تولید محتوا

با ۷ تکنیک موضوع و عنوان قدرتمند انتخاب کنید

دوره آموزش مهارت‌های تولید محتوا-جلسه اول

در استانه ۲۰۲۰ میلادی،هر روز صبح به صبح نبرد بزرگی در می گیرد.

 که ترسیمی از جنگ های گلادیاتوری را به تصویر می‌کشد.

واژه‌ها گروه گروه صف آرایی می کنند و جنگ واژه ها سر می گیرد.

هر روز بالغ ۲ میلیون صفحه اینترنتی در رقابتی سخت و نفس گیر بخت خود را برای تصاحب گوشه ای دنج از سرزمین پهناور گوگل امتحان می کنند.

هر کدام با سازوکار و ادوات و تاکتیک های خاص خودش.

 صفحه‌ای با بهره‌گیری از گوگل ادوردز، سایتی با تکیه بر نیروی سوشیال مدیا 

مطلبی با کمپین های تبلیغاتی جورواجور و هرکدام به طریقی یکی سیاه و یکی سفید خلاصه رقابت سایت‌های اینترنتی برای کسب جایگاه بهتر به یک جنگ تمام عیار شبیه است.

 اوضاع شما چگونه است؟ چه می‌کنید؟!

آیا دستهایتان را به نشانه تسلیم بالا می برید و بی خیال همه چیز می‌شوید یا می مانید و حقتان را از غنیمت های ارزشمند گوگل می گیرید؟

 غنائمی همچون رنک، بازدید، مخاطب و جایگاهی ارزشمند در صفحات نخست گوگل …

ازمن می شنوید بی گدار به آب نزنید، که فنا می شوید و اگر پیش رفته اید بی عقبه و تاکتیک، بازگردید که عازم قتلگاه می شوید.

 در این بهبوهه رقابت بیهوده معطل‌تان نکنم!

آمدم که بگویم، راه را می شناسم و با واژه‌ها خویشاوندی دیرینه دارم.

اگر بخواهید راه را به شما نشان می دهم.

شما هم در مقابل از من حمایت کنید، البته من چیز زیادی از شما نمی خواهم همین حضورتان و اعلام و شور و مشورت یا دیدگاهی راضی ام و اشتراک و اطلاع این سیاهه به دیگران، که لطف مضاعف شماست.

 یک معامله برد-برد پس هر کس به غنیمت‌های ارزشمند این نبرد چشم دارد…

 دنبال من بیاید!

titels war نبرد عنوان‌ها

نبرد عنوان ها یک جنگ چریکی تمام عیار است اینکه شما چه عقبه ی قدرتمندی دارید در سرنوشت این حمله پارتیزانی هیچ تاثیری ندارد.

این مرحله ای حساس و نفسگیر است و بحثِ کسری از ثانیه است .

در نبرد عنوان ها اگر هوشمندانه عمل نکنید و عناوین شما شکست بخورند، در کسری از ثانیه شیرازه یگان‌های محتوایی شما از هم پاشیده می شود.

اگر کاماندو های عنوان، نتوانند در زمان مقرر اهداف تعیین شده را تصرف کنند، حتی اگر در یمین و یسار خود تیپ‌های مکانیزه کلمات صف کشیده باشند، همه غلطک‌های موس کاربر له می‌شوید و با زدن دکمه قرمز صفحه حتی اثراز شما بر جای نمی ماند. پس از موضوع و نیز عنوان غافل نشوید.

 در ادامه من، بدون پرداختن به حواشی، آنچه وعده کردم را عملی می‌کنم و شما را از این گذرگاه مخوف، با آموزش انتخاب عناوین کاربرپسند عبور می‌دهم.

 دانستیم موضوع و عنوان مهم است. حال چه کنیم که بهترین موضوع و عنوان را داشته باشیم.

ویژگی عنوان موفق

  •  یکتا است: پس تابحال منتشر نشده و جدید است.
  • مفید است: پس ارزش وقت گذاشتن دارد.
  • ضروری است : پس دقیق می‌خواند تا چیزی از قلم نیفتد.
  • بروز شده : پس مطابق جدیدترین دستاوردهای علمی است. 
  •  تعیین میزان و مقدار با عدد

نوا کیگن، بعنوان نویسنده ای توانمند در حوزه محتوا آزمایش جالبی کرده، او چند صد هزار عنوان را بررسی کرد تا تاثیر اعداد و ارقام را در علاقه مندی کاربران به محتواهایی که در آن میزان و مقدار عددی تعیین شده را اثبات کند.

گیج‌تان نکنم!

  •  ۸ راهکار طلایی تولید محتوا
  • پنج تکنیک جدید سئو در ۲۰۱۹
  •  ۶ نکته اساسی درباره سئو که هر وبمستری باید بداند

منظورم از عدد و میزان در عنوان این بود.

حتما می‌دانید که عنوان خیلی مهم است. مهم است که ۸۰ درصد کاربران اول عنوان را نگاه می کنند، اگر دلچسب بود می مانند اگر نمی روند.

 پس بیایید روی تعیین عنوان بیشتر تمرکز کنیم.

در یکی از مقالات اینگونه گفتم که :

با توجه به این تقسیم بندی، توجه ۸۰ درصدی کاربران به عنوان محتوا، منطقی است اگر ۸۰ درصد انرژی و هزینه و زمان را بر روی انتخاب عنوان خوب مصرف کنیم و ۲۰ درصد باقیمانده را برای پرداختن متن و انتشار و توزیع محتوا و فکر می‌کنم این یک تقسیم‌بندی عادلانه است.

شاید دوست داشته باشید از ابزارها برای انتخاب عنوان کمک بگیریم.

Portent ابزار انتخاب عنوان

 

اصل تازگی را به عنوان یک قاعده کلی همیشه در محتوا و سئو مد نظر داشته باشید. مثلاً عنوانی را که انتخاب کرده اید داخل کوتیشن و در گوگل سرچ کنید؛ اگر نتیجه یافت شد یعنی کسی آن را استفاده نکرده است.

پس مهم است که شما از عنوانی که تکراری نیست استفاده کنید. یعنی یک عنوان منحصر به فرد.

 جسارتاً کوتیشن اینطور است («»)

عنوان خود را در ابزارهای مختلفی می توانید آنالیز کنید یکی از این ابزار ها تحلیلگر عنوان CoSchedule شما باید عنوان مورد نظر تان را در کادر مربوط به تحلیل گر وارد کرده و به بالاتر از ۷۰ برسانید این سیستم به صورت کلی پارامترهای مختلفی را برای بهتر کردن عنوان به شما ارائه می کند.

 کاووس تا جوان به کاربران توصیه می کند برای به دست آوردن عنوانی بهتر به نکاتی توجه کنند.

  •  از کلید واژه اصلی در عنوان استفاده شود
  • از کلمات رایج استفاده کنید  
  • ایجاد تناسب بین واژه‌های پر استفاده و کلمات خاص و همچنین عبارت های عامیانه و پر قدرت
  • عنوان را تا ۶۰ کاراکتر بیشتر ننویسید
  • تعداد کلمات هم نهایتا تا هفت کلمه باشد 

اهمیت محتوا را با هم بررسی کرده ایم حالا شما می دانید که تنها راه موفقیت و توسعه کسب و کار و تولید محتوا است. در نخستین جلسه از دوره آموزش مهارت‌های تولید محتوا قصد داریم مهارت‌های تعیین موضوع را بصورت تئوری بررسی کنیم.

در این آموزش شما یاد می گیرید که چگونه موضوعات کاربر پسند و جذاب پیدا کنید. در پایان این مبحث آموزشی انتظار می رود شما بتوانید درک صحیحی از موضوع و سوژه در تولید محتوا پیدا کنید و بتوانید در رابطه با کسب و کار یا فعالیت خود چند موضوع کاربرپسند برای تولید محتوا انتخاب کنید.

انتخاب موضوع محتواست

 

شما چرا دفترچه راهنمای تلویزیون هوشمندتان را با هر سوال نمی‌خوانید چرا برگه گارانتی مانیتور‌ی که تازه خریده‌اید را مشتاقانه زیر و نمی‌کنید؟ با اینکه از بهترین کاغذ و کیفیت چاپ برخوردار است و کاملا اصولی و استاندارد نوشته شده است جواب واضح است این موضوع به درد شما نمی خورد.

مهمترین رکن محتوا موضوع آن است

مهمترین رکن و اصل هر محتوا موضوع آن است. احتمالاً در مساله ای که مطرح شد شما متوجه منظور من شده‌اید اما اگر لازم است یک مثال دیگر هم می‌زنم پیام های بازرگانی با کیفیت فوق‌العاده عالی و کاملا حرفه‌ای تولید می‌شون.

اما در حین تماشای یک مسابقه فوتبال به محض اینکه پیام های بازرگانی شروع می شود انگار شما منتظر یک فرصت بودید! می روید و برای خودتان یک چایی میریزید؛ یا هر کار دیگری که دارید انجام می دهید.

چرا این پیام های بازرگانی را دنبال نمی‌کنید! با این که کیفیت تولید آنها از برناماه‌های دیگر بالاتر است. جواب واضح است این پیام های بازرگانی هر قدر هم با کیفیت باشند، موضوع مورد علاقه شما نیستند و شما نیازی به دیدن آنها احساس نمی کنید.

حتی اگر به صورت اتفاقی در پیام بازرگانی را ببینید و دقیقا همان چیزی باشد که به دنبال آن بودید، تا پیش از دیدن آن تمایلی به دنبال کردن پیام های بازرگانی نداشتید و این مسئله باعث نمی‌شود شما از این به بعد مدام پیام های بازرگانی را با جدیت دنبال کنید.

با این توضیح همراه من به پاراگراف بعدی بیاید تا یک گام بزرگ برداریم و آماده شویم برای نوشتن محتواهای جذاب و کاربرپسند

چگونه موضوعات کاربرپسند برای محتوا انتخاب کنیم.

ویژگی‌های موضوع در تولید محتوا

ما برای تولید محتوا نیاز به موضوع داریم موضوع اساس کار ماست؛ چرا که دقیقا باید درباره آن حرف بزنیم.

  • موضوع را باید بر اساس نیاز کاربران انتخاب کنیم.
  • موضوع می تواند یک مسئله مورد علاقه کاربران باشد.

کاربران در زمان تولید محتوا باید بدانند که موضوع که شما با آن می پردازید نیاز آنان است؛ در واقع اینکه فقط شما بدانید این موضوع به درد کاربران می‌خورد یا برای آن ها جذاب است، کافی نیست.

هم شما باید بدانید و هم کاربران باید بدانند؛ اگر موضوع را برای تولید محتوا انتخاب کنید که به نظر شما برای کاربران جذاب است و کاربران به آن نیاز دارند و واقعاً هم همین طور باشد، شبیه به آن آگهی بازرگانی خواهید شد که کاربر اتفاقی می بیند.

با این که پس از اطلاع شما را مشتاقانه دنبال می‌کنند اما این مسئله برای ما مطلوب نیست از کجا معلوم که آنها بتوانند ما را پیدا کنند و ما بتوانیم خودمان را به آن ها بشناسانیم.

شما کارشناس کار خودتان هستید

هر کسی بهتر از دیگران می‌دانند در حوزه کاری که فعالیت می‌کند چه موضوعاتی مهم هستند و کاربران به چه چیزهایی علاقه دارند بنابراین شما برای به دست آوردن موضوعات خوام می توانید از دانش و تجربه خودتان استفاده کنید.

البته اگر قرار است به عنوان کارشناس تولید محتوا برای دیگران کار کنید صاحبان کسب و کار را به عنوان کارشناسی که می توانید از تجربیات نظرات و اطلاعات برای توسعه کارش استفاده کنید همیشه مد نظر داشته باشید.

تعیین موضوع محتوا با استفاده از ابزارهای گوگل

استفاده از ابزار گوگل ترندز برای یافتن موضوع

شما می‌خواهید درباره شبکه های اجتماعی مطلبی بنویسید یا هر چیز دیگر. در کلمه را در سایت گوگل ترندز وارد می کنید. همانطور که می دانید این سایت متعلق به گوگل است و امکان مقایسه کلمه‌ها را به شما می دهد در واقع شما می توانید کلمه ها را با هم مقایسه کنید و ببینید کدام یک از این کلمات بیشتر جستجو شده اند.

شما هم می توانید موقعیت های جغرافیایی مختلف ایرا ارزیابی کنید مثلاً بررسی کنید که در ایران یا در استان خوزستان مردم ماه گذشته بیشتر کلمه اینستاگرام را جستجو کرده اند یا تلگرام یا واتساپ یا سروش و یا هر چیز دیگر ۵ مقایسه می توانید با یکدیگر انجام دهید.

این ابزار به شما کمک می کند موضوعاتی که مردم بیشتر به آن تمایل دارند را شناسایی کرده و درباره آن ها تولید محتوا کنید فراموش نکنید که این مرحله مرحله کلید واژه و تعیین عنوان سئو نیست.

ما فعلاً داریم موضوع پیدا می کنیم می خواهیم ببینیم چه موضوعی مهم است. این ابزار به ما کمک می کند که آمارهایی که مردم جستجوی زیادی در باره آنها کرده اند را در اختیار بگیریم تا احیانا برای تولید محتوا استفاده کنیم.

استفاده از فیلد جستجوی سایت گوگل

مثل همیشه که کلمه مورد نظرتان را می نویسید تا نتایج آن را ببینید گوگل را باز کنید کلمه را بنویسید مثلا اگر می خواهید درباره ی تولید محتوا و موضوعات خوبی پیدا کنید کلمه تولید را نوشته و ادامه آن یعنی حروف میم و علف را به ترتیب و آهسته آهسته وارد کنید گوگل نتایجی را در ادامه آن فیلد به شما نشان می دهد.

این ها کلماتی هستند که بیشترین ارتباط را با آن که شما تایپ می کنید دارند مردم به دنبال آنها هستند و آنها را به عنوان پیشنهاد به شما ارائه می کند آیا می تواند موضوعات خوبی برای شما باشد اگر این طور است از میان آنها انتخاب کنید پس تا حدودی موضوع کلی تولید محتوای شما با استفاده از این ابزار ها مشخص می شود.

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن