خدمات تولید محتوا

استراتژی تولید محتوا چیست؟

استراتژی در تولید محتوا با استراتژی محتوا تفاوت اساسی دارد

استراتژی تولید محتوا سرنوشت یک محتوا را تعیین می کند. این که پس از آماده شدن محتوا، قرار است چگونه ، کجا و در چه زمانی منتشر شود از وظایف استراتژی تولید محتواست. اینکه محتواهای شما در چه ساختاری تولید و ارائه شوند و حتی چه کسی آن را بنویسد همه و همه به استراتژی در تولید محتوا مربوط می شود. استراتژی‌ها در تولید محتوا، با برنامه موضوعی و تکنیک‌های نوشتن محتوا فرق دارند.

برای این که معنی است آن را متوجه شویم خوب است ابتدا کلمه استراتژی را بررسی کنیم.

استراتژی به معنی برنامه‌ریزی است. این کلمه از ادبیات جنگی! فرماندهان نظامی وارد گفتمان‌های اقتصادی، سیاسی و همچنین تولید محتوا شده است.

وقتی صحبت از استراتژی می کنیم یعنی برنامه ای دقیق و زمانبندی منظم برای همه عناصر موجود در حوزه مربوطه 

استراتژی تولید محتوا به موارد زیر اشاره دارد:

  •  توسط چه کسی نوشته شود
  • محتوا در چه ساختاری تولید شود
  •  حذف محتوا
  • مقدار محتوا 
  • محتوا از چه طریقی منتشر شود 
  • آیا محتوا پس از مدتی ویرایش و به روز رسانی می شود یا نه

 همه و همه مسائلی هستند که استراتژی تولید محتوا آنهارا تعیین می‌کند.

استراتژیست تولید محتوا کیست؟

استراتژیست تولید محتوا فردی است که بر اساس تجربه و دانش خود این برنامه را یعنی استراتژی مناسب برای تولید محتوا را تهیه و تدوین می کند . او می کوشد زمان بندی دقیق و هوشمندانه ای با توجه به اهداف کلی برای محتوا تنظیم کرده تا بهترین نتیجه را دریافت کند.

استراتژیست ها را بر اساس نتایجی که از پروژه های محوله دریافت کرده‌اند رتبه‌بندی می‌کنند. ممکن است فردی به عنوان استراتژیست محتوا ایده های متفاوتی داشته باشد.

استراتژیست ها قوانین از پیش تعیین شده برای کار خود ندارند. آنها با استفاده از تحلیل، استنباط و مهمتر از اینها درکی که از دانش دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا دارند استراتژی ها را تدوین می کنند.

ویژگی‌های استراتژی تولید محتوا

در کارهای مختلف استراتژی ها با هم فرق می کند. به عبارت دیگر ممکن است یک استراتژی برای کسب و کار یا شرکتی با شرکت های دیگر کاملا متفاوت باشد . در واقع یک استراتژی تولید محتوای واحد می تواند نتایج متفاوتی در کسب و کار داشته باشد. ممکن است در یک پروژه استراتژی تولید محتوا نتایج مثبتی بگیرد اما با اجرا کردن همان استراتژی در پروژه دیگر نتایج کامل عکس باشد.

بنا بر آنچه که گفتیم استراتژی‌ها در تولید محتوا در عین حال که می تواند اصول علمی ثابت و مشترک داشته باشند به لزوما دستورات و توصیه های مشابهی ندارند.

همچنین چگونگی اجرای دستورالعمل هایی که در یک استراتژی تولید محتوا ارائه می شود ارتباطی با اساس آن ندارد.

لطفاً به این مثال توجه کنید.

در یک هواپیما فردی به نام کمک خلبان در کابین حضور دارد و وظایف مشخصی را انجام می دهد؛ حال اگر این فرد نتواند به وظایف خود درست عمل کند، دلیل نمی‌شود بگوییم که حضور کمک خلبان برای ما کاربردی ندارد.

با یک مثال دیگر موضوع بهتر برایتان جا می افتد!

در یک تیم فوتبال پستی به نام دروازه بان وجود دارد. اگر یک دروازه بان ضعیف باشد و گل بخورد، هرگز باعث نمی‌شود که تیمی بدون دروازه بان در زمین حاضر شود.

اگر استراتژی تولید محتوا نداشته باشیم مشکلاتی برای ما به وجود می‌آید که فهرست آنها را در ادامه برایتان خواهم نوشت:

  • افزایش هزینه‌ها
  •  افزایش زمان اجرای پروژه
  •  تبعات منفی تغییر نگرش کاربران نسبت به اساس فعالیت شما

برای درک آسیب ها و ضرر و زیان تولید محتوا بدون استراتژی به یک مثال توجه کنید:

اگر یک رنگ آمیز برای رنگ آمیزی ساختمانی ۵۰ متری پنج کیلو رنگ در اختیار دارد، چنانچه او به خوبی برس را به رنگ آغشته نکند و خوب آن را به دیوار نمالد، هم کثیف کاری می شود و هم هزینه رنگ چند برابر می شود. زمان اجرای کار هم طول می کشد. همچنین زحمت او نیز بیشتر می شود؛ تازه نتیجه هم معلوم نیست آیا مطلوب از آب در بیاید یا نه

می بینید که با این مثال همه چیز به خوبی روشن شد.

حالا شما به خوبی می‌دانید که نداشتن استراتژی چقدر به کار تولید محتوا ضرر وارد می کند!

همان طور که می دانید تولید‌محتوای اثربخش و سوداور از سه اقدام یا سه بخش اساسی برای حصول نتیجه پیروی کند.

 این سه بخش شامل بخش‌های زیر است:

 تالیف محتوا

 انتشار محتوا

 توزیع محتوا

حال پرسش این است؛ آیا به نظر شما منطقی است که برای دو مرحله بسیار مهم انتشار و توزیع، هیچ برنامه ای نداشته باشیم؟

 استراتژی تولید محتوا این دو مرحله تعیین کننده را مدیریت و راهبری می کند.

متاسفانه بسیاری از وب مستران مدیران سایت ها و افرادی که به نوعی با دیجیتال مارکتینگ با بحث تولید محتوا در ارتباط هستند، فکر می‌کنند می‌توانند تصورات و برداشت‌های شخصی و سطحی خود را از مسائل علمی و مهمی همچون استراتژی تولید محتوا به عنوان اصول و مبانی علمی به حساب آورند.

 شوربختانه برخی افراد نیز باورها و برداشتهای غلط را به عنوان آموزش به دیگران ارائه می‌کنند.

البته در این نوشتار قصد ندارم به آسیب‌های موجود در محتوای وب فارسی و معضلاتی که در این حوزه وجود دارد بپردازم. اما به عنوان یک معلم که سال‌هاست در حوزه ارتباطات و رسانه و تولید محتوا سابقه تحصیل و تدریس مطالعه دارم، از همه فعالان این عرصه تقاضامندم قدری مستند تر و بر مبنای اصول صحیح علمی فعالیت های خود را ایجاد و توسعه دهند.

دوستان خوبم! آموزش حساسیت بالایی دارد باید توجه بیشتری داشت تا ناخواسته به کاستی ها و نابسامانی های وب فارسی دامن نزنیم!

آیا این مطلب مفید بود؟

به عشق نویسندگانی که روزانه ۱۷ ساعت کار می‌کنند.

ممنون از محبت شما

User Rating: 4.43 ( 3 votes)

کارشناس

کارشناس تولید محتوا و مدرس دوره‌های توسعه وب. من از برنامه تبدیل گفتار به متن استفاده می‌کنم و ممکنه ایرادات نگارشی زیادی در مقالاتم وجود داشته باشه؛ که لازمه عذرخواهی کنم. اما این روزها سی‌تی‌آر و بانس‌ریت و نرخ تبدیل... مثل خوره به جان واژه‌ها افتادن؛ قلم‌های نجیب و شرافتمند باید از کلمه جانبداری کنن!... و من از حضورم در وب، همین قصد رو دارم، حمایت از امپراتوری واژه‌ها. همین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن