تولید محتوا مبتنی بر اصول سئو و کپی‌رایتینگ

اصطلاحات تخصصی سئو ( واژه نامه کلمات پرکاربرد)

آنچه در این نوشته می‌خوانید! پنهان

بهينه سازي موتور جستجو (SEO)، مانند هر صنعت تخصصي ديگري، مجموعه اي از اصطلاحات، تعاريف و اختصارات منحصربه فرد خود را دارد.

با ما در اموزش اصطلاحات تخصصی سئو ( واژه نامه کلمات پرکاربرد) همراه باشید.

قطعا شما نيز زمان مطالعه ي يک مقاله تخصصي ديجيتال مارکتينگ، ديدن يک ويدئو در ارتباط با آموزش سئو يا پادکست در ارتباط با ي مديريت شبکه هاي اجتماعي به اصطلاحي برخورد کرده ايد که تا الان با آن مواجه نشده ايد، به همين منظور سعي کردم تمامي موارد مرتبط در اين حوزه را براي شما دسته بندي کنم تا در صورت نياز از آن استفاده نماييد. و با درنظر گرفتن تعداد بالاي اين اصطلاحات، اين واژه ها رو براساس حوزه هاي مرتبط دسته بندي کردم.

در حرفه ي SEO اصطلاحات عمومي و اختصاري زيادي وجود دارد. چنانچه تازه کار هستيد يا به اين حرفه نياز داريد با اين اصطلاحات بايد آشنايي داشته باشيد.

من در اينجا سعي کرده ام اين اصطلاحات را به صورت پايه اي و مفهومي مختصر و مفيد توضيح دهم. و همچنان در حال جستجو کردن و پيدا کردن اصطلاحات عمومي و اختصاري بيشتري هستم و اين ليست را به صورت مداوم کامل مي کنم و در اختيار شما قرار مي دهم.

برخي از اصطلاحات تخصصي در جستجوگرهاي فني و داخلي مورد استفاده قرار مي گيرند.

AJAX – Asynchronous JavaScript And XML

اجراي غيرهمزمان جاوااسکريپت و xml

آژاکس يک زبان برنامه نويسي يا يک ابزار نيست، بلکه يک مفهوم است. مجموعه‏ اي از تکنيک هاي توسعه وب است که با استفاده از تعداد زيادي از فناوري هاي وب در سمت مشتري براي ايجاد برنامه هاي وب ناهمزمان است.

بهترين تعريفي که براي Ajax مي توان داشت “روش تبادل داده با سرور و به روزرساني قسمت هايي از يک صفحه وب است – بدون بارگذاري مجدد کل صفحه”.

خود آژاکس عمدتاً يک اصطلاح عمومي براي تکنيک هاي مختلف JavaScript است که براي اتصال به صورت پويا به يک سرور وب استفاده مي گردد بدون اينکه لزوما چندين صفحه بارگيري شود. به معناي دقيق تر تعريف شده، به استفاده از اشياء XmlHttpRequest براي تعامل با يک سرور وب به صورت پويا از طريق JavaScript اشاره دارد.

AOV – Average Order Value

مقدار متوسط سفارش

ميانگين ارزش هر سفارش (AOV) برابر است با ميانگين مبلغي که در هر سفارش توسط مشتري در وب سايت يا اپليکيشن موبايل ثبت مي شود. براي محاسبه ميانگين سفارش مي توان کل درآمد را بر تعداد سفارشات تقسيم کرد.

API – Application Programming Interface

رابط برنامه نويسي کاربردي

رابط برنامه نويسي نرم افزار کاربردي API رابط بين يک کتابخانه يا سيستم عامل و برنامه هايي است که از آن تقاضاي سرويس مي کنند. API مجموعه توابعي است که يک برنامه مي تواند از يک برنامه ديگر فرا بخواند و اجازه دسترسي و استفاده از ويژگي ها يا داده هاي يک نرم افزار را مي دهد.

ASP – Active Server Pages

صفحات فعال سمت سرور

صفحات فعال سمت سرور اولين موتور اسکريپت سمت سرور مايکروسافت است  که صفحات وب را به صورت پويا توليد مي کند. اولين بار به عنوان يک Addon همراه IIS در ويندوز NT4 عرضه شد.  بعداً در سيستم عامل ويندوز سرور قرار گرفت.

ASP از اسکريپت نويسي سمت سرور براي توليد پويا صفحات وب مطابق درخواست خاص مشتري استفاده مي کند. در حقيقت ASP يک چارچوب توسعه يافته براي توليد صفحات وب است. نتيجه يک صفحه وب HTML است که براي نمايش به مشتري ارسال مي شود.

AV – AltaVista

يک موتور جستجو وب 

AltaVista يک موتور جستجوي وب بود که در سال ۱۹۹۵ تاسيس شد.اولين موتور جستجو براي فهرست بندي هر کلمه در صفحه و ارائه يک سيستم بازيابي براي استخراج اطلاعات مربوطه بود.

اين يکي از پرکاربردترين موتورهاي جستجو اوليه شد، AltaVista ويژگي هاي مهم زيادي براي وب با خود آورد يکي از اين ويژگي ها پهناي باند تقريبا نامحدود براي آن زمان بود. که بعدها توسط Yahoo خريداري شد. در سال ۲۰۰۳ تمام جستجوهاي AltaVista را در موتور جستجوي خود مستقر کرد.

در ۸ ژوئيه ۲۰۱۳، سرويس توسط Yahoo خاموش شد و از آن زمان، دامنه به سايت جستجوي شخصي ياهو تغيير مسير داده است.

Alexa Rank

رتبه الکسا

Alexa يک سيستم رتبه بندي جهاني است. هرچه رتبه الکسا يک سايت کمتر باشد، محبوبيت بيشتري پيدا مي کند. رتبه الکسا معيار محبوبيت سايت اينترنتي است. هدف الکسا جمع آوري يکسري اطلاعات ترافيک وب و رتبه بندي پايگاه هاي اينترنتي از نظر تعداد بازديدها است که به لحاظ ميزان ديده شدن صفحات آنها رتبه بندي مي کند.

الکسا داراي نوار ابزاري است که مي تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه ي وب بروند که اين پيشنهاد براساس آناليز ترافيک کاربر مي باشد.

همچنين الکسا براي مديران وبسايت ها امکانات فراواني نظير نمايش تعداد بازديد کننده، بازديد کل، لينک هاي ورودي، ميانگين زمان حضور و تعداد صفحات بازديدي هر کاربر، ورودي از موتورهاي جستجو و… به صورت رايگان در نظر گرفته است. رتبه الکسا براي مديران وب سايت ها اهميت زيادي دارد.

AS – Article Submission

واگذاري مقاله

واگذاري مقاله يکي از تکنيک هاي کيفيت جهت بالابردن و افزايش نمره سئو شماست. اين روش يک تکنيک سئو خارجي است که در آن مقاله اي را مي نويسيد و در وب سايت شخص ثالث منتشر مي کنيد. تا به وسيله ي آن بتوانيد مقالاتي را که مربوط به تجارت شما است را بنويسيد و آنها را به فهرست هاي معروف انتشار مقاله اضافه کنيد.

با اين کار مي توانيد بک لينک dofollow يا nofollow توليد کنيد. تنها هدف ثبت مقاله جذب کاربران به صورت انبوه به وب سايت شما بدون صرف هزينه هاي زياد است. بنابراين، ضروري است که مقالاتي که قصد ثبت داريد بطور مستقيم و مربوط به تجارت شما باشد.

AMP –  Accelerated Mobile Pages

صفحات موبايلي پرشتاب

AMP يا Accelerated Mobile Page يعني افزايش سرعت لود شدن صفحات در موبايل که يک فرم ورک متن باز است که به منظور بهبود عملکرد صفحات وب حاوي متن، تصوير، فيلم، انيميشن و…. براي دستگاه هاي تلفن همراه ايجاد شده است.

اين فرم ورک توسط گوگل منتشر شده است. هدف اصلي گوگل انتشار اين فرم ورک ارائه ي راهکاري سريع و بهينه براي کاربران موبايل است تا بتوانند خيلي ساده و بي دردسر محتواي صفحات وب، مخصوصا سايت هايي که داراي متن زيادي مي باشند را مشاهده نمايند.

Adwords

تبليغات گوگل

Google AdWords يک سرويس تبليغاتي آنلاين است که توسط Google ساخته شده است، و در آنجا تبليغ کنندگان براي نمايش تبليغات مختصر، ارائه خدمات، ليست محصولات، محتواي ويديو و توليد نصب برنامه هاي تلفن همراه در Google هزينه پرداخت مي کنند. گوگل اين سيستم را براي بازاريابي محصولات شما در موتور جستجوي گوگل و ديگر سايت هاي وابسته توسعه داده است.

شما مي توانيد از طريق سرمايه گذاري و مزايده براي يک سري عبارات کليدي محل تبليغ خود را مشخص نماييد و تنها زماني هزينه پرداخت مي کنيد که کاربران بر روي تبليغ شما کليک کرده باشد. سرويس تبليغ تا حد زيادي روي کلمات کليدي متمرکز است.

Authority

ابزار سنجش ارزش و اعتبار سايت

ابزاري است جهت رتبه بندي و ارزيابي و سنجش قدرت و اعتبار سايت و صفحات وب. که به ميزان اعتبار يک سايت از ۰ تا ۱۰۰ رتبه مي دهد. و اين رتبه بيشتر براساس تعداد لينک هايي است که سايت هاي ديگر به سايت شما داده اند.

اين عدد هر چقدر بالاتر باشد، نشان دهنده ي آتوريتي يا همان اعتبار بيشتر است. يکي ديگر از فاکتورهاي مهم از نظر اتوريتي محتواي با کيفيت شماست؛ که اين محتواي با کيفيت باعث افزايش بازديد و مدت زمان ماندن کاربران در سايت شما مي شود.

Algorithm

الگوريتم

الگوريتم مجموعه اي از قوانين و دستورالعمل ها مي باشد که براي حل مسئله بطور اتوماتيک تعريف مي شوند. موتورهاي جستجو از الگوريتم براي کشف (discover)، پيمايش (crawl) و ايندکس (index) صفحات وب استفاده مي کنند و آنها را مطابق اولويت در نتايج جستجو رتبه دهي مي کنند.

موتورهاي جستجو از ترکيبي از الگوريتم ها براي ارائه صفحات وب رتبه بندي شده از طريق صفحه نتايج مطابق تعدادي از عوامل و سيگنال هاي رتبه بندي استفاده مي کنند.

Alt tag

کد HTML مشخص شده در برچسب IMG براي ارائه متن جايگزين هنگامي که يک تصوير در يک صفحه وب نمايش داده نمي شود و همچنين براي درک محتواي يک تصوير ارائه مي دهد.

براي مطلع کردن گوگل از محتواي عکس مي توان از برچسب Alt استفاده کرد چونکه گوگل به راحتي برچسب Alt را مي خواند. در اصل برچسب Alt ارزش سئو هم دارد.

AR – Augmented reality

واقعيت افزوده

واقعيت افزوده به عنوان يک محيط دنياي واقعي تعريف مي گردد که توسط گرافيک هاي مجازي که با محيط گفته شده ادغام مي شوند، تقويت مي شود. اين يک فناوري جديد است که هنوز هم توسط تعداد محدودي از سيستم عامل ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

امروزه که تعداد کاربران اينترنتي و شبکه هاي اجتماعي روز به روز در حال افزايش است روش هاي انجام امور روتين و روزمره تغيير چشم گيري داشته و همه کارها بر مبناي اينترنت قابل انجام است.

واقعيت افزوده از محيط موجود استفاده مي کند و اطلاعات جديدي را در بالاي آن پوشش مي دهد که حاصل افزوده شدن عناصري در جهت دنياي واقعي است که براساس توليدات کامپيوتري و به وسيله دريافت و پردازش اطلاعات به وسيله واسط کاربري ديجيتالي ايجاد شده است.

Agent Name

Agent Name نام خزنده/ عنکبوتي (crawler و يا spider) است که در حال بازديد از يک صفحه اينترنت است. عنکبوت (Spider) يک ربات هوشمند است که توسط موتورهاي جستجو يا سايت هاي خدماتي ديگر به وب سايت هاي موجود در اينترنت ارسال مي شود.

Above the Fold

بخش اول صفحه وب که بدون پيمايش قابل مشاهده است. بخشي از محتواهاي موجود در سايت، در اول صفحه قابل مشاهده باشد براي جلب نظر کاربران درست مثل جلد يک روزنامه و مجله.

Anchor Text

عبارت هاي داراي لينک

Anchor Textها کلمات کليدي داراي لينک و قابل کليک هستند که در متن استفاده مي شوند. انکرتکست متني است براي ارائه اطلاعات متني به افراد و موتورهاي جستجو در مورد محتواي صفحه سايت اينترنتي مرتبط که در اختيار شما قرار داده مي شود.

براي ساخت Anchor Text اول به يک صفحه در اينترنت (لينک هدف) و دوم به يک کلمه يا جمله که محتواي صفحه هدف را معرفي مي کند نياز داريم.

به مثال زير توجه کنيد:

(طبق دستورالعمل هاي دسترسي به محتواي وب بايد توضيحات متني را براي هر نوع از محتواي غير متني جهت ساير استفاده هاي کاربران مثل خط بريل، گفتار، نمادها و غيره ايجاد کنيد.)

Google Analytics

يک سرويس رايگان از Google که به استادان وب و دارندگان سايت امکان دسترسي آزادانه به داده هاي آناليز وب را مي دهد. Google Analytics کاربران صفحات سايت شما را رديابي مي کند و با جزئيات کامل نشان مي دهد.

در اصل مي توان گفت يک علم جمع آوري ، تجزيه و تحليل و تفسير داده ها است براي انجام اقدامات آينده مطابق آنچه که در گذشته بر روي سايت کار کرده است (يا نشده است).

ASP.NET

برنامه اي که درون IIS اجرا مي شود و به برنامه نويسان وب اجازه مي دهد تا وب سايت هاي پويا را روي سرورهاي مايکروسافت بسازند.

B2B – Business to Business

در اينترنت، B2B (کسب و کار يا تجارت به تجارت)، همچنين به عنوان e-biz شناخته مي شود، مبادله محصولات، خدمات يا اطلاعات (از طريق تجارت الکترونيکي) بين تجارت ها و نه بين مشاغل و استفاده کنندگان است.

B2C – Business to Consumer

(B2C) به فرايند فروش محصولات و خدمات به طور مستقيم بين مشترياني که کاربر نهايي محصولات يا خدمات آن هستند، اشاره دارد. به شرکت هايي که مستقيماً با استفاده کننده در ارتباط هستند مي توان شرکت هاي B2C گفت. در بازاريابي B2C، مشتري هدف اصلي بازاريابي است.

B2G – Business to government

فرآيند فروش تجارت به دولت (B2G) يا کسب وکار به دولت که مشتق بازاريابي B2B است. اين سطح از طريق تکنيک هاي ارتباطات بازاريابي يکپارچه مانند روابط عمومي استراتژيک، برندسازي، ارتباطات بازاريابي (مارکوم)، تبليغات و ارتباطات مبتني بر وب.

B2G بستري را براي مشاغل فراهم مي کند تا از فرصت هاي دولتي استفاده کنند که به صورت درخواست هاي پيشنهادي (RFP) به صورت حراج معکوس ارائه مي شود. سازمان هاي بخش دولتي (PSO) عموماً مناقصه ها را به صورت پيشنهاد ارسال مي کنند.

BH – Blackhat

کلاه سياه

تکنيک هاي خطرناک که مخالف دستورالعمل هاي موتورهاي جستجو است. سئو کلاه سياه به مجموعه اي از شيوه ها گفته مي گردد که جهت بالابردن و افزايش رتبه سايت يا صفحه در موتورهاي جستجو از طريق وسيله اي که نقض شرايط خدمات موتورهاي جستجو است، استفاده مي شود.

درک اين نکته ضروري است که اجراي تکنيک ها و استراتژي هاي Black Hat SEO مي تواند سايت شما را از موتورهاي جستجو حذف کند.

BHW – BlackHatWorld

BlackHatWorld يکي از بزرگترين انجمن هاي آنلاين براي بازاريابي ديجيتال در نظر گرفته شده است. در اصل يک انجمن اينترنتي متعلق به ديمين تروت است که در تکنيک ها و خدمات بهينه سازي موتور جستجوگر کلاه سياه (سئو) متمرکز است، که اغلب با عنوان spamdexing شناخته مي شود.

BlackHatWorld جامعه اي از کاربراني دارد که به بازاريابي آنلاين و تجارت ديجيتال ابراز علاقه مي کنند و مکاني است که افراد مي توانند ايده هاي خود را به اشتراک بگذارند و از ساير اعضاي خود مشاوره بگيرند.

BL – Backlink

پيوند ورودي

Backlink پيوندي است که وب سايت از وب سايت ديگري بدست مي آورد. بک لينک ها تاثير زيادي بر برجستگي وب سايت در نتايج موتور جستجو مي گذارند. به همين دليل است که آنها براي بهبود رتبه بندي SEO وب سايت بسيار مفيد تلقي مي شوند.

بک لينک ها بايد طبيعي باشند، اين بدان معني است که يک وب سايت نبايد از روش هاي مصنوعي براي ايجاد لينک هاي برگشتي براي وب سايت هاي خود استفاده کند. کيفيت پيوندها به مراتب مهم تر از کميت است.

ساخت بک لينک رايگان: راهنماي ويدئويي و تصويري

کامل ترين راهنماي ساخت بک لينک رايگان واقعي به صورت ويدئو، عکس و متن است. همه ي روش هاي بيان شده در سال ۱۳۹۸ به خوبي کار مي کنند

Bot – Robot, Spider, Web Crawler

ربات ها با پيوندهاي صفحات، صفحه ي جديدي را براي بازديد يا “خزيدن” کشف مي کنند. بنابراين از کشف يک صفحه وب جديد، جزئيات مربوط به محتوا و ارتباط آن با ساير محتوا ضبط مي شود. ربات ها همچنين اغلب همان مکان ها را مجدداً مورد بررسي قرار مي دهند تا به روزرساني ها را بررسي کنند.

BR – Bounce rate

نرخ پرش 

نرخ پرش درصد کاربران وب سايت که بدون مراجعه به صفحه ديگري در آن سايت، سايت را ترک مي کنند. اين پارامتر که در تجزيه و تحليل وب استفاده مي شود، اغلب براي تجزيه و تحليل CRM، اين متريک به صاحب وب سايت کمک مي کند تا اثربخشي محتوا را ارزيابي کند. با اينکه ميزان نرخ بازديد مي تواند محتواي بالقوه يا مشکلات سايت اينترنتي را نشان دهد، ولي طبق گفته Google يک عامل رتبه بندي مستقيم نيست.

Blog

بلاگ يک صفحه از سايت است که بيشتر شبيه به صفحات مجله و روزنامه است. مطالب وبلاگ به صورت کوتاه و خلاصه است و به ترتيب زمان انتشار مطالب مرتب مي شوند. محتواي وبلاگ منعکس کننده منافع شخصي يا شرکتي است و مي تواند توسط يک فرد يا گروهي از مشارکت کنندگان ارسال شود.

Cache

حافظه نهان

در ساده ترين تعريف، cache فناوري اي است که به طور موقت محتواي وب مانند تصاوير را ذخيره مي کند تا زمان بارگذاري صفحه در آينده را کاهش دهد و با سرعت بيشتري نمايش داده شود.

زماني که صفحات ايندکس مي شوند، در فهرست نمايه هاي گوگل طبقه بندي مي شوند و ثبت مي شوند، ولي هر بار که ميليون ها صفحه وب هر بار فراخواني مي شوند، به طور فعال جستجو نمي کنند در عوض، فهرست ذخيره شده آن صفحه جستجو مي شود، زيرا دسترسي راحت تر است.

CAN-SPAM

قانون CAN-SPAM يک قانون از سوي ايالات متحده آمريکا است که قوانين الکترونيکي مربوط به تجارت الکترونيکي و مشاغل را تنظيم مي کند و براي جلوگيري از ايميل هاي تبليغاتي و SPAM مي باشد؛ البته ناگفته نماند اين قانون تنها براي شرکت ها و مشاغل نيست و براي تمام خانم ها و آقاياني که با سرويس هاي تبليغاتي کار مي کنند نيز مي باشد.

اين قانون براساس کسب اجازه از مشتري است که چنانچه به عنوان SPAM فعاليت نماييد مجازات هايي براي شما در نظر گرفته شده است. اين قانون در درجه اول به دليل ايجاد تجارت الکترونيکي مرزي شناخته شده است، به گونه اي که گيرندگان ايميل حق دارند از دريافت ايميل خودداري کنند.

قانون CAN-SPAM شامل کليه زمينه هاي پيام هاي ايميل، از جمله موارد تبليغ محتواي سايت اينترنتي تجاري است.

Web Crawler – Robot – Spider

براي انجام بهينه سازي موتور جستجو، خزندگان وب نقش محوري دارند. يک خزنده وب (همچنين به عنوان عنکبوت وب يا ربات موتور جستجو شناخته مي شود) خزنده برنامه رايانه اي است که مي تواند به طور اتوماتيک صفحات وب سايت ها را مرور و اطلاعات آن ها را ثبت کند.

موتورهاي جستجو با استفاده از اين نرم افزارها صفحات مختلف وب سايت ها را به طور اتوماتيک ثبت، آناليز و رتبه بندي مي کند.

Crawling

Crawling يعني دنبال کردن مسير، در سئو Crawling يا همان دنبال کردن لينک ها؛ اساساً به رباتي اطلاق مي گردد که به طور خودکار در وب گشت وگذار مي کند، و هر سايتي که با آن روبرو مي گردد را بررسي کرده و آن را طبقه بندي و تجزيه و تحليل مي کند.

CAPTCHA – Completely Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart

تست عمومي خودکار براي تشخيص انسان از کاميپوتر

captcha برنامه اي است که براي تأييد اينکه يک انسان به جاي يک رايانه، داده را وارد مي کند، استفاده مي شود. Captcha معمولاً در انتهاي فرم هاي آنلاين مشاهده مي گردد و از کاربر مي خواهد متن را از يک تصوير تحريف شده وارد کند.

متن موجود در تصوير ممکن است موج دار باشد ، داراي خطوطي از آن باشد يا ممکن است بسيار نامنظم باشد و تشخيص توسط يک برنامه خودکار تقريباً غيرممکن است.

Click Fraud

کلاهبرداري کليک يک جرم اينترنتي است که در آن شخص يا شرکت، برنامه رايانه اي يا اسکريپت خودکار به صورت مخرب براي ثبت کليک بر روي تبليغات کليکي (PPC) ساخته مي شود. کلاهبرداري کليک جرم محسوب مي گردد زيرا هر کليک به عنوان هزينه اي براي تبليغ کننده تعلق مي گيرد، حتي چنانچه کليک توسط خانم ها و آقاياني انجام شود که هيچ علاقه اي به محصول يا خدمات تبليغاتي ندارند.

CGI – Common Gateway Interface

واسط دروازه مشترک

واسط دروازهٔ مشترک (سي جي آي) يک متد استاندارد است که براي ايجاد محتواي پويا در صفحات وب و برنامه هاي کاربردي وب استفاده مي شود. سي جي آي هنگامي که روي يک وب سرور اجرا مي شود، يک واسطه ميان وب سرور و برنامه هايي که محتواي وب را ايجاد مي کنند به وجود مي آورد.

اين برنامه ها را CGI Script يا به طور خلاصه CGI مي نامند که معمولاً با زبان هاي اسکريپت نويسي مثل پايتون ، روبي، پرل نوشته مي شوند، ولي امکان نوشتن آن ها با زبان هاي برنامه نويسي نيز وجود دارد.

CLV – Customer lifetime value

ارزش طول عمر مشتري

CLV يا ارزش طول عمر مشتري، محاسبه اي است که براي رشد کسب وکار استفاده مي گردد و شما را از ارزش هر مشتري آگاه مي کند. اين مقدار يک شاخص مهم است که براي نشان دادن ارزش کسب و کار شما استفاده مي شود.

CLV ارزش تقريبي هر مشتري را نشان مي دهد و اطلاعاتي از مشتري را  در اختيار شما قرار مي دهد که اين اطلاعات به شما امکان مي دهد تصميماتي بگيريد که به حفظ و جذب ايده آل ترين مشتريان خود کمک کند. شما مي توانيد با استفاده از اين ابزار پتانسيل سود خود را با شناخت ارزشمندترين مشتريان خود افزايش دهيد.

يکي از فرمول هاي محاسبه ارزش طول عمر مشتري:

حاشيه سود ناخالص X متوسط زمان حفظ مشتري بر حسب ماه X تعداد تکرار خريد X متوسط ارزش هر سفارش = ارزش طول عمر مشتري ( LTV )

Comment Spam

نظر هرزنامه

نظرات بي ربط ارسال شده در وبلاگ تنها با هدف ايجاد بک لينک به سايت اينترنتي است و چنين بک لينک هايي چندان ارزشي ندارند. استفاده از Comment Spam يک تکنيک SEO Black Hat در تعداد زيادي از موارد محسوب مي شود، که براي سعي در بهبود محبوبيت لينک سايت و بک لينک مورد استفاده قرار مي گيرد.

CMS – Content Management System

سيستم مديريت محتوا

content management system برنامه اي مبتني بر وب است که با کمک آن مي توانيد محتواي توليد شده سايت خود را مديريت کنيد. براي داشتن رتبه خوب در نتايج گوگل بايد يک محتواي خوب و جذاب توليد کرد که يک محتواي جذاب نياز به مديريت و بروزرساني دارد.

از ويژگي هاي سيستم مديريت محتوا اين است که محتويات صفحات وب از زمانيکه ايجاد مي شوند تا زمانيکه تاريخ آنها به پايان مي رسد را مديريت مي کند. سيستم مديريت محتوا به مديران سايت ها که هيچ تخصص و آشنايي با برنامه نويسي و طراحي سايت ندارند کمک مي کند تا بتوانند سايت خود را به آساني وحرفه اي مديريت کنند.

از CMSهاي معروف مي توان به جوملا، وردپرس، پرستاشاپ و … اشاره کرد.

CPA – Cost Per Acquisition

هزينه به ازاي هر فعاليت (اقدام)

Cost Per Acquisition که همچنين با نام Cost Per Action معرفي مي شود، يکي از مدل هاي قيمت گذاري تبليغات اينترنتي است. که در آن تبليغ کننده به ازاي يک خريد يا اقدام مشخص به عنوان مثال فروش، کليک، ارسال فرم (فرم ثبت نام در خبرنامه، ثبت نام در سايت، فرم ارسال مشخصات) يا بارگيري برنامه هزينه پرداخت مي کند.

در CPA منتشر کننده تبليغ تمام مسئوليت نشر تبليغ را به عهده مي گيرد و شما فقط طبق توافقنامه که در کمپين و قرارداد داشته ايد به ازاي کاربراني که خريد يا ثبت نام را انجام مي دهند، هزينه پرداخت مي کنيد.

تعداد مشتري جذب شده از کانال و کمپين مدنظر/کل هزينه صرف شده براي جذب يک مشتري جديد از طريق هر کانال يا کمپين=هزينه به ازاي هر فعاليت (CPA)

CPC – Cost per Click

هزينه براي هر کليک

پرداخت به ازاي کليک يا PPC نام مدلي از تبليغات اينترنتي است که در آن کاربران تبليغات به وب سايت، اپليکيشن موبايل يا رسانه اي ديگر هدايت مي شوند و تبليغ دهنده مطابق تعداد کليک ها و مراجعه به رسانه خود، به نمايش دهنده هزينه تبليغات را پرداخت مي کند.

اين روش در زمان خود نوآوري در صنعت تبليغات اينترنتي محسوب مي شد و به مرور جايگزين متدهاي سنتي تبليغات بنري (مدت دار) و پرداخت به ازاي تعداد نمايش شد. مدل هاي پيشرفته تر و پيچيده تري از پرداخت به ازاي کليک نيز هم اکنون در حال بهره برداري هستند که به عنوان مثال مي توان به پرداخت به ازاي منجر شدن به خريد اشاره کرد.

CPM – Cost Per Mille – Thousand

هزينه در هر هزار

cost per mille که همچنين به نام cost per thousand نيز معرفي مي شود. يکي از روش هاي متداول براي اندازه گيري تبليغات است. که در آن تبليغ کننده به ازاي هر هزار نمايش، کليک يا … هزينه پرداخت مي کند. اين روش در بازاريابي بيشتر با هدف برآورد هزينه نسبي کمپين مورد استفاده قرار مي گيرد.
به عنوان مثال، تبليغي که براي هر ۱۰۰ نمايش دو کليک دريافت مي کند، CTR 2٪ دارد. شما نمي توانيد موفقيت يک تبليغ را تنها توسط CTR اندازه گيري نماييد زيرا تبليغي که يک خواننده مشاهده مي کند ولي کليک نمي کند ممکن است هنوز هم تأثير داشته باشد.

CPS – Cost Per Sale

هزينه هر فروش

هزينه هر فروش (CPS)، همچنين به عنوان هزينه هر تبديل (cost per conversion) نيز شناخته مي شود، معياري است براي قيمت گذاري تبليغات آنلاين که مطابق تعداد فروش هايي که مستقيماً از طريق يک تبليغ انجام شده است پرداخت مي شود.

درک و رديابي CPS به تبليغ کنندگان اين امکان را مي دهد که براي کاهش هزينه هاي خود، يا افزايش تعداد فروش هاي خود برنامه ريزي انجام دهند.

CPO – Cost Per Order

هزينه هر سفارش

هزينه هر سفارش، هزينه براي خريد (cost per purchase) نيز ناميده مي شود، براي محاسبه اين مقدار بايد هزينه تبليغات اينترنتي را بر تعداد سفارشات تقسيم کرد.

هزينه هر سفارش به همراه هزينه نمايش هر تبليغ و هزينه هر کليک، نقطه آغاز براي ارزيابي اثربخشي تبليغات اينترنتي يک شرکت است و مي تواند براي مقايسه با ديگر روشهاي تبليغاتي يا مقايسه با هزينه شرکت هاي ديگر به عنوان شاخص سودآوري بازاريابي اينترنتي مورد استفاده قرار گيرد.

CPL – Cost Per Lead

هزينه جذب هر مشتري

هزينه جذب هر مشتري، يک مدل قيمت گذاري در تبليغات آنلاين است. به طوري که تبليغ دهنده تنها براي مشتري که صريحا اعلام علاقه مندي به پيشنهاد او داشته باشد، هزينه پرداخت مي کند.

اين تشخيص قطعي علاقه مندي مي تواند تکميل يک فرم اطلاعات مشتري باشد. در اين روش تبليغ دهنده بابت نمايش تبليغ، کليک بر روي تبليغات هيچ هزينه اي پرداخت نمي کند و تنها زماني که يک مشتري علاقه مند فرم يا عمل مورد نظر تبليغ دهنده را انجام دهد، هزينه را پرداخت مي کند

CPV – Cost Per View

هزينه هر تماشا

هزينه براي هر تماشما (CPV) يک مدل قيمت گذاري نسبتاً جديد در بازاريابي آنلاين، بازاريابي رسانه هاي اجتماعي و بازاريابي ويديويي است. ايده اصلي هزينه براي هر بازديد اين است که کاربر با رسانه تبليغاتي در تعامل است.

در يوتيوب يا آپارات براساس ويدئويي که توسط کاربران قبل از نمايش ويدئو اصلي به کاربران نمايش مي دهد از تبليغ کننده هزينه دريافت مي کند.

CPI – Cost per install

هزينه هر نصب

CPI مخفف هزينه هر نصب است و در اصل نوعي کمپين CPA براي برنامه هاي تلفن همراه است. اين روش يک مدل قيمت گذاري جديد است که به طور خاص براي رديابي نصب ها در تلفن هاي هوشمند طراحي شده است.

Conversion

تبديل

تبديل زماني اتفاق مي افتد که بازديد کننده وب سايت يک اقدام دلخواه که مورد نظر است را انجام دهد. اين تبديل مي تواند کليک بر روي صفحه ي بعد، تکميل يک فرم يا انجام خريد باشد.

به زبان فني نيز تبديل هنگامي اتفاق مي افتد که شخصي، عملي را انجام دهد که مي خواهيد.  تبديل يک KPI مهم براي وب سايت هاي تجاري است. به منظور سنجش کارايي تبليغات يا فعاليت سئو، نرخ تبديل اغلب تعيين مي شود.

CR – Conversion rate

نرخ تبديل

نرخ تبديل برابر است با نسبت کل کاربران به تعداد بازديدکنندگاني که اقدام مورد نظر ما را انجام داده اند. اقدام مورد نظر در اين نرخ تبديل مي تواند شامل عضويت در خبرنامه، پر کردن فرم، درخواست کارت اعتباري، خريد محصولات يا تعهدات خدماتي باشد.

چنانچه ۱۰۰ بازديدکننده سايت را ببينند ولي تنها ۱۰ نفر آن ها عضو خبرنامه شوند، نرخ تبديل عضويت در خبرنامه برابر ۱۰ درصد است.

CRO – Conversion Rate Optimization

بهينه سازي نرخ تبديل

بهينه سازي نرخ تبديل فرآيند بهينه سازي (بهبود) تعداد تبديل ها نسبت به کل کاربران سايت است. با آزمايش روشمند نسخه هاي جايگزين يک صفحه يا فرآيند. هدف CRO افزايش تعداد خانم ها و آقاياني است که تبديل را مورد نظر را بدون افزايش تعداد بازديدکننده، انجام مي دهند.

CSE – Comparison Shopping Engine

موتور خريد مقايسه

موتورهاي خريد مقايسه که گاهي اوقات به عنوان وب سايت هاي مقايسه قيمت (price comparison websites) و ابزار تجزيه و تحليل قيمت نيز شناخته مي شوند. خريداران از آن براي فيلتر و مقايسه محصولات مطابق قيمت، ويژگي ها، بررسي ها و ساير معيارها استفاده مي کنند.

اکثر سايت هاي خريد مقايسه ليست محصولات را از تعداد زيادي از خرده فروشان مختلف جمع مي کنند ولي مستقيماً خود محصولات را به فروش نمي رسانند، در عوض درآمد حاصل از توافق نامه بازاريابي وابسته را بدست مي آورند.

CSS – Cascading Style Sheets

سي اس اس (CSS) در کنار اچ تي ام ال هستهٔ فناوري ساخت صفحه هاي وب هستند. سي اس اس روشي ساده براي نمايش چيدمان و جلوه هاي تصويري (مانند نوع قلم، رنگ و اندازه ها) بر صفحه هاي وب است.

سي اس اس از جنس زبان هاي نشانه گذاري، با ساختار متن سادهٔ رايانه هستند و درون هر کدام، دستورهايي آبشار مانند و پي درپي، براي چگونگي نمايش هر صفحه وب افزوده مي شود.

به گفته اي ساده تر، اين دستورها روش نشان داده شدن قلم ها و اندازه شان، رنگ ها و بنابراين زمينه ها، روش چيدمان موزاييک هاي دربرگيرنده داده ها (ديواره ها)، و تعداد زيادي ديگر از عنصرهاي ساختار هر صفحه وب را، درون خود جاي مي دهند.

CTA – Call to Action

دعوت به عمل

دعوت به عمل  يک واژه در بازاريابي است که استفاده بي شماري در صنعت تبليغات و فروش دارد که به مرحله بعدي که بازارياب از مخاطب و خوانندگان انتظار دارد که انجام دهند اشاره مي کند. CTA مي تواند ارتباط مستقيمي با فروش داشته باشد.

به عنوان مثال، مي تواند خواننده را راهنمايي کند تا روي دکمه خريد کليک و فروش را کامل کند يا مي تواند مخاطب را به سمت استفاده کننده کالاها يا خدمات آن شرکت سوق دهد. CTA مي تواند پيشنهاد کند که خواننده در يک خبرنامه که حاوي بروزرساني محصولات است، مشترک شود.

CTR – Click-through rate

نرخ کليک

ميزان کليک (CTR) به نسبت کاربراني که روي يک لينک خاص کليک مي کنند به تعداد کل کاربراني که يک صفحه، ايميل يا تبليغ را ديده اند عده اي مي گويند ؛ که اين نسبت معمولاً براي اندازه گيري موفقيت يک کمپين تبليغاتي بکار مي رود. مانند کمپين هاي وب و ايميل

CX – Customer experience

تجربه ي مشتري

تجربه مشتري (CX) مجموع درک و احساسات مشتريان از تعامل با محصولات و خدمات يک برند يا سازمان است. تجربه مشتري نتيجه هر تعامل مشتري با تجارت يا برند شما است. از زماني که مشتري وارد سايت مي گردد تا صحبت با بخش خدمات و پشتيباني، دريافت محصول يا خدمت ادامه مي يابد.

هر کاري که انجام مي دهيد بر درک مشتريان و تصميم آنها براي بازگشت يا عدم بازگشت آنها تاثير مي گذارد، بنابراين يک تجربه عالي مشتري مهمترين موفقيت شماست.

 

نوشته شده توسط: پريا تاک

برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها در موبایل خود مشترک ما شوید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.