تبلیغ و برند شما می شود، هزینه کنید. برای ایجاد این تغییر در تبلیغات برای برند خود باید ریسک پذیری بالایی داشته باشید تا بتوانید در نهایت به نتیجه خوبی برسید.

در سایت سئو متن بخوانید  نرخ ریزش مشتری و ۱۱ راهکار عملی برای بهبود آن

۲- محتوای خلاقانه خود را بهینه کنید.

این که تا چه میزان توجه فردی به یک آگهی تبلیغاتی جلب می شود به عوامل بی شماری  مانند چیزی که در آن لحظه به آن  فکر می کند چه چیزی برای او اهمیت دارد، چه کاری انجام می داه است، متن تبلیغ، چگونگی عملکرد محتوای خلاقانه تبلیغ و ارتباط تبلیغ با فرد ربط دارد.

برخی از این عوامل را شما نمی توانید کنترل کنید ولی محتوای خلاقانه عاملی می باشد.که می توانید عملکرد آن را بهینه سازید. مطابق تحقیقات Thales Teixeira چند اصول خلاقانه وجود دارد که باعث جلب توجه بیشتری به تبلیغات می شود.

یکی از این عوامل  که Thales Teixeira  آن را بسیار موثر می داند، احساسات است. این بدان معنا نیست که صرفا از احساسات در تبلیغات خود استفاده کنید و آن را در یک سطح خاص بالا، پایین و  یا متوسط نگه دارید؛ بلکه به طور خاص باید احساسات را با تکنیک “rollercoaster” در تبلیغات خود وارد کنید. به گونه ای که احساسات در طول یک آگهی تبلیغاتی به طور مداوم به اوج برسد و دوباره به سمت خنثی شدن برود با به عبارتی شما باید در تبلیغات خود داستان تعریف کنید.

یکی دیگر از عوامل مهم زمان ظاهر شدن لوگوی برند در آگهی تبلیغاتی است. از نظر Thales Teixeira، چنانچه لوگوی یک برند خیلی زود و یا خیلی دیر در آگهی تبلیغاتی آن برند نمایش داده شود، میزان درگیری مخاطبان با تبلیغ کاهش می یابد. او بر این باور می باشد. که بهترین حالت این است که لوگوی برند در طول مدت زمان نمایش آگهی تبلیغاتی چند بار ظاهر شود.

در سایت سئو متن بخوانید  چگونه تولید محتوا در کسب و کار شما تاثیر میگذارد؟

۳- برنامه زمانی بلندمدت داشته باشید.

اولین بار که می خواهید مشتریان خود را با یک برند آشنا کنید، نباید یک تبلیغ طولانی مدت به آن ها نمایش دهید بلکه باید با یک تبلیغ کوتاه و ساده آغاز کنید. این اصل بازاریابی به عنوان نردبان تعامل (ladder of engagement) مشهور است. ایده این اصل آن است که باید به تدریج با استفاده از برند خود با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید و در آغاز باید هدف شما این باشد که تا حد کمی توجه مخاطبان خود را به برندتان جلب کنید و در ابتدا تنها آن ها را با برند خود آشنا سازید؛ حال در گام های بعدی یا می توانید این افراد را به lead و در نهایت به مشتری تبدیل کنید و از آن ها به درستی مراقبت کنید یا این که بعضی از آن ها را از دست خواهید داد.

استفاده از طول های زمانی مختلف برای آگهی های تبلیغاتی راه خوبی برای انجام این کار است. به عنوان مثال، ابتدا سعی کنید آگهی های تبلیغاتی کوتاه مدت بسازید تا فقط مردم را با برند خود آشنا کنید. مردم مایل نیستند تا زمانی که با یک برند هیچ آشنایی نداشته باشند، یک تبلیغ ۳۰ ثانیه ای از آن را تماشا کنند. سپس به تدریج طول زمانی آگهی های تبلیغاتی خود را بلندتر کنید و طبق مطالب گفته شده در دو قسمت قبل، حتی بهتر می باشد.که در نهایت تبلیغات سینمایی داشته باشید که داستان روایت کنند. شما همچنین می توانید یک قدم فراتر رفته و داستان های طولانی برای آگهی های تبلیغاتی خود طراحی کنید و هر داستان را در چند آگهی تبلیغاتی متوالی نشان دهید تا مخاطبانتان بیشتر با تبلیغات شما درگیر شوند و به صورت متوالی تبلیغات را دنبال کنند.

در سایت سئو متن بخوانید  ۸ راهکار برای بهینه سازی نرخ تبدیل یک وب سایت

نقشه راه خود را تعیین کنید.

جلب توجه مصرف کنندگان به یک فرمول جادویی نیاز ندارد ولی به کمک یک سری از اصول بازاریابی مانند موارد گفته شده در این نوشتار می توانید تا حد زیادی در بازاریابی خود موفق باشید. به بیان دیگر، برای طراحی نقشه راه خود برای حرکت به سمت اقتصاد توجه پیچیده امروزی، یک سوال ساده وجود دارد که باید از خود بپرسید. آیا شما در رسانه های مناسب هزینه می کنید و آیا از ابزاری که هر رسانه در اختیار شما قرار می دهد برای جلب توجه مشتریان خود استفاده می کنید؟

به این سوالات صادقانه پاسخ دهید تا بتوانید در میدان رقابت جلب توجه مصرف کنندگان پیروز باشید.

منبع : thinkwithgoogle.com

  • مریم شریفی نژاد

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن