اخبار سایت

افزایش تعداد دانلودهای اپلیکیشن و آنالیز داده

در گام اول بازاریابی برای اپلیکیشن به تعریف، اهمیت و لزوم انجام فعالیت های مختلف بازاریابی برای اپلیکیشن در هر مرحله از چرخه ی رشد آن اشاره کردیم و گفتیم در گام اول، بهینه سازی مداوم صفحه ی اپلیکیشن در مارکت، زمان بندی مناسب در انتشار اپلیکیشن و انجام فعالیت های تبلیغاتی بهینه و مؤثر ضروری هستند؛ اما آیا بازاریابی برای اپلیکیشن و هدایت آن به سمت تولید درآمد برای تولیدکنندگان اپلیکیشن به اینجا ختم خواهد شد؟

در این پست به گام دوم بازاریابی خواهیم پرداخت. در گام اول، هدف فعالیت های بازاریابی افزایش تعداد دانلودهای اپلیکیشن و آگاهی بخشی در مورد آن به مردم و تبدیل آن ها به کاربر بود. هدف گام دوم رصد، تصحیح و بهبود بخشی آمارهاست؛ درواقع واژه ی بازاریابی در این گام با تعریف شاخص های صحیح و افزایش مؤثر موفقیت هر شاخص محقق می شود. به عبارت دیگر، بنابراین از این که بازاریابی در مرحله ی اول از چرخه ی حیات یک محصول (معرفی) به تبلیغات تعبیر شد، در مرحله ی دوم حیات یک محصول (رشد)، بازاریابی اپلیکیشن معنای دیگری دارد و آن توجه بیش ازپیش به آمارهای مختلف و بهبود آن ها است.

در سایت سئو متن بخوانید  قیمت تولید محتوا

اگر هدف غایی از انجام فعالیت های بازاریابی را کسب درآمد بیشینه از اپلیکیشن بدانیم و آن را به درخت تنومندی تشبیه کنیم، گام اول مانند کاشت دانه در زمین بود و گام دوم بازاریابی درواقع مراقبت مداوم از این دانه می باشد.تا رشد کند؛ این مراقبت ها و گام دوم را در دو بخش کلی دسته بندی کرده ایم و در این پست به هرکدام از این بخش ها خواهیم پرداخت.

بخش اول: تعریف شاخص های صحیح و دقیق

هر سازمان، برند و شرکتی ارزش مشخصی ارائه می دهد و نیاز مشخصی از مخاطبش را مرتفع می کند. بدون تعریف مقصد و شاخص های صحیح اندازه گیری غیرممکن می باشد.که بگوییم برند شما در راه برد می باشد.و یا در مسیر تجربه ی شکست قدم برمی دارد. درست مثل بازاریابی سنتی، بازاریابان موبایل هم به شاخص هایی دقیق و ملموس برای سنجش میزان موفقیت و دنبال کردن آن نیاز دارند.

تعریف شاخص های صحیح برای کسب وکاری که اپلیکیشن شما برای آن تولید می شود شما را یک قدم جلوتر از سایر تولیدکنندگان اپلیکیشن قرار می دهد. بازاریابان حرفه ای می دانند که برای آغاز باید فرضیه ای داشته باشند و با دریافت بازخوردهای سریع و سعی و خطا بهترین راه بازاریابی برای اپلیکیشن شان را بیابند.

برای استفاده از شاخص ها و نتایج آماری بهتر می باشد.ابتدا سؤال های شما مشخص باشد و سپس به سراغ اعداد و ارقام بروید. در دام گرایشی که برای جمع آوری داده های بلااستفاده و یافتن پاسخ برای پرسش هایی که وجود ندارند در میان تولیدکنندگان اپلیکیشن وجود دارد نیفتید؛ برای اینکه یک قدم جلوتر از بقیه باشید، بنابراین از یافتن شاخص های اصلی کسب وکارتان و سؤال های اصلی که از آمارها دارید به سراغ داده ها بروید تا بتوانید حداکثر استفاده را از آن ها داشته باشید و با پاسخ هایی که به دست می آورید سریعاً نقطه ی آغازی بیابید که با اقدام های مشخص شما را به موفقیت می رساند.

این مطلب را هم بخوانید : آشنایی با شاخص ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن

اگر بنابراین از تعریف هدف ها و پرسش های خاص کسب وکار و اپلیکیشن شما نمی دانید از کجا باید آغاز کنید شاخص های از پیش تعریف شده ای وجود دارند که اندازه گیری آن ها برای همه ی اپلیکیشن ها مفید و ضروری می باشد.و میزان درگیری کاربران با اپلیکیشن شما را مشخص می کنند. در اینجا به هفت مورد از این شاخص ها می پردازیم:

در سایت سئو متن بخوانید  موبایل مارکتینگ را یاد بگیر

بازاریابی برای اپلیکیشن

 

دنبال کردن کاربران در اپلیکیشن

 

دنبال کردن کاربرانتان اولین تکه ی مهم جورچین آمارها و شاخص ها است؛ با این کار نه تنها مخاطبانتان را بهتر می شناسید و الگوی استفاده ی آن ها از اپلیکیشن را متوجه می شوید بلکه این کار برای ایجاد درگیری بیشتر کاربران با اپلیکیشن (از طریق دسته بندی رفتاری کاربران و یا اجرای کمپین های موفق بازاریابی اپلیکیشن) ضروری و حیاتی است. به محض این که شما کاربران فعال، غیرفعال و کاربران بالقوه (کسانی که هنوز اپلیکیشن شما را نصب نکرده اند اما در بازار هدف کسب وکار شما جای می گیرند) را بشناسید می توانید سایر شاخص ها مثل درآمد تولیدی از هر دسته از کاربران، مقدار استفاده ایشان از اپلیکیشن، کسانی که اقدام به پرداخت درون برنامه ای می کنند و کسانی که با کلیک بر روی تبلیغات سبب افزایش درآمد شما می شوند را بهتر دنبال کنید و درآمد اپلیکیشن خود را به مرور افزایش دهید.

مدت زمان حضور کاربر در اپلیکیشن

یکی از شاخص های مهم برای اندازه گیری شاخص Session Length می باشد.که این شاخص مقدار زمان بین باز شدن اپلیکیشن و بسته شدن آن را برای هر کاربر اندازه گیری می کند. این شاخص مشخص می کند کهه کاربران شما در هر استفاده از اپلیکیشن چه مقدار زمان به آن اختصاص می دهند و به شما نشان می دهد کدام کاربرانتان بیشترین زمان را در اپلیکیشن شما مصرف می کنند و چرا؟

دنبال کردن مدت زمان حضور هر کاربر در اپلیکیشن کمک می کند که نحوه حضور کاربر در اپلیکیشن و ارتباط آن با تولید درآمد را متوجه بشوید. برای مثال چنانچه اپلیکیشن شما فروشگاه اینترنتی می باشد.و متوسط حضور کاربران در اپلیکیشن شما ۵ دقیقه می باشد.ولی طی مراحل خرید در اپلیکیشن شما ۶ دقیقه طول می کشد باید ترتیبی اتخاذ کنید که یا کاربران تشویق شوند بیشتر در اپلیکیشن شما وقت صرف کنند و یا روند خرید را ساده تر و سریع تر کنید. با مشخص کردن قیف ها (funnels) متناسب با هر دسته از کاربران و مدت زمان حضور آن دسته در اپلیکیشن خود می توانید نتایج بازاریابی خود و تولید درآمد را بهبود ببخشید.

در سایت سئو متن بخوانید  نقش چشم گیر کوپن و کد تخفیف در خریدهای موبایلی

بازاریابی برای اپلیکیشن

نرخ بازگشت کاربر بنابراین از اولین استفاده

شاخص مهم دیگر Session Interval می باشد.که بیان کننده ی مدت زمان بین مراجعه ی بعدی کاربر بنابراین از اولین استفاده از اپلیکیشن است. این شاخص می تواند فرکانس استفاده ی کاربران از اپلیکیشن شما را نشان بدهد. وقتی شما فواصل زمانی استفاده هر دسته از کاربران از اپلیکیشنتان را بدانید می توانید با بهینه کردن تجربه ی کاربری برای آن دسته این زمان را کاهش بدهید. برای مثال چنانچه Session Interval کاربران اپلیکیشن شما در تبلت طولانی تر از کاربرانتان در گوشی های هوشمند می باشد.باید برای تجربه یی کاربری تبلت فکری بکنید. چنانچه این شاخص برای کاربران شما خیلی زیاد می باشد.یکی از راه های خوب استفاده از بازاریابی متنی مثل پیام های in-app و یا کمپین های push می باشد.تا فرکانس بازگشت کاربران بهه اپلیکیشن را افزایش دهد.

این مطلب را هم بخوانید: آنالیز و تحلیل در اپلیکیشن

نرخ استفاده از اپلیکیشن

این شاخص مدت زمان حضور کاربر در اپلیکیشن در یک بازه ی زمانی را گزارش می کند، مثلاً کاربر X در ۲۴ ساعت گذشته ۳ بار در اپلیکیشن شما حاضر شده است. این شاخص یکی دیگر از مشخصه های زمانیی مطابق رفتار کاربران می باشد.و نشان می دهد که اپلیکیشن شما برای کاربران چقدر ارزشمند است. با استفاده از این شاخص و دو شاخص زمانی قبلی یعنی Session Length و Session Interval می توانیدد رفتار کاربران را به خوبی دسته بندی کنید و درگیری ایشان با اپلیکیشن را افزایش دهید.

اگر دسته ی مشخصی از کاربران شما دائماً و در مدت زمان های طولانی از اپلیکیشن شما استفاده می کنند حالا وقت آن می باشد.که از خودتان بپرسید “چرا؟”. آیا این کاربران با الگوی مشابهی از اپلیکیشن استفاده می کنند؟ آیا بیشتر اقدام به خرید می کنند و یا فقط به جست وجو و فعالیت های رایگان می پردازند؟ با پرسیدن چنین سؤال هایی در کنار شاخص ها می توانید انگیزه های شخصی را یافته و درگیری کاربران با اپلیکیشن را افزایش دهید.

در سایت سئو متن بخوانید  Ad Mediation چیست و چرا صاحبان اپلیکیشن باید از آن استفاده کنند؟

چگونه بهترین سرویس تبلیغاتی را شناسایی کنیم؟

تعداد دانلودها

این شاخص تعداد کسانی که اپلیکیشن شما را دانلود و نصب کرده اند را نمایش می دهد و برای آن تفاوتی ندارد که این نصب ها نتیجه ی کدام یک از کانال های تبلیغاتی مثل کمپین های تبلیغات دیجیتال، جست وجوی کاربران در مارکت، توصیه در اپلیکیشن های دیگر، معرفی آشنایان و … است. اهمیت این شاخص وقتی بیشتر می شود که شما از طریق کمپین های تبلیغاتی و صرف بودجه اقدام به جذب کاربر جدید کرده باشید. این شاخص به شما نشان می دهد که کاربرانی که برای جذب آن ها هزینه کرده اید چقدر ارزش مادی و معنوی برای اپلیکیشن شما به همراه داشته اند و امکان برنامه ریزی بلندمدت برای انتخاب بهترین راه سرویس تبلیغاتی را به شما می دهد.

الگوی استفاده از اپلیکیشن

شاخص الگوی استفاده (Screen Flow) جریان بین صفحات اپلیکیشن، تعداد خروج از هر صفحه، تعداد نمایش هر صفحه و … را مشخص می کند و به شکلی منسجم و بصری نحوه ی تعامل کاربران با اپلیکیشن را به شما نمایش می دهد. با استفاده از این شاخص شما درمی یابید که در هر صفحه ی اپلیکیشن کاربران چه رفتاری نشان داده اند و پس ازآن به کدام صفحه رفته اند. با مرور نحوه ی تعامل کاربران با اپلیکیشن شما می توانید مشکلات اصلی ایشان را در استفاده از اپلیکیشن متوجه بشوید و درصدد حل این مشکلات برآیید.

الگوی استفاده از اپلیکیشن به شما دقیقاً نشان می دهد که کاربرانی که یک مرحله را کامل طی نکرده اند به عنوان جایگزین چه کاری انجام داده اند و شما می فهمید برای هدایت ایشان به سمتی که برای شما درآمد تولید شود باید چه تغییراتی در صفحات و مراحل ایجاد کنید. با در دست داشتن این شاخص می توانید برخی از قسمت های اپلیکیشن را بازطراحی کرده و قیف های (funnels) مشخص تری تعریف کنید و یا با استفاده از پیام های in-app کاربران غیرفعال را مجدداً فعال کنید.

در سایت سئو متن بخوانید  فیلم های برتر دنیای فوتبال

ارزش طول عمر کاربر یا LTV

ارزش طول عمر کاربر یا LTV یکی از شاخص های اولیه ی درآمدی برای یک اپلیکیشن می باشد.و نشان دهنده ی این می باشد.که یک کاربر در طول زمان استفاده اش از اپلیکیشن از زمانی که آن را نصب می کند تا زمانی که آن را uninstall کند چقدر برای اپلیکیشن ارزشش تولید کرده است. این شاخص علاوه بر سنجش موفقیت اقتصادی اپلیکیشن می تواند میزان وفاداری کاربران و ارزش های معنوی را هم بسنجد. مثلاً یک اپلیکیشن خبری می تواند تعداد مقاله های خوانده شده و به اشتراک گذاشته شده توسط یک کاربر در طول زمان را بررسی کند. نگاه دیگر به LTV این می باشد.که آن راا درآمد به ازای هر کاربر بدانیم که در این صورت فرمول محاسبه ی آن کمی متفاوت می باشد.و به طور مستقیم به خریدها و پرداخت های کاربران در اپلیکیشن مربوط می شود.

LTV می تواند رشد دسته های مختلف کاربران در طول زمان را نمایش بدهد، هم چنین می تواند به شما اعلام کند که برای کمپین های نصب و جذب کاربر جدید چقدر هزینه کنید تا هنوز اپلیکیشن شما سود دهه باشد و بودجه ی اختصاصی شما برای جذب هر کاربر تا چه میزان می تواند بالا برود.

بازاریابی برای اپلیکیشن

 بخش دوم: ابزارهایی برای سنجش آمار و تحلیل کمپین های تبلیغاتی

همان طور که در گام اول توضیح داده شد، انتخاب یک سرویس تبلیغاتی خوب و بهینه، از مهم ترین بخش های بازاریابی موفق یک اپلیکیشن است. یکی از ویژگی هایی که باید در هنگام انتخاب سرویس تبلیغاتی به آن توجه کرد، نحوه ی ارائه ی آمار و دقت آن در گزارش های نهایی کمپین است. به عبارت دیگر، یک سرویس تبلیغاتی خوب، راهکارهای متعددی را در پیش می گیرد تا آمارهای موردنیاز بازاریابی شما را با حداکثر دقت ارائه کند. سایت که مدتی می باشد.سرویس CPI (Cost Per Install) خود را راه اندازی کرده می باشد.و به بازاریابان اپلیکیشن ها امکان ایجاد کمپین های نصب فعال را می دهد، در هر گام بازاریابی برای اپلیکیشن در کنار بازاریابان است. در گام اول، سایت با نمایش ویدئوهای کوتاه و جذابی از اپلیکیشن به میلیون ها کاربر ایرانی، تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن را افزایش می دهد و معرفی اپلیکیشن به کاربران را ممکن می سازد، اما داستان به اینجا ختم نمی شود. این پلتفرم تبلیغاتی برای آرامش خاطر بیشتر بازاریابان و ارائه ی آمار شفاف، بهترین سرویس های آماری دنیا را به تبلیغ دهندگان معرفی کرده و با استفاده از آمار این سرویس ها (علاوه بر آمار پنل تپسل) و مدیریت و بهبود کمپین برداشتن گام دوم را آسان تر از همیشه کرده است. بازاریابان اپلیکیشن برای آغاز کمپین های CPI درر تپسل، موظف به پیاده سازی یکی از سرویس های آماری Tapstream و یا Adjust هستند. اینن سرویس ها با انتشار آمارهایی کاربردی از تعداد نصب اپلیکیشن از هر کانال تبلیغاتی، نرخ بازگشتت کاربران، درآمد هر دسته از کاربران و … مدیریت و بهبود کمپین نصب اپلیکیشن را برای بازاریابان ممکن می سازند. بازاریابان دسته ای از بهترین اپلیکیشن های ایرانی ازجمله زودفود، بامیلو و اسنپ که از سرویس CPI سایت برای دریافت نصب استفاده می کنند با استفاده از Adjust وضعیت کمپین های خود راا دنبال می کنند و دسته ای دیگر مثل شیپور، آی برتر، آلونک و … از آمارهای Tapstream استفاده می کنند.

در سایت سئو متن بخوانید  کتاب الکترونیکی مقابله با تقلب در صنعت تبلیغات موبایلی

پیاده سازی این سیستم ها علاوه بر اینکه در گام دوم بازاریابی اپلیکیشن یعنی رصد کردن آمارهای نصب و … به شما کمک می کند، در گام های بعدی و دنبال کردن وضعیت بازاریابی برای هر دسته از کاربران مفید است. به عبارت دیگر، وقتی از طریق کانال های تبلیغاتی مختلف برای اپلیکیشن بازاریابی انجام داده اید و می خواهید در مرحله ی بلوغ محصول تمرکز خود را از افزایش دانلودها به افزایش درآمد از هر کاربر اختصاص دهید، Tapstream درآمد حاصله از کاربران واردشده از هر سرویس تبلیغاتی را به شما نمایشش می دهد و شما می توانید برای کمپین های Retargeting و Reengagement خود بودجه ی خود را فقط بهه بهترین سرویس تبلیغاتی اختصاص دهید. مثال دیگر این می باشد.که این سرویس ها به شما نمایشش خواهند داد که کاربران هر سیستم تبلیغاتی که اپلیکیشن شما را نصب کرده اند، با چه نرخی بنابراین از یک روز، سه روز و یک هفته به اپلیکیشن شما بازگشت داشته اند و به این ترتیب می توانید متوجه بشوید که ارزشمندترین سرویس تبلیغاتی که کاربران واقعی را به اپلیکیشن شما هدیه داده می باشد.کدام است. برای مطالعه ی بیشتر در مورد فواید هرکدام از این سرویس ها می توانید به سایت آن ها مراجعه و درنهایت تصمیم بگیرید که کدام سرویس برای شما مناسب تر است.

برای اینکه کارشناسان سایت بتوانند کمپین نصب اپلیکیشن را مدیریت کرده و با تغییرات مختلف وضعیت آن را بهبود ببخشند (تعداد نصب و قیمت بهینه برای کمپین را محقق کنند) لازم می باشد.یک لینک دسترسی به وضعیت کمپین به سایت ارائه شود. در این ویدئوی آموزشی می توانید نحوه ی پیاده سازیی سرویس Tapstream و تولید لینک برای سایت را بیاموزید.

در سایت سئو متن بخوانید  بهترین قالب وردپرسی برای انتشار محتوا

بازاریابی برای اپلیکیشن

به طور خلاصه می توان گفت یکی از بهترین راه ها برای بازاریابی اپلیکیشن به گونه ای که شما را به اهدافتان برساند این می باشد.که کاربرانتان را دسته بندی کنید و تجربه ی کاربری منحصربه فردی مطابق رفتار هر دسته ارائه دهید. ایجاد دسته های مختلف مطابق آمارهایی که به دست آورده اید تضمین می کند که بتوانید مخاطبانتان را بهتر بشناسید و سپس بر پایه ی شناخت شخصیت هر دسته از کاربران، استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسبی برای ایشان اتخاذ نمایید. در هر دسته می توانید جزئیاتی مثل مدت زمان استفاده، انجام یک عمل خاص، جنسیت و سایر مشخصات را دنبال کنید تا به شما نگاه عمیقی از طرز فکر و استفاده ی کاربران از اپلیکیشن ببخشند. قدم بعدی تعریف قیف های بازاریابی (funnels) می باشد.که مشخص می کنند از هر دسته از کاربران چه درصدی تا هدف غایی شما پیش رفته اند. در گام های بعدی بازاریابی به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

تجزیه وتحلیل آماری ضرورت یک بازاریابی اپلیکیشن سالم و بدون تقلب می باشد.زیرا دنبال کردن نحوه ی تعامل کاربران با اپلیکیشن شما می تواند استراتژی کمپین های تبلیغاتی شما در مراحل بعدی را مشخص کند. با استفاده از یک نگاه کلی در کنار یک ساختار دقیق از تحلیل آمارها شما مجهز به ابزار لازم برای طراحی استراتژی بازاریابی اپلیکیشن در گام سوم خواهید بود.

  • فاطمه خورشیدی

برچسب ها

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. برای همکاری با کسب و کارهای هدفمند، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که به اندک دانش و تخصص من و دوستانم در گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن نیاز دارند بسیار با انگیزه‌ایم. همین ضمنا من از برنامه تبدیل گفتار به نوشتار برای تهیه مقالات استفاده می‌کنم؛ بخاطر اشکالات نگارشی عذرخواهی می‌کنم؛ امکان ویرایش بسیار دقیق فراهم نیست. توصیه من به شما استفاده از فایل‌های صوتی سایت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن