محتوای جامع

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ و محتوا

واژه‌نامه تخصصی تولید محتوا و کسب و کار

موفقیت در تولید محتوا یا بازاریابی تا حدود زیادی به اطلاع از تعاریف اصطلاحات و واژه‌های تخصصی دارد. اصطلاحات تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار عنوان این نوشتار ارزشمند است. برای آموختن این تخصص‌ها نیز به اصطلاحات و تعاریف و نکات حرفه ای اصطلاحات و تعاریف که برای توسعه کسب و کار در اینترنت با آن نیاز خواهید داشت. کلیه نکات حرفه‌ای واژه‌ها، اصطلاحات بازاریابی آنلاین ، تولید محتوا و همه آنچه به مقوله و کسب و کار در اینترنت مربوط است را جمع آوری و به صورت جامع در اختیارتان  قرار دادیم.  مسلماً با استفاده از این اصطلاحات کاربردی شما می توانید نکات بسیار زیادی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ یاد بگیرید؛ بدون آنکه نیاز به مدرس و شرکت در دوره های آموزشی داشته باشید. البته ما پیش از این دانشنامه‌ای در خصوص اصطلاحات سئو  و نیز منتشر کردیم.

اصطلاحات و تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کاراصطلاحات و تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کاراصطلاحات و تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کاراصطلاحات و تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار

اصطلاحات و تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار
اصطلاحات و تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار

یادگیری اصطلاحات تولیو محتوا و دیجیتال مارکتینگ و اهمیت

دربخش توضیحات مطلب مربوط به اصطلاحات و تعاریف سئو توضیح دادیم که اگر این دانشنامه را در علاقه‌مندی‌های خود ذخیره کنید می توانید همیشه به آن دسترسی داشته باشید. همچنین به کاربران عزیز توصیه کردیم که هر از چند گاهی به آن سر بزنند و برای اطلاع از اصطلاحات و آشنایی با دانش و تخصصی، این تعاریف که بسیار واضح و جامع هستند را مطالعه کنند.

شما با یادگیری اصطلاحات حرفه ای دیجیتال مارکتینگ درک درستی از این مقوله پیدا می کنید. شما با اطلاع از تعاریفی که برای کسب و کارها بسیار حیاتی و مهم است می توانید کسب و کاری که دارید را توسعه دهید. این کار، یعنی آشنایی با اصطلاحات تولید محتوا و بازاریابی آنلاین سودآوری بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.

اصطلاحات و تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار
اصطلاحات و تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار

مدل تست A/B

این یک تکنیک بسیار مفید است که بوسیله آن می توانیم شکل های مختلف یک المان مشخص را در یک نمونه ثابت با هم مقایسه کنیم. برای نمونه شما می توانید، دو صفحه فرودی که فقط در تیتر با هم تفاوت دارند را A/B تست کرده و دریابید که کدام تیتر بهتر جواب داده و نرخ تبدیل بهتری برای شما به ارمغان آورده است. تیتری که بیش از ۵۰% کاربرانان را به خود جذب کند به نمونه موفق تبدیل می گردد. فراموش نکنید که در A/B تست فقط باید روی یک المان مشخص تغییر صورت بگیرد. به عنوان مثال فقط روی تیتر و یا فقط روی دکمه فراخوان (Call-to-Action).

 

  تعاریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار

اطلاعات اضافی که می توان برای تبلیغات به سایت گوگل ادوردز اضافه کرد تا تبلیغ دهنده در نمایش تبلیغ از آن ها استفاده کند. این اطلاعات شامل خلاصه ای از کسب و کار (review)، نشانی، قیمت، دانلود برنامه موبایل (اپلیکیشن)، لینک سایت، شماره تماس برای لینک click to call و … است. وارد کردن این اطلاعات و استفاده از آن توسط سایت گوگل ادوردز نرخ کلیک (CTR) را بالا می برد.

 

Ad Impression

به هر باری که یک بنر تبلیغاتی توسط یک بازدید کننده ای از منبعش دیده می شود، ثبت یک Ad Impression صورت می گیرد که مشخصا قابل شمارش است. البته هر باری که تبلیغ توسط منبع به نمایش گذاشته شود، یک Ad Impression محاسبه می گردد.

 

Ad Manager Account

حساب کاربری تبلیغات در فیسبوک است که با استفاده از آن می توانکمپین های تبلیغاتی در شبکه تبلیغاتی فیسبوک راه اندازی کرد.

 

Ad Network

به گروه یا شبکه هایی گفته می شود که ارتباط بین تبلیغ دهندگان و ناشران را فراهم می کنند. می توانگفت که شبکه های تبلیغاتی نقطه تماس تبلیغ دهندگان و ناشرین هستند که به مذاکره آن ها در مورد عرضه و تقاضای تبلیغات کمک می کنند.

 

Ad Server

کار مدیریت و توزیع تبلیغات در سراسر وب سایت هارا بر عهده دارد. ناشرین، شبکه های تبلیغاتی، آژانس ها و برخی تبلیغ دهندگان از این سرور ها استفاده می کنند.

 

Adsense (Google Adsense)

پلتفرم سایت گوگل که با وب سایت هایی که قصد نمایش تبلیغات دارند همکاری می کند و وب سایت ها از این طریق می توانند کسب درآمد کنند.

 

Advertiser

شخص، موسسه یا شرکتی که در جهت آگاه نمودن کاربران از یک برند خاص یا افزایش محبوبیت آن، محصولات، خدمات یا رخداد های آن برند را تبلیغ می کند.

 

Affiliate

به افراد یا شرکت هایی گفته می شود که محصولات یا خدماتی را تبلیغ می کنند که متعلق به آن ها نیست و در ازای این کار، درصدی از مقدار فراه یا lead حاصل از تبلیغات خود را دریافت می کنند.

 

Algorithm

مجموعه ای از قوانین و فرآیند ها که سیستم های کامپیوتری برای انجام وظایف مختلف، در پیش می گیرند. در دیجیتال مارکتینگ الگوریتم معمولاً به مجموعه فرآیند های سایت گوگل برای رتبه بندی سایت ها گفته می شود. مانند الگوریتم پنگوئن که کیفیت لینک سازی در سایت ها را تحلیل می کند ویا الگوریتم پاندا که کیفیت محتوای قرار گرفته در سایت ها را بررسی می کند. سایت گوگل نام الگوریتم های مختلف رتبه بندی سایت ها و توضیح کوتاهی درباره آن ها منتشر می کند.

 

Algorithm Update

تغییراتی که سایت گوگل در الگوریتم ها ایجاد می کند. این تغییرات بر رتبه بندی سایت ها نیز تأثیر می گذارد.

 

Alt Text (or Alternative Text)

عبارتی که برای توصیف تصاویر آپلود شده در سایت ها برای توصیف آن تصاویر به کار برده می شود. این عبارت در ادامه کد html مربوط به تصویر می آید. در صورتی که کاربری توانایی لود کامل تصاویر در صفحه سایت اینترنتی را نداشته باشد این عبارت متنی در محل آن تصویر نمایش داده می شود. بهتر است همه تصاویر در صفحه هایوبسایت alt text یا متن جایگزین داشته باشند.

 

Alexa Rank

معیاری از ترافیک و رتبه برتری سایت اینترنتی است. این شاخص هرچه کمتر باشد،نشان دهنده ترافیک بهتر وب سایت است.این شاخص بر اساس ترافیک سه ماهه اخیر هر سایت با استفاده از دیتای جمع آوری شده از کاربران Alexa Toolbar تعیین می شود.

 

Analytics

جمع آوری و تجزیه وتحلیل داده های بازاریابی را آنالیتیکس می نامند. اغلب کسب وکار ها برای به دست آوردن داده های مورد نیاز خود مانند ترافیک وب سایت، صفحه هایبازدید شده و … از ابزار Google Analytics استفاده می کنند. در مورد برنامه موبایل (اپلیکیشن) ها، به دنبال کردن و ارتباط کاربر با وقایع درون برنامه موبایل (اپلیکیشن) آنالیتیکس می گویند.

 

Anchor Text

کلماتی که به وسیله هایپرلینک به لینک قابل کلیک تبدیل شده اند. در سئو، anchor text یک علامت برای رتبه بندی سایت گوگل محسوب می شوند. در واقع این کلمات سایت گوگل را از موضوع محتوایی که در آن نشانی قرار دارد مطلع می کند و سایت گوگل به آن نشانی برای آن کلمات کلیدی مشابه رتبه می دهد.

 

Application Programming Interface) API)

مجموعه ای از قوانین برنامه نویسی هستند که به برنامه موبایل (اپلیکیشن) ها اجازه استخراج اطلاعات از سرویس مورد نظر را می دهند و از آن اطلاعات برای برنامه موبایل (اپلیکیشن) خود یا آنالیز داده ها استفاده می کند. API هابه دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای حل مشکلات مشتریان را تسهیل می کند.

 

App Store Optimization) ASO)

به فرآیند بهینه سازی برنامه موبایل (اپلیکیشن) برای بیشتر، راحت تر و سریع تر دیده شدن در جست وجو های یک اپ استور می گویند. این فرآیند شامل رتبه بندی برنامه موبایل (اپلیکیشن) ها از طریق جست وجوی کلیدواژه در مارکت های برنامه موبایل (اپلیکیشن) ها است.

 

Average position

شاخصی در سایت گوگل ادوردز که نشان می دهد تبلیغات سفارش داده شده در کجای صفحه نتیجه های سایت گوگل نمایش داده می شود. اگر این شاخص بین ۱ تا ۴ باشد تبلیغات در بالای صفحه نتیجه های (به ترتیب در لینک های یک و دو …) نمایش داده می شود که بهترین نتیجه است. اعداد بیشتر از پنج نشان دهنده این است که تبلیغ در پایین صفحه نتیجه های سایت گوگل نمایش داده خواهد شد.

 

Average time on site

یکی از بهترین معیار های محاسبه و اندازه گیری عملکرد وب سایت ها و وبلاگ ها، متوسط زمان حضور کاربران در آن ها است. پایین بودن این زمان نشان دهنده محتوای خسته کننده یا وجود مشکل در بارگذاری سایت اینترنتی است.

 

Audience

گروهی از کاربران که به احتمال زیاد در معرض آگهی ها و تبلیغات قرار می گیرند.

 

Automation

استفاده از برنامه های کامپیوتری به منظور انجام وظایف تکراری که انسان ها مسئول انجام آن بوده اند. در بازاریابی فرآیند های تکراری در ارتباط با کاربران مانند ارسال نشانی پست ال. تایید ثبت نام با کمک اتوماسیون سریع تر و مطمئن تر انجام می شوند.

 

B

Banner Ad

اولین و یکی از محبوب ترین انواع تبلیغات دیجیتال در قالب تصویر و کد HTML که می تواند در وب سایت های مختلف قرار گیرد تبلیغات بنری است. بنر ها در سایز های مختلف وجود دارند که بهتر است از اندازه های استاندارد آن استفاده کنید.

 

Bid

میزان هزینه رقابتی است که تبلیغ دهندگان مایل هستند به ازای هر اقدام (Action) مانند کلیک، بازدید و … برای هر کاربر به شبکه تبلیغاتی بپردازند. برخی از پلتفرم ها قیمت خودکار پیشن هاد می کنند. علاوه بر این استراتژی، امکان وارد کردن bid به صورت دستی (manually) نیز وجود دارد. اگر این کار به صورت آنلاین انجام شود به آن اصطلاحاً RTB (real-time biding) گفته می شود.

 

Blogging

بلاگ (وبلاگ) در واقع وب سایتی است که به طور مرتب با محتوا و نوشته های جدید به روزرسانی می شود. بلاگ به دلیل دارا بودن محتوای جدید، جذب بازدیدکنندگان جدید، درگیر کردن کاربران فعلی و اشتراک گذاری نظرات کاربران نقش بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارد.

 

Bottom of the Funnel

قسمت پایین قیف بازاریابی به مرحله پایانی سفر مشتری اشاره دارد. در این مرحله مشتریان در فرآیند خرید قرار دارند. قیف بازاریابی چیست؟

 

Bounce Rate

درصدی از بازدیدکنندگان یک سایت اینترنتی است که بلافاصله پس از بازدید از صفحه بدون هیچ کلیک یا تعاملی با قسمت های دیگر وب سایت، صفحه را ترک می کنند. وب سایت ها در تلاش اند کمترین میزان نرخ پرش را داشته باشند. میزان بالای این نرخ نشان دهنده وجود مشکل در بارگذاری سایت اینترنتی یا جذاب نبودن صفحه سایت اینترنتی است. همچنین، نرخ پرش در نشانی پست ال. مارکتینگ، درصدی از نشانی پست ال. های ارسالی است که به دلیل مشکلاتی نظیر نشانی نشانی پست ال. نامعتبر، بروز نبودن لیست و … به کاربرانان مورد نظر تحویل داده نمی شوند.

 

Bot

برنامه های خودکار کامپیوتری هستند که می توانند به جای انسان با اینترنت ارتباط برقرار کنند، وظایف را خودکارسازی کنند و گاهی هم باعث تحریف در داده ها شوند. این ربات ها معمولاً قادر به اجرای کار های ساده و تکراری هستند.

 

Brand Awareness

میزان یا سطح آشنایی مشتریان بالقوه با محصولات و خدمات برند ها را آگاهی از برند می نامند. افزایش آگاهی از برند یکی از اهداف مهم کمپین های تبلیغات دیجیتال است.

 

Business to Business) B2B)

نوعی از شرکت ها یا معاملات که واسط بین دو شرکت تجاری هستند و مشتریان آن ها به جای اشخاص، سازمان ها هستند. به عنوان مثال، معامله بین یک شرکت تولیدکننده و عمده فراه یا معامله بین عمده فراه و خرده فراه از نوع B2B است. مثالی از شرکت B2B شبکه های تبلیغاتی هستند که واسط بین تبلیغ دهنده ها و ناشرین تبلیغات (دو سازمان یا شخص حقوقی) هستند.

 

Business to Consumer) B2C)

شرکت ها یا معاملاتی هستند که واسط بین کسب وکار ها و مصرف کنندگان (استفاده کنندگان ن هایی محصولات یا خدمات) هستند.

 

C

Campaign

مجموعه ای از کار های مرتبط و با هدف مشخص است. به عنوان مثالً کمپین های تبلیغاتی با هدف معرفی محصول جدید و کمپین های مسئولیت اجتماعی با هدف بهبود یک بحران اجتماعی اجرا می شوند. در دنیای مارکتینگ، کمپین ها پیام های تبلیغاتی هستند که یک موضوع را به اشتراک می گذارند و محصولات یا خدماتی را در بازار تبلیغ می کنند. در زمینه دیجیتال مارکتینگ، کمپین ها از طریق پلتفرم های تبلیغاتی، شبکه های تبلیغاتی (Ad network)، شبکه های اجتماعی، نشانی پست ال. یا سایر پلتفرم های آنلاین اجرا می شوند.

 

Customer Acquisition Cost) CAC)

کل هزینه های فراه و بازاریابی که برای جذب یک مشتری جدید صورت گرفته است. برای محاسبه این عدد، کل هزینه های بازاریابی در یک مدت مشخص به عنوان مثالً یک ماه را جمع و بر تعداد مشتریان به دست آمده از این تلاش های بازاریابی تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر ۵۰۰ هزار تومان در یک ماه برای بازاریابی هزینه کرده اید و ۵۰ نفر به مشتریان شما بر اساس تلاش های شما اضافه شده باشد، CAC در آن ماه، ۱۰ هزار تومان خواهد بود.

 

Content Management System) CMS)

یک ابزار که برای ایجاد، ویرایش و مدیریت طیف وسیعی از محتوا های مختلف نظیر تصویر، متن، فیلم و … به کاربرانی که دانش فنی برنامه نویسی صفحه هایوب را ندارند کمک می کند. این برنامه به ایجاد محتوای قابل جستجو، فهرست بندی، بررسی کاربرانان محتوا و … کمک می کند.

 

Conversion

زمانی که افراد هدف مورد انتظار شما مانند کلیک بر روی لینک، دانلود کتاب، ثبت نام در خبرنامه، خرید و … را انجام می دهند، اصطلاحاً Conversion یا هم گرایی اتفاق می افتد.

 

Cost Per Action) CPA)

یک مدل تعیین قیمت است که تبلیغ دهنده زمانی حاضر به پرداخت پول به شبکه های تبلیغاتی می شود که عمل مورد نظر او (کلیک، بازدید کامل ویدئو، پر کردن فرم، عضویت و …) انجام شود. این اصطلاح همچنین به معنی مقدار پرداخت تبلیغ دهنده به ازای اجرای هر عمل مذکور است.

 

Cost Per Click) CPC)

یک مدل تعیین قیمت کمپین های دیجیتال است که تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک به شبکه تبلیغاتی مبلغی را می پردازد.

 

Cost Per Complete View) CPCV)

یکی از مدل های تعیین قیمت کمپین های دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ دهنده به ازای هر تماشای کامل ویدیو مبلغ مشخصی را به شبکه تبلیغاتی پرداخت می کند. این نوع از کمپین برای آگاه سازی کاربران از برند مناسب است، اما در انت های ویدئو نیز می تواند دارای یک بنر با CTA باشد که بیننده را به کلیک بر روی آن تشویق می کند.

 

Cost Per Install) CPI)

مقدار متوسط هزینه ای است که تبلیغ دهنده باید به ازای هر نصب به شبکه تبلیغاتی بپردازد. استفاده از این نوع مدل تعیین قیمت برای افزایش تعداد کاربران یک برنامه موبایل (اپلیکیشن) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Cost Per Lead) CPL)

مقدار متوسط هزینه ای است که تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ که منجر به lead شده است می پردازد. این مقدار از تقسیم مقدار کل هزینه صرف شده در کمپین ها بر تعداد lead های ایجاد شده به دست می آید.

 

Cost Per Mille) CPM)

کلمه فرانسوی Mille به معنای ۱۰۰۰ است. CPM یک مدل تعیین قیمت است که تبلیغ دهنده باید به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش (impression) تبلیغ خود پول پرداخت کند. این نوع از کمپین ها برای کسب وکار هایی مناسب است که هدفشان تن ها آگاهی از برند (Brand Awareness) است؛ زیرا در موفقیت کمپین هیچ تضمینی برای اجرای عملی از سمت کاربر وجود ندارد.

 

Call To Action) CTA)

یک لینک متنی، تصویری، دکمه یا لینک سایت اینترنتی است که کاربران را به کلیک بر روی آن تشویق می کند. CTA نقش بسیار مهمی در بازاریابی ایفا می کند، زیرا تبدیل کاربرانان به lead را تسهیل می کند. بنابراین، CTA ها باید به اندازه کافی قانع کننده، تشویق کننده و دارای پیشن هاد ارزشمند باشند.

 

Conversion Rate) CR)

درصدی از کاربران که به سمت هدف شما همگرا می شوند و اقدام مورد نظر شما را انجام می دهند. به عنوان مثال، اگر هدف مورد نظر شما فراه محصول باشد و تبلیغ محصول به ۱۰ نفر نمایش داده شود(impression) و ۶ نفر بر روی آن کلیک و ۴ نفر محصول را خریداری کنند، نرخ هم گرایی ۴ از ۱۰ نفر یعنی ۴۰ درصد خواهد بود.

 

Creative Set

[در تپسل] مجموعه ای از ویدئو های تبلیغاتی، بنر های طراحی شده در انت های ویدئو و لینک شمارش تعداد نصب و یا تعداد کلیک که در یکی از Third Party ها ساخته شده است. این مجموعه ساخت کمپین در نوبت های متعدد را آسان می کند.

 

Content

محتوا بخشی از اطلاعات است که با هدف افزایش آگاهی، جذب مشتریان و افزایش تعاملات مشتریان در قالب های مختلف نظیر وبلاگ، ویدئو، پست های شبکه های اجتماعی، عکس، اسلاید، GIF و … تولید می شود. محتوا نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک و موفقیت استراتژی بازاریابی ایفا می کند.

 

Customer Relationship Management) CRM)

شیوه ها، استراتژی ها و فناوری هایی است که شرکت ها برای مدیریت و آنالیز تعاملات و داده های مشتریان با هدف بهینه سازی روابط شرکت با مشتریان، حفظ آن ها و افزایش فراه انجام می دهند.سیستم های CRM برای جمع آوری اطلاعات مشتریان در کانال های مختلف طراحی شده اند.

 

Customer Behavior

به فعالیت های یک کاربر مانند دانلود فایل ها، تماشای ویدئو یا خریداری محصولات گفته می شود که به منظور بهینه سازی مارکتینگ قابل دنبال کردن، محاسبه و اندازه گیری، ارزیابی و آنالیز هستند.

 

Customer Events/Attribute

داده هایی است که در مورد رفتار و اطلاعات کاربران توسط CRM جمع آوری شده و برای شخصی سازی استفاده می شود.

 

Customer Permissions

درخواست هایی است که برند ها و کسب وکار ها از مشتریان و کاربرانان خود برای دریافت اطلاعات شخصی، دسترسی به دستگاه و داده های دیگر آن ها دارند. این داده ها می تواند شامل موقعیت جغرافیایی کاربرانان، اجازه دسترسی به برخی عناصر تلفن همراه و اجازه برای ارسال نشانی پست ال. باشد.

 

Content Optimization System) COS)

این سیستم، نوعی سیستم مدیریت محتوا (CMS) است، اما برای ارائه محتوا های شخصی به مشتریان، بهینه سازی شده است.

 

Conversion Rate Optimization) CRO)

شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ است که هدف آن بهبود نرخ هم گرایی(conversion rate) است. CRO در واقع تلفیقی از روانشناسی، بازاریابی و طراحی سایت اینترنتی است. در این شاخه، ابتدا رفتار بازدیدکنندگان سایت اینترنتی را شناسایی و در انت ها آن را بهینه سازی می کنند. برای این منظور از تکنیک هایی نظیر تست A/B استفاده می شود. CRO به معنای بهینه سازی نرخ تبدیل می باشد.

 

Customer Journey

سفر مشتری، اصطلاحی است که به منظور توصیف رابطه مداوم بین مصرف کننده و محصول یا برند استفاده می شود. سفر مشتری هم در دنیای کسب وکار های B2B و هم B2C استفاده می شود. این اصطلاح به معنای هدایت مشتری، تعامل مداوم با او و به نوعی همراهی با او در طول آشنایی و استفاده از محصولات و خدمات است.

 

Customer Retention

معیاری است که به تعداد مشتریانی اشاره دارد که تعاملات خود با برند را ادامه می دهند. این معیار معمولاً در یک دوره زمانی معین محاسبه و اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، چه تعداد از مشتریان جدید در دو ماه اخیر به تعاملات خود با برند ادامه داده اند.

 

Dashboard

داشبورد یک از ابزار های مدیریت اطلاعات است که به منظور دنبال کردن KPI ها، معیار ها و سایر نقاط کلیدی مرتبط با کسب وکار، داده های پرتالی بر روی کامپیوتر ارائه می دهد. داشبورد از طریق تصویرسازی داده ها، مجموعه داده های پیچیده را به گونه ای قابل فهم ساده می کند تا کاربران با نگاهی گذرا بتوانند از عملکرد کسب وکار خود اطمینان حاصل کنند.

 

Deep Linking

در وب به معنای استفاده از هایپرلینک برای لینک به یکی از صفحه هایداخلی برنامه موبایل (اپلیکیشن) است. با کلیک بر روی لینک، کاربر به آن صفحه منتقل می شود و بدین ترتیب، کاربر راحت تر و سریع تر به سمت اقدام بعدی هدایت می شود.

 

Digital Marketing

بازاریابی محصولات یا خدمات با بهره گیری از فناوری های دیجیتال نظیر اینترنت و همچنین استفاده از کانال های دیجیتال نظیر تلفن های همراه، وب سایت، رسانه های اجتماعی، نشانی پست ال.، برنامه موبایل (اپلیکیشن) های موبایل و … است.

 

Directory

یک سایت اینترنتی شامل لیستی از صفحه هایبا موضوعات مشابه است. برخی از دایرکتوری ها دارای لیستی از مشاغل موجود در هر منطقه جغرافیایی هستند که به آن ها فهرست محلی نیز می گویند. این لیست ها یکی از راه های حضور در دنیای دیجیتال است. کسب وکار ها با ثبت نام و اطلاعات تماس خود در این فهرست ها، راحت تر در نتیجه های جست وجوی کاربران پدیدار می شوند.

 

Display Ads

تبلیغات موجود در شبکه های نمایشی که می تواند در فرمت های مختلف مانند تصویر، فلش و ویدئو باشد. معمول ترین نوع آن ها، تبلیغات بنری است که در سراسر وب سایت ها، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و درون برنامه موبایل (اپلیکیشن) دیده می شود.

 

Display Network

شبکه ای از وب سایت ها و برنامه موبایل (اپلیکیشن) ها است که تبلیغات نمایشی را در صفحه هایسایت اینترنتی خود نشان می دهند. کسب وکار ها می توانند در این شبکه ها مصرف کنندگان خود را بر اساس موضوعات و کلمات کلیدی مورد جستجو، قرارگیری در صفحه هایخاص و هدف گیری مجدد (Remarketing)، مورد هدف قرار دهند.

 

Domain Name

یک نام منحصربه فرد و متشکل از حروف، اعداد، خط تیره و نقطه برای نام گذاری یک سایت اینترنتی است.به عنوان مثال tapsell.ir نام دامنه سایت تپسل است.نام دامنه به جای نشانی IP سایت (که رشته ای از اعداد است) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Dynamic Content

اطلاعاتی است که برای شخصی کردن پیام ها و تعاملات مشتریان استفاده می شود و دائما به روز می شود. در واقع، به جای استفاده از ویژگی های آماری مشتریان مانند نام، شهر، جنسیت و … از API هاو سیستم های اختصاصی خود برای ایجاد محتوای مرتبط و پویا استفاده می کنند و این محتوا می تواند شامل هر چیزی از آب وهوا گرفته تا برنامه زمان بندی فیلم ها با تیتر خبر ها باشد.

 

EBook

نسخه های دیجیتال از کتاب است که در فرمت هایی نظیر pdf منتشر می شود و معمولا بازاریابان این کتاب هارا برای تولید lead استفاده می کنند. محتوای این EBook هامعمولاً طولانی تر از پست های وبلاگ است و به صورت جزئی تر به موضوعات می پردازد.

 

Ecommerce

کسب وکار هایی که به صورت آنلاین تجارت می کنند. رایج ترین نوع تجارت آنلاین، خرده فراهان آنلاین هستند که محصولات را به طور مستقیم به مصرف کنندگان می فراهند.

 

eCPM

درآمد مؤثر حاصل از هر هزار نمایش کامل تبلیغ به کاربران را CPM می گویند. این پارامتر یکی از اصلی ترین معیار ها برای انتخاب شبکه تبلیغاتی و کسب درآمد از آن است.

 

Editorial Calendar

چیزی شبیه به نقشه برای تولید محتوا است که به شما در تولید بهترین محتوا، یافتن بهترین موضوعات، یافتن کاربرانان هدف و فرکانس انتشار محتوا ها کمک می کند. استفاده از این تقویم محتوا باعث نظم بیشتر و برطرف کردن مشکلات محتوایی می شود.

 

۴

۴۰۴ Error

پیام خطایی که درصورت وارد کردن نشانی صفحه ای که دیگر موجود نیست، نمایش داده می شود.

 

Email Automation

ارسال خودکار نشانی پست ال. ها با استفاده از نرم افزار های مربوط به نشانی پست ال. مارکتینگ را اتوماسیون نشانی پست ال. می نامند. نشانی پست ال. های خوش آمد گویی، تأیید خرید و … از جمله نشانی پست ال. هایی هستند که با استفاده از سیستم های اتوماسیون ارسال می شوند.

 

Email List

مجموعه ای از نشانی های نشانی پست ال. است که برای ارسال کمپین های هدفمند نشانی پست ال.ی کاربرد دارد. راه های مختلفی برای جمع آوری نشانی پست ال. های این لیست وجود دارد. لیست نشانی پست ال. ها معمولاً بر اساس میزان تعاملات و ویژگی های فردی مشترکین تقسیم بندی می شود.

 

Email Marketing

استفاده از نشانی پست ال. در بازاریابی و با هدف جذب مشتری، افزایش فراه، حفظ ارتباط مشتری با برند و … را نشانی پست ال. مارکتینگ می گویند.

 

Engagement Rate

معیاری است که میزان تعاملات مشتریان (تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و …) با یک بخش از محتوا را توصیف می کند.

 

Evergreen Content

محتوا های ارزشمند، باکیفیت، استاندارد و صریحی هستند که حتی پس از گذشت مدت زمان طولانی از انتشار آن نیز مورد توجه قرار می گیرد و همچنان برای خوانندگان ارزشمند هستند. این گونه پست ها به دلیل ایجاد سئو خوب برای بازاریابان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

Fill Rate

درصد وجود تبلیغ بیانگر نسبت تعداد نمایش های موفق تبلیغ به تعداد کل درخواست های ارسالی از یک رسانه به شبکه تبلیغاتی است. برای مثال، اگر یک برنامه موبایل (اپلیکیشن) در یک ساعت هزار درخواست نمایش تبلیغ به کاربرانش را به شبکه تبلیغاتی ارسال کند اما شبکه تبلیغاتی فقط بتواند ۵۰۰ تبلیغ را برای نمایش به برنامه موبایل (اپلیکیشن) بفرستند، درصد وجود تبلیغ ۵۰درصد خواهد بود. در این ویدئو بیشتر با مفهوم Fill Rate آشنا شوید.

 

Frequency

تعداد دفعات انجام کاری در واحد زمان را فرکانس می گویند. در بازاریابی دیجیتال اصطلاحاتی مانند فرکانس نمایش تبلیغ و فرکانس ارسال نشانی پست ال. بیانگر تعداد نمایش تبلیغات به یک کاربر یا ارسال نشانی پست ال. در طول یک مدت مشخص است.

 

Frequency Capping

تنظیم یک محدودیت برای فرکانس نمایش تبلیغات به یک کاربر در طول مدت زمان معین است. به عنوان مثال، تپسل می تواند فرکانس نمایش تبلیغات به کاربر را به گونه ای تنظیم کند که هر کاربر یک تبلیغ را بیش از سه بار مشاهده نکند.

 

Friction

هر عنصر موجود در سایت اینترنتی که باعث گیج کردن، منحرف کردن و یا استرس برای بازدیدکنندگان شود را Friction می گویند که باعث می شود آن ها سایت اینترنتی را سریع ترک کنند. استفاده از رنگ های ناسازگار، متن های طولانی و صفحه هایفرود با گزینه های زیاد و گیج کننده نمونه هایی از friction هستند.

 

Funnel

زمانی که کاربران خود را از طریق یک قیف از پیش تعریف شده که شامل چندین CTA است، در طی مراحل مختلف به سمت هدف مورد نظر خود هدایت می کنید، در حال استفاده از قیف بازاریابی هستید. قیف بازاریابی در واقع راهی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان ثابت در طول دوره سفر مشتری است.

 

Google Analytics

یکی از ابزار های کاربردی و رایگان تجزیه وتحلیل سایت اینترنتی است که توسط Google ایجاد شده است. ترافیک وب سایت، نرخ هم گرایی، معیار های کاربری، مقایسه داده ها و میزان تأثیر هر کانال بازاریابی بر کسب وکار از جمله اطلاعاتی است که توسط این ابزار محاسبه و اندازه گیری می شود.

 

Google AdWords

سرویس تبلیغات آنلاین شرکت سایت گوگل است. این سیستم به تبلیغ دهندگان اجازه می دهد به منظور دستیابی به مشتریان، تبلیغات خود را از طریق شبکه های جستجو نمایش دهند. این سیستم مدل های تعیین قیمت مختلفی را پیشن هاد می دهد که به قیمت پیشن هادی (bid) کسب وکار ها برای کلمات کلیدی مورد نظرشان بستگی دارد.

 

Google My Business

پلتفرمی است که کسب وکار ها می توانند به منظور حضور در صفحه نتیجه های جستجو اطلاعاتی نظیر نام، نشانی وب سایت، نشانی، نقشه، شماره تلفن، ساعات کاری را در آن وارد کنند. به دلیل جستجوی این پلتفرم بر اساس منطقه جغرافیایی، حضور در آن برای کسب وکار های محلی مفید و ضروری است.

 

Hashtag

عبارت هایی است که بدون فاصله با نماد # نوشته می شود و برای برچسب گذاری محتوا به منظور راحت تر دیده و پیدا شدن توسط کاربران استفاده می شود. هشتگ ها اغلب در پست های شبکه های اجتماعی و بلاگ ها استفاده می شوند.

 

Header

به قسمت بالای صفحه هایسایت اینترنتی که معمولاً شامل لوگو و منوی سایت اینترنتی است گفته می شود.

 

HTML

این واژه مخفف عبارت Hypertext Markup Language است و در واقع، مجموعه ای از کد ها به زبان برنامه نویسی است که برای چگونگی نمایش یک صفحه سایت اینترنتی در مرورگر استفاده می شود و در واقع، ساختار اصلی سایت اینترنتی را تشکیل می دهد.

 

Hyperlink

یک کد HTML است که ارتباط بین دو صفحه سایت اینترنتی را فراهم می کند و اغلب به صورت برجسته و با رنگ متفاوت مشخص می شود. این لینک ها می توانند تصویر یا نوشته باشند. از طریق کلیک بر روی این لینک های برجسته، می توانمستقیماً به صفحه تعیین شده رفت.

 

Internet Marketing) IM)

استفاده از اینترنت توسط صاحبان کسب وکار و توسعه دهندگان برای بازاریابی محصولات و خدمات را اینترنت مارکتینگ می گویند که راه های مختلفی دارد.

 

Impressions

تعداد دفعاتی که آگهی تبلیغاتی یک شرکت به کاربرانان نمایش داده می شود را impression می گویند. همچنین، به تعداد دفعاتی که صفحه سایت اینترنتی بازدید می شود نیز impression می گویند. به عنوان مثال، اگر دو بازدیدکننده ۵ صفحه سایت اینترنتی را ببینند، تعداد impression، ۱۰ خواهد بود.

 

In-App Ads

یکی از راه های دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ دهندگان، آگهی های خود را در قالب های مختلف نظیر بنر تبلیغاتی، ویدئو و … توسط شبکه های تبلیغاتی در برنامه موبایل (اپلیکیشن) هایی که ناشرین آن ها مایل به انجام این کار هستند، نمایش می دهند.

 

In-App Message

پیام های درون برنامه ای، پیام های دیجیتالی هستند که کاربران تن ها زمانی قادر به دریافت آن ها هستند که در حال استفاده از برنامه موبایل (اپلیکیشن) باشند.

 

In-App Purchase

خرید محصولات یا خدمات از طریق برنامه موبایل (اپلیکیشن) های موجود روی موبایل ها و تبلت ها را خرید درون برنامه موبایل (اپلیکیشن) می گویند. این اصطلاح همچنین به خرید های ریالی اقلام مختلف درون بازی ها مثل خرید سکه، الماس و … هم گفته می شود.

 

Inbound Marketing

بازاریابی درون گرا یک بازاریابی غیرمستقیم محسوب می شود و تمرکز آن بر افزایش مشتریان از راه هایی غیر از تبلیغات ت هاجمی است. این نوع از بازاریابی از طریق قیف بازاریابی با مشتریان ارتباط برقرار می کند و به جای فراه مستقیم، از طریق جلب اعتماد کاربران در طول یک مسیر، او را به مشتری تبدیل می کند.

 

Incentive Traffic

ترافیکی است که توسط کاربران به ازای دریافت پول، پاداش یا جایزه های بازی برای انجام کاری نظیر تماشای کامل ویدئوی تبلیغاتی، نصب برنامه موبایل (اپلیکیشن)، پر کردن نظرسنجی انجام می شود.

 

Infographic

تصویری که با هدف انتقال اطلاعات و داده هاطراحی شده است.از اینفوگرافیک برای نمایش ساده و تصویری مفاهیم پیچیده استفاده می شود که در بین بازاریابان دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردار است.

 

Influencer Marketing

بازاریابی تاثیرگذار نوعی بازاریابی است که از افراد تاثیرگذار بر جامعه به منظور رساندن پیام های تبلیغاتی در قالبی ال هام بخش استفاده می کند. این افراد تاثیرگذار با دریافت مقداری پول از تبلیغ دهندگان این کار را به صورت غیرمستقیم و به گونه ای که برای کاربرانان جذاب باشد، انجام می دهند.

 

IP Address

یک شماره منحصربه فرد برای هر دستگاه استفاده کننده از اینترنت است. از این نشانی برای تشخیص محل دستگاه و تشخیص آن از سایر دستگاه های در حال استفاده از اینترنت استفاده می شود. شما نیز می توانید نشانی IP عمومی خود را از طریق جستجو عبارت “What is my IP Address?” پیدا کنید.

 

Interstitial Ads

آگهی هایی هستند که بین دو صفحه محتوایی زمانی که بازدیدکننده سایت اینترنتی از یک صفحه به صفحه دیگر سایت اینترنتی هدایت می شود، ظاهر می شوند. در برنامه موبایل (اپلیکیشن) های موبایل هم از این مدل تبلیغاتی استفاده می شود ولی باید آن را فقط در جایگاه های مخصوصی قرار داد تا باعث تخریب تجربه کاربری نشود.

 

Install Attribution

اطلاعاتی که بیان کننده محلی است که کاربر را به نصب هدایت کرده است. این اطلاعات برای بازاریابان بسیار مهم است؛ زیرا می تواند جهت دهنده تلاش های آینده بازاریابی هر کسب وکاری باشد و میزان سرمایه گذاری در هر کمپین را مشخص می کند.

 

Installation Rate) IR)

نسبت تعداد کل نصب ها به تعداد کل کلیک های صورت گرفته در انت های تبلیغات را IR می نامند.

 

Key Performance Indicator) KPI)

معیار هایی است که برای ارزیابی میزان موفقیت فعالیت ها استفاده می کنند. بازاریابان با توجه به این شاخص های عملکردی، فرایند مارکتینگ خود را دنبال می کنند. میزان ترافیک، نرخ کلیک، نرخ هم گرایی و … نمونه هایی از KPI های مهم در مارکتینگ هستند.

 

Keyword

کلمه یا عبارتی است که نشان دهنده موضوع اصلی یک محتوا است. به کلمه یا عباراتی که برای پیدا کردن چیزی در موتور های جستجو تایپ می کنید، کلیدواژه می گویند و موتور های جستجو نتیجه های را بر اساس آن کلمات نشان می دهند. یکی از اهداف SEO نمایش سایت اینترنتی در صفحه نخست و در جایگاه بالاتر بر اساس این کلمات کلیدی است.

 

Keyword Density

درصد تکرار کلمه کلیدی نسبت به کل کلمات یک صفحه از سایت اینترنتی را تراکم کلیدواژه ها می نامند. علیرغم تصور اولیه، اگر تراکم کلیدواژه ها از حد مشخصی بیشتر باشد، در نتیجه های جست وجو و SEO نتیجه عکس دارد و مفید نیست.

 

Landing Page

صفحه ای است که افراد از راه های مختلف به سایت اینترنتی وارد می شوند. زمانی که بازدیدکنندگان با استفاده از لینک های خارجی به سایت اینترنتی هدایت می شوند، صفحه فرود را مشاهده می کنند. بنابراین، طراحی صفحه فرود باید به اندازه کافی جذاب باشد که بتواند توجه بازدیدکنندگان را جلب کند.

 

Lead(سرنخ فراه)

یک مشتری بالقوه در قیف فراه است که تا حدودی با کسب وکار ارتباط برقرار کرده است به عنوان مثالً فرم پر کرده، در خبرنامه عضو شده یا اطلاعات خود را در ازای تخفیف در سایت اینترنتی ثبت کرده است و در ن هایت ممکن است قصد خرید از طریق نشانی پست ال.، تماس تلفنی یا خرید آنلاین داشته باشد. صفحه هایفرود، فرم ها، پیشن هاد ها و CTA هاابزار هایی برای ایجاد lead هستند.

 

Lead Nurturing

راه هایی برای توسعه و پیشرفت مجموعه ای از ارتباطات (نشانی پست ال.، شبکه های اجتماعی و …) برای حفظ تعاملات با lead و هدایت او به سمت انت های قیف بازاریابی است. پرورش lead از طریق ایجاد محتوای مرتبط به lead هابه تکمیل فرآیند خرید کمک می کنند.

 

Link

لینکی است که نشانی صفحه ای از وبسایت در صفحه ای از سایت اینترنتی دیگر قرار داده می شود. بک لینک یکی از فاکتور هایی است که سایت گوگل برای رتبه بندی به آن ها توجه می کند.

 

Lifetime Value) LTV)

به میزان کل درآمد حاصل از یک کاربر در چرخه کامل استفاده او از محصول LTV گفته می شود. مقایسه LTV با CAC می تواند مشخص کند که یک مشتری به اندازه ای که برای جذب او خرج شده درآمدزا بوده یا خیر و به این ترتیب میزان بهینگی کمپین های تبلیغاتی و تعامل های مشتری مشخص می شود. نحوه محاسبه LTV

 

Medium

رسانه های مورد استفاده برای افزایش ترافیک سایت اینترنتی که می تواند توسط Google Analytics هم تجزیه و تحلیل شود را medium می گویند. برخی از نمونه های رایج آن organic، CPC، social و email هستند.

 

META Description

توضیحات مختصر در مورد یک صفحه از سایت اینترنتی در قالب ۱۶۰ کاراکتر است و یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در کاربران به شمار می رود؛ زیرا این توضیحات چیزی است که در صفحه نتیجه های موتور های جستجو نمایش داده می شوند.

 

Middle of the Funnel

قسمت میانی قیف بازاریابی است. در این مرحله، lead پس از روبرو شدن با یک مشکل (به عنوان مثالً، نیاز به یک میز جدید)، به دنبال یافتن راه حل برای مشکل، تحقیق درباره آن و مقایسه راه حل ها است. کسب وکار شما می تواند یکی از راه حل های موجود برای مشکل lead باشد.

 

Mobile Optimization

بهینه سازی موبایلی، طراحی و قالب بندی کاربر پسند وب سایت ها برای نمایش مناسب در تلفن های همراه است؛ به گونه ای که خواندن محتوای موجود در سایت اینترنتی و بارگذاری صفحه هایسایت اینترنتی در صفحه هایتلفن همراه دشوار نباشد. درصورتی که سایت اینترنتی شما برای نمایش در موبایل مناسب نباشد، بخش بزرگی از کاربرانان و در ن هایت، ترافیک بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

 

Mobile Marketing

یکی از راه های بازاریابی آنلاین است که بر دستیابی به کاربرانان تلفن های هوشمند، تبلت یا دستگاه های مشابه دیگر از طریق وب سایت، نشانی پست ال.، شبکه های اجتماعی، SMS، MMS و برنامه موبایل (اپلیکیشن) های موبایل تأکید دارد. بازاریابی موبایلی می تواند بر اساس اطلاعات زمانی، مکانی و اطلاعات شخصی کاربرانان به راحتی بهینه سازی شود.

 

Monetization

اصطلاحی است که بیانگر کسب درآمد برنامه موبایل (اپلیکیشن) های موبایل است.

 

Name-Address-Phone Number) NAP)

کلمه ای است که به عنوان مخفف استنادات محلی به کار می رود و عامل مهمی برای کمپین جستجو های محلی است. به منظور حضور در لیست های محلی، این موارد حتماً باید در فهرست های محلی (local directories) وارد شوند.

 

Native Advertising

تبلیغات همسان نوعی از بازاریابی و تبلیغات آنلاین است که در تلاش است به کاربران کمتر حس تبلیغاتی القا کند. این نوع تبلیغات بر اساس تجربه مشتری، متناسب با محیط تبلیغ و بدون ایجاد مزاحمت برای کاربران اجرا می شود. تبلیغات همگن در فرمت های بسیاری انجام می شوند. گفتگوی گویندگان رادیو حین اجرای برنامه رادیویی در مورد محصولات شرکتی که اسپانسر برنامه است یا نمایش یک مقاله در مورد محصولات در منبع خبری، نمونه هایی از این نوع از تبلیغات هستند.

 

Niche

موضوع یا مارکت خاصی که به عنوان هدف در نظر گرفته می شود.

 

Non-Incent Traffic

درست برخلاف incent traffic، این نوع از ترافیک بدون هیچ گونه پیشن هاد و جایزه ای به دست می آید. کاربران به صورت خودجوش و بر اساس علاقه مندی خود تصمیم به ایجاد تعامل با تبلیغات می گیرند.

 

Off Site SEO

تکنیک های بهینه سازی موتور های جستجو که بدون نیاز به ایجاد تغییرات در سایت اینترنتی انجام می شود؛ مانند بررسی لینک های ورودی یا عوامل دیگری نظیر سیگنال های حاصل از شبکه های اجتماعی. نکته منفی درباره این نوع از بهینه سازی این است که این عوامل معمولاً خارج از کنترل بازاریابان است. به همین دلیل، محتوای تولید شده باید به حدی مفید و قابل توجه باشد که کاربران را تشویق به اشتراک گذاری آن ها با دیگران کند.

 

Onsite SEO

تکنیک های بهینه سازی موتور های جستجو از طریق ایجاد تغییرات در داخل سایت اینترنتی است. از جمله این تکنیک ها، اطمینان از برچسب گذاری قسمت های مختلف سایت اینترنتی نظیر محتوا، تگ عنوان، تگ تصاویر و … بر اساس کلیدواژه ها است که این کار به رتبه بندی بهتر سایت اینترنتی کمک می کند.

 

Opt-In

زمانی که کاربر در فهرست نشانی پست ال. های شما ثبت نام می کند یا به منظور برقراری ارتباط با شما، عضو یک سرویس ارتباطی می شود یا اجازه ارسال نوتیفیکیشن را به برنامه موبایل (اپلیکیشن) شما می دهد. Opt-in در واقع نوعی تایید مجوز از سوی کاربر است.

 

Opt-Out

زمانی که کاربران خوا هان توقف ارسال پیام های تبلیغاتی شوند. به عنوان مثال، زمانی که کاربران از لیست نشانی پست ال. های شما خارج شوند و اصطلاحاً unsubscribe کنند. همچنین، آن ها ممکن است نشانی پست ال. های شما را Block یا اسپم کنند. Opt-out نوعی لغو عضویت و عدم علاقه کاربر به ادامه دریافت پیام است.

 

Organic Traffic

ترافیکی که بدون نیاز به صرف هزینه و تن ها از طریق کلیک بر روی نتیجه های موتور های جستجو به صورت رایگان ایجاد می شود. این نوع ترافیک بهترین نوع ترافیک ایجاد شده است که به آن ترافیک رایگان (Free Traffic) نیز می گویند. ترافیک ارگانیک بهترین معیار برای محاسبه و اندازه گیری SEO است.

 

Paid Traffic

ایجاد ترافیک از طریق پرداخت پول به موتور های جستجو مانند Google برای نمایش تبلیغات شما در رابطه با موضوعات و کلیدواژه های مرتبط در جایگاه بالاتر در صفحه نتیجه های موتور های جستجو را ترافیک پولی می نامند.

 

Personalization

یکی از مهم ترین ترفند ها در بازاریابی، استفاده از اطلاعات کاربران برای شخصی سازی پیام های تبلیغاتی و به خصوص نشانی پست ال. های ارسالی است. این کار باعث جذب بیشتر و تعامل بهتر کاربران با تبلیغات می شود و بسیاری از شرکت ها برای به دست آوردن رضایت مشتریان از این ترفند استفاده می کنند.

 

Pay Per Action) PPA)

یک مدل تبلیغاتی است که تبلیغ دهندگان به ازای انجام کامل یک اقدام مانند خرید محصول یا عضویت در خبرنامه حاضر به پرداخت پول می شوند.

 

Pay Per Click) PPA)

یک مدل تبلیغاتی آنلاین است که تبلیغ دهندگان باید به ازای هر کلیک بر روی لینک تبلیغاتی مقداری پول بپردازند. این مدل اغلب در موتور های جستجو، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و بازاریابی درون برنامه موبایل (اپلیکیشن) به کار می رود. دو راه برای تبلیغات PPC وجود دارد : Flat rate و Bid-based. در مدل اول، تبلیغ دهنده و ناشر بر سر یک قیمت مشخص توافق می کنند، اما در مدل دوم، تبلیغ دهنده باید با سایر تبلیغ دهندگان در قالب مزایده رقابت کند.

 

Popup

آگهی، بنر، فرم و یا صفحه سایت اینترنتی است که به صورت خودکار در مرورگر باز می شود. این صفحه هایمعمولاً باعث ناراحتی و مزاحمت کاربر می شوند.

 

Predictive Analytics

کار هایی مانند بهینه سازی زمان ارسال، انجام آزمون A/B و ارسال کمپین بهینه تر به سایر کاربرانان، امکان استفاده از اطلاعات کاربری موجود برای ایجاد شخصی سازی بهتر و کمپین های موفق در آینده را می دهد. این گونه آنالیز ها باعث افزایش تجربه و عملکرد بهتر در آینده می شود.

 

Push Notification

یک پیام مختصر و قابل توجه است که مستقیماً بر روی صفحه نمایشگر دستگاه مورد استفاده نظیر موبایل، تبلت، کامپیوتر و … ارسال می شود، حتی اگر کاربران در حال استفاده از دستگاه نباشند و برنامه موبایل (اپلیکیشن) و سایت اینترنتی در صفحه نمایشگر باز نباشد.

 

Qualified Lead

کاربرانی است که وارد قیف بازاریابی شده، با شرکت ارتباط برقرار کرده، از محصولات یا خدمات موجود آگاهی پیدا کرده و علاقه مند به یادگیری بیشتر در این رابطه است.

 

Query

اصطلاحی است برای توضیح آنچه کاربر برای یافتن مطلب مورد نظرش در موتور های جستجو نظیر سایت گوگل تایپ می کند.

 

Rankings

یک اصطلاح کلی برای رتبه بندی سایت اینترنتی در موتور های جستجو است. رتبه بندی یک سایت اینترنتی بسته به محتوا، شرایط و درخواست های جستجو ممکن است افزایش یا کاهش یابد. رتبه بندی یک سایت اینترنتی به ازای هر کلیدواژه ای متفاوت است. برای آشنایی با مواردی که تأثیری در رتبه بندی سایت گوگل ندارند اینجا را بخوانید.

 

۳۰۱ Redirect

راهی برای هدایت کاربران (و موتور های جستجو) از یک صفحه به صفحه دیگر سایت است. این راه برای انتقال دائمی ترافیک یک نشانی به نشانی دیگر انجام می شود.

 

۳۰۲ Redirect

راهی برای هدایت کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر سایت که فقط برای انتقال موقت ترافیک به نشانی جدید استفاده می شود.

 

Responsive Web Design

وب سایتی است که محتوای خود را با توجه به اندازه صفحه نمایشگر یا نوع دستگاه به صورت صحیح و با کیفیت مناسب نمایش می دهد. در صورت طراحی یک سایت اینترنتی کاربر پسند و مناسب برای هر دستگاهی نیازی به راه اندازی دو یا چند سایت اینترنتی جداگانه نیست.

 

Redirect

زمانی که کاربر از یک صفحه سایت اینترنتی به صفحه ای دیگر هدایت می شود.

 

Re-targeting

پیام های یادآوری است که از طریق یک رویکرد متفاوت یا استفاده از یک کانال تبلیغاتی متفاوت انجام می شود. زمانی که کاربر با تبلیغات درگیر نشود یا اقدام خاصی در برابر آن انجام ندهد، از این شیوه استفاده می کنیم. به عنوان مثال، می توانید کاربرانی که نشانی پست ال. ارسالی از طرف شما را باز نکرده اند، از طریق پیام های نوتیفیکیشن، مجدداً تارگت کنید.

 

Return On Investment) ROI)

معیاری است که برای ارزیابی میزان کارآمدی و سودآوری کسب وکار استفاده می شود. درصد سود نسبت به سرمایه گذاری اولیه را ROI می گویند. به عنوان مثال، اگر شما ۱۰۰ هزار تومان سرمایه گذاری کرده باشید و درآمد حاصل از این سرمایه گذاری ۱۴۰ هزار تومان شود، نرخ بازگشت سرمایه شما ۴۰% خواهد بود.

 

Really Simple Syndication) RSS )

فناوری است که به کاربران اجازه می دهد به یک فرمت استاندارد و خوانا از محتوای به روز شده از سایت اینترنتی دسترسی داشته باشند. یک RSS Feed جایی است که کاربر ها می توانند تمام آپدیت ها را به طور هم زمان و با فرمتی ساده دنبال کنند.

 

Retweet

انتشار مجدد یک پست در توییتر توسط سایر کاربران را ریتوییت کردن می گویند که به جز وجود نماد ریتوییت، کاملاً مشابه توییت های معمولی است.

 

Software-as-a-Service) SaaS)

هر نرم افزاری که میزبان (hosting) یک شرکت دیگر باشد و اطلاعات شرکت مشتری را ذخیره کند مانند HubSpot، Salesforce و برنامه های مدیریت پروژه.

 

Search Engine

برنامه ای است که فهرستی از اطلاعات و وب سایت ها را بر اساس کلیدواژه هایی که کاربر جستجو می کند به نمایش می گذارد. Google و Yahoo از جمله محبوب ترین موتور های جستجو هستند.

 

Search Engine Marketing) SEM)

یکی از راه های بازاریابی اینترنتی بازاریابی موتور جستجو است که می توانبا پرداخت هزینه، باعث بیشتر دیده شدن سایت اینترنتی در صفحه نتیجه های موتور های جستجو (SERP) شد.

 

Search Engine Optimization) SEO)

به مجموعه اقداماتی که برای بهینه سازی عملکرد و موقعیت صفحه هایسایت اینترنتی در رتبه بندی موتور های جستجو انجام می شود، سئو می گویند. هرچه صفحه سایت اینترنتی در رتبه بالاتری قرار گیرد، منجر به ترافیک بیشتری خواهد شد؛ به همین دلیل بهبود SEO برای هر کسب وکار دارای سایت اینترنتی مهم است.

 

Search Engine Results Page) SERP)

لیستی از نتیجه های ارائه شده توسط یک موتور جستجو مانند سایت گوگل است. این صفحه، جایگاه سایت اینترنتی و رتبه بندی آن را مشخص می کند.

 

Service Level Agreement) SLA)

یک توافق بین تیم های فراه و بازاریابی است که انتظارات بازاریابان برای فراه بر اساس کمیت و کیفیت led هاو انتظارات تیم فراه برای بازاریابی بر اساس میزان پیگیری هر lead را تعریف می کند. ایجاد SLA به جهت دهی و هماهنگ سازی تیم های فراه و بازاریابی کمک می کند.

 

Small-to-Medium Business) SMB)

شرکت هایی که دارای ۱۰ الی ۵۰۰ کارمند دارند.

 

Social Media Marketing) SMM)

استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر Facebook و Twitter برای بازاریابی محصولات یا خدمات به کاربرانان هدف را بازاریابی در شبکه های اجتماعی می نامند.

 

Segmentation

استراتژی تقسیم بندی برای تقسیم کاربران به گروه های مختلف به منظور ارائه مرتبط ترین محتوا به هر بخش است. این کار بر اساس داده های موجود درباره کاربران انجام می شود و نتیجه قابل توجهی بر نرخ هم گرایی کمپین های مختلف می گذارد.

 

Social Media

وب سایت یا برنامه موبایل (اپلیکیشن) هایی که برای اهداف اجتماعی مورد استفاده کاربران قرار می گیرد و می توانگفت، دسترسی به آن ها برای همه کاربران به راحتی امکان پذیر است؛ مانند Facebook، Twitter، LinkedIn و… . رسانه های اجتماعی نقش اصلی را در بازاریابی عملکردی، inbound marketing ایفا می کند.

 

Social Networking

استفاده از سیستم عامل های مبتنی بر وب یا موبایل برای ایجاد ارتباط با کاربران در شبکه های آنلاین که کاربران در آنجا به فعالیت و اشتراک گذاری مطالب می پردازند. محبوب ترین این شبکه های اجتماعی، Facebook، Linkedin، Twitter و Instagram هستند.

 

Social Share

زمانی که یک کاربر سایت اینترنتی شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد. به عنوان مثال، توییت کردن در مورد آن یا گذاشتن پست آن در Google+.

 

Social Signals

معیاری از تأثیر SEO خارج از سایت اینترنتی است که میزان محبوبیت یک صفحه از سایت اینترنتی را بر اساس تعداد دفعاتی که به اشتراک گذاشته شده یا در شبکه اجتماعی مطرح شده، بیان می کند.

 

Spam

اصطلاح گسترده ای است که بسیاری از فعالیت های نامطلوب در دیجیتال مارکتینگ را شامل می شود. به عنوان مثال، تمام اقدامات نادرستی که برای آسیب به رتبه بندی رقیب انجام می شود یا ارسال نشانی پست ال. با لینک های بی کیفیت جزو spam ها محسوب می شود.

 

Subscriber

مشترکین اشخاصی هستند که به شرکت ها اجازه ارسال پیام از طریق نشانی پست ال. یا راه های دیگر را می دهند. این افراد به صورت دلخواه در فرم های خبرنامه ثبت نام می کنند تا از جدیدترین اخبار مربوطه مطلع شوند.

 

Targeting

انتخاب کاربرانین و مشتریان بالقوه ای که مایل به دریافت اطلاعات در مورد یک کسب وکار خاص هستند را هدفمندسازی می گویند.

 

Target Audience

گروهی از کاربران که به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند. کسب وکار ها به منظور دست یافتن به موفقیت، باید تبلیغات خود را از طریقی در معرض دید کاربرانان خود قرار دهند.User Generated Content) UGC)

زمانی که کاربران از طریق نوشتن نظرات، اشتراک گذاری یک عکس یا یک تجربه، بارگذاری یک ویدئو و … به تولید محتوا در سایت اینترنتی می پردازند. YouTube یکی از بهترین نمونه های یک سایت اینترنتی UGC است.

 

Unique Visitors/Users

یکی از معیار های مرتبط با آنالیتیکس سایت اینترنتی است که بیان کننده تعداد افرادی است که از سایت اینترنتی بازدید می کنند. هر فردی یک درس IP دارد که می توانunique visitor را از طریق آن دنبال کرد. به عنوان مثال، اگر فردی چند بار از یک سایت اینترنتی بازدید کند، تن ها یک بار به عنوان کاربر منحصربه فرد شمرده می شود.

 

User Profile

یک مجموعه دیجیتالی از داده های رفتاری و جمعیت شناسی (demographic) افراد است که در فهمیدن علایق و درگیر کردن کاربرانان به بازاریابان کمک می کند. پروفایل کاربران می تواند شامل اطلاعات کاربردی دیگری نظیر فعالیت های درون سایت اینترنتی یا برنامه موبایل (اپلیکیشن) کاربر، تاریخچه خرید و موارد دیگر نیز باشد.

 

Uniform Resource Locator) URL)

نشانی یک سایت اینترنتی در مرورگر است.

 

User Interface) UI)

رابط کاربری جایی است که کاربر با استفاده از دستگاه های دیجیتال با چیزی ارتباط برقرار می کند. رابط کاربری باید برای همه افراد ساده و قابل درک باشد. این رابط کاربری می تواند شامل نوار ابزار، منو، دکمه، آیکون های مناسب و … باشد که یک تجربه کاربر پسند را به وجود می آورد.

 

User Experience) UX)

به نحوه ارتباط کاربر با یک سایت اینترنتی یا برنامه موبایل (اپلیکیشن) اشاره دارد. ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای هر کسب وکار موفقی ضروری است؛ زیرا UX مناسب، کاربران را به استفاده و تعامل مجدد با کسب وکار تشویق می کند. برای ارائه یک UX عالی باید همانند مشتری فکر کنید و همه چیز را از دیدگاه او ببینید. UX باید در تمامی مراحل سفر مشتری از آگاهی تا تعامل، خرید، استفاده و حتی وفاداری مشتری رعایت شود.

 

Viral Content

به محتوایی که به علت جذابیت برای کاربرانان، از طریق به اشتراک گذاری در سراسر شبکه مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است محتوای ویروسی گفته می شود.Video Marketing

استفاده از محتوای ویدئویی برای بازاریابی محصولات/خدمات را ویدئو مارکتینگ می گویند.

 

Web Hosting

سرویسی است که میزبانی سایت اینترنتی را به منظور دسترسی تمامی کاربران در سراسر جهان، بر عهده دارد.

 

Webinar

یک سمینار آنلاین است که به منظور آموزش و اطلاع رسانی در وب سایت ها برگزار می شود و به کاربرانانی ارائه می شود که برای دیدن وبینار ثبت نام کرده اند.

 

Web Messages

نوعی ارتباط با مشتری است که امکان دستیابی به افراد از طریق مرورگر اینترنتی را فراهم می کند، چه در دسکتاپ و چه در تلفن همراه.

 

Webmaster

به صاحب یک سایت اینترنتی می گویند.

 

Website

یک سایت اینترنتی مجموعه ای از صفحه هایوب مرتبط به یکدیگر است که اطلاعاتی را ایجاد و ذخیره سازی می کند. وب سایت ها معمولاً دارای یک صفحه اصلی هستند و توسط یک فرد، گروه یا سازمان اداره می شوند. امروزه هر کسب وکار موفقی باید یک سایت اینترنتی پویا برای جذب بازدیدکنندگان، تولید lead و در نهایت تبدیل آن ها به مشتری داشته باشد.

 

WordPress

یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا است که بسیاری از وب سایت ها از آن برای انتشار و مدیریت محتوای خود استفاده می کنند.

 

Word-of-Mouth) WOM)

یکی از مدل های بازاریابی ویروسی است که در آن، کاربرانان یک محصول/خدمات آن را به دیگران معرفی می کنند. بازاریابی با استفاده از شیوه WOM در ظاهر رایگان است، اما نیازمند صرف زمان بسیار زیاد و خلق ارزش واقعی برای کاربران است.

 



 

کلید واژه‌های جستجو

seoman

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *